Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Puberzoon in ochtend te laat op school | CJG forum door Ouders.nl
Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Kuiers

Kuiers

04-09-2014 om 08:09

Puberzoon in ochtend te laat op school

Beste ouders,

Mijn puberzoon van 14 kwam afgelopen schooljaar regelmatig te laat op school. Alleen maar bezig met aankleden en haar fohnen, en slaat ontbijten over, want..geen tijd. Hij heeft ruim een uur voor opstaan. We hebben het losgelaten om steeds te zeggen, je hebt nog zoveel minuten etc, en we maken ook geen lunchpakket meer klaar, omdat dit ook alleen maar averechts werkte. Ook eerder opstaan baatte niet.
Dit nieuwe schooljaar is hij afhankelijk van mijn auto, zijn been is namelijk gebroken. Nu moet ik om 8 uur weg, maar kan hem dus wel naar school brengen. Maar nu heeft mijn zoon dus veel moeite om om 8 uur met mij mee te rijden, want hij is niet klaar voor school. De afspraak is nu dat als hij niet mee kan, hij zelf de taxi betaald.
Dit is nu 2 keer al gebeurd, en het maakt me zo boos dat hij het zover laat komen. Wat kunnen wij nog doen om hem te helpen grip te krijgen op de tijd in de ochtend. Graag zien we hem aan de ontbijttafel, en hebben we een ontspannen ochtend.

niets

Anders dan je al doet: het vooral zijn probleem laten zijn, Ga vooral niks voor hem oplossen. Als hij te laat komt op school zullen er daar consequenties zijn, en als hij niet om 8 uur klaar is moet hij zelf een taxi betalen. Dat lijkt me een dure grap, dus dat zal hij vast wel snel afleren. Als hij niet ontbijt en geen lunch meeneemt krijgt hij honger en zal hij ook geld uit moeten geven op school.

Geef hem vooral niet te veel zakgeld zou ik zeggen

Gedoe

Hier ook elke ochtend gedoe met een traag opstartende puber. Heb haar wekker nu al verplaatst zodat ze d'r bed uit moet om hem uit te zetten en in elk geval op tijd er naast staat. Maar dan nog lukt het haar om een uur later te laat weg te gaan. Het enige wat hier een klein beetje werkt is alsmaar zeggen hoeveel tijd ze nog heeft, want ze lijkt de tijd gewoon te vergeten.

Suze

Suze

04-09-2014 om 10:09

Haha

Een uur lang bezig met aankleden en haar föhnen?!

Misschien praktisch: laat hem de avo,d ervoor bedenken wat hij aandoet en dat helemaal compleet, incl sokken, riem, onderbroek en wat nog meer klaarleggen.

Aankleden kan toch niet zoveel tijd kosten?

En dan kan je voorstellen om de volgende volgorde aan te houden: opstaan, aankleden, tanden poetsen, ontbijten/lunchpakket maken (of eerst ontbijt daarna tanden poetsen) en als laatste alle resterende tijd besteden aan föhnen.

Maar ja, als hij het niet wil of in de tijd toch niet redt.. Zelf taxi betalen en inderdaad niet teveel zakgeld (maar daar ben ik sowieso geen voorstander van).

Mobiel?

Heeft hij de mobiel bij de hand? Want ik weet uit ervaring dat die voor heel wat vertraging kan zorgen...

Evanlyn

Evanlyn

04-09-2014 om 11:09

Suze

Je hebt geen idee hoeveel tijd aankleden kan kosten!

Hemd aan, welk T-shirt ga ik eens aandoen....nee, toch maar die, heb ik nog een schone onderbroek, even kijken of er nog een bij de schone was ligt, even op bed uitrusten met een Duckie of een filmpje, waar waren die sokken nou gebleven, tas vergeten in te pakken gisteravond dus dat moet nog even, waar is mijn Duitse boek, oeps achter het bed, nog een filmpje....

enz. enz.

vlinder72

vlinder72

En haren

En vergeet dat haar niet. Het kost toch zeker minstens een half uur om elke haar afzonderlijk met gel op de juiste plek te krijgen.

