Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Schooljaar Latijns-Amerika

Mijn dochter, nu 13, wil graag rond haar 16e/17e een schooljaar in Latijns-Amerika doen. Zij wil hier over praten met mij & is boos dat ik er niks over wil horen: ik vind het veel te jong en heel gevaarlijk. Ze blijft zeggen dat het met een goede en betrouwbare organisatie is en dat ik er een beetje voor open moet staan voordat ik zo koppig "nee" zeg. En dat zijn haar exacte woorden. Zoals je misschien wel hoort is ze een goede dsicussierder en zal ze niet snel opgeven. Ik vind het best een groot ding, om een half jaar naar Latijns-Amerik te gaan, dus ik vraag evenn hulp aan jullie, mede-ouders.

Wat vinden jullie hier van? Ben ik inderdaad te koppig en moet ik er meer voor openstaan? Of moet ik volhouden dat het niet mag?

Alvast bedankt van Moedertje2004 :-)

Jan

Jan

07-04-2018 om 22:04

Ik heb het idee

Dat dit niet afkomstig is van moeder maar van het kind.

Maar goed, ja ik vind dat je open moet staan voor een gesprek. Nee, kan dan ook een uitkomst zijn. Maar het halsstarrig weigeren van een gesprek zorgt er alleen maar voor dat aan beide kanten de frustraties oplopen.

moeder2004

moeder2004

07-04-2018 om 22:04 Topicstarter

U heeft me door, Jan!

Haha, inderdaad, Jan! Dit is inderdaad de dochter van 13 hier, ik probeer een PowerPoint Presentatie te maken om mijn vader er tenminste over na te laten denken maar had eerst even de mening van een andere ouder nodig. Bedankt!

Guera

Guera

08-04-2018 om 09:04

Zelf gedaan

Wat is je plan? In een gastgezin? Dat is het veiligst. Via Afs?
Waarom tussendoor en niet na je examen? Of is dit na je examen? Je verliest er nl een jaar mee dus dat betekent en een jaar weg en waarschijnlijk blijven zitten. Dus verlies je een jaar. Hoeft niet maar kans is groot. Schoolnivo is veel lager daar en je hebt tijd nodig Spaans te leren.
Dus als je in de 4e zit met 16 jaar en je gaat weg. Dan kon je op je 17e terug en ga je weer naar de 4e. Terwijl je vrienden verder gegaan zijn.
Ik zou dus na je examen gaan voordat je een andere opleiding start.
Daarnaast welk land?
Het maakt nogal uit of je naar Argentinië gaat wat een heel veilig land is in het algeneen. Of Venezuela.
Verder kan ik het alleen maar aanrader. En waarom wil je het nu al weten? Goed om over na te denken maar je hebt nog rijd zat.

bicyclette

bicyclette

08-04-2018 om 10:04

laat het nog even rusten

Er zullen maar weinig ouders die enthousiast worden van een 13-jarige met buitenland-plannen. Het is gewoon ook niet niets, een kind dat een jaar weg wil.
Het is jammer dat jouw ouders er blijkbaar überhaupt niet over willen praten, maar dat is ook een kwestie van tijd. Je hebt geen haast, je wilt pas over een paar jaar, dus laat het voorlopig rusten. Over 2 jaar ben je een stuk volwassener en zelfstandiger. Voor je ouders is het dan een stuk beter te behappen.

Een van mijn kinderen is een jaar naar de VS geweest. Hij was net 16 toen hij weg ging en net 17 toen hij terug kwam. Ik heb bij de info-bijeenkomsten toen diverse andere ouders gesproken. Onderschat niet hoe het voor ouders is! En dan ging het bij ons nog 'gewoon' om Amerika, gevoelsmatig zal de stap naar Zuid-Amerika groter zijn. Je bent het kostbaarste wat je ouders bezitten. Natuurlijk laten ze je niet zomaar gaan, ze willen gewoon zekerheid hebben dat je het daar goed zal hebben. Ze willen je behoeden voor teveel verdriet en tegenslag. En je bent pas 13 - je kunt eigenlijk niet verwachten dat ze nu al blij worden van het idee om jou een jaar te missen.

