Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Tihama

Tihama

15-12-2011 om 10:12

Rijbewijs betalen voor je kind of niet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Passende arbeid

Hierbij de tekst die weggevallen is:
c. Reisduur

Als algemene regel dient te worden aangehouden dat tijdens het eerste halfjaar van de werkloosheid een werkaanbod passend is, voor zover de reistijd niet meer bedraagt dan rond twee uur per dag, tenzij in het oude beroep langere reistijden voor betrokkene gebruikelijk waren. Na het eerste halfjaar kunnen langere reistijden met een maximum van rond drie uur per dag (tenzij voorheen een langere reistijd gebruikelijk was) in beginsel geen belemmering vormen voor het aanvaarden van een werkaanbod. Bij voortdurende werkloosheid is het feit dat voor het aanvaarden van een baan zou moeten worden verhuisd als zodanig geen argument om een baan als niet passend te beschouwen

Voor wwers

Was er al zo'n regeling en daarvan is de bedoeling dat ook dáárop strenger wordt gecontroleerd. Dat valt onder de regeling 'passend werk', werk waarvoor je moet verhuizen wordt naar mate je langer werkloos bent ook verder weg 'passend', hoe langer w.w., hoe verder weg je moet solliciteren.
Dit soort dingen schijnen al mee te gaan spelen als je langer dan een half jaar werkloos bent (dat half jaar gaf het uwv zelf aan, 1 van deze heren heeft ernaar gevraagd) je vrouw of je gezin doet er niet toe er waren wel andere 'omstandigheden' die ertoe deden, maar die wij belangrijk achten niet. Een paar van deze heren zijn langer dan een half jaar werkloos (niet allemaal). En nadat ze er zelf achter waren gekomen wilden ze zich inschijven als vrijwilliger bij mij, want dát zou 1 van die redenen kunnen zijn. We hebben er daarom heftige gesprekken over gevoerd, ook met hun partners. Ik vond het namelijk geen goede motivatie om die heren dus daarom maar in te schrijven. Maar begrijp best hun angsten en nachtmerrie. Het bleek zelfs dat de meesten allang vrijwilligerswerk deden....Bijna allemaal zijn ze actief bij hun sportvereniging, dus toen de gemoederen enigzins bedaard waren ben ik nogmaals het gesprek aangegaan om hun uit te leggen dat dat óok vrijwilligerswerk is. Terwijl zij dachten dat dat een 'hobby' was.
Afijn de gemoederen zijn weer bedaard....Ze geloven nu ook wel dat het zo'n vaart niet loopt. Maar dat zit me denk ik het meeste dwars.
Dat politiek Den Haag het geweldig vindt momenteel om proefballonetjes op te laten over vage populistische onuitvoerbare maatregelen.....Volgens mij om geen enkele andere reden dan zich in de picture te spelen, want de praktische onuitvoerbaarheid moet Kamp zich ook realiseren, die is heus niet gek.
En de enigen die er écht wakker van liggen zijn zulke mensen die al zoveel tegenslag hebben gehad en niets anders willen dan morgen weer beginnen. Want die langdurige werklozen die al jaren van kort baantje, ww, bijstand heen en weer zwalken, die zullen er geen nacht minder om slapen. Die hebben zich misschien allang ingedekt door ergens anders vrijwilligerswerk te doen en waren misschien ook niet zo eerlijk om hun w.w. uitkering als motivatie op te geven.
groeten albana

