Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Marieke
30-09-2010 om 22:09
Pubers en geld: verschil in budget
Mijn dochter (14) heeft een leuke groep vriendinnen. De enige "maar" is dat de meiden uit heel welvarende gezinnen komen. Wij zijn zeker niet arm en hebben niets te klagen, maar bij haar vriendinnen is er veel meer te besteden. Voor mijn dochter is dat moeilijk.
Om een concreet voorbeeld te noemen, alle meiden gaan jaarlijks op wintersport. Als enige binnen ons gezin ( 4 kids) is mijn dochter vorig jaar met een vriendinnetje op wintersport geweest. Dit was 300 eurie's voor 3 dagen; dus dat was eens maar (op onze kosten) niet weer. Maar het vriendinnetje heeft het offensief om mijn dochter mee te krijgen al ingezet.
Vandaag opnieuw een discussie over kleedgeld. Zij wil kleedgeld om "leuke" kleren te kunnen kopen, zij krijgt kleedgeld om wat te hebben om aan te trekken (50 euro in de maand). Dit is onvoldoende als je iedere paar maanden van stijl verandert of merkkleding wilt kopen, maar volgens het Nibud prima. Als mijn dochter vertelt dat zij het minste van haar vriendinnen krijgt (en dit geloof ik onmiddelijk) dan stel ik voor om te vragen hoeveel kleedgeld B. krijgt (leeftijdsgenootje, maar in een van de 7 kids in een gezin met een minimum inkomen). Het is een beetje lullige manier om haar de mond te snoeren. Ik heb haar ook eens voorgesteld om als zij nog een keer het woord "sloeber" gebruikte om ons gezin aan te duiden, ik haar een week als vrijwilliger zou laten werken bij de voedselbank.
Zij houdt de discussie langer vol dan ik en ik ben mijn eigen argumenten een beetje zat.Ik ben benieuwd hoe andere ouders hiermee om gaan?

wil40
30-09-2010 om 23:09
Werken?
Heeft je dochter al een baantje? Al is het de hond van de buren uitlaten of oppassen. Als ze meer geld wil, dan moet je daar voor werken. Ik geef zoon af en toe best een extraatje maar hij beseft al jong dat ook wij hard moeten werken voor ons geld en dat het niet aan de boom in m`n tuin groeit.
En dat er bij anderen meer te besteden is, ja dat kan. Iedereen heeft andere inkomsten en uitgaven. Dat begrijpen ze best op deze leeftijd. Ik ga me daar niet voor verantwoorden aan mijn kind. Dit krijg je, als je meer wilt zul je de rest zelf moeten vergaren.

ijsvogeltje
01-10-2010 om 00:10
Discussie
"Zij houdt de discussie langer vol dan ik en ik ben mijn eigen argumenten een beetje zat"
Ik denk dat ik zou stoppen met argumenteren. Natuurlijk vergelijkt zij (ze is puber) zichzelf met anderen. Maar daar hoef jij niet in mee te gaan. Ik zou er zelf niet voor kiezen om - zoals jij schreef - een kind ten tonele te halen dat uit een heel groot gezin komt. Dat doet er helemaal niet toe. Feitelijk zeg je daarmee: anderen hebben het slechter dan jij, dus stop nu maar met zeuren.
Bovendien: het gaat niet alleen om besteedbaar gezinsinkomen. Jullie hebben kleedgeld vastgesteld op 50 euro, en daar heeft zij het gewoon mee te doen. Er zijn ook ouders met veel geld die óók voor 50 euro kleedgeld kiezen. Je hoeft je daarvoor niet te verantwoorden naar je dochter. Sommige zaken bepaal je gewoon als ouder. Zakgeld, kleedgeld, tijdstip waarop ze thuis moet zijn. En natuurlijk is elders het gras altijd groener. Daar is ze een puber voor! Die andere meiden benijden op hun beurt jouw dochter wellicht weer, omdat het bij jullie thuis altijd zo gezellig is, jullie een leuke tuin hebben of wat dan ook maar.

Bastet
01-10-2010 om 07:10
Folders
Weet je wat hier goed werkte? Folders lopen,door weer en wind.Dat betaalt slecht,en je kijkt ineens heel anders naar vijf euro,omdat je daar hard voor moet werken.
En verder ben ik het helemaal eens met Ijsvogeltje.
Bastet

sus-anne
Ook mee eens
stoppen met verantwoording af leggen,het is zo als het is,en niet anders.
en inderdaad ,laat haar gaan werken voor wat extra,s.

sus-anne
Sloeber
en probeer het met humor als zij het woord sloeber gebruikt,zeg iets terug als,ach ja,we zijn altijd al sloebers geweest,maar wel lieve sloebers gelukkig;-).