Mijn advies is dus: laat het voorlopig rusten. Over 2 jaar is het vroeg genoeg om er verder mee aan de skag te gaan.

Lente

Lente

08-04-2018 om 11:04

Mooi plan

maar nog niet iets om nu al te beslissen, zowel voor 13-jarige als voor ouders.

Mijn tips zijn:
- ga nu al Spaans te gaan leren, pak dat serieus aan
- Informeer je goed over Latijns Amerika
- Informeer je goed over uitwisselingsorganisaties
- Maak een goede afweging tussen een half jaar of een heel jaar weg.
- Vertel je ouders dat je serieus bent over je plan. Je verwacht nog geen beslissing van hen. Maar hopelijk willen ze je wel steunen in je taalstudie en je zoektocht naar informatie.

Vraagje

Wat denk je zelf aan zo'n kostbare onderneming bij te dragen?

Ik stimuleer kinderen hun vleugels uit te slaan.Maar bij voorkeur toch in een tussenjaar na je diploma.

In jouw geval zou ik er alleen willen overwegen als je zelf ook inzet toont: spaart om bij te dragen in de kosten, en alvast een cursus Spaans doet zodat je de taal op A2niveau beheerst.

bicyclette

bicyclette

08-04-2018 om 11:04

Guera

"Je verliest er nl een jaar mee dus dat betekent en een jaar weg en waarschijnlijk blijven zitten."

Je hebt op zich gelijk, maar ik geef er andere woorden aan:-). Het is een tussenjaar. Je onderbreekt je schoolloopbaan in Nederland om een jaar weg te gaan. Je blijft dus niet zitten, je gaat na dat jaar verder op het punt waar je een jaar eerder bent gestopt. In dat opzicht maakt het ook niet uit of je dat voor of na je examen doet. Nou ja, soms toch wel. Als je een jaar high school in de VS wilt doen, dan kan dat niet meer ná je VWO-examen. Je hebt dan al 12 jaar onderwijs gehad (6 jaar basisschool, 6 jaar VO, zo wordt dat berekend) en dan ben je niet toelaatbaar op high school. Als je vmbo of havo doet, kan dat wel.

moeder2004

moeder2004

08-04-2018 om 12:04 Topicstarter

Reacties

Wat fijn dat iedereen zo snel reageert hier! Ik weet alleen niet hoe je op een reactie moet reageren, dus doe ik het maar zo.

@Guera, Helaas nemen veel High Schools mensen die al eindexamen hebben gedaan niet meer aan Dat mijn vrienden een jaar hoger zouden zitten maakt me niet heel veel uit, over het algemeen maak ik snel vrienden dus alleen in mijn eindexamenjaar zitten is voor mij geen probleem! En veiligheid van het land vind ik inderdaad ook heel belangrijk, daar moet ik me nog wat verder in verdiepen. En om te antwoorden op uw vraag: als dit een mogelijkheid zou zijn volgens mijn ouders zou ik nu al moeen beginnen met sparen, Zuid-Amerika kost namelijk ongeveer €8.000,-! Bedankt voor uw reactie en een fijne dag nog

@bicyclette, U ook bedankt voor de reactie! Natuurlijk snap ik dat veel ouders een beetje bang worden van het idee, maar de reden dat ik het nu al wil bespreken is dat ik nu al zou moeten beginnen met sparen. Maar heel erg bedankt voor uw advies en fijne dag (:

