Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Herman
29-11-2015 om 15:11
Samen slapen 16 jaar.
Beste allemaal,
Ik als puber mis waarschijnlijk een inzicht waarover jullie ouders wel beschikken. Daarom leek dit mij een gepaste plaats om mijn vraag te stellen. Ik en mijn vriendin hebben ondertussen een half jaar en willen heel graag samen slapen. We zijn het er over eens dat we daar klaar voor zijn..
Echter, de ouders van mijn vriendin vinden het nog erg vroeg en vinden ons nog te jong. Verder heb ik er niet veel over gehoord, enkel dat haar ouders het prima vinden dat we samen slapen zodra we de één jaar zijn gepasseerd.
Ik vind dat eigenlijk onredelijk.
1. Allereerst vind ik dat je rekening moet houden met het feit dat leeftijd gerelativeerd moet worden. Zoals jullie allen waarschijnlijk weten heb je enerzijds 14-jarigen die uiterst verantwoordelijk kunnen zijn, en anderzijds 18-jarigen die overal een potje van kunnen maken.. Ik acht onszelf behoorlijk verantwoordelijk.
2. Samen slapen is heel iets anders dan het hebben van seks. Voor zover ik weet is onze intentie enkel het samenzijn in de rust die de nacht te bieden heeft. Overdag ben je immer constant geoccupeerd met allerlei zaken. 's Nachts heb je ruim de tijd om te genieten van elkaars aanwezigheid, en kan je de rest even langs je neer leggen.
3. Het hebben van seks, wat is daar eigenlijk mis mee, mochten we dat initiëren? Het lijkt erop dat men denkt dat we iets anders zijn dan louter een dier - een robot o.i.d., passief en gevoelloos -, maar feit blijft dat we dat wel zijn, met alle gevoelens en behoeftes die daar bij horen. En de dag dat we er samen over eens zijn dat we daar klaar voor zijn, is de dag dat ik niet zou willen dat we worden tegen gehouden door wat anderen er van zouden vinden.
Verder zou het erg praktisch zijn. Ik woon een paar dorpen verderop, en moet dus zaterdagavond weer helemaal naar huis...
Wat is er op tegen als we erover gepraat hebben en de verantwoordelijkheid en beladenheid ervan kunnen dragen?
Groet,
Herman. (Alias)

jota
01-12-2015 om 16:12
sexualiteit
Bij sexualiteit moet het gaan om genieten. Genieten van jezelf, maar zeker ook van de ander, en natuurlijk vooral samen.
Ik moet er vooral niet aan denken dat mijn dochter ooit op een achterbankje in een auto ontmaagd gaat worden.
Sexualiteit gaat ook over grenzen, en vooral de negatieve, of risicovolle aspecten ervan. Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen hun eigen grenzen goed leren kennen. En niet zozeer die van mij. Leren luisteren naar henzelf, en naar de ander.
Daar heb je samen slapen natuurlijk niet perse voor nodig (dus ts, verzin iets anders!) maar het maakt eea wel toegankelijker en misschien fijner, mooier. Minder moeilijk, minder druk. En misschien kan het juist dan meer op eigen tempo, en duurt het misschien juist langer eer er echt sex komt.
(Voor mij nog theorie want mijn kinderen hebben de leeftijd nog niet. Ik hoop dat ik tzt mijn eigen angsten en vooroordelen overboord kan gooien. Ik denk wel dat ik een goed gevoel over de relatie moet hebben dan.

Moeder
01-12-2015 om 16:12
jota
Dat achterbankje kan heel fijn en spannend zijn. Ik moet er zelf niet aan denken dat mijn ouders op die leeftijd beneden zitten en weten dat ik het aan het doen ben en dat ze in de buurt zijn zoals AnneJ dat voor zich ziet.

jota
01-12-2015 om 19:12
tuurljk
Niets mis met een achterbank.
Toch denk ik dat voor veel jongeren de veiligheid van thuis juist positief werkt in deze fase. Juist om beter bij henzelf te kunnen blijven.
Ik zelf heb het voor het eerst gedaan bij partner thuis, bij het blijven slapen. Dat er ouders in huis waren, daar was ik me niet eens van bewust, daar was ik echt niet mee bezig.
Bij ons was alles duidelijk, hing allang in de lucht, we waren ook wat ouder. Samen slapen mocht eerst niet en het gebeurde gelijk de eerste keer.
Maar als samen slapen mag, dan staat samen slapen toch helemaal niet (gelijk) synoniem aan sex?

