Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Mariel81
20-06-2009 om 11:06
Pubers en drank - wat vinden jullie normaal
Ik kom net thuis na een drukke vrijdagnachtdienst op de spoedeisende hulp. Naar schatting waren vannacht 70% van alle klachten alcohol gerelateerd. Ik eindigde mijn dienst met het bellen van de moeder van een patient die onaanspreekbaar binnengekoment was nadat hij zo'n 15 halve liters bier naar binnen gewerkt had vannacht. (Moeder reageerde geschrokken, toen boos, toen woedend, arme patient
Als ik het trouwens over pubers/jongeren heb bedoel ik dus inderdaad mensen in de leeftijd van 12 tot zo jong twintig. Ik heb ze van alle leeftijden gezien. Soms met een gat in het hoofd omdat ze gestruikeld waren met drank op. Soms gewoon in coma vanwege de drank.
Wat me opvalt is dat bij de jongeren en pubers die drinken bijna niemand weet hoeveel ze hadden gedronken en of dat een beetje normale hoeveelheid is. Daarnaast schijnen de meesten wel te weten wat de lange termijn effecten van alcohol zijn maar de logische link dat je met alcohol op sneller stomme dingen doet leggen ze helemaal niet.
Ik heb al meerdere draadjes gelezen over pubers/jongvolwassenen en alcohol maar vraag me een aantal dingen af. Leren jullie je kinderen te tellen wat ze drinken, leer je ze wat een normale hoeveelheid is, en wat is dan normaal? Denken jullie dat je kinderen weten dat je met alchol op meer kans loopt op ongelukken/vechtpartijen/verkrachtingen? Wat geven jullie je kinderen mee over wat te doen als ze zich bezopen voelen?
Ik ben niet bezig met een internationaal onderzoek of zo. Ben gewoon benieuwd wat jullie zo al doen gezien ik graag op Ouders Online meelees.
Mariel (die nu net zelf met een glas port in bed kruipt)

Lhena
20-06-2009 om 11:06
Nog niet aan de orde maar...
Hier is de oudste bijna 14 jaar. Thuis wordt er af een toe een glaasje wijn gedronken door ons (ouders). Ze zien wel dat we stoppen bij 2 glaasjes, we gaan er nooit over. Ook bij feestjes en dergelijke zullen we nooit dronken zijn. Ik hoop dat de kids hieraan een voorbeeld zullen nemen, want ik geloof heel sterk in het voorbeeld wat ouders geven. Natuurlijk weet ik niet hoe ze zullen zijn in het uitgaansmilieu... Tussen vrienden is een glaasje teveel snel gebeurd natuurlijk. Wij praten er nu wel al af en toe over, dat je geen alcohol nodig hebt om plezier te maken...
Gegroet,
Lhena.

Tirza G.
20-06-2009 om 19:06
Hier
vrijwel hetzelfde als bij Mamz Even Zo. Wij drinken zelf niet tot nauwelijks en praten best vaak over de negatieve invloed van alcohol. Dochter is 19, gaat vrij weinig uit en is dan zeer matig. Eén van haar eerste ervaringen met een vriendin die te veel had gedronken was zo shockerend (voor haar) dat ze voorzichtig is. Vriendin is héél net meisje met ouders-met-aanzien hier in mijn woonplaats. Vriendin ging giechelend van te veel rose ergens zomaar in een poortje zitten plassen, omdat ze het niet meer op kon houden. Dochter was toen 15 denk ik. Ze was compleet in shock. Zomaar Waar Iedereen Bij Was. Ook Jongens. Gewoon Haar Broek naar Beneden. Dat Je Haar Billen zag............nouououou, dat heeft indruk gemaakt. Ik kon er mooi bij aansluiten door uit te leggen dat dát dus is wat alcohol met je doet: je wordt grenzeloos.
Zoon is 15 en net op schoolkamp geweest waar rijkelijk werd gedronken (ben ik nog niet klaar mee met school ). Hij was in shock. Hij is absoluut bang voor controleverlies en zéker in een groep, dus dat was ook weer leerzaam.
Tirza

Rembrand
20-06-2009 om 20:06
Ook hier niet aan de orde.
Wij drinken niet tot nauwelijks. Manlief neemt s'avonds wel eens een wijntje en ik drink bij de nassi wel eens een biertje en soms op een verjaardag of bij de mosselen ene glas wijn. Ze hebben ons nooit aangeschoten gezien ( nog niemand van de familie ) en dat wil ik graag zo houden. Zoonlief ( de oudste ) mag drinken van ons, maar doet dit zeer sporadisch. Hij heeft eergisteren een biertje op toen er visite was vanwege het feit dat hij geslaagd is.
Verder drinkt hij nooit.
M.