@Lente, wat fijn dat u al deze tips geeft! Ik zit op een school waar ik Spaans als normale taal heb, dus heb zeker al een basis en blijf het oook zeker leren! Over Latijns-Amerika zelf weet ik hele erg veel, ik vind het namelijk een hele fascinerende regio. De verschillende culturen, landschappen, mensen, klimaten & eigenlijk alles er aan spreekt me heel erg aan! Ook in uitwisselingsorganisaties heb ik me al "verdiept", mijn ouders denken dat het een impulsief plan is maar begrijpen niet dat ik er echt veel van weet en me goed heb geinformeerd.
Super bedankt voor de tips! En een hele fijne dag

@Kenfan, Hi! Ik ben van plan 3/4 zelf te betalen en dus heel veel te sparen. Spaans spreek ik op niveau A1 en werk op school naar A2 toe, dus dat zit wel goed, vooral over 3 jaar! Bedankt voor uw reactie :D

guera

guera

08-04-2018 om 13:04

hangt erg van land af

Je bent nog erg onduidelijk WAAR je precies heen wil. Zoals gezegd ben ik zelf een jaar naar midden amerika geweest NA mijn VWO en daar was ik welkom op de high school.
Dus in die kan het wel.

Bicyclette. Jij verwoordt het inderdaad beter qua 'verliezen Op zich maakt het niet heel veel uit behalve dat ik toch regelmatig heb gezien in de omgeving dat het ongelooflijk lastig is terug te gaan naar waar je bent gebleven. Voor je gevoel ben je mijlen verder dan alle mensen die achter zijn gebleven op de school waar jij vandaan vertrok. Ongelooflijk lastig je dan weer te voegen naar het schoolse leven waar je letterlijk een jaar ouder terugkomt en figuurlijk/mentaal misschien wel 2 of 3 jaar ouder.
Ik zou dus focussen op high schools waar je welkom bent NA je examen.
En duidelijk bekijken naar welk land je eigenlijk wil.Zoals gezegd: latijns amerika: brazilie, venezulea, mexico, argentinie. Werelden van verschil!!!!

zebra

zebra

08-04-2018 om 13:04

weten je ouders

dat je je nu al druk aan het oriënteren bent? Je komt over als iemand die dit echt graag wil en er ook veel voor over hebt.
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat het voor je ouders nog een brug te ver is omdat je nog erg jong bent. De ene ouder groeit namelijk makkelijker mee met de fases waarin hun kind zit dan de andere ouder.

Zelf ben ik moeder van een 19 jarige zoon die volgend jaar zijn minor in het buitenland wil doen. Ik weet al heel lang dat hij graag een tijdje naar het buitenland zou gaan (hij blijft in Europa) dus genoeg tijd om er naartoe te groeien. Wat mij als ouder (en ook mijn man uiteraard) dan helpt is het gevoel dat hij zijn zaken goed regelt, dus waar te slapen en dat we merken dat hij zich goed verdiept in het land zelf, zoals jij nu dus ook al doet. Ik ben dan een ouder die het zelf ook leuk vind me in dit soort dingen te verdiepen.

bicyclette

bicyclette

08-04-2018 om 18:04

inderdaad lastig

"Voor je gevoel ben je mijlen verder dan alle mensen die achter zijn gebleven op de school waar jij vandaan vertrok."

Ja, dat had onze zoon inderdaad ook. In zo'n jaar word je zoveel volwassener! Dat is best even schakelen bij terugkomst. Hij ging tussen 4 en 5 VWO weg. Bij terugkomst dus in een nieuwe klas, maar wel direct op buitenlandreis. Dat bleek overigens de perfecte manier om weer terug te integreren. Wat voor hem denk ik het meest lastig was: weer veel harder werken op school. High school in Amerika is op een lager niveau dan VWO in Nederland, en met minder vakken. Hij sportte daar wel 15-20 uur per week. In Nederland moest hij opeens weer hard aan de bak op school, en het heeft lang geduurd voordat hij dat ritme weer had.