Sawo
01-10-2010 om 09:10
Ook herkenbaar
Hoi Marieke
Hier hetzelfde verhaal alleen zijn we nu 2 jaar verder. Wij zijn ook niet meegegaan met de dure wensen van onze dochter met rijke (en zeer verwende) vriendinnen. Maar ook altijd erbij gezegd dat het niet past bij onze manier van opvoeden omdat ze moet leren met geld om te gaan.
Ze heeft zich er nu bij neergelegd. Merkkleding vindt ze niet belangrijk meer en ze begrijpt dat ze moet meebetalen aan dure reisjes. Ze past hier veel op en heeft in de zomervakantie een baantje gehad.
Gewoon volhouden dus.
suc6 Saar

Nikus
01-10-2010 om 09:10
Eens met ijsvogeltje
Absoluut eens!
Je verliest de discuswsie met een puber dus die moet je niet willen aangaan!

Marieke
01-10-2010 om 10:10
Waarden en discussie
Heerlijk al die herkenning en ook goed om te lezen dat elders dezelfde gesprekken gevoerd worden. En het heeft mij op nieuwe idee"en gebracht.
Ik merk dat het mij enorm stoort dat zij alles maar wil kopen (en dat zij eruit wil zien als iedereen). Dit is niet alleen vanwege het domme consumeren, maar ook vanwege het gebrek aan creativiteit en inventiviteit. Gewoon kritiekloos nadoen wat de reclame je dicteert (inderdaad wij zijn enigszins van de alternatieve :-)
Van de zomer meende zij dat zij een tafel nodig had en inplaats van naar de IKEA ben ik met haar naar de kringloop gegaan en hebben we een tafeltje uitgezocht. Thuis mocht ze uit onze (zeer ruime voorraad een pot verf kiezen om de tafel te verven en pa heeft haar suggesties voor verdere decoratie aan de hand gedaan. Uiteindelijk was zij zeer content met haar unieke tafel, maar blijft zij het moeilijk vinden het aan haar vriendinnen te laten zien, terwijl die wel enthousiast reageren. Die mogen namelijk thuis niet lekker zelf met verf kliederen.
Wat wij haar willen leren is om creatief om te gaan met de dingen die er al zijn in plaats van domweg steeds meer consumeren. Daarom ben ik er niet voor dat zij nu al meer gaat werken dan de incidentele klusjes die zij doet. Ze heeft een druk leven met school en sport en dat vind ik belangrijk en zij gelukkig ook.
Maar ik ga haar vanmiddag voorstellen dat wij samen een cursus kleding naaien gaan volgen. Want zo kom ik aan mijn eigen kleding, zelf naaien of bestaande kleding veranderen en tweedehands kopen. Dit is niet (alleen) vanwege het geld, maar omdat ik van kwaliteit hou en het leuk vind om kleding te dragen waarvan er geen tienduizenden zijn gemaakt. Ik ben benieuwd hoe zij op deze sloeberoplossing gaat reageren :-)
Ik zal ook de tip om te stoppen met discuseren ter harte nemen en haar uitleggen dat jezelf vergelijken met anderen geen mindset is waar je gelukkig van gaat worden.

rodebeuk
Marieke
Ook hier erg herkenbaar, maar dan nog van mijn eigen pubertijd op een kakschool. Groepsdruk kan heel dwingend zijn.
Ik denk dat je je dochter wel wat ruimte moet geven. Het kan heel ergerlijk zijn dat ze nu dit soort ideeën aanhangt, maar het is toch ook wel begrijpelijk. Dat hoort ook bij een discours, dat je wel in beginsel de denkbeelden van de ander - als horende bij die ander - accepteert. Je hoeft er daarom nog lang niet in mee te gaan. Maar zij kan dat denken.

Nikus
Marieke?
Vrienden van ons zijn ook wat alternatief. De kinderen deden nooit mee aan de mode. Hadden fietstassen op de fiets en moesten het doen met kringloop spul. de ouders gaan prat op hun eigen levensvisie ,maar zien over het hoofd dat de kinderen gepest werden en zich stok ongelukkig voelden.
Merkkledding is niet nodig maar lekker meedoen met de grote massa is voor hen veilig! Laat ze hun eigen stijl en voorkeuren ontdekken!
Onze zoon heeft nu een electrische gitsaar, ik had hem liever achter de piano gezien. Maar daar heeft zoon terecht geen boodschap aan!

