Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

jansje

jansje

29-04-2011 om 09:04

Samenwonen,18, wie zal dat betalen

Dochterlief,17 bijna 18, is van plan om in najaar studie in utrecht te gaan doen, en dan op kamers te gaan met vriendje.
Doen beiden HBO opl. Vriendje heeft nu paar uurtjes( 4) per week baan bij AH. DOchter geen baan. WIj hebben altijd elke mnd voor onze kinderen gespaard voor als ze het huis uit gaan,dochter weet dit. Maar wat mij niet lekker zit, is dit: moet ik nu al mijn opgespaarde geld voor haar zo geven. terwijl zij geen baantje heeft, ook niet naarstig op zoek is.
Is het onredelijk als ik zou zeggen, jij wilt zo graag samenwonen, laat maar eens zien hoe graag en neem elk baantje maar aan wat je krijgen kunt. Ze wil alles niet doen, ( heeft half jaar bij AH achter kassa gewerkt, vond ze niet leuk, contract werd niet verlengt , wat ze blij van)En als je dan baantje hebt zal ik eens kijken of ik over de brug kom met mijn geld wat ik al 17 jaar voor je gespaard hebt.
Ben nl bang, dat ze voor het geld nieuwe dure dingen gaan kopen die je ook wel 2e hands kunt kopen.
Wat is handig:
graag tips

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merel

Merel

29-04-2011 om 09:04

Beetje

Ik zou dat gespaarde geld stukje voor stukje geven, en zeker niet alles in een keer. Misschien kan je iets vinden op een soort van budget-site (nibud) en dan ook zelf samen met haar al haar inkomsten en uitgaven op papier zetten en haar dan uitleggen dat er niet 'zomaar' geld komt. Je kunt natuurlijk wel maandelijks een kleine tegemoetkoming geven. Maar dan wel zo klein dat ze er wel bij MOET werken en het zeker niet over de balk kan smijten. Het is nooit te laat om haar prijsbewust te maken (ga met haar naar voor de inrichten van haar kamer naar de kringloopwinkel en marktplaats enzo)

Rosase

Rosase

29-04-2011 om 11:04

Niet doen!

Geef haar een beetje om zich ietwat te kunnen inrichten, voor de dingen die ze ook nodig zou hebben als ze gewoon op kamer zou gaan. En bewaar de rest voor later.

Ik zou sowieso nooit geld geven, anders dan voor de studie. Een bed, een kast en een bureau kunnen ze van mij krijgen en de rest moeten ze wat mij betreft toch echt zelf doen.

Ik zou echt op geen enkele wijze het risico willen lopen dat mijn kinderen lekker relaxed achteroverkunnen leunen, op mijn zak. Ik moet er ook hard voor werken, dus zij ook.

Jade

Jade

29-04-2011 om 11:04

Eens met rosase.

Ik ga niet betalen voor het samenwonen, als ze zelf het geld er niet voor hebben. Het geld gebruiken voor wat dingen om in te richten, alla......maar voor de rest moeten ze het zelf doen.

MerelR

MerelR

29-04-2011 om 13:04

Zelf betalen.

Onze oudste woont ook samen op kamers en dit heeft hij samen met zijn vriendin betaald. Meubels e.d. hebben ze her en der gekregen (tweedehands) en voor de rest bij IKEA gekocht. Maar wel zelf betalen! Dus als ze samen op kamers willen, zorg maar dat je geld hebt anders kan het gewoon niet. Het spaargeld wat wij hebben gespaard blijft staan voor als hij zich echt ergens gaat settelen (huis kopen o.i.d.).

Waar had je het geld voor gespaard?

want dat is me niet helemaal duidelijk? voor als ze uit huis gaan .. dus voor een kamer inrichting? of als bijdrage voor een eigen huis? of voor studie? ze gaat studeren zeg je, prima. en samenwonen. ben je daar wel blij mee? of niet zo? of ben je niet zo blij met haar houding tav financiering?

jansje

jansje

Ozzieozzie

hebben vanaf geboorte elke mnd wat apart gezet voor elk van onze kinderen, voor "later"als ze echt het huis uit gaan, dat was zeker niet bedoelt voor op kamers, en zeker ook niet als je met je 17e/18e op kamers perse wilt, wat eigenlijk nog niet nodig is. Als je nog geen jaar verkering hebt, de verkering in enschede op school zit en jullie in utrecht willen gaan wonen.
Kan best klein bedrag in de maand missen, want ze eet hier dan tenslotte ook niet meer mee. Maar om nu het geld wat wij gespaard hebben aan te breken voor op samenwonen, dat zit mij niet lekker. Ik zou best haar een wasmachiene oid willen kopen van het gespaarde geld.

