Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Pubermoeder van 4

Pubermoeder van 4

05-10-2017 om 14:10

Roken

Heb het gevoel dat ik langzaam de grip op mijn dochter van 15 kwijt raak.

Voor de vakantie vertelde ze ons dat ze wel eens alcohol dronk op zaterdagavond. Hier waren we niet blij mee, maar ze is een jaar jonger dan de rest van haar vriendengroep en konden het ook nog wel begrijpen. We hebben hier afspraken over gemaakt. Maximaal 2 glaasjes op zaterdag. Ben er natuurlijk niet bij dus weet niet of ze zich hier aan houdt.

Dan verteld ze net na de vakantie dat ze met haar vriendje al verder is gegaan op seksueel gebied dan ik dacht. Ik stond vol verbazing, maar ook hier dacht ik: verbieden heeft geen zin dan maar een open gesprek met de tortelduifjes.

Nu komt ze vanmiddag thuis en zegt me dat ze heeft gerookt. Heb haar gezegd dat als hiermee doorgaat ze geen rijlessen van ons krijgt. Deze afspraak hadden we gemaakt. Hier schrok ze wel van. Nu weet ik het even niet meer, wat volgt er nog meer.

Ik respecteer haar eerlijkheid, maar dit is in een paar maanden wel heel veel. Ze heeft een leuke vriendengroep waar we goed contact mee hebben dus niet het gevoel dat ze foute vrienden heeft.

Zijn hier ervaringsdeskundige?

Veel

'Zijn hier ervaringsdeskundige?' Nou ja, er zijn hier veel ouders van pubers en er zijn veel pubers die wel eens iets doen wat niet mag van pappa en mamma. Wil je weten wat er mogelijk allemaal nog meer kan volgen dan roken?

Tsjor

tante Sidonia

tante Sidonia

06-10-2017 om 22:10

je verbied eerst alcohol en als ze het dan toch doet, mag ze er voortaan 2 op zaterdag?
het is een bekend feit dat een puber zich niet aan ieder verbod van de ouders houdt, maar dat dat verbod wel in hun achterhoofd blijft zitten en dus zorgt voor een rem.
Wat jij doet is verwarring zaaien door ineens toch toestemming te geven.

Wat zijn de afspraken over roken? Allerlei beloftes als een kind het niet gaat doen, werkt vaak leugenachtig gedrag in de hand. Is dus niet zo handig. Beter is om van al dit soort dingen de nadelen goed te bespreken en te volharden in je advies om het niet te doen.

En toen had ze sex. Had je daar afspraken over, mocht ze dat niet? Ik vraag me af waarom het hebben van sex jou het gevoel geven dat je de grip op haar kwijt raakt. tenzij je dit verboden hebt. maar dit lijkt me toch meer een onderwerp wat je niet perse verbied toch?

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2017 om 08:10

Weer die rijlessen...

Wat heb jij een eerlijk kind zeg! Ze heeft kennelijk het gevoel dat ze alles tegen je kan zeggen. Dat moet je toch fijn vinden.

Ik vind het altijd jammer als ouders meteen sancties inzetten om hun doel te bereiken. Als een kind iets wil lukt het ook wel stiekem, dus zo kan kind al rokend haar rijbewijs halen. Of ruik jij het verschil tussen zelf roken of dat ze tussen rokende vrienden zit?

Koester haar eerlijkheid, juist als je er over inzit dat je haar kwijtraakt. Informeer haar over de gevolgen van roken. Droevig genoeg kun je het hierbij hebben over de burgemeester van Amsterdam. Ik heb gister de hele dag met een verdrietig gevoel rondgelopen. Laat haar dit programma zien: https://www.npo.nl/anita-wordt-opgenomen/12-06-2017/KN_1690540

Je toestemming voor de twee drankjes is nu gedaan, die kun je niet meer intrekken zonder een hoop heibel, controle heb je hier inderdaad nu niet meer op. Ik vind die toestemming dus niet zo verstandig.

Je dochter is in mijn ogen nog wat jong om deze weg in te slaan, maar goed, het is gebeurd. Probeer het contact hierover open en eerlijk te houden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.