Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Azorac
02-05-2015 om 21:05
Schermtijd verder beperken of niet?
Het is meivakantie en dat betekent hangtijd voor onze pubers van 15 en 2x12. De afspraak is dat er tussen 11 en 17 uur niet geschermd wordt, ook geen telefoon. Verder zijn ze vrij om te doen wat ze willen.
Deze vakantie zijn er twee verjaardagen te vieren, ze geven hun kamers een grondige beurt, er moeten werkstukken worden gemaakt, we gaan twee dagen weg en er zijn wat logeerpartijen. Dat gaat allemaal redelijk soepel, de klussen doen ze met wat lichte aansporing.
Uit eigen beweging kokkerelt en knutselt de oudste veel, de middelste spreekt als het enigszins kan af met vrienden om te voetballen, de jongste wandelt met de hond van de buren en ze houden allemaal van spelletjes doen.
Kortom, niks te klagen zou je denken. Maar stiekumweg zijn er dagen dat ze zes tot zeven uur achter een scherm hangen (van 9 tot 11 en van 5 tot 10) in de vakanties en in de weekenden. Het is nu zaterdagavond en ieder zit in een andere kamer te gamen of Netflix te kijken.
Dit is niet wat ik me van het gezinsleven voorstelde.
Eigenlijk wil ik het veranderen, het staat me zó tegen. Ik had bijvoorbeeld graag gezien dat ze een muziekinstrument leerden spelen, maar dat hebben we laten glippen, want 'ze hadden al zo veel te doen'. Slap argument, maar in de tijd dat we dat echt hadden moeten aanpakken, sportten ze allemaal nog wat meer.
Belangrijk is, dat ik de enige ben in huis die zich aan het schermen stoort. Mijn man vindt dat ze genoeg anderen dingen ondernemen (doen ze inderdaad, zie boven en ze doen ook nog eens alledrie braaf hun huiswerk en halen goede cijfers) en vindt dat we ze lekker moeten laten.
Het is vooral mijn eigen frustratie dat ik me een close gezinsleven anders had voorgesteld (je weet toch, pinda's pellend aan een grote tafel ganzebord spelen). Ik bedenk nu ik het schrijf dat ik inderdaad niet moet zeuren. We doen namelijk ook vaak een spel met zijn allen en we kijken ook wel eens met zijn allen een film of zo.
Ik vind het gewoon nu niet zo gezellig. En ik had ze graag wat meer tijd aan creativiteit zien besteden. Misschien verwijt ik mezelf wel gewoon dat ik dat niet op tijd heb aangepakt. Wat denken jullie?

Barvaux
02-05-2015 om 21:05
Wie ben ik maar ik zou zeggen: laat lekker los. Ik heb er eentje van 16 en eentje van 13 en vooral jongste schermt wat af (en nee niet met een degen). Oudste heeft pas een mountainbike gekocht en doet veel zelf aan geocachen en heeft vandaag een event bezocht en al een paar keer ruim 40 km gefietst dus bij hem laat ik het helemaal los.
Bij jongste zou ik wel willen dat hij eens wat anders deed maar ik vind gewoon dat het er bij hoort in 2015 en maak me er niet echt druk meer om. Gisteren hebben we met z'n drieën een geocachetocht van 7 km gelopen, vandaag heb ik gewerkt en heeft hij boodschappen gedaan en is met zijn vader en broer naar de film geweest (nog meer schermtijd) en vrijdagavond had hij scouting. Ach het is vakantie!

Koentje Koets
02-05-2015 om 23:05
Ik zeg...
Goed luisteren naar je mannetje! :-)
Het is echt al heel wat hoor, dat je ze tussen 11 en 17 van hun schermpjes helemaal af weet te houden en dat ze allerlei andere activiteiten hebben!
Waar jij mee zit lijkt mij eerlijk gezegd van een andere orde. Jij had een bepaald beeld hoe het vroeger bij jou thuis was en hoe je het nu wil? Terwijl eigenlijk al zoveel dingen best heel goed gaan, als ik Kees dat ze hun verplichtingen netjes nakomen bijv. Ik zou zeggen tel je zegeningen!

