Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Eleanora

Eleanora

02-04-2013 om 14:04

Schelden tegen ouders

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Reactie

@Hanny61, werkweek is al deze maand, dus wat dat betreft zijn we te laat om die afspraken te maken.
We hadden in januari al aangegeven dat hij zijn cijfers moet ophalen omdat we anders andere afspraken maken mbt de werkweek.
Het zou wel een goede optie zijn geweest.

@Kaaskopje, nee hoor niet 1 uur. Hij zat vanaf 13:00 achter de pc en zit vervolgens de hele zondag erachter.
Tijdens het eten hebben we gevraagd of hij nog veel huiswerk moest doen. Nee dat hoefde niet, gevraagd hoe lang hij nog nodig had en hij zei niet lang. Waarop wij hebben aangegeven zorg dat je tegen half 8 klaar bent, omdat andere ook nog erop wilde.
Hij zat dus al een hele tijd erachter.

Wij behandelen hem volwassen zover als dat mogelijk is, maar op het moment dat hij kinderachtig gaat schelden etc… dan vraag ik me af hoe volwassen hij dan behandeld wilt worden en hoe wij dan moeten handelen.
Ze hebben heel veel vrijheid met uitzondering van die paar regels. Afgelopen weken heeft hij maar 2x zijn taken en zijn troep niet opgeruimd dus was hij maar 2x zijn spullen kwijt. Dat valt in zijn geheel dus wel mee, dat komt omdat ze weten wat van hun verwacht wordt.
Zijn grove taalgebruik om praktisch niets stuit mij erg tegen de borst.

Merel

Merel

04-04-2013 om 11:04

Sonnie

Sonnie jij schrijft: We hadden in januari al aangegeven dat hij zijn cijfers moet ophalen omdat we anders andere afspraken maken mbt de werkweek.

-heeft hij zijn cijfers wel of niet opgehaald?
-wat waren de andere afspraken m.b.t. tot de werkweek?

Als hij zijn cijfers niet heeft opgehaald, dan gaan m.i. nu de andere afspraken in (wat dat dan ook moge zijn)

Verder zou ik een duidelijke lijn trekken met je man en een of twee hele duidelijke regels stellen en die hem een keer officieel uitleggen.
Iets in de trant van iedere onnodige reaktie met veel gescheld en bombarie = half uur computertijd inleveren.
Terug verdienen kan ook door goed gedrag, een cijfer ophalen bijvoorbeeld of een huishoudelijke taak doen. (bijv. tafel afruimen en vaatwasser inruimen). Verder zou ik tussen dat alles door gewoon gezellig tegen hem blijven doen, om de sfeer goed te houden, anders blijf in zo'n negatieve spiraal zitten.
En ik zou juist geen uitzonderingen op deze regels uitvoeren, laat het maar eens heel erg duidelijk zijn.

Vic

Vic

04-04-2013 om 11:04

Schelden

Schelden is hier een absolute no go en zo'n beetje het enige opstandige gedrag waar ik van op tilt ga. Het is tot nu toe 2 keer gebeurd dat ik een lelijk woord naar mijn hoofd kreeg. De eerste keer heb ik daar fel op gereageerd en het is daarna ook heel lang niet meer gebeurd. De tweede keer was van de week, en die heb ik (toch maar) laten gaan omdat we beide op de toppen van onze ergernis zaten. Later nog wel duidelijk gemaakt dat ik dat nooit meer wil hebben. Een 17- of 18-jarige die regelmatig scheldt zou ik duidelijk maken dat ik in mijn huis niet uitgescheld wil worden, niemand trouwens, en dat het dan misschien wel tijd is voor wat zelfstandigheid en eigen woonruimte. Ik hoop toch dat ik tegen die tijd (ze is nu bijna 14) niet meer hoef op te voeden, en in ieder geval dat ik niet nog 4 jaar puberteit hoef door te maken. Dan ga ik zelf het huis uit ;-)