Ook voor p

Dat gemiddelde randstedelingen bepaalde proefballontjes, plannen etc. toejuigen gezien vanuit hun eigen situatie lijkt me trouwens ook niets om je voor te schamen.
Dat lijkt me vrij 'normaal'. Dat doe ik ook. Dat doet heel Nederland. Dus waarom zouden mensen wonend in de randstad wél aan ons denken, terwijl wij ook in eerste instantie aan onszelf denken?
Pas ergens dáárna zou je kunnen denken aan de rest.
Lijkt me vrij normaal.
Maar de politiek zou daar een uitzondering op moeten zijn. Ik vindt het hun plícht om bepaalde zaken die ze bedenken meteen te moeten kunnen bedenken op álle plaatsen in ons land. En niet voor alleen drukbevolkte gebieden waar het grootste gedeelte van de politici toch woont. Dat is hun plicht omdat hun kiezers in héél ned. wonen. Ook in dunbevolkte gebieden.
Toch is de werkelijkheid anders. Er worden enorm veel maatregelen al járen lang genomen en vooral m.b.t. vervoer (o.v. snelwegen), voorzieningen etc.
De leefbaarheid in kleine dorpjes is er met de jaren alleen maar slechter op geworden. Hier ter plaatse valt dat nog wel mee omdat wij een best grote woonplaats zijn.
Maar 'vroeger' waren in vrijwel alle kleine kernen naast de kerk en het cafe, ook een school een bakker en een kruidenier en een krantengedoe dat tegelijkertijd postagenschap en bank was. Nu is dat niet meer. Nu is er alleen dat cafe en in de kerk zit een gezin dat druk met verbouwen is . De bus reed langs alle kleine kernen....ook dat is niet meer, want al die kilometers maakten niet genoeg 'rendement' (lees: te weinig passagiers). Alles wordt gemeten en gewogen naar "Haagse maatstaven" of het wel genoeg opbrengt, oplevert. En nee, natuurlijk doet het dat niet, gezien de veel kleinere aantallen die daar wonen. Zoveel kilometer moet zoveel passagiers opleveren. Dat dat praktisch gezien compleet onmogelijk is, is vaak al voor de invoer van maatregelen te zien. Er wónen daar niet eens zoveel mensen op die kilometers, dus zelfs als de hele bevolking an masse instapt halen ze dat niet. Dus bus geschrapt. Dat die mensen in 1 straat in Den Haag wonen snappen wij heus wel...maar dat hier net zoveel mensen op 5 kilomter wonen lijkt niet door te willen dringen bij de regelgevers.
Nou ja en zo gaat het met heel veel regelgeving.
groeten albana

Tinus_p

Tinus_p

21-12-2011 om 13:12

Kamp

myar:
"Voor mensen die in de ww zitten gelden de richtlijnen passende arbeid. Daarin staat o.a."
Maar welk probleem lost zo'n verhuisplicht op? Zo'n plicht heeft zin, als er ergens een soort 'werklozentekort' is, en het dus zin heeft om groepen mensen te laten verhuizen van een regio met veel werklozen naar een regio met een tekort aan werklozen. Anders heeft deze plicht maatschappelijk geen nut.

Tinus_p

Tinus_p

Overigens; hubbertpiek

Het draadje heeft een wat onverwachte wending genomen, maar om terug te komen naar het begin: heeft het wel zin om kinderen nog hun rijbewijs te laten halen, aangezien benzine alleen maar duurder gaat worden vanwege de Hubbertpiek -en autorijden dus onbetaalbaar.

Tihama

Tihama

Hahaha, tinus

"Het draadje heeft een wat onverwachte wending genomen, maar om terug te komen naar het begin: heeft het wel zin om kinderen nog hun rijbewijs te laten halen, aangezien benzine alleen maar duurder gaat worden vanwege de Hubbertpiek -en autorijden dus onbetaalbaar"

Ik moet opeens denken aan een opmerking van een collegastudent in 1985. Er werd over gesproken dat autorijden zo duur werd. Klaag, klaag. Hij zei toen: "Nee, joh, dat is juist prima. Ik heb straks een goeie baan, dus dan kan ik het wel betalen. Dan wordt het tenminste eindelijk rustig op de weg".

Maar we denken natuurlijk niet aan benzine. Er is nu al een mooie stroom aan electrieke auto's op de markt. Leg je dak vol met zonnepanelen, miniwindturbine erbij, smart grid en je tankt je auto vol via je huis. Komt helemaal goed.

Tihama

Tinus_p

Tinus_p

Embedded energy

Tihama:
"Er is nu al een mooie stroom aan electrieke auto\'s op de markt. Leg je dak vol met zonnepanelen, miniwindturbine erbij, smart grid en je tankt je auto vol via je huis. Komt helemaal goed."
En hoe zit t met de aardolie die nodig is om die auto, zonnepanelen, en windturbines te maken? Een auto vertegenwoordigt een enorme hoeveelheid 'embedded energy'; energie die nodig is om die auto te produceren (denk bv aan hoogovens om staal te smelten). Als energie durder wordt, wordt over de hele linie alles duurder.

Dit nog afgezien van bepaalde probleempljes met zeldzame aardmetalen en China?