Emma
Bankhanger
Ik heb soms dezelfde zorgen. Dochter (14) is een ster in bankhangen met telefoon. Nu is het vakantie, maar ze doet ook andere dingen. Knuffel naaien voor nieuwgeboren nichtje, gordijnen in elkaar zetten, ze kookt soms voor mij, spreekt soms met vriendinnen af, werkt voor school (dat moet helaas, maar ze doet dat goed), mee geweest naar mijn werk, voelballen....eigenlijk mag ik ook niet klagen, ze is het fijnste kind om te hebben. En wat deed ik zelf toen ik 14 was? Ik zat altijd op mijn kamer met een kaarsje aan voor me uit te staren, verliefd te wezen, te dromen over van alles en ik bemoeide me totaal niet met de rest van de wereld. Ik was doodeenzaam (had ik toen maar whatsapp oid ), totaal niet creatief en ik wilde en deed niks. Is allemaal goed gekomen.

Azorac
Het kan verkeren
Koentje heeft gelijk. Het zijn mijn verwachtingen die niet overeenkomen met de realiteit. Ik heb door schade en schande gemerkt dat het niet werkt om die verwachtingen helemaal uit te vlakken. Daar word ik chagrijnig van.
Maar de realiteit blijkt best plooibaar. In de nou-ben-ik-het-zat-bui van daarstraks heb ik iedereen gevraagd of ie zin had in een spelletje en wat te drinken. En zie, binnen vijf minuten zaten we gevijven te mexxen, met een glaasje appelsap en een kommetje chips erbij. Mijn zaterdagavond helemaal goed en na een half uurtje ging iedereen zijn serie afkijken. Kon ik mee leven.
Ik ga mijn zegeningen tellen, tot de volgende keer dat ik ongelukkig word van het schermen en dan herhaal ik deze actie. Goede combi lijkt me en heel haalbaar.

Azorac
Emma
O ja, dat hou ik mezelf ook steeds voor. Ik zat als veertienjarige eindeloos baggerlectuur tot me te nemen. Scherpte de geest ook niet echt. Laat staan de spieren. En ik speelde dan wel een instrument, maar koken deed ik pas op mijn 18e en dat doen de mijne nu al.
Nee het klopt wel dat ik gewoon moet erkennen dat er naast mijn oude roze wolk gewoon een moderne roze wolk hangt. Ik moet alleen even overstappen.
Het is wel fijn om hier even mijn hart te luchten en realistische reacties terug te krijgen.
Dat helpt het in proportie zien.

Moni
Mooi resultaat, van 11 - 17 geen scherm.
Zoiets doen wij alleen als we op vakantie zijn (m.u.v. de reisdagen).
Best wel een goed idee om dat ook op vakantiedagen thuis te doen.

Emma
Haha Azorac
Zo gaat dat. Soms als ik het even niet meer weet lees ik een paar topics op ouders.nl en dan weet ik weer wat een heerlijk kind ik eigenlijk heb :-)
En soms is het fijn om de dingen in proportie te zien. Dat deed ik tijdens het schrijven van mijn post van 23:15.

Nur
Inderdaad
Als je samen een spel wilt doen of een film wilt kijken kan je dat ook gewoon voorstellen. Vaak blijkt dan inderdaad dat ze dat best willen. Zo doe ik dat ook vaak. Dan bedenk ik een activiteit en vraag of ze zin hebben om mee te doen. Soms hebben ze dan geen zin of niet allemaal zin maar regelmatig ook wel en dan wordt het zeker gezellig. Als ze bijvoorbeeld van spellen houden kan je ook investeren in wat nieuwe spellen zodat er hernieuwde interesse is. Samen een film kijken vinden ze hier ook altijd leuk. In de zomer gaan we 's avonds ook nog wel eens wandelen of fietsen en dan ergens een ijsje halen.
Wat betreft de hoeveelheid televisie en dergelijke. Wij hadden altijd als regel op doordeweekse schooldagen geen televisie. Computer hebben we geen regels voor maar het blijft hier in de perken. Ik laat ze vrij zolang ze ook nog genoeg andere dingen doen. Als ik het idee heb dat er niks meer uit hun handen komt verder dan zou ik wel regels stellen. Ik wil niet dat ze niks anders doen dan televisie/computer.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.