jansje

jansje

Samenlevingscontract

En moeten ze dan ook samenlevingscontract hebben?
Of : stel dat ik wasmachiene geef, dan geef ik deze aan dochter. Want als het uit is, kan ook nog de helft van wat de wasmachiene waard is naar vriend???
Of goed alles zelf op papier zetten?
Samenlevingscontract: komt dus ook nog weer bij de kosten van samenwonene op... zo 300 euro..

jansen

jansen

Hoe krijg ik het haar duidelijk

en hoe krijg ik het haar duidelijk, gespaarde geld van ons was dus voor als ze het huis uit gaat.
Zij denkt nu ga ik het huis uit.
onze gedachte is beetje anders.
Pffft

Pas bij een 'echt huis'

is dat spaargeld aan de beurt, nu nog niet. Het is jullie geld, jullie hebben het gespaard, ze heeft daar niet per definitie recht op. Als ze over een paar jaar iets wil kopen of zo zal ze heél blij zijn dat er nog wat spaargeld is.

Dat ze niet naarstig op zoek is naar werk zou me zorgen baren. Spaargeld is er niet om ter plekke op te maken aan dagelijkse inkopen, daar heb je niet zo je best voor gedaan!!

Jolanda123

Jolanda123

29-04-2011 om 14:04

Op wiens naam staat dat geld?

Als dat geld op jouw naam staat,dan ben jij de eigenaar.
Als het geld op haar naam staat, en ze is 18, dan is het van haar...

Zoek dat goed uit.

Weten waar je wettelijk staat kan je een steun in de rug geven bij je beslissing wat er mee te doen.

Pianola

Pianola

29-04-2011 om 15:04

Samenwonen in utrecht?

Ik kan haar gelijk uit de droom halen: dat gaat niet gebeuren! Althans niet als je geen geld hebt. Voor een kapitaal heb je nog wel kans dat je (zwart) wat fatsoenlijks zou kunnen huren, maar dan heb ik het over in ieder geval meer dan E1000,= per maand.
Wat ze beter kan doen is een studentenkamer zoeken voor haarzelf, zich direkt inschrijven bij woningnet, dan heeft ze over een jaar of 10 wel een huis. (Of eerder, als ze lekker gaat verdienen na haar studie)

jansje

jansje

Geld/subsidie

Het geld staat op naam van ouders van.. maar voor haar 18e haal ik het van die rekening en gaat het naar onze rekening
Ze zijn van mening dat ze in aanmerking komen voor huursubsidie, zijn van mening dat als ze de studiefi bij elkaar leggen, met de huursubsudie samen 1000 hebben en dat je daar van rond kunt komen.
We moeten maar eens eerst zien of ze inderdaad daadwerkelijk een woning kunnen huren in utrecht.
dochter had ook al eesn ergens gehoord, dat je soms gestoffeerde appartementen en zelfs soms gemeubileerde appartementen kunt huren, of de hele inboedel over kunt nemen tegen aannemelijke prijs

jansje

jansje

Duidelijk

Heb haar vanmiddag proberen duidelijk te maken, dat ik er niet achter sta dat ze nu( al) gaat samenwonen, dat ik het jammer zou vinden om je nu al zo in de schulden evt. te gaan steken. Voor die leningen moet je 15 jaar nadat je baan hebt nog afbetalen. Maar dat ik als het zover is, wel ga helpen uitzoeken waar en wat je goedkoopste kunt kopen.Gezegd dat ze naarstig op zoek moet gaan naar baantje op dingen te kunnen aanschaffen.
maar volgens mij land het niet allemaal,puber. Ze denkt dat het ws allemaal wel in orde komt, nou dan zien ze het inderdaad wel , en wij ook , mochten ze een huurflat oid kunnen vinden, dan moeten ze maar eens zien wat er allemaal bij komt kijken.
Heb besloten het nu te laten rusten, totdat het zover is. want voor hetzelfde geld komt er van z'n lang zal z'n leven geen huurflat.
Och ze wil wel werken hoor, en vind al dat ze best op zoek is. Ze heeft bij ongeveer 4 winkels gevraagd. 1 keer!!!
pffft zo makkelijk, wanneer die nog eens wakker wordt.
en is hbo niveau hé!!
zo makkelijk, zo lauw,pffft
heb nog een dochter van 14 , die is totaal anders , heeft folderwijkje , verdient 25 euro per week!!!!!!

Jolanda123

Jolanda123

29-04-2011 om 16:04

Zoonlief hier..