Tihama

Tihama

21-12-2011 om 14:12

Helemaal goed, tinus (we gaan ot)

Wat jij nu zegt is precies wat ik al een hele tijd betoog (werk en zo). We zouden NU alle olie moeten gebruiken om juist energievoorzieningen voor de toekomst te bouwen. Want als we eenmaal echt peakoil bereiken dan is er te weinig productiecapaciteit om in de energie te voorzien. We maken nu financiële berekeningen met terugverdientijden die gebaseerd zijn op huidige energieprijzen met een klein stukje stijging. En dan roep ik steeds: de olieprijs is te laag. We hebben een kabinet dat investeert in kolencentrales en kerncentrales (er is nog voor 70 jaar plutonium en uranium). Kolen zijn goedkoop met dank aan de winning in China, dat 40% van de mondiale kolen levert. Jaarlijks duizenden doden. Olie is nodig voor het transport van al die kolen. We baseren onze berekeningen op huidige prijzen, terwijl je kunt bedenken dat die prijs op 2 manieren zal stijgen: 1. Door de transportprijzen als de olieprijs stijgt. 2 Met groeiende welvaart zal er ook een hogere arbeidsprijs aan de olie komen hangen.

Ik geloof helemaal niet in kleine stijgingen: ik denk dat het een asymptoot is met diverse fluctuaties. En het ergste moet nog komen.

Ik merk dat veel mensen denken dat het allemaal vanzelf goed komt. Ik spreek ook mensen die ervan overtuigd zijn dat de vraag zal dalen door apparatuur met veel lager verbruik. Maar door de tekorten aan materialen, zul je zien dat er eerst weer efficiëntieverlies zal zijn als er overgestapt moet worden op andere materialen. Dat heb je ook gezien toen we de CFK's aan het uitbannen waren in de chemische industrie.

Bovendien hebben we voorlopig nog flink last van de Jevonsparadox.

En dan China. Producent van de meeste zonnepanelen (70%), houder van de meeste zeldzame materialen (ook 90%), grootste stijger in bevolkingsgroei én grootste stijger in de energieconsumptie. Het effect van China op de wereldenergiemarkt zal gigantisch zijn. Ik ben vorig jaar op studiereis in China geweest en ik krijg ademnood als ik me probeer voor te stellen welk effect dit op de wereldmarkt zal geven.

Maar mijn voorbeeld had wel realisme naar mijn eigen huishouden;-)
Man zei wel dat we tegen die tijd afweergeschut nodig zullen hebben tegen zonnepaneeldieven....

Tihama

Tinus_p

Tinus_p

21-12-2011 om 15:12

Peakoil

Tihama:
"Want als we eenmaal echt peakoil bereiken.."
Daar zijn we waarschijnlijk al. Misschien al wel sinds Thanksgiving 2005 (http://www.princeton.edu/hubbert/current-events-04-01.html). Ik vind het niet helemaal toeval dat de amerikaanse huizenbubbel klapte in 2008, nadat stijgende benzineprijzen veel amerikaanse huishoudens in de problemen brachten.

Albana (ot)

Fijn dat jij begrip hebt voor de juichende Randstedelingen. Alleen: die bestaan helemaal niet, die heb jij helemaal zelf verzonnen! Ik heb om mij heen nog niemand zien of horen juichen. Het is jouw verzinsel.
En juichen is dus met CH.

Maar............

Ik zei dat half nederland staat te juigen bij bepaalde populistische 'nieuwe idee-en' uit politiek den haag.
Ik mag toch hopen dat half ned. niet in de randstad woont, wel? Tenminste daar ging ik wel van uit.
En dat de randstedelingen onder die groep juigen, omdat het gezien hun eigen situatie prima is lijkt me juist zeer logisch, de rest van die groep (wonende in andere delen van het land w.s.) doet dat toch ook, als het in hun straatje past? En andere mensen staan weer te juigen bij andere plannen.Dat bedoel ik meer plastisch,niet letterlijk en volgens mij snappen jullie dat best.
Daarmee bedoel ik niet alleen dit plan, maar ook een heleboel andere plannen..........
groeten albana

Juichen, albana

;)

Maar we kunnen best een poll houden hoe hoog het aantal randstedelingen op OO is. Er wonen per definitie meer mensen in de verstedelijkte gebieden dan daarbuiten.

Ik woon idd in de randstad, maar dan wel aan de rand. Geen station, bijvoorbeeld.

Tihama

Tihama

22-12-2011 om 10:12

Deffeyes

Ik kende wel de benadering van Rifkin, energie als motor achter de economie. Dus toen de economie zo goed ging dat de prijs van de barrel te hoog werd, werd het onbetaalbaar om de motor te laten draaien.