Maylise
Nog geen problemen
Gelukkig hebben we met alcohol nog geen problemen gehad. Zelf drinken mijn man en ik ook weinig. Man is een aantal jaar al helemaal gestopt met drinken vanwege zijn geloof. Daarvoor mocht het ook niet van zijn geloof daar niet van Maar toen dronk hij wel af en toe een glas wijn of whiskey tot hij uiteindelijk er mee is gestopt omdat hij het hypocriet van zichzelf vond dat hij dronk. Zelf drink ik af en toe een glas wijn bij het eten. Ik heb overigens geen enkel bezwaar tegen matige alcohol consumptie. Wel matig gezien ik van dicht bij heb gezien wat alcohol misbruik met mensen kan doen.
Ik vind echter op zich alcohol drinken een normale bezigheid. Een glas wijn bij het eten, een borrel bij het aperitief, een likeurtje bij de koffie enzovoorts moet allemaal kunnen. Drinken om het drinken of zoveel drinken dat je aangeschoten of dronken wordt gaat mij te ver. Een glas drank kan heel lekker zijn maar het moet niet meer worden dan een aangename versnapering.
Dat is ook wat ik mijn kinderen altijd heb voor gehouden. Daarnaast is alcohol voor mij iets wat je pas echt gaat gebruiken als je volwassen bent. Ik heb met mijn kinderen altijd veel gepraat over de invloed van alcohol gebruik op de hersenen en zeker op onvolgroeide hersenen. Ik heb ook met hun gepraat over de gevolgen van alcohol misbruik en sowieso de gevolgen van het gebruik van alcohol.
Gelukkig is alcohol gebruik nooit een probleem gevonden. Gelukkig ook omdat ik door mijn ervaringen met drankmisbruik in de familie daar niet echt goed mee om had kunnen gaan. we hebben genoeg andere problemen maar alcohol valt toch nog toe reuze mee. Nu heb ik nog drie kinderen te gaan dus ik ga niet te vroeg juichen.
Mijn oudste zoon drinkt wel. Hij houdt van drank in de zin dat hij van de smaak houdt. Maar hij is meer iemand die net als mijn man toen hij dronk gewoon een glas goede wijn wil drinken en daar dan echt van kan genieten. Hij is niet iemand die uitgaat en zich laveloos zuipt. Mijn tweede zoon drinkt zelden tot nooit. Mijn oudste dochter is niet gek op de smaak dus ook zij drinkt weinig. De tweede dochter gaat vaak uit, is zeer actief in het studentenleven en drinkt dan ook wel. Ik heb haar nooit dronken of aangeschoten gezien dus zover ik weet beheerst ze zich redelijk. Zelf zegt ze ook dat ze meestal na een paar drankjes stopt. Drank is namelijk slecht voor de lijn en je huid en dat is voor dochter ook belangrijk. Derde zoon drinkt eigenlijk ook niet vaak. Hij gaat wel graag uit maar hij vindt drank echter gewoon niet lekker.
Het heeft denk ik deels ook wel te maken met welke vrienden je hebt. In mijn derde zoons vriendenkring is drank gebruik veel minder gewoon dan bij mijn tweede dochter in haar studentenleven. Mijn derde zoon heeft veel vrienden van islamitische afkomst voor wie drinken meer een taboe is. Sommigen drinken misschien wel maar dan stiekem en zijn er niet echt trots op want eigenlijk mag het niet. De meesten van zijn vrienden zijn verder helemaal niet braaf maar drinken doen ze dan weer net niet. Daardoor is drinken niet iets wat er bij hoort voor zoon. Hij staat er eigenlijk nooit bij stil dat je ook kan drinken. Drank speelt in zijn sociale leven gewoon helemaal geen rol. Bij dochter is dat heel anders want haar vrienden drinken dus wel en die bieden dan ook drank aan en zo. Daardoor moet ze een veel bewuster keuze maken of ze wel of niet drinkt die avond en hoeveel ze dan wel niet drinkt. Zoon hoeft die keuze helemaal niet te maken want alcohol komt niet eens ter sprake. Dat zie ik ook weer bij oudste dochter in wiens vriendenkring er ook weinig tot niet wordt gedronken.
Ik hoop dat het zo blijft. Dat scheelt weer een paar grijze haren van zorgen.
Maylise