Guera, wellicht is er wel iets veranderd met de toelaatbaarheid op high school. De uitwisselingsorganisatie heeft bij ons voortdurend benadrukt dat dat uitgesloten is om na VWO 6 naar high school te gaan. Ook tijdens de info bijeenkomst was er veel aandacht voor dat onderwerp: er waren nogal wat ouders die voorkeur hebben voor ná het diploma. Het kan écht niet, gaven ze aan. Volgens mij heeft het met de Amerikaanse wetgeving te maken, maar dat weet ik niet zeker.

Bicyclette

Bicyclette

08-04-2018 om 19:04

Was toen ook in usa

Maar Latijns Amerika niet.
In USA was toen die regel ook. Je moest max 17 zijn toen je vertrok.
Maar in midden Amerika niet. Ik ben na mijn vwo examen gegaan. Alsnog kan het daar ook inderdaad anders zijn. Dus even check.

Dochter deed een jaar Brazilie met AFS

zij deed dit na haar 6 vwo en voor haar was dat absoluut geen verloren jaar - integendeel, tot op de dag van vandaag heeft ze enorme profijt van haar buitenlandervaring. Het feit dat ze zich makkelijk aan kan passen aan een nieuwe omgeving, nieuwe cultuur en nieuwe taal. Dat ze op 17 jarige leeftijd heeft geleerd zelf de juiste beslissingen te nemen. Uiteraard met hulp van gastgezin en haar lokale begeleiders, maar wel zonder het vangnet van vader en moeder. Dat dat af en toe met vallen en opstaan ging, is logisch.

in veel landen in Zuid Amerika kan je evt ook na 6 VWO terecht maar niet in allemaal - in Chili en Colombia is de leeftijdsgrens lager - in Argentinie moet je bvk ook wat jonger zijn, Brazilie, Ecuador en Paraguay zijn flexibeler en in Bolivie en Peru kan je ook alvast een jaar universiteit volgen (of eerst een half jaar middelbaar en dan half jaar universtiteit) Kortom er is heel veel mogelijk.

De kosten liggen inderdaad rond de 8000 euro voor Zuid Amerika. Maar goed om te weten is dat je voor heel veel bestemmingen eventueel een gedeeltelijke beurs kan krijgen (op basis van financiele noodzaak).

Wees geduldig - 13 is inderdaad veel te jong. Het is echt een stap waarvoor je stevig in je schoenen moet staan, dus ietsjes ouder is wel handig.

Wat misschien een hele mooie manier is om voor te bereiden en je ouders te laten wennen aan het idee, is gastgezin worden voor een uitwisselingsscholier die naar nederland komt. Op die manier zie je heel goed wat er bij komt kijken, wat moeilijk is, waar je tegenaan kan lopen.
Voordat onze dochter naar Brazilie vertrok hebben we AFS dochters uit Indonesie, Italie en de USA in huis gehad. Een prima leerschool voor haar - en daarnaast natuurlijk ook gewoon een stel extra gezellige zussen.

Guera

Guera

08-04-2018 om 20:04

Ipicarai

Het is een enorm goed idee en geen verloren jaar. Ik bedoelde dat als je bv in vwo 4 gaat en weer terugkomt je dus een jaar op de middelbare 'verliest' . Idealiter na je examen omdat aanpassen als je terugkomt ook makkelijker is. Veel kinderen halen enorm af als ze terug moeten naar hun oude school. Met kans op bl8jven zitten en dan is het wel verloren jaar. Daarom mijn advies. Ga na je examen. En start erna fris met iets nieuws.

Guerra

Bedoelde het ook niet direct als reactie op jou hoor. Maar het is iets dat ik zo vaak hoor van mensen om heen dat ik het er toch altijd bij vermeld.

Ik ben ook voorstander voor na het examen als het kan, maar zie om heen ook best veel die het prima doen als ze tussendoor gaan. En voor de VS is het inderdaad niet anders - maar Japan (ook enorm populair) heeft ook deze beperking.

