Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

moeder

moeder

03-05-2016 om 08:05

Pubers van 15 en 16 jaar

Ik heb een zoon van 16 jaar en hij gaat om met jongeren (jongens en meisjes) van 15 en 16 jaar.
Thuis hebben wij een schuur waar hij kan knutselen met zijn brommer (er staat een brug etc). Hier ben ik blij mee dat hij hier zich mee vermaakt en dat zeg ik ook tegen hem.

Maar ik heb zelf nog een vitara en afgelopen zondag heeft hij die gepakt en op ons terrein hier mee gereden (hij mag dat van ons) maar ook andere jongens hebben hierin gereden en dat is niet de bedoeling.
Mijn zoon heeft eerder de auto gepakt en in onze straat er mij gereden, maar dat weet hij dat dat niet mag. Wij waren aan het werk. Zelf vertelt hij het wel.
Maar er zijn altijd jongens bij.

Ik zelf was er niet maar mijn man wel en ik heb tegen hem gezegd let je even op de jongens, maar hij heeft niets gezien.

Zelf zit ik altijd in de zenuwen van wat gaat er nu weer gebeuren.
Ik heb nu 1 1/2 week vrij genomen om op de jongens te letten.
Hoe gaat dat bij jullie pubers.

Dan rijdt er weer iemand anders op zijn brommer, die geen rijbewijs heeft etc. etc.

Ik heb al gezegd, als ze pubers zijn hebben ze meer oppas nodig als toen ze klein waren.

Hoe gaan jullie met jullie pubers om en springen die ook van de hak op de tak.

Of is er iemand waar ik mee kan praten.

Nimbo

Nimbo

03-05-2016 om 09:05

getver

Net een hele reactie geschreven die niet geplaatst kan worden en nu weg is.
Even kort: Pak je verantwoordelijkheid en zorg dat dit soort dingen niet meer kunnen gebeuren. Berg je sleutels op en verbiedt hem ook nog langer op jouw vitara te rijden. Dat hij in de auto gereden heeft is wat mij betreft te gek voor woorden. Wat zaten daar voor consequenties aan???

Kinderen van 14 tot en met 16 die schade maken moeten dat zelf vergoeden, tenzij de ouders in gebreke zijn gebleven m.b.t. toezicht. Vanaf 16 jaar is het geheel voor hen.
Maar andere ouders zullen je niet dankbaar zijn als jij het mogelijk maaktt dat dit soort dingen gebeuren!!

vertel je zoon dat als zijn brommer naar God is, dat hij van jullie en de verzekering geen schadevergoeding gaat krijgen.

Als je wil praten , doe dat met iemand, maar je bent nog niet klaar met opvoeden: je moet nog steeds regels stellen en begrenzen! Juist nu.

moeder

moeder

03-05-2016 om 10:05

reactie op Nimbo

Ik wil wel met iemand praten over het opvoeden van pubers, maar ik weet niet waar ik terecht kan.

Ja en inderdaad er moeten regels zijn.

Maar veel van zijn vrienden mogen zelf weten hoe laat ze thuis zijn.
Die roken en blowen en drinken bier etc. Mijn zoon gelukkig nog niet.

Nimbo

Nimbo

03-05-2016 om 11:05

Opvallend

dat je nu ineens benoemd dat de vrienden van zoon zelf mogen weten hoe laat ze thuis komen en drinken en blowen. Wat heeft dat met de situatie te maken?
Niets belet jou om je eigen verantwoordelijkheid te nemen en te zorgen dat er niet gerotzooid wordt met brommers en zelfs jullie auto.

verbeter de wereld, begin bij jezelf!

De kans geven

Op die leeftijd kunnen ze soms wat meer jou toezicht nodig hebben. En ik zou zien te voorkomen dat ze de auto nemen. Verder bespreek je wat de bedoeling is maar in de hitte van het vuur kunnen ze wat ongeremd zijn, dus bescherm je spullen zelf. Ik zou zelf niet voortdurend dreigen en beperken en straffen. het is gewoon ook een explosie van ontwikkeling. Waarin ook weleens wat fout gaat, dat hoort erbij. Je schrikt er natuurlijk van, je kinderen zijn altijd autonomer dan je verwacht of misschien wel wenst.:-)
Ik weet wel dat mijn moeder gestopt is met werken in de periode dat mijn broers puber werden, dat kon toen nog blijkbaar. Beiden zijn zeer goed terecht gekomen.

Marjoleine64

Marjoleine64

05-05-2016 om 14:05

Gewoon sleutels meenemen

Als hij er niet vanaf kan blijven (auto) of verantwoordelijk mee om kan gaan (brommer), dan moet je zorgen dat hij er niet bij kan. Dus gewoon de sleutels meenemen, dan kan hij niet de auto pakken om mee te gaan joyrijden, of vrienden op zijn brommer laten rijden zonder rijbewijs.

Els

Els

07-05-2016 om 14:05

Uitleggen

Vergeet niet uit te leggen aan jouw zoon dat iedere ouder andere regels hanteert en dat het jouw taak is hem op te voeden. Hoe andere ouders daar tegenaan kijken heeft daar niets mee te maken. Jij doet wat jouw taak is op de manier die jij het beste vindt. Consequentie: jouw regels wijken af van die van zijn vrienden en daarmee wat jij wel en niet goed vindt. Overschrijdt hij jouw regels? Dan zijn er consequenties! Overtreden zijn vrienden of anderen regels als ze bij jou zijn? Dan zijn er consequenties!
Leg dit uit aan je zoon, zorg dat het helder is voor hem. Overleg vervolgens met hem of hij wil dat je dit ook tegen zijn vrienden zegt. Luister jongens, leuk als jullie hier zijn, ga fijn knutselen aan brommers. Van harte welkom, er is cola en chips (bij wijze van spreken) maar dit zijn de regels: …..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.