Ik heb net even op Deffeyes gewikid. Ik kwam deze briljante uitspraak tegen:
"The economists all think that if you show up at the cashier's cage with enough currency, God will put more oil in ground."

Tihama

mirreke

mirreke

22-12-2011 om 13:12

Tihama en tinus

Ik heb veel geleerd van dit draadje. Over Hubbert's Peak en dergelijke. Dingen die je wel beredeneert, zelf, maar waar ik me nooit voldoende in verdiept heb om te ontdekken dat daar idd en natuurlijk hele wetenschappelijke theorieën over zijn.
Over China, ja Tihama, dat is idd mind boggling, ik probeer het ook wel eens me voor te stellen (trouwens, wat dacht je van India, ook 800 miljoen mensen).
Ik denk zelf dat die voorspelling van de Maya's wel eens zou kunnen gaan uitkomen. Onze wereld zoals wij die kennen is echt aan zijn eindje, we moeten dringend nieuwe oplossingen gaan vinden, en onze 'leiders' falen tot nog toe jammerlijk. Lange-termijn visies zijn zo goed als niet bestaand. Iedereen praat alleen maar over het klimaat, en zelfs daarover bereikt men geen eenduidigheid.
En dat rijbewijs, tja, misschien een ruiterbewijs, voor later... (grapje hoor).

Tihama

Tihama

22-12-2011 om 14:12

Filosofische gedachten

Hoewel ik er zowel vakmatig als persoonlijk mee bezig ben (en zoals ik meestal hoor: behoorlijk gedreven;-), heb ik geen last van pessimisme. Ik hoorde ooit van een docent Thermodynamica het volgende: "Alles bereikt uiteindelijk weer een evenwicht. De enige vraag is of we er als mens nog getuige van zullen zijn".

Jared Diamond beschrijft in zijn boek "Collapse" de ondergang van diverse naties. Culturen komen en culturen gaan. Als je je niet op tijd aanpast aan je omgeving, vasthoudt aan je oude patronen en ruziemaakt met je buren: dan ga je onderuit. Vroeg of laat.

Maar hoe erg is dat?

Doet me denken aan een uitspraak van Einstein: "Met welke wapens de 3e wereldoorlog uitgevochten zal worden, weet ik niet. Maar in de 4e wereldoorlog zal met stokken en stenen gevochten worden".

We (als mens) zullen het verlies van olie als bron vast wel overleven. Het zal onze samenleving (as we know it) wel drastisch veranderen.

Intussen ga ik voor een stuk mee met de flow, en voor een ander stuk druis ik tegen de norm in. Volgens Len Fisher (Zwermintelligentie) is dat De Tactiek om te volgen als je met een grote groep op weg bent naar de nooduitgang;-)

Tihama

mirreke

mirreke

Tihama kansen

Inderdaad hebben grote culturen een levensduur van zo'n tweeduizend jaar, en daarna komt er weer wat nieuws, na een wat chaotische overgangsperiode.
Inmiddels laat onze tijd zien dat het consumisme en ook het kapitalisme niet werken, getuige de grote ongelijkheid in de wereld, van eten, tot gezondheid tot kansen, alles is ongelijk verdeeld. Hoog tijd voor een wat eerlijker situatie. Ik vind het persoonlijk een enorm interessante tijd, ben heel benieuwd naar wat komen gaat. Wel vind ik het tegelijkertijd, hoe dubbel, ook een beetje eng, maar dat komt meer omdat ik kinderen heb. Ook voor hen is het kansrijk natuurlijk, maar ook onzeker, en ook wel eng omdat ik zelf denk dat de veranderingen heel groot worden...

Kaaskopje

Kaaskopje

Mirreke

Paarden poepen ook:-)
Ik denk dat het nogal meevalt met die voorspelling van de Maya's. Op den duur is de aarde misschien op ja, maar dat zou hij toch ooit wel een keer raken. Met of zonder onze vervuiling.