Sowieso zou ik een ander land dan de VS aanraden - gewoon voor de extra uitdaging van een heel andere taal en cultuur, Maar ik snap dat veel mensen bij de VS het idee van veilig hebben en van Zuid Amerika juist weer denken dat het onveilig is. Of dat terecht is, blijft ook maar de vraag natuurlijk. Je moet, waar je ook heen gaat, gewoon goed luisteren naar wat je gastgezin aanraadt en vooral ook afraadt.

Had een vriend die zijn uitwisselingsjaar in Newark in de VS doorbracht - die had beslist meer uitdagingen qua veiligheid dan onze dochter in haar kleine stadje in Brazilie. Beiden kijken met veel plezier terug op hun jaar overigens en hadden niet willen ruilen.

moeder2004

moeder2004

09-04-2018 om 08:04 Topicstarter

@Ipacarai

Wat een goede tip om een student in huis te halen, ik zal het een mijn ouders voorstellen! En even voor de duidelijkheid: ik wil nu nog niet gaan, alleen beginnen met sparen Heel erg bedankt en fijne dag!

moeder2004

moeder2004

@zebra

Mijn ouders weten het wel, maar willen er helaas niet echt iets over horen. Ik denk dat ze ook even moeten begrijpen dat ik nu nog niet wel wil, maar pas over 3 jaar, en dan ben ik wel wat ouder! Bedankt voor uw reactie

moeder2004

moeder2004

@Guera

Het liefst wil ik naar Brazilië en daar mag je maximaal 18 jaar oud zijn. Helaas ben ik net een paar dagen als ik mijn eindexamen haal dus is na mijn VWO niet mogelijk Maar bedankt voor uw reactie!

Sawo

Sawo

09-04-2018 om 09:04

Hoi

Van mij zou je waarschijnlijk niet mogen. Ik heb zelf 4 jaar in latijns Amerika gewoond en mijn dochter is op haar 21e een half jaar naar Chili gegaan. Dat vind ik zelf een mooie leeftijd om naar dergelijke landen te gaan. Brazilie is trouwens portugees en spreek je die taal dan wel goed genoeg?

De verschillen tussen arm en rijk zijn groot in Latijns Amerika. Dit betekent ook dat meisjes in de landen zelf bijna niets mogen omdat hun ouders het te gevaarlijk vinden. Alle kinderen van mijn vrienden mochten bijna niets zelf ondernemen. Ze gaan meestal met schoolbus of hun ouders naar school en moeten direct daarna ook weer naar huis.

Het enige landen waar ik over zou overwegen zouden Chili of Argentinie zijn. Maar mijn voorkeur zou duidelijk naar Spanje uitgaan.

Mijn dochter heeft ook een taalcursus gedaan in Ecuador en sliep bij onze vrienden. Na een maand was ze alle bezorgdheid helemaal zat. Veel europese meisjes beseffen niet hoeveel vrijheid en bewegingsruimte ze hier hebben.

succes

Saar

moeder2004

moeder2004

09-04-2018 om 10:04 Topicstarter

@Saar

Ik ben inderdaad ook naar Argentinie aan het kijken, bedankt voor uw reactie :)

Brazilie = max 18.6 bij vertrek

Heb het even voor je nagekeken maar bij AFS is juist Brazilie 1 van de landen waar je wat ouder mag zijn. Dus 18 bij vertrek is geen probleem.

Kijk vooral ook goed of de organisatie waar je mee gaat ook daadwerkelijk vrijwilligers heeft in de omgeving van waar ze gastgezinnen zoeken. Zodat je lokaal begeleid wordt en niet vanuit een hoofdkantoor op 500 km afstand.

EpicVirus999

EpicVirus999

09-04-2018 om 11:04

Misschien

Ik zou toestemming geven (Zolang er goede begeleiding bij is)
Ik zou wel een aantal afspraken maken (Bijvoorbeeld over wat je doet bij geweld etc)

@moeder2004 - blogs

Misschien ook een idee om je ouders vast blogs te laten lezen van mensen die op uitwisseling waren/zijn.

