Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Arcom
13-07-2016 om 08:07
Roken, drinken en wietgebruik zoon 16 jaar
Mijn zoon woont meer bij zijn moeder en ik heb een goede band met hem. Maar waar ik tegen aanloop is dat hij achter mijn rug al heel vroeg is begonnen met drinken en roken en sinds een jaar ook wiet. Ik had met hem een deal dat hij tot zijn 18e dit niet zou doen en dan rijbewijs zou krijgen. Ik voel me machteloos ook omdat mijn ex er veel luchtiger instaat. Het gaat vanzelf over zegt ze terwijl ik in de verslaafdenzorg heb gewerkt en weet dat dit niet zou is. Wat kan ik op dit moment nog doen vroeg ik me af. Ik heb het er met hem over dat het niet goed is voor zijn gezondheid en hij weet dit ook wel. Maar is dit voldoende? Ik voel me als vader verantwoordelijk voor iets waar ik op dit moment erg weinig invloed op heb.

AnneJ
13-07-2016 om 10:07
Verslaafdenzorg
https://www.jellinek.nl/wp-content/uploads/2015/02/Jellinek-Wat-te-doen-als.pdf
Als je zelf uit de verslaafdenzorg komt heb je misschien wel meer tekst maar er net zo min greep op.
De website van de Jellinek heeft wel goede informatie. Bijvoorbeeld deze folder voor bijstaanders.
Het gaat om je zoon, en je gunt het hem niet om nu al met middelen bezig te zijn waar je ook mogelijk moeilijk weer mee kunt stoppen als je wil.
Toch is dat zijn keuze, hoe je ook je best gedaan hebt die te voorkomen.
" Niet iedereen die begint te drinken of gebruiken krijgt ook
problemen. De meeste mensen weten maat te houden. Sommigen gaan een tijdlang over de schreef, maar zorgen ervoor dat ze zelf, of met hulp van anderen, het drinken of gebruik weer in de hand krijgen. Met een aantal mensen gaat het mis. Zij nemen zóveel, dat ze daardoor problemen krijgen."
Wat je kunt doen is het als een feit accepteren en afspreken met jezelf of je er niets mee kunt, je laat het aan je kind over, dat je gaat halen en trekken, of dat je naast je kind gaat staan zodat je mogelijk nog wat informatie over het voetlicht krijgt zodat je zoon wat veiliger en realistischer met drugsgebruik om kan gaan. Maar dat laatste vereist dat je accepteert dat het de keuze van je kind is. Je kunt het ook niet accepteren en alles best maar niet in jou buurt of thuis. Dat kan nog een hoop afremmen.

Elfje65
13-07-2016 om 21:07
Keuze van je kind.... Ja, maar ik begrijp heel goed de zorgen van vader zeker als hij zelf in de verslavingszorg werkt. Keuze kan ook een foute keuze zijn. Maar vader weet ook dat als zoon verslaafd is, en dat hoeft
natuurlijk niet, zoonlief er zelf vanaf moet willen. Anders sta je met lege handen

tsjor
13-07-2016 om 22:07
Eigen plan
Arcom, als je zelf in de verslaafdenzorg hebt gezeten, dan weet je ook dat 'de' remedie tegen verslaving helaas nog niet uitgevonden is. Anders kun je er goud mee verdienen.
Je vrouw bagatelliseert het, maar jij niet en je bent niet meer getrouwd. dus je kunt je eigen plan trekken.
Je angsten vanuit je ervaringen binnen de verslaafdenzorg moeten niet het verhaal van je kind overheersen. Er zijn gelukkig ook veel experimenteerders die niet verslaafd raken, maar uitgespeeld. Maar ik zou het ook niet bagatelliseren.
Je zoon heeft een nieuwe experimenteercirkel betreden. Dat vraagt van jou als ouder weer een andere balans: verbieden werkt vaak averechts, gedogen ook.
Wat je als vader wellicht kunt bieden is, dat je samen met je zoon een bepaalde spanning gaat zoeken, spannende dingen doen in de vakantie bijvoorbeeld. Een beetje meer risico nemen, je uitersten opzoeken, dat soort dingen. Wellicht heb je daar een idee bij. Kun je je zoon in elk geval even op andere gedachten brengen.
Tsjor
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.