Vdh
30-05-2017 om 18:05
Reactie
De mogen samen slapen dit heeft niks met dat stomme seks te maken liefde is zo veel meer en het zijn kinderen zeg tegen ze dat ze de oil moeten slikken en een condoom moeten aan doen en moest het fout gaan een morning after pil slikken kost bij de kruidvat maar 15 euro in maastricht veel groetjes...

Sanne
01-06-2017 om 00:06
Redenen
Je benadert het met logica. Wat zijn de logische argumenten om het te verbieden en zijn mijn logische argumenten niet beter? Die discussie ga je misschien winnen, maar daarmee niet de toestemming.
Dit gaat niet om logica, maar om emoties. Hun zorg om hun kind, hun moeite om hun dochter al zo groot te zien. Als je door op te letten achterhaald waar ze problemen mee hebben, kan je met geduld en inzet iets bereiken. Maar nooit met logische argumenten.
(Ik zou het trouwens prima vinden, maar dat terzijde)

BeetjeAnders
01-06-2017 om 01:06
Bouw een prettige relatie met haar ouders.
Ook mijn kinderen zijn in de leeftijd om seks te (gaan) hebben.
Ik als moeder merk dat ik me veel minder zorgen maak als ik te maken krijg met vriendjes/vriendinnetjes die een verantwoordelijkheidsgevoel tonen.
Ik let op wat ze zeggen, hoe ze kijken, gedragen en bovenal hoe ze mijn kind behandelen. Het garandeert me precies niets maar het kalmeert mijn ongeruste moederhart.
Niet slijmen, moeders hebben dat heel snel door.
Praat met haar ouders, laat je uithoren.
Het is hun dochter die ze aan je moeten toevertrouwen, da's niet niks hoor.
Mijn jongste is 14 en ik houd mijn hart vast maar ik praat veel met haar. Ze weet dat ze met openheid veel verder komt dan met bedrog.
Mijn oudste twee zijn jongens en hoewel het oneerlijk is had ik bij hun een stuk minder zorgen. Ik denk dat dit bij meer ouders zo is.
Misschien gaan mensen boe roepen als ik zeg dat meisjes zoveel meer kwetsbaar zijn maar ik ervaar dat zo.
Nu ga ik even bot zijn, sorry.
Het kan zijn dat ze moeite hebben met het feit dat je Asperger hebt.
Besef dat zij in gedachten jou zien als een eventueel toekomstig echtgenoot van hun dochter en dat daar kinderen uit kunnen voortkomen.
Voorbarig maar waar, zo zijn wij ouders.
Jullie relatie wordt helaas bemoeilijkt door jouw aandoening.
Bovendien zijn er studies die aantonen dat asperger erfelijk is in de vorm van een heel spectra van autisme tot ADD/ADHD. KAN, maar hoeft niet. Helaas ligt dat percentage best hoog.
Ouders willen maar 1 ding, dat hun kind gelukkig wordt en alle eerlijke kansen in het leven krijgt om een gelukkige volwassene te worden.
Als jij echt oprecht van dit meisje houdt dan zal je voor haar moeten knokken (dit geldt voor iedere jongen btw, call me oldfashion)
Haar ouders ontlopen zal jouw doel schaden.
Wat betreft jouw mooi taalgebruik, niets aan veranderen, het hoort bij Asperger en ik zie dat juist als een van de pluspuntjes:)
Ik wens je succes en hoop dat ik je niet gekwetst heb want dat is totaal niet mijn opzet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.