Brianna F
Geen drank
Ik vind het wel stuitend dat sommige kinderen vanaf 12 al drinken. trouwens tot een jaar of 16 moet dat nog helemaal niet aan de orde zijn.
Manlief drinkt niets, ik hield wel van 1 glaasje, hooguit 2, maar omdat dat voor mij een trigger was voor migraine ben ik daar maar helemaal mee gestopt. Dochters van 17 en 19 drinken helemaal niets, zelfs geen koolzuurhoudende drinken.
Dochter van 23 heel af en toe 1 of 2 bessen/up, maar doorgaans is zij de Bob, dus drinkt ze niets.
Ik denk dat het een verschil geeft tussen jongeren die uitgaan of degene die dat niet doen zoals die drie van ons.
Maar dan, ook op feestjes waar wel gedronken wordt houden ze het bij een sapje, ze vinden drank echt niet lekker.

Tirza G.
20-06-2009 om 22:06
Anders
Ik denk niet dat mijn dochter behoefte heeft aan herhaling van datgeen wat ze toen zag en al zeker niet aan carnaval.
Ik heb me altijd laten vertellen dat carnaval niets met een zuipfeest te maken heeft, maar blijkbaar is dat toch niet zo.
Hier vandaan gaan de kinderen stappen in Renesse, toch niet bepaald een rustig dorpje. En nee, wildplassen gebeurt daar niet of nauwelijks. Lik-op-stuk-beleid.
Tirza

ozzieozzie
21-06-2009 om 08:06
Ozzielandse regels...
hier is het illegaal om kinderen onder de 16 jaar te laten drinken - daarna mag het thuis wel, maar tot 18 jaar niet in het openbaar ; ook alcohol verstrekken aan de under aged is strafbaar. wordt er dus niet gedronken door pubers? helaas dus wel... heb al meerdere malen bewusteloze of anderszins beschadigde kinderen op de eerste hulp moeten behandelen...
mijn pubers drinken niet (zijn ook nog wel erg jong hoor), en hebben ook een voorbeeld aan hun vader hoe het helemaal fout kan lopen met de drank...
ik heb een incentive voor ze ingesteld - oplopende bedragen per levensjaar, waarbij ze ieder jaar moeten beslissen of ze uitbetaald willen worden of het bedrag willen laten groeien tot het volgende jaar (maar het dan ook kwijt kunnen raken als er gedronken/gerookt gaat worden in dat jaar), voor mijzelf en voor mijn zus heeft dit goed gewerkt.
heeft iemand een dergelijk iets ingesteld?

ozzieozzie
21-06-2009 om 08:06
O ja, legitimatieplicht
is er ook in de kroegen - je komt er niet in als je onder de 18 bent...
lastig als je eens een biertje wil drinken en de kinderen bij je hebt - ze zouden dan buiten moeten blijven staan... dan maar thuis een bierte drinken... of op het terras (maar dat is zo koud in de winter!)

rosa
21-06-2009 om 11:06
Wakker maken
Hier wordt af en toe een biertje of wijntje gedronken door ouders. Met dochters wel gesprekken over de gevolgen van drank gehad (nog niet aan de orde overigens), maar niet zozeer over kans op ongevallen(met fiets) of verkrachting. Goed punt.
Ik heb wel eens gelezen dat ouders zich verplicht wakker laten maken door pubers die thuis komen van het uitgaan, zodat de ouders kunnen zien hoe het met zoon/dochter gesteld is. Doen jullie dat en helpt dat?
rosa