Kaaskopje

Kaaskopje

04-04-2013 om 15:04

Sonnie

Wij behandelen hem volwassen zover als dat mogelijk is, maar op het moment dat hij kinderachtig gaat schelden etc… dan vraag ik me af hoe volwassen hij dan behandeld wilt worden en hoe wij dan moeten handelen.
Ja, dat is zo hoor. Ik heb afgelopen week ook nog 'misbruik' gemaakt van 'omdat ik het wil'. Nou hoe kinderachtig wil je het hebben?:-) Grof taalgebruik bezigen mijn dochters gelukkig niet, op wat je normale jongerenspreektaal zou mogen noemen na dan. Maar geen 'k' of 'l' woorden in ons bijzijn. Dat is ook iets wat ik al vroeg heb duidelijk gemaakt. Geen gescheld en geen grove namen tegen ons. Dat pik ik niet van ze. Nu nemen ze met veel niet al te serieus geloof ik, maar dit is blijkbaar toch overtuigend genoeg overgekomen.
Een vraag voor jullie: neemt jullie zoon júllie wel serieus en zo nee, hoe zou dat kunnen komen?
Wat de computer betreft snap ik nu wat de situatie is. Je zou kunnen opperen dat hij voor een laptop moet sparen. Mijn jongste heeft ook een eigen laptop sinds een paar jaar. Dat scheelt toch voor de verdeling van de 'familie'-computer.

Stenna

Stenna

05-04-2013 om 10:04

Toch?

had ik ook al sterk het gevoel dat hier weer iets niet klopt. Spelling en stijl zijn trollig.

Maar desalniettemin kunnen we er zelf wel gewoon een serieuze discussie van (blijven) maken, toch?
Ik denk dat er wel een verschil is in puberzonen en puberdochters, even heel generaliserend, natuurlijk geldt het niet voor iedereen. Ik zie om me heen dat redelijk aanspreken met uitleg en argumentatie vaak goed werkt bij meisjes. Jongens zetten hun binnenoor uit voor dat soort gezeur. Daar werkt de mannenmanier (mijn man's manier in elk geval) beter: niet zoveel lullen gewoon doen wat ik zeg. Dit is de regel, daar houd je je aan. Duidelijkheid, beetje autoriteit en niet te veel gepraat. Onze zoon geeft aan dit zelf ook prettiger te vinden dan mijn manier (veel op hem in praten).

Reactie

@Merel, Klopt wij hadden gezegd cijfers ophalen of je gaat niet mee. Alleen waren wij niet zo slim om het helemaal goed door te lezen er zitten nl. opdrachten bij die uitgevoerd moeten worden en meetellen voor zijn cijfers¡K.. Stom van ons dus om zoiets te zeggen.

We hebben gister met hem gesproken, voor het eerst sinds tijden dat het een normaal rustig gesprek was, zonder opgefokte puber.
Hij heeft zelf aangeven dat hij een ¡¥lui varken¡¦is en niet alles uit de kast heeft getrokken om zijn cijfers goed omhoog te trekken. Hij heeft wel meer zijn best gedaan en wil zeker over, dus gaat ernu aan trekken (zegt hij).
Hij wist niet meer wat we hadden gezegd over cijfers niet goed dan geen werkweek.
(We habben het toen gezegd en op een blaadje opgeschreven.. )

Nu hebben we aangegeven je gaat, maar wanneer je blijft zitten dan betaal je het reisbedrag terug aan ons. Dit vond hij overdreven en dat mag hij vinden. Wij hebben nu zoiets van, wanneer jij je best niet doet en maar lanterfantert dan zijn dit de consequenties.