Evanlyn

Evanlyn

vlinder

Ja, zover was mijn verhaal nog niet eens gekomen...:-)

En de schoenen die kwijt zijn (meestal terug te vinden in de buurt van de computer)

bloem

bloem

04-09-2014 om 12:09

kiezen

Of je kiest voor helpen, of de verantwoording bij hem leggen. (of varianten, tussenwegen, maar iig een duidelijk plan) Als je hem zelf wilt laten opdraaien ervoor (taxi betalen) moet je zorgen dat het dus ook zijn probleem is, dus niet boos worden.
Maakt niet zoveel uit denk ik welke strategie, liefst een beetje passend bij hem, maar houd die vol consequent. (Ook niet te lang, maar wel goed. Als het niet werkt is het tijd voor iets nieuws)

Kuiers

Kuiers

04-09-2014 om 13:09

bedankt

Bedankt voor de reacties. De taxi oplossing als hij niet klaar is als ik weg moet, is alleen vanwege zijn been nu, anders hadden we hem gewoon zoals vorig jaar alleen bij opstaan even laten weten dat het tijd is, maar verder hem zelf de verantwoordelijkheid gegeven om op tijd te komen. Dat dat hem niet altijd lukte heeft hij afgelopen schooljaar zelf moeten oplossen met school verder.
Ja, wij vinden het ook verbazingwekkend dat opstaan zo langzaam kan gaan. Vorig jaar hebben we dan eerst ook van alles geprobeerd zoals de tip tas dag ervoor inpakken, of zelfs al je lunch. Of eerder opstaan. of een checkschema (hoevaak hij niet huissleutels vergat en dit opgelost moest worden), of telefoon laten aangeven van tijd, met en zonder mobiel, etc...

Uiteindelijk was de beste methode tot nu toe was om er niet meer mee bemoeien eigenlijk. En niet boos worden of reageren als hij te laat dreigde te komen en zelf gewoon vertrekken om 8 uur.

Dat proberen we ook nu, met als wijziging dat met vervoer hij onze hulp wel nodig heeft, tijdelijk. De taxi is nu een korte noodoplossing. Maar het is niet leuk, hij kan gewoon meerijden namelijk. Dit is ook duidelijk verteld. Zijn gips mag gelukkig snel eraf, dus vaak zal het wel niet hoefen dit bellen, maar het is erg zwaar om te doen als maatregel. Als er een andere oplossing of strategie is, dan passen we dit graag toe.

Ja elke ochtend haar wassen en fohnen, en dan weer checken en spuiten van haarlak...kan heel lang duren!

Suze

Suze

04-09-2014 om 17:09

Vragen

Oh man, dat gedoe met die haren. Knap als je je daar niet aan ergert. Ik krijg er al de kriebels van als ik het lees .

Nou ja. Op zich geen punt, maar als hij daardoor niet ontbijt, lunch niet mee neemt of te laat komt, dan zou ik mij er wel aan ergeren.

Maar nog even iets anders: misschien is het nog een idee om het probleem gewoon - heel volwassen - met hem te bespreken.

Hem te vragen: wat vind je er zelf van? Vind je het vervelend als je niet kunt ontbijten of te laat komt? En wat wil jij er mee? Wil je het zelf doen (taxi zelf betalen op dit moment) of wil je dat wij jou erbij helpen?

Dan kan hij aangeven of hij geholpen wil worden en zo ja, hoe. En als hij niet geholpen wil worden, ook goed. Zijn verantwoordelijkheid.

Maar het kan zijn, dat hij er zelf ook van baalt en eigenlijk liever geholpen wordt.

En dan kan het helpen om zoveel mogelijk (kleding, schooltas, lunch - doen wij hier trouwens ook allemaal, behalve kleding) de avond tevoren klaar te maken. Scheelt echt een hoop tijd/gestress in de ochtend.