Marieke
Puber op de kakschool
Ook ik heb, net als mijn dochter mijn puberteit op een kakschool doorgebracht, alleen niet in een provinciestad en ik merk dat dat een wereld van verschil maakt.
Ik wil mijn dochter zeker niet dwingen om alternatief te worden of zich alternatief uit te dossen (als dat al zou lukken bij een puber:-). Ik wil haar wel alternatieve oplossingen aandragen, waar zij ook de rest van haar leven wat aan heeft. Je kunt tenslotte ook hele conformistische kleding zelf naaien. En bij de outlet zijn wij al vaste klant, want daar koop ik mijn saaie werkkleding en zij shopt mee :-)

ijsvogeltje
Marieke
"Ik merk dat het mij enorm stoort dat zij alles maar wil kopen (en dat zij eruit wil zien als iedereen)."
Marieke, je dochter is een PUBER! En voor de meeste pubers is het 'horen bij een groep' echt het allerallerbelangrijkste dat er is. Daar moet je je niet aan storen, dit is zeer natuurlijk gedrag.
"Gewoon kritiekloos nadoen wat de reclame je dicteert"
Nee, ze kleedt zich niet op een bepaalde manier omdat de reclame het dicteert, maar omdat haar vriendinnen zich zo kleden. Daar ligt de werkelijke 'druk'.
De mens is nu eenmaal geen rationeel wezen, dat de hele dag door verstandige keuzes maakt (en pubers al helemaal niet). De mens doet dingen omdat ze leuk of lekker zijn. Maar vooral omdat andere mensen ze doen. Dat blijkt steeds weer uit onderzoek...

Marieke
01-10-2010 om 11:10
Ha ha, nikus
Een tijdje terug was over dit onderwerp een tekenfilmserie op tv, ik ben vergeten hoe die heette. Maar de kinderen moesten met hun verjaardag trakteren op fairtrade ecologische vegaballetjes enzo. Ik zal het mijn dochter eens voorstellen :-)
Maar voor de duidelijkheid, mijn dochter heeft 50 euro in de maand om haar eigen stijl en voorkeur te ontdekken. Zij meent dat dit te weinig is en vervolgens kan ik haar manieren aandragen hoe dit wel kan lukken. En dat is goed plannen, uitverkoop, outlet, tweedehands (en dat kan ook heel luxe zijn) en voor ons is zelf maken of vermaken ook een prima alternatief. Maar binnen die 50 euro heeft zij alle vrijheid om te kiezen wat zij wil, want dat is namelijk het idee achter kleedgeld:-)

Marieke
Jahaaa ik weet wat een puber is :-)
Ja IJsvogeltje, ik weet hoe een puber denkt en doet. Zij is ook niet de eerste puber hier in huis. En je bij tijd en wijle irriteren aan je puber is ook zeer natuurlijk gedrag voor ouders :-)
Het gaat mij erom om haar te laten zien dat dingen ook anders kunnen en niet om haar te dwingen om dit ook zo te doen. En op andere momenten en in andere gesprekken weet ik dat zij dit zeker waardeert.
Pubers zijn bezig hun eigen weg te zoeken en dat doen ze (deels) door zich af te zetten tegen wat er thuis is. Maar ik weet ook dat zij wel degelijk luisteren, zolang niemand maar door heeft dat zij geluisterd hebben en zij het als hun eigen idee kunnen presenteren :-)

Maxime.M
Herkenbaar
hier zijn mijn kinderen wel degelijk van mening dat geld gelukkig maak, veel geld zelfs. En dan hebben ze inderdaad vriendjes en vriendinnetjes die wel allemaal ene ipod,ipad,blackberry of iphone hebben. En dan hebben ze ook nog leuke ouders en gaan veel op vakantie. Echt er is geen speld tussen te krijgen, (zoals, ach dan is die papa zeker wel heel veel weg enzo)
Uiteindelijk zeg ik nu telkens maar zoiets van ja, dat is heel leuk voor hun, maar wij kunnen dat niet betalen. Ze krijgen hier ook 50 euro kleedgeld en ja, dan mogen ze van mij best een merkbroek kopen, maar dan is het ook voor 2 maanden op. En ik snap dat ze daar van balen en denken dat het niet eerlijk is, maar dan zeg ik ook wel eens iets van, ik zou ook best een groter huis willen of een nieuwere auto, maar helaas, ik kan niet alles kopen wat ik zou willen.

Nikus
Marieke
Jaaaa ik weet wat je bedoeld. geweldig. die aflevering toen moeder in de school kantine ging koken. echt helemaal geweldig. zoon en ik gingen plat van het lachen! ik heb geen idee meer hoe het heet!