Had hetzelfde idee. Om samen te gaan wonen met een maat in de stad waar ze studeerden. (op 30 km van huis)

Ik heb het niet verboden, maar wel aangemoedigd om eens een overzicht te maken van de kosten die ze verwachtten te krijgen, en de inkomsten die ze zouden hebben.

Nadat ze daar een poos actief mee bezig zijn geweest, is het hele plan op de achtergrond geraakt. 't was toch te duur

Kortom, netzoals vriendjes die je niet mag... het idee de hemel in prijzen, en stimuleren om uit te zoeken wat het kost, en om daar alvast een poosje naar te leven...

Yta Chalne

Yta Chalne

29-04-2011 om 19:04

Nou jansje,

Pianola haalt me de woorden uit de mond. Je hoeft je totáál geen zorgen te maken over samenwonen in een betaalbare huurflat in Utrecht. Vrijwel nergens is de woningnood zo nijpend en zijn de prijzen zo hoog als hier. Alleen extreem ondernemende en handige mensen van die leeftijd vinden op den duur iets, daar lijken deze twee niet onder te vallen. Nee, die wonen nog wel even thuis

Als ze nu inschrijven kunnen ze binnen tien jaar wel rekenen op een flatje in een Vogelaarwijk.

jansje

jansje

29-04-2011 om 22:04

Van de wolk vallen

Nou als dan een flat of appartement niet lukt in utrecht, zullen ze wel op zoek gaan naar iets anders of in de buurt van utrecht, die 2 zijn niet voor 1 gat te vangen.
Hun denken dat het allemaal heel makkelijk gaat..ze zullen dan tzt wel van die wolk vallen.

Fiorucci

Fiorucci

30-04-2011 om 18:04

Wolk

Wij gingen samenwonen toen ik net 18 was. Ik zat nog op school,MBO, mijn man deed een opleiding in de verpleging, leren en werken tegelijk. We zaten eerst op een verdieping in het grote herenhuis zijn tante in Den Haag,later vonden we daar een etage. Spullen waren grotendeels tweedehands, dat scharrelden we overal vandaan. We zaten toen op een wolk, na 23 jaar huwelijk nog niet vanaf geweest..:)

Welnee, niet negatief

eerder realistisch.

Woonruimte vinden in Utrecht is lastig. Lang niet alle kamers mogen door twee personen worden bewoond.

En vraagstelster heeft wat zorgen over de ondernemings- en realititeitszin van het stel, qua werk en inkomen.

Net als zij zou ik als ouder daar niet hoppekee het spaargeld aan wagen. Eerst maar eens zien wat ze op poten zetten en welke initiatieven ze ontplooien.

jansje

jansje

01-05-2011 om 08:05

Single lady

iedereen bedankt tot zover voor jullie reactie's
single lady , bedankt voor je uitgebreidde info. van welke site heb je dit/

Ik heb aan de andere kant ook wel zoiets van:ze gaan samenwonen, steken zich misschien in de schulden, kunnen na verloop van tijd zeggen: wat hebben we mooie tijd gehad.
Maar ik heb wel zo mijn bedenkingen/zorgen op financieel gebied.
Maar goed we zien wel.

Fiorucci

Fiorucci

01-05-2011 om 09:05

Jansje

Ik zou hen uitleggen wat erbij komt kijken, en meedenken, maar niet gelijk zeggen dat je hen het niet toevertrouwt. Als je de wens niet serieus neemt, nemen ze jouw adviezen ook niet serieus, denk ik.

sjalot

sjalot

01-05-2011 om 09:05

Utrecht - enschede?

Ten eerste: haar vriendje doet een HBO-opleiding in Enschede en wil in Utrecht gaan samenwonen? Een enkele reis Utrecht-Enschede duurt al bijna een uur en drie kwartier...
Er lopen eigenlijk twee dingen door elkaar heen: je dochter wil het huis uit, en ze wil gaan samenwonen. Ik denk dat het voor iedereen goed is om een tijdje op zichzelf te wonen, bijvoorbeeld op kamers (losse kamer of in een studentenhuis). Voor de zelfstandigheid en om jezelf te leren kennen, een nieuwe stad, nieuwe vrienden te maken. Je zou haar dus best in die richting kunnen pushen: dat zij eerst maar eens een kamer zoekt in Utrecht. (Met eventueel als argument dat het veel makkelijker is om iets voor twee te zoeken als je er eenmaal woont. Het 'risico' dat dat snel gaat lukken is klein...)
Maar, je vraag ging eigenlijk over het geld. Uit je postings krijg ik de indruk dat het in jouw omgeving gebruikelijk is (of was) dat je uit huis gaat om te trouwen of anders te gaan samenwonen na een langere tijd verkering. Voor dat moment hebben jullie gespaard. Er zijn ook ouders die sparen voor de studie van hun kind: dat geld is dan bedoeld om bijv. maandelijks wat geld te kunnen geven naast de studiebeurs. Het idee is dan dat het kind na de studie gaat werken en tegen die tijd zelf geld verdient voor huis, inrichting enz.
Je kunt overwegen of je wilt blijven vasthouden aan je oorspronkelijke bedoeling voor het gespaarde geld. En als dat zo is, dan zeg je tegen je dochter dat wat ze nu wil (op kamers gaan met vriendje) niet datgene is waar het geld voor bedoeld is. Mocht het samenwonen toch doorgaan dan zou ik alleen datgene bijdragen wat je ook zou doen als je dochter op kamers ging, bijv. zorgen voor een bed, een bureau en een setje pannen en borden van Hema of IKEA.