Tirza G.
21-06-2009 om 15:06
dat doe ik. Ik word wakker als ze thuiskomt en weet al aan de manier waarop ze de trap opkomt hoe hoog de alcoholconsumptie was.
Tirza

tonny
26-06-2009 om 16:06
Oke, dan word je wakker...
... en dan merk je dat de alcoholconsumptie bovenmate was.
En dan?
Preken?
verbieden?
Uitleggen waarom zus en zo?
Hier is eens iemand enorm gevallen na teveel drank, z'n hele gezicht open (en dus de hele week commentaar). Zoiets helpt even, maar nu en dan is het toch echt weer uitgaansavond met naar mijn idee teveel drank. Maar ja, hij is 18 plus en woont zelfstandig, ik maak er niet meer zoveel van mee; hij weet hoe ik erover denk. En verder houdt het op. Helaas.
'k Ben het een beetje zat, een wereld waarin altijd en overal scheutig geschonken wordt.
Tonny

ozzieozzie
27-06-2009 om 01:06
Nee! geen drank op scholen!
ook niet als je ouder dan 16 bent...
er zijn voldoende aanwijzingen dat alcohol het ontwikkelende brein zo beschadigd, dat niemand zou moeten drinken tot zijn/haar 21e ...
dus toestaan van drank op scholen (waar je nog enig toezicht hebt) vind ik om te huilen! ben blij dat dat hier in ieder geval verboden is.
let wel, ik realiseer me heus dat er ook hier (flink) gedronken wordt door sommige kinderen, maar dat betekent nog niet dat je het dan maar toe moet staan...
we willen onze kinderen toch graag leren dat ze ook lol kunnen hebben zonder alcohol? of niet?

tonny
27-06-2009 om 23:06
Buurmeisje ging twee jaar terug naar het HBO. In het pand zelf was een studentencafe en daar zaten de dames overdag aan de rosé. Je was een heel eigenaardig type als je dan cola nam, zo hoorde ik.
tonny

ozzieozzie
28-06-2009 om 00:06
Tja...
21 is tot wanneer alcohol het meeste schade aanricht, let wel, in het zich nog ontwikkelende brein!
maar in de real world is het natuurlijk onwaarschijnlijk dat er geen alcohol gedronken wordt tot na het 21e jaar...

Kaaskopje
28-06-2009 om 17:06
Lol zonder
we willen onze kinderen toch graag leren dat ze ook lol kunnen hebben zonder alcohol? of niet? ===
Ja en nee. Ik vind het belangrijker om bij te brengen dat ze verántwoord met alcohol om moeten gaan. Ik heb niet de indruk dat je méér lol gaat maken van 10 glazen bier. Ik heb zelf wel de ervaring dat ik met 2 glaasjes van het een of ander net even wat losser ben en dat kan prettig zijn. Ik vind dat we wel een beetje uit moeten kijken om het niet te overdrijven. Nog even en dan blijkt dat je beter niet kunt drinken tot je 30ste, omdat de een of andere hersenkwab dan beschadigd raakt. Naar mijn gevoel moet de aandacht vooral gericht worden op véél alcoholgebruik en niet zozeer op een verbod. Op verboden worden altijd alternatieven verzonnen.

Biene M.
28-06-2009 om 19:06
Anders, anders
Ik vind ook dat je best drugs mag proberen, maar juist ná je puberteit. Vooral omdat ik denk dat je veel gevoeliger bent voor verslaving in de periode dat je onzeker bent, nog niet zo goed geleerd hebt om te gaan met moeilijke dingen (die je juist opeens veel tegenkomt), twijfelt over wie je nu eigenlijk bent en op een dramatisch dieptepunt zit wat zelfdiscipline betreft.