En sommige kinderen hebben langer dan anderen hulp nodig bij dingen. Dat geldt ook voor huiswerk, maar kan ook voor dit punt gelden bij jouw zoon.

Tot slot: is hij erg onzeker over zijn uiterlijk dat hij er zo uitgebreid mee bezig is? Of speelt dat niet bijzonder?

Kuiers

Kuiers

04-09-2014 om 21:09

Overleg

Meer overleg of dialoog zou wellicht meer kunnen, gaan we proberen. Avond ervoor alles klaar leggen hebben we opgegeven, hij is vaak tot laat nog bezig snel huiswerk af te raffelen, de " niet op tijd zaken" lopen bij hem door tot in de avond. We proberen hem wel te motiveren het huiswerk voor etenstijd af te hebben, het is helaas alleen hem tot nu toe nooit gelukt. Als zijn been beter is overwegen we een huiswerkinstituut omdat structuur wellicht beter voor hem is en wij niet altijd thuis zijn. Het boek over executieve functies en pubers, titel is me even ontgaan, gaan we ook nog lezen.

Zijn haar moet in een bepaald model zitten, hij is erg precies met haar en kleding. Hij voelt zich goed als het precies zo zit als hij het wil, ondanks dat het in onze ogen altijd goed zit. Met schooltas precies zo, het moest perse in bepaalde kleuren combi, uiteindelijk had hij 1 op internet gevonden, en is er nu nog blij mee.

Monique D*

Monique D*

05-09-2014 om 14:09

Verantwoordelijkheid van het kind wordt ook jouw verantwoording

Evanlyn:
"Hemd aan, welk T-shirt ga ik eens aandoen....nee, toch maar die, heb ik nog een schone onderbroek, even kijken of er nog een bij de schone was ligt, even op bed uitrusten met een Duckie of een filmpje, waar waren die sokken nou gebleven, tas vergeten in te pakken gisteravond dus dat moet nog even, waar is mijn Duitse boek, oeps achter het bed, nog een filmpje..."

Vlinder72:
"En vergeet dat haar niet. Het kost toch zeker minstens een half uur om elke haar afzonderlijk met gel op de juiste plek te krijgen."

Jullie beschrijven mijn dochter (17)! Alleen gebruikt ze geen gel voor haar haar, maar alles moet wel op de juiste plaats zitten..

Sinds ze op het MBO zit is ze veranderd. Zij kan nu uitstekend plannen, zij legt de avond tevoren haar kleding klaar, doet de boeken in haar tas en de volgende ochtend staat ze ZELF op tijd op, poetst haar tanden en gaat onder de douche, kleedt zich aan, eet snel haar brood op en drinkt haar thee. Ze gaat precies op tijd weg. Ik mag niets meer zeggen en helpen (behalve met haar ontbijt klaarmaken).
Vanwaar die verandering weet ik niet. Misschien was ze onder de indruk van dat ze vaak ontzettend van school op haar donder heeft gehad.. met een waarschuwing van de leerplichtambtenaar. En deze opleiding die ze nu volgt hanteert een streng verzuimbeleid. Ze hebben al van tevoren gezegd dat ze dit niet tolereren.
Of het zal met haar werk (bijbaan) te maken hebben, waar ze ook altijd op tijd moet komen..

Ook mijn zoon had er problemen mee, maar is op het punt behoorlijk vooruit gekomen (wordt volgende maand 20 en doet een HBO-opleiding). Dus het komt te zijner tijd allemaal goed.

Je kan het kind zelf voor de consequenties van het te laat komen op laten draaien. In het begin krijgen ze straf, maar als dit niet helpt dan wordt het ook echt jouw probleem (leerplichtambtenaar). Dus jij als ouder zal er ook flink achteraan moeten gaan.

Gaat jouw zoon op tijd naar bed? Want dat is heel vaak moeilijk bij pubers. Juist in de avonden en nachten begint het leuk te worden. Als je op tijd naar bed gaat kan je op tijd opstaan. Die ritme moeten ze hebben. En het is moeilijk om die ritme te krijgen. Misschien kan het afpakken van de mobiele telefoon als hij naar bed gaat een oplossing zijn. Naar bed is naar bed en echt slapen. Leg hem dit uit.