Marieke
01-10-2010 om 13:10
Jaaaaa!
Inderdaad Anna, de Tofu's. Ik heb mij er tranen om gelachen. Ik ga eens zoeken of er op het net wat over te vinden is.
M.

albana
01-10-2010 om 14:10
Adviezen, dit is toch geweldig!
Als ik zulke discussies zat ben ga ik dochter adviezen geven. Het is toch geweldig dat die vriendinnen ruim budget hebben? Ruilen zou ik zeggen!! Van kleding wel te verstaan! Máák er gebruik van dat je zulke gewéldige vriendinnen hebt...die vinden dat toch ook geen enkel probleem? Dan ruil je een truitje (van vriendin natuurlijk véél duurder) en dan een broek etc.etc.
En van vrienden in dure auto's moet je ook vóóral gebruik maken! Ideaal toch als ze je ophalen??? Je láát ze jouw (arme sloeber) gewoon ophalen, het zijn toch zulke goede vrienden die niet malen om een beetje geld? Geen busgeld nodig naar de disco, dat scheelt een heleboel! En verder kan dochter blij zijn dat ze nu al gewend is aan een leven als árme sloeber, dat zal voor die meiden nog een flinke tegenvaller worden als ze voor hun eigen boterham moeten gaan zorgen. Jouw dochter heeft een voorsprong wat dat betreft! Nou ideaal toch?
En dat ze daar zulke ekskieze dingen eten, is ook super, kan je daar als arme sloeber zijnde ook eens van proeven!
Pubers zijn gewend om voor alles bij hun ouders aan te kloppen, en ze moet alleen maar op het idee gebracht worden. Wedden dat ze dan de voordelen ervan inziet?
(En een beetje humor erin brengen is nooit weg)
groeten albana

Yta Chalne
01-10-2010 om 17:10
Ik weet eigenlijk niet of ik dit nou maar gewoon leuk pubergedrag vind. Er zijn toch ook pubers die best snappen dat niet elk kind hetzelfde bedrag aan kleedgeld krijgt, en dat je als een van de vier niet elk jaar als enige op wintersport gaat. Ik vind het eigenlijk vervelend en verwend gezeur waar ze hier beter niet mee kunnen beginnen. Maar het helpt om heel duidelijk aan te geven wat onder jouw financiële verantwoordelijkheid valt ( 50 euro kleedgeld, zakgeld en gezinsvakanties bijvoorbeeld) en wat niet (individuele vakanties, merkkleding die niet binnen het kleedgeldbudget past, etc.) Voor dingen die er niet onder vallen heb je dus andere sponsors nodig of moet er zelf gewerkt worden. Ik voer er nooit discussies over, ook niet met humor. Dus hier worden dure laarzen, een reisje naar New York en extra vakanties door de dames zelf betaald óf niet gedaan, als ze er geen geld voor hebben. Misschien onaardig van mij, maar wel duidelijk.
Overigens valt het hier erg mee met overdraagkrachtige ouders. Dat geeft veel rust.

Tirza G.
01-10-2010 om 18:10
Marieke (licht ot)
Ik lig in een deuk over je beschrijving van de gedachtengang van een puber. Jaaaaaaa, dat kun je echt alleen maar opschrijven als je er zelf eentje hebt Dochter verzuchtte vandaag (op Skype, dat is veel goedkoper dan bellen, wist je dat heh heh heh) dat ik dat óók altijd zeg, maar dat het nu (gezegd door de studiecoach) toch écht anders klinkt. En toen ging ze lachen. Hou vol. Het komt goed. Laat ze maar lekker te keer gaan, daar ben je voor
Tirza

ann
01-10-2010 om 20:10
Maat houden
Hier dochter van 14,leuke meid die zich graag netjes en hip kleedt.Op school krijgt ze telkens goede commentaar op haar kledij,want iedereen vindt dat ze smaak heeft.
Nochtans zijn het geen peperdure merkspullen,wel shirts en truitjes van esprit,maar met mate.Broeken halen we in de JBC,zitten altijd goed en vallen kwa prijs goed mee.
Geen kleedgeld hier,maar voor ik hier op dit forum kwam,wist ik niet eens dat het bestond.Is blijkbaar iets dat bij ons minder wordt gebruikt.
Kleding en schoenen worden dus door ons betaald,maar we overdrijven hier niet mee.Als ze niets nodig heeft wordt er ook niets aangekocht en daarmee is de kous af.
Ze krijgt 15 euro zakgeld per maand,waar ze uiteraard mee doet wat ze wil.Meestal heeft ze nog een hoop over,want het enige wat ze hiervan betaald is haar sms-kaart.

Sawo
02-10-2010 om 14:10
Jetteke
Hoi Jetteke
Wie suggeert hier dat het ook allemaal gekocht moet worden? Alleen zitten veel ouders met het probleem dat de ouders van de vrienden/klasgenoten van hun kinderen er blijkbaar anders over denken.
Ik ben het geheel met je eens dat het belangrijk is dat pubers met geld leren omgaan. Maar gelukkig leven we in een vrij land en kan ik de ouders van mijn dochter's vriendinnen niet opleggen dat ze hun kinderen zo moeten verwennen.
En de belangrijkste vraag waar het hier om draait is hoe ga je als ouders die kinderen willen leren budgetteren om met de tegenreacties van je eigen kinderen.
groet
saar