jansje

jansje

01-05-2011 om 21:05

Zo makkelijk

Dochter is té makkelijk, werkt nl niet, doet mijns inziens haar best ook niet voor om een baantje te zoeken, is niet naarstig op zoek zeg maar, is heel laks daarin.
Waar ik moeite mee heb:ik heb geld gespaard, jij niet , doeet ook je best niet voor baantje, of om te sparen en dan moet ik over de brug komen.??!!
is in juni jarig, ik denk ze vraag geld voor op kamers. maar nee ze gaat een ds 3d vragen...!!!!!!!!!!Dus geld waar ze zo'n ding van koopt..

Ja die reistijd, enschede utrecht.... snap ik ook niet. maar in de liefde doe je alles voor elkaar..
dat bedoel ik. ze zijn zo makkelijk... denken dat alles wel goed komt....

Toch begrijp ik je niet

Toch begrijp ik je niet.

Je hebt geld gespaard voor als je kind het huis uitgaat.

Je kind wil het huis uitgaan, en op kamers gaan samenwonen. Als je een opleiding gaat doen dan lijkt op kamers gaan me een heel normale stap.

Dat ze niet voor haar geld wil werken, dat is iets dat ze moet leren, van een studiefinanciering alleen kun je geen huur, collegegeld en eten betalen. Daarvoor heb je een baantje nodig (maar niet teveel, anders gaat het ten kosten van je studie) en geld van je ouders. En daar heb je als ouders toch voor gespaard?

Ik snap je praktische bezwaren wel, en op en neer reizen naar Enschede lijkt me niet bevordelijk voor de studieresultaten van vriendlief.

Maar als ze op kamers wil in Utrecht, dan kunnen jullie beter als de wiedeweerga een retourtje Utrecht kopen en gaan inschrijven bij SSH. Ik moest destijds ruim 2 jaar op een kamer wachten! Dus de eerste tijd van haar studie zal ze toch op en neer moeten reizen.

En er zijn zat stelletjes die gezellig samen op een kamer zitten hoor.

En anders koop je van het spaargeld gewoon een flatje op Kanaleneiland voor ze. Met de eis dat ze 1 kamer onderverhuren om de onkosten te bestrijden.

koentje

koentje

02-05-2011 om 17:05

Uh...

nou dat lijkt mij enigzins boven het budget...tja het zou kunnen hoor als jansje echt flink haar best heeft gedaan met sparen of gewoon rijk is.

Maar dan nog een flat kopen?
Nee, hoor dat 'kind' is 17 ; ik zou het geld mooi nog even vasthouden en uitgeven op een manier die jou vberstandig lijkt. Ze gaat er nu op zitten teren en blijft ondertussen lui. Zouik mooi niet doen!

Primavera

Primavera

02-05-2011 om 22:05

Zelfde geven als ze niet zou samenwonen

Ik snap niet helemaal waarom het eventueel samenwonen met een andere student er ineens voor zou moeten zorgen dat ze zich in de schulden steekt en meer geld kwijt is dan als ze alleen op kamers gaat.
Dochter wil studeren, lijkt me prima. Ze wil graag op kamers, fijn, dat is uitstekend om zelfstandigheid te ontwikkelen, ik zou dat alleen maar toejuichen. Ik zou haar gewoon een vast bedrag per maand geven, wat ik ook zou geven als ze daarbij niet zou samenwonen. Daar zijn vast wel lijstjes voor met standaard bedragen, waarin haarfijn uitgerekend is wat van ouders verwacht wordt en welke eventuele studiefinancieringen er mogelijk zijn. Dat mag ze dan regelen en daar moet ze het dan van doen.
Of ze dat nu vervolgens met z'n tweeën op een kamer doen of twee kamers in een studentenhuis of een goedkope flat een eind uit de buurt (met reiskosten) moet ze dan zelf maar weten. Het gaat erom dat ze rond kan komen.
Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.