Als ze meerderjarig zijn dan worden ze niet meer naar de leerplichtambtenaar gestuurd, maar kunnen van de opleiding gestuurd worden. Ook dat heeft consequenties voor jou als ouder (geen studiefinanciering, geen inkomsten als het kind geen bijbaan heeft).

Het is lastig, ik weet het, ben ook moeder van twee pubers die op tijd opstaan voor school heel moeilijk vinden.

Donna

Donna

05-09-2014 om 16:09

'S- ochtends op tijd op school komen is toch echt de verantwoordelijkheid van de ouders. Je moet er toch gewoon voor zorgen dat je kind op tijd vertrekt? Als dat niet lukt, omdat je zoon het vertikt naar je te luisteren, zou ik daar het probleem (en de oplossing) zoeken. Zo nu en dan te laat komen zal er best bijhoren, maar als het een structureel probleem is, vind ik het echt niet grappig meer.

Donna

Voor een basisschool kind vind ik dat inderdaad de verantwoordelijkheid van de ouders. Maar een middelbare scholier moet dat toch wel zelf gaan regelen.

Donna

Donna

Haar

Ik heb op oudere leeftijd nog steeds dezelfde afwijking als zoonlief: mijn haar moet perfect zitten. Daar sta ik dus eerder voor op; op 15- jarige leeftijd geleerd. Mijn ouders accepteerden te laat komen echt niet. Een ochtend, toen ik voor de tweede keer op rij te laat dreigde te komen, ben ik door mijn pa gewoon in de tuin gezet, "onaf" zeg maar. Toen heb ik mijn lesje wel geleerd. (Gelukkig was hij nog wel bereid wat kleren naar buiten te gooien, anders had ik zo in mijn pyjama naar school gemoeten). Een tip wellicht?

Donna

Donna

Jippox

Nee hoor, de verantwoordelijkheid ligt formeel bij de ouders. Je wordt als ouder op het matje geroepen, zeker nu scholen goed voor de absentiecontrole zorgen. Terecht ook vind ik, je zadelt scholen anders met een probleem op.

Angela67

Angela67

leerplichtambtenaar

het is allemaal gewoon erg vervelend streng geworden tegenwoordig met leerplichtambtenaren die al na 16 uur verzuim ingeschakeld (mogen) worden. En als elke keer te laat komen als 1 uur wordt geteld gaat dat best snel. En als ouders kan je dan ook komen opdraven etc. En voor je zoon kan dit hele vervelende gevolgen hebben.

Dus ja, je kan wel zeggen het is zijn verantwoordelijkheid en hij zal het gaandeweg wel leren, maar de tendens is dat er geen leertijd meer is omdat men liever direct afstraft dan dat een school teveel 'verzuim' zou hebben en daar dan weer politiek/financieel/imago-technisch op afgerekend wordt . . . .

De (kleine?) club notoire spijbelaars, daar wordt het beleid op gemaakt. En aangezien alles zo goed te automatiseren is tegenwoordig, wordt meteen iedereen langs dezelfde meetlat gelegd en is er geen ruimte meer voor menselijke maat.

gr Angela

Volgzaam meisje Donna

Zo'n verrassingsactie kan best werken voor sommige kinderen. Ik ken ook een categorie kinderen waarbij er dan toch een andere 'afloop' in beeld komt.Bovendien zet je een slecht voorbeeld. Ook pubers kunnen 'fysiek' worden als dat een geaccepteerde manier is in jou gezin om met elkaar om te gaan.

druif

druif

donna

Wat was jij meegaand zeg!
Als ik mijn kinderen zo zou behandelen, zou school wel de laatste plek zijn waar ze naar toe zouden gaan. En hoe wilde je zonder geweld te gebruiken een puber de deur uit zetten?