Als je een goed idee wil krijgen van hoe het is in verschillende landen dan zijn blogs een mooie bron van info.
Er zijn heel veel online te vinden - maar hier de links naar een paar verschillende

Brazilie (https://sarahnobrasil.wordpress.com/)
Argentinie (https://anotherexchangestory.wordpress.com/)
Paraguay (https://paragraphsonparaguay.blogspot.nl/2016/08/aankomst-en-acclimatiseren.html?m=0)
Colombia (https://sammiegoescolombian.webnode.nl/)

Brianna F

Brianna F

09-04-2018 om 18:04

grappig

Jij bent een powerpoint presentatie aan het maken om je ouders te overtuigen, mijn dochter had zowat een hele scriptie in elkaar gedraaid met erin werkelijk alles weerlegd waarop wij eventueel commentaar zouden hebben. Het had niet gehoeven, dat hele essay, want van ons mocht ze, mits ze op z'n minst de helft zelf bij elkaar zou verdienen. Zij is tussen leerjaar 5 en 6 gegaan en had voor elkaar gekregen op school dat ze haar scriptie alvast in Amerika (waar ze zat) mocht beginnen.
Ga met je ouders naar een voorlichtingsbijeenkomst van AFS of EF waar ze met de organisatie zelf kunnen praten over hun bezwaren. Ik hoop dat het je lukt, zo'n jaar is zo waardevol gebleken.

Goed plan, wees er open voor

'Onveilig' is echt een kulargument. Je moest eens weten wat buitenlandse ambassades over Amsterdam schrijven. En Latijns-Amerika is groot en divers. Ik kan me goed voorstellen dat je dochter vind dat je open moet staan. Waarop baseer je het idee dat het in heel Latijns-Amerika onveilig is? Ik zou je aanraden om de reizigersadviezen van het ministerie van buitenlandse zaken voor verschillende landen in Latijns-Amerika te lezen. Of nog beter, om de adviezen te lezen geschreven door een ander land zodat je ook kunt kijken hoe datzelfde land over Nederland schrijft en dat kunt vergelijken.

Over welk land gaat dit, denk je?
The XXX health authorities have launched a campaign to warn tourists about the danger of buying a substance which is sold as cocaine, but is actually white heroin. This has caused a number of deaths.

En deze?
Over 513,800 British nationals visited XXX in 2016. Most visits are trouble-free.

Deze?
Terrorists are likely to try to carry out attacks in the XXX. You should remain vigilant and follow the advice of local authorities.

En deze?
Although there’s no recent history of terrorism in XXX, attacks can’t be ruled out.

[Antwoorden: 1 Nederland, 2 Mexico, 3 Nederland, 4 Mexico, zie https://www.gov.uk/foreign-travel-advice/netherlands en https://www.gov.uk/foreign-travel-advice/mexico]

Van uitstel tot na het eindexamen komt vaak afstel. Het vakinhoudelijke niveau van de leerling ligt dan te hoog waardoor heel veel landen al afvallen (de VS valt bijvoorbeeld af na VWO examen), en tegelijkertijd ligt het taalniveau van de leerling in niet-Engelstalige landen veel te laag om mee te doen met de examenklassen en moet de leerling mee doen met fors jongere leerlingen, wat nu niet bepaald motiverend is.

"Vroeger", toen het examen slechts twee jaar duurde, was het goed te doen om in de 4 VWO naar het buitenland zonder een jaar te verliezen; destijds had je ook 'slechts' 7 examenvakken die je moest bijspijkeren na zo'n tussenjaar. Nu zou je eigenlijk in de 3e klas moeten gaan omdat het eindexamendossier in de 4e begint. Maar het zal lastiger zijn dan vroeger omdat je meer vakken moet bijhouden/bijspijkeren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.