Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Tihama
15-12-2011 om 10:12
Rijbewijs betalen voor je kind of niet?
De afgelopen week had ik met een paar mensen een gesprek over het betalen van het rijbewijs voor je kind. Er lijken twee stromingen te zijn. Degene die zeggen: 'ik moest het zelf betalen, dus mijn kind ook". En degenen die het vanzelfsprekend vinden dat je het voor je kind betaalt, meestal zodra het kind 18 is.
En daar tussendoor is nog vaak de vraag over noodzaak. Vooral stedelingen zien het niet als erg belangrijk. Als je het niet kúnt betalen, is het natuurlijk een ander verhaal. Maar als je het wel kunt betalen, dan is het voor mij vanzelfsprekend om je kind rijles te geven.
Mijn man en ik hebben allebei ons rijbewijs betaald gekregen door onze ouders. We woonden ook allebei in een dorp en de stad betekende ver en gevaarlijk fietsen. Voor ons spreekt het voor zich dat we straks ons kind rijles geven. Hoewel we nu in een stad wonen met uitstekend openbaar vervoer.
Tussen de steden gaat het allemaal best goed. Je moet het niet laat willen maken, maar overdag is de reistijd niet veel langer. Maar zodra het om dorpen gaat neemt de reistijd exponentieel toe. Ik vond het vreselijk om in een dorp te wonen, maar toen ik mijn rijbewijs had werd de wereld gelukkig groter. Daarom woon ik nu ook in een stad;-)
Wie betaalt het rijbewijs wel of niet en waarom?
Ik ben gewoon nieuwsgierig.
Tihama

Tinus_p
27-12-2011 om 19:12
Jetteke
Jetteke:
"maar er zijn ook regio's waar voldoende (ongeschoold) werk is, en waar toch heel veel (ongeschoolde) mensen een uitkering hebben. Natuurlijk is het niet fijn als je voor slecht betaald werk een uur of meer moet reizen, maar sommige mensen gaan dan wel beter hun best doen om dichter bij huis een baan te vinden."
Waarom? Deze redenering begrijp ik niet.
Als je niet wil werken op 30 minuten van je huis, wil je dat zeker niet op 90 minuten van je huis.
Jetteke:
"Ik weet zeker dat een financiele prikkel (flinke korting op uitkering) ze in beweging gaat brengen en dat dat op de lange duur voor henzelf beter is."
Misschien (hoewel een strafkorting niet helpt tegen slachtofferschap, dat slachtofferschap eerder erger maakt).