Biene M.
29-06-2009 om 19:06
Anders
Tja, ik ga er niet vooraf vanuit dat ik er geen invloed op kan uitoefenen anders dan door het opleggen van huisarrest.
Al ruim voor de puberteit ben ik begonnen uit te leggen wat de risico's van drank- en drugsgebruik zijn en dan in het bijzonder voor pubers. En ik heb steeds gezegd dat ik niet wil dat er voor de 16e verjaardag gedronken wordt. Ik heb geen idee of dat afdoende is. Bij mijn dochter schijnbaar wel, maar die is pas 14 en bovendien een verstandig kind zonder grote roesbehoefte.
Jij schrijft "Ik vind niet verbieden maar voorlichting geven en (proberen) toezicht te houden." Dat begrijp ik niet. Je kunt prima voorlichting geven én verbieden, verbieden zonder voorlichting lijkt me zelfs een verloren zaak. Dat toezicht houden is een prachtig idee, maar ga jij heus na school met je kind en zijn vrienden de coffeeshop in? Ga je mee naar het indrinken voor het schoolfeest? Sta je er bovenop als je kind in de disco een lijntje coke aangeboden krijgt om wat op te frissen na te veel alcohol? Hoe zie je dat voor je?
Ik vind verbieden een duidelijk signaal om aan te geven dat het echt belangrijk is. Zoveel verbieden we niet, vandaag de dag.

Tirza G.
29-06-2009 om 20:06
Anders
Dan zul je wellicht aan je eigen voorbeeldfunctie moeten werken. Ik vind het niet kunnen dat ouders van minderjarige kinderen de "ik mag nog rijden"-taks overschrijden. Oók niet als die kinderen op bed liggen. Je neemt bewust en onnodig een groot risico. Als je in aangeschoten toestand met een kind naar de HAP moet, wat dan? Ik weet heus wel dat er meer momenten in het leven zijn waarin je als ouder niet Onmiddellijk naar de HAP kunt, maar die vanzelf optredende momenten lijken me eigenlijk wel genoeg. Om die nou nog eens willens en wetens te verhogen door te zuipen vind ik onverantwoord.
Tirza

Maylise
30-06-2009 om 00:06
Drank en drugs
Op het moment dat je als volwassene de verantwoordelijkheid hebt voor kinderen vind ik het niet kunnen dat er teveel gedronken wordt. Ook niet als je gewoon thuis bent en niet meer hoeft te rijden. Drank remt je reactievermogen af en met kinderen kan er altijd van alles gebeuren. Ik heb geen zin om onder invloed moeilijke beslissingen te moeten nemen.
Drug gebruik vind ik sowieso niet normaal en dat draag ik ook uit naar de kinderen. Ik wil absoluut niet dat ze experimenteren met drugs en uiteraard praten we daar ook over. Natuurlijk zal mijn verbod niet voorkomen dat er drugs gebruikt worden mocht die behoefte ontstaan maar dat is geen reden om het niet te verbieden. De boodschap die ik uitdraag is dan ook dat ik experimenteren met drugs geen gewone bezigheid vind. Als ik ze zou betrappen zouden er ook zeker sancties volgen.
Drank op school vind ik ook niet nodig. Ook niet tijdens een schoolfeest voor de bovenbouw. De boodschap die je als school uitdraagt vind ik toch wat dubieus. Nogmaals, ik heb niks tegen matig drank gebruik maar ik vind het ook onnodig om de link feest=drank altijd zo duidelijk te leggen. Je kan ook feesten/uitgaan zonder drank en dat kan even leuk zijn.
Maylise

Tirza G.
30-06-2009 om 16:06
Dat bedoel ik. anders
Niet alleen het feit dat je geen rijbewijs hebt speelt een rol. Als je "leuk aangeschoten" bent, verandert héél je reactievermogen, niet alleen dat stukje wat een auto moet kunnen besturen.
Al woon je naast de HAP en kun je je kind er zo naar binnen dragen, je kunt niet op jezelf vertrouwen als je "leuk aangeschoten" bent.
Ik vind het onvolwassen en onverantwoord.
Tirza

Lynna
30-06-2009 om 22:06
Spraakmakende zaken
Volgende week in Spraakmakende zaken over zuipende en gedrugsgebruikende jongeren in de kop van Noord-Holland (waar ze ook het meeste zelfmoord plegen.....). Fijn, ik dacht altijd dat het oosten van het land en Brabant de ergste oorden waren qua drankgebruik. Gelukkig taalt mijn puber er nog niet naar.