Albana, niemand staat te juichen

Helemaal jouw eigen hersenspinsel, die juichende mensen (bij jou met een g).
Dit schreef jij erover, door de 2e alinea legde ik de link met de Randstad:
"Want half Nederland staat te juigen om zo'n praktisch onuitvoerbaar plan, dat w.s. meer gaat kosten dan opbrengt, géwéldig die vreselijke luie thuiszitters die niet wíllen werken worden nu eens aan het werk 'gezet'.
Die zijn te dom om de onuitvoerbaarheid ervan in te zien en de rest te bevooroordeeld en wonende in de Randstad dus geen idee van de situatie in de rest van het land."
Geen idee waar jij die juichende mensen meent te zien, laat staan dat half Nederland staat te juichen.
En juichen is dus met CH. En nou hou ik erover op ).

mirreke

mirreke

22-12-2011 om 19:12

Maya's

Ik denk niet dat de Mayavoorspelling inhoudt dat de aarde vergaat, maar dat deze zou kunnen staan voor een nieuw tijdperk, en dat kan ook symbolisch zijn, een ander tijdperk. Laat dit nou zo ongeveer samenvallen (in kosmische termen dan) met een periode in de aardse geschiedenis die op alle fronten nogal onstuimig is. Het heeft niets te maken, of nauwelijks iets, met dat de aarde opraakt. Zonder onze moderne technologie zou ze trouwens niet opraken, de mens mijnt en vist de aarde leeg, maar dit terzijde. Het heeft meer te maken met komende veranderingen, en dat die moeten komen is mi. wel duidelijk.
En nogmaals veranderingen betekenen ook nieuwe kansen. Dus hoeft helemaal niet negatief te zijn. Wel voor de Wildersen onder ons, trouwens, die wanhopig proberen het oude vast te houden en alle veranderingen als bedreigend zien.

mirreke

mirreke

En overigens

geloof ik niet zo in voorspellingen, maar in dit geval (Maya en toestand in de wereld) valt het toevallig wel mooi samen.

Kaaskopje

Kaaskopje

Mirreke

Wilders zal moeten leren leven met de Mokka-mens en die hoeft niet Joods of Christelijk te zijn.
Nostradames heeft ook interessante voorspellingen gedaan waar je o.a. de Tweede Wereldoorlog uit kunt halen als je wilt en onrust in het Midden-Oosten die de wereld bedreigt. Tja... Wat moet je ermee? Ik stel voor dat we gewoon blijven ademhalen volgend jaar en dan zien we het wel:-)

Die juichende reacties

Zag ik in de telegraaf (online) pagina's vol, overigens uit heel veel verschillende plaatsen.
Normaal lees ik die niet, maar 1 van die collega's wees me erop...Het waren reacties op het 'nieuws' hierover.
Het schijnt dat dat wat ik gelezen heb maar een 'schijntje' was, er waren toen al meerdere stukken hierover gepubliceerd en dus ook zoveel reacties.
groeten albana

krin

krin

23-12-2011 om 14:12

Die juichende reacties

komen van de Telegraaf-reaguurders die maar een of twee antwoorden hebben op elke denkbare mededeling: 'ga eens eerlijk werk doen', of 'rot op naar je eigen land'.
Ik vraag me soms af waar die mensen de tijd vandaan halen om op alles dezelfde hatelijke mopperteksten in te typen. Of zouden ze misschien geen eerlijk werk doen?

Monet

Monet

25-12-2011 om 10:12

Terug naar de topic

Onze zoons kregen van hun oma een leuke schenking waarvan ze beiden gelijk hun rijlessen hebben bekostigd. Ze slaagden in 1 keer met een pakket van 20 lessen, dus hielden ook nog een leuk stuivertje over :)
Daarnaast hebben ze beiden een OV-jaarkaart, en een fiets, en een brommer. Helaas nog geen eigen auto, want daar zien ze het nu nog niet van in zolang ze in die van mij mogen rijden. Echter, ik heb hem dagelijks zelf mee, dus gebruiken de heren veelvuldig hun OV-kaart als ze ver buiten onze stad moeten zijn. In de stad fietsen ze vooral, ook in de stad waarin één van hen studeert en met het OV naartoe reist heeft hij een fiets staan.
De brommer wordt vooral gebruikt bij ritjes naar omliggende dorpen als de auto niet voor handen is.
Er zijn plannen om samen een auto te kopen, die deels wordt gefinancierd door hun vader (zonder rijbewijs) zodat hij over 2 chauffeurs kan beschikken ;)

Moeder

Motivatie om goed je best te doen ? Bij rijlessen is deze motivatie volgens mij altijd wel aanwezig, ze mogen daarna dus zelf rijden ! Ik denk dat jouw kinderen nog geen rijlessen hebben ? Hier waren zenuwen 2 van de 3 kinderen de baas en ook wat "pech", er komt ook zeker een portie geluk om de hoek (geen lastige situaties bv). De oudste heeft 5 x rijexamen moeten doen, de tweede 6 x en de jongste gelukkig maar 1 keer. Ze hebben meer dan hun best gedaan !!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.