@Vic, we zijn boos geworden, hebben spullen afgepakt etc etc. Het maakt helaas geen indruk. Ik hoop zoooo dat het een fase is (en hoop ook dat het morgen over is) ļ

@Kaaskopje, nee hij neemt ons niet serieus.
Het komt heel vaak voor dat we iets zeggen en dat hij zegt ¡¥Dat doen jullie toch niet¡¦. Einde van het liedje is dat we het dus wel doen. Ik vermoed dat hij ons niet serieus neemt omdat man en ik in het verleden niet altijd op 1 lijn stonden. Er ging veel mis in de communicatie tussen ons (man en ik), daardoor was er voor de kinderen ook verwarring.
Vorig jaar hebben we relatietherapie gehad en ook systeemgesprekken met de kinderen. Het jammere was dat ze geen van 2 echt gingen praten. Dochters antwoordt was standaard ¡¥Weet ik niet¡¦ en zoon vond alleen de regels stom.
Ze hebben een keer alleen gepraat en ook met een paar keer met z¡¦n vieren.
Er kwam zo weinig uit, het was zonde van het geld en de tijd.
Van te voren hadden we aangekaart, zeg alles wat je dwarszit zodat we kunnen kijken hoe we naar een oplossing kunnen werken. Helaas kwam er weinig uit.
Nadat man en ik therapie hebben gedaan is het tussen ons beter geworden. We zijn duidelijker naar elkaar, praten meer, luisteren beter en staan veel meer op 1 lijn.

@Stenna, en wat is dan de spelling en stijl van een trol.

We hebben een zoon en dochter in de pubertijd en het is idd een wereld van verschil.
Mijn zoon vind geen enkele aanpak prettig.
Wanneer man duidelijk en autoritair is dan vind hij dat hij in een gevangenis leeft.
Wanneer ik het met wat meer gepraat zeg dan moet ik het korter zeggen want ik doe er zo lang over¡K.
Het is dus nooit goed.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

05-04-2013 om 20:04

Hoezo trollig...

kunnen degene die denken dat het een trol is, niet gewoon uit het draadje wegblijven?
Als je denkt dat je in de maling genomen wordt is het het beste om er maar geen aandacht aan te schenken toch?Anders hebben ze meer lol van hun trollige draadje, he.

Bovendien vind ik het vrij beledigend als dit soort dingen trollig genoemd worden. En dat om een paar spelfoutjes en een stijl die iemand niet aanstaat...
Als we iedereen die slecht schrijft van het forum, niet serieus moeten nemen blijft er niet veel overvrees ik.

Stenna

Stenna

05-04-2013 om 23:04

Omdat

niet op zich vanwege spelling en stijl, maar omdat het lijkt op wat hierboven gebeurd is, draadje Marri. Mogen we daar aub een beetje wantrouwig van worden? En deze stijl leek er echt wat op.

Ik ga er niet voor wegblijven hoor, zoals ik al aangaf: zelf als, dan nog kunnen we er zelf een echte discussie van maken.

Egel

Egel

06-04-2013 om 11:04

Sorry hoor

Nou, sorry hoor Polletje Piekerhaar, ik zal het niet meer doen. Speciaal voor jou.
Inderdaad, wat Stenna zegt: ik ben wantrouwig geworden van het draadje erboven.
Verder hou ik best van spelling en taal (Piekerhaar was een grap) maar bij sommige mensen kan ik er prima doorheen lezen hoor. Er zijn echter ook momenten dat het licht tenenkrommend is. Veel werkwoordspellingfouten! maar ook bijvoorbeeld het steeds vaker gebruik van spaties (woorden foutief opsplitsen: piek haar, een boeken plank, of nu in 'ouders en school' -bij het onderwerp nog wel: 'breuk sommen', -ieuw). Ik wil er wel eens een draadje over openen in off topic maar dan zijn er toch weer belangrijker dingen in het leven. Ik ben ook bang dat 'jullie' dat dan ook vinden.
Groeten, Egel

Egel

Egel

06-04-2013 om 12:04

Nu echt sorry polletje

Nu echt sorry, want ik blijk wel heel snel onbetrouwbaar te zijn. Ik heb de trol nu willen ontmaskeren in een draadje bij Algemeen Ouderschap. Ik moet misschien maar even wegblijven bij OO, kost sowieso wat veel tijd om zo veel te lezen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.