Donna

Donna

Nooit een klap gehad, mijn vader kon me inderdaad zonder geweld buiten zetten. Ik was zelf ook niet gewelddadig, als mijn pa "eruit" zei, ging ik eruit. Ik snap wel dat er kinderen zijn die wel snel fysiek worden, daar moet je een andere aanpak voor verzinnen, maar die zijn toch ook de norm niet? Ik zie mezelf niet als meegaande puber, heb ook wel mijn strijd geleverd. Ik mag hier toch wel een ervaring noemen die geholpen heeft? Daar kan TS misschien ook wel wat mee. Zeggen dat het probleem maar bij zoon gelegd moet worden, is ook geen oplossing. Daar komt hij ook niet op tijd van...

Ik zie me al met mijn zoon

Gelukkig is mijn zoon van 15 zeer stipt in opstaan en naar school gaan, want als ik de methode van Donna zou moeten toepassen op mijn zoon, zou me dat echt niet lukken. In de tuin zetten van een knul die een zo'n 20 cm langer is, breder en sterker!

Donna

Donna

05-09-2014 om 17:09

Popi jopi

Ik kan me voorstellen dat mijn verhaal aan het popi-jopi opvoed-cliché voldoet. Maar ja, ik heb het echt zo meegemaakt, het heeft geholpen en ik had wat relevants in dit draadje te melden. Ik snap ook wel dat het niet bij iedereen zo hoeft te werken. En ik vind de betutteling van de inspectie ook wel doorslaan, maar snap wel dat scholen zo krampachtig met absentiecontrole omgaan. Anders staan daar ook weer allemaal sancties tegenover.

Annet

Annet

05-09-2014 om 18:09

Ik heb een andere mening dan de leerplichtambtenaar

Ik vind mijn puber verantwoordelijk voor het op tijd komen op school. Gelukkig vindt de school dat ook. Puber krijgt straf als hij te laat komt, niet ik. Puber heeft er last van, niet ik.
Mocht de leerplichtambtenaar erbij geroepen worden, dan zien we weer verder. Bij de meeste kinderen komt het nooit zo ver. Geen aanleiding dus om in paniek te raken.

Kuiers

Kuiers

05-09-2014 om 22:09

Te laat komen

Onze zoon hebben we een keer geprobeerd de deur uit te zetten zodat hij op tijd naar school ging zonder dat het haar in model zat.. Hij vertikte toen naar school te gaan, met als gevolg dat deze oplossing niet werkte. Hij bleef rond het huis hangen. Vreselijk, voor iedereen. De mate van indruk die dit geeft verschilt dus per tiener, het werkt niet bij onze zoon....Dat bureau halt eraan te pas komt hebben we gelukkig nog niet meegemaakt, hopelijk blijft dit zo.
Donderdag was de taxi nodig, maar vanochtend ging alles redelijk goed, tandenpoetsen lukte wellicht niet en haar was net niet drooggefohnd maar hij kon meerijden. Hij heeft dus zijn opstelling een klein beetje veranderd, eerder zou hij niet de deur uit zijn gegaan als zijn haar niet droog gefohnd was...een kleine stap voor ons, een grote stap voor hem :-)
Volgende week nieuwe kansen...

Katniss

Katniss

05-09-2014 om 23:09

Eigen verantwoordelijkheid

Mijn kinderen (15 en 9) zijn er al een tijdje zelf verantwoordelijk voor dat ze op tijd klaar zijn. De jongste is vaak ruim op tijd en gaat zelfs te vroeg de deur uit (dan kan ze nog spelen op het schoolplein). Puber van 15 rekent nauwkeurig uit hoeveel tijd ze 's morgens nodig heeft, de tas en kleding zijn de dag van tevoren al klaar gelegd. Op haar school wordt te laat komen genadeloos afgestraft. Ze moeten zich dan direct de volgende dag om 8 uur melden, bij twee keer te laat om 07.30 uur. Zo ver laten ze het echt niet komen ;-)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.