Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Marleen

Marleen

01-06-2016 om 11:06

Puberdochter alleen maar bezig met vriendinnen en mobiel

Mijn 13 jarige dochter zit in de brugklas en heeft veel vriendinnen en vrienden. Als het aan haar ligt is ze elke dag leuke dingen met ze doen en als ze dan thuis is zit ze vastgeplakt aan haar mobiel.
Dit tot grote ergernis van mijn man en ook, hetzij in mindere mate, van mij. Wij als ouders vinden het natuurlijk leuk dat ze veel vriendinnen heeft en plezier maakt. Wij willen echter ook dat ze deelneemt aan het gezinsleven. Wij ergeren ons er aan dat wanneer ze dan bij ons is ze de hele tijd op haar telefoon zit. Onder het eten is verboden dat weet ze ook en houdt ze zich aan. Wij willen graag een stap verder en de mobiel vaker 'verbieden'.
Ik merk ook dat haar pubergedrag tussen mijn man en mij in komt te staan. Hij ging vaak de confrontatie met haar aan. Ik kan niet tegen spanning en slechte sfeer waardoor ik aldoor op mijn tenen loop om de sfeer goed te houden. Dit kost mij zoveel energie dat ik er bijna overspannen van ben.
Hoe gaan jullie om met het 'vastgeplakt-aan-je-mobiel-zit'gedrag van jullie puberdochter?

Magalí

Magalí

01-06-2016 om 12:06

Laat het los

Geen mobiel tijdens het eten, en verder loslaten. Ja, het is ergerlijk, maar het is 'des pubers'. Zolang haar schoolwerk er niet onder lijdt, gewoon maar laten doen. Je krijgt er anders alleen maar ruzie van en je wint niks.

Oja, hier zijn er nog wel een paar 'regels' die mijn pubers automatisch doen: geen mobiel gebruiken op de fiets, hooguit muziek aan met één oortje in en de muziek niet te hard. En als er visite is die óók voor de pubers komt, dan komt er ook geen mobiel aan te pas.

Alicia

Alicia

leuker maken

'Wij willen echter ook dat ze deelneemt aan het gezinsleven.'

Dan zullen jullie moeten zorgen dat dat gezinsleven leuker is dan wat haar mobiel te bieden heeft.

angel3

angel3

Vroegah toen er geen mobiel was zat ik uuuuuuuuuuren aan de telefoon. Soms wel 3 uur met de vriendin waar ik de hele dag naast had gezeten. Het hoort er echt bij en voor het ene kind wat meer dan het andere kind. Het is hun life line.
Misschien kun ej in overleg afspraken maken want een verbod trekken pubers vaak niet.
Hier een brugklasjongen van 13. Afspraak is: op fiets geen mobiel. Tijdens eten ook niet en na 20 uur in de avond niet. Hooguit nog 1 x een app check. (dit ivm slapen ruim een uur later.(blauwe licht van scherm is slecht dus ook geen andere schermen).

Hij appt niet heel veel bij hem is het meer games en filmpjes kijken.

Ik zou ook es wat boeken lezen en die met je man bespreken over pubergedrag want het wordt geheid erger

Lou

Lou

01-06-2016 om 13:06

Niet verbieden

Behalve tijdens het eten en andere logische momenten (bezoek, fiets, dat soort dingen) zou ik het ook maar loslaten hoor. Het is geen speeltje, het is inderdaad een lifeline. Die spanning is nergens voor nodig, je man zou er wat losser mee om moeten gaan. Zonde van de energie toch?

Laat haar lekker, zolang haar schoolprestaties er niet onder lijden. Ik ken het hoor en ik vind het wel ongezellig trouwens, maar die leeftijdsgenoten zijn nu zó belangrijk, dat hoort ook wel weer gewoon bij de ontwikkeling. Voor de gezelligheid kun je andere dingen doen, die je allebei leuk vindt: koken, winkelen, zoiets. En wees ook blij voor haar (dat ben je al, maar ik noem het even omdat het belangrijk is vind ik) dat ze zulke leuke sociale contacten heeft.

Els

Els

01-06-2016 om 13:06

Ik sluit me hierbij aan

Hier 2 puberjongens (17 en 14). Juist geen ruzie maken (het gezellig houden) heeft het beste resultaat. Wij doen dat door (soms echt geforceerd hoor) gezinsdingen te plannen: een wandeling (samen de hond uitlaten), een bezoek, naar de stad om kleding te kopen (omkopen heet dat) en dan nog even wat drinken, uitgebreider 's avonds eten (bv gourmet ofzo), brunchen in het weekeinde, even helpen met de auto wassen, samen koken, altijd mee naar hun sportwedstrijden, … En dan voegen we er ook nog aan toe dat wij zelf proberen er een gezellig gesprek van te maken zodat we ook echt een gezinsmoment creëren. Ze staan vooraf niet te springen maar we brengen het als zaken die nu eenmaal zo zijn. Dus 'moet dat?" levert met enige regelmaat op dat in ons geval jongste niet mee gaat en dat levert zoveel krediet op dat als ik zeg 'deze keer moet het echt', het ook gewoon gebeurt.

Hoort erbij

Inderdaad, verbieden tijdens een paar afgesproken momenten, maar voor de rest loslaten, het hoort erbij vind ik. Net als Angel3 zat ik vroeger ook uren aan de telefoon met klasgenootjes met wie ik net de hele dag op school had gezeten. Ik kan me nog wel herinneren dat een vriendin een keer een telefoonverbod kreeg toen de rekeningen te hoog opliepen, dat probleem hebben we met whatsapp nu tenminste niet meer :)

Gesprek aangaan met je man. Bevestigen dat het voor de oudere generatie en ouders heel irritant kan zijn maar dat het nu eenmaal bij het puberleven kan horen. Het gaat weer over. Die irritatie helpt niet. En verziekt voor jou de sfeer.
Ik zou hem ook laten spuien, want er zijn vast ergernissen, mogelijk niet alleen op het gebied van dochter. Zonder daar oplossingen voor te bedenken of je weer in bochten te gaan wringen. Luisteren en bevestigen helpt hier vaak wel goed. Bevestigen dat je ziet dat het iemand irriteert maar ook hoe ga je daar zelf mee om zonder daar een ander mee te belasten.
Je kunt dochter vragen vaker op haar kamer te gaan zitten whatsappen en man zich zonodig zelf maar eens te verwijderen als het hem aanvliegt.

Marleen

Marleen

01-06-2016 om 14:06

Eens

Bedankt voor jullie reacties.

Ik zit er hetzelfde in als jullie allemaal. Ik vind het ongezellig en op sommige momenten zeg ik er wat van maar vind ook dat het bij pubers hoort.

Er voor zorgen dat het gezinsleven leuker is dan haar mobiel is wel heel kort door de bocht. Wij doen veel om het gezellig te maken (ik vooral). We doen af en toe spelletjes, we koken en tafelen uitgebreid waarbij we leuke gesprekken voeren, we dansen door de kamer op de muziek van de kinderen (vinden ze echt leuk en niet gênant ), we gaan weekendjes weg, van de zomer maken we een mooie reis (waar, heel fijn, niet overal WiFi is). Ze zegt ook dat wij heel gezellig zijn en dat ze het leuk vindt met en bij ons, dat is het probleem ook niet. Het probleem is dat mijn man moeite heeft met haar uithuizigheid, haar telefoongedrag en ook wel het alleen maar met haar vriendinnen bezig zijn.

Mijn man en ik staan in dit opzicht mijlenver van elkaar af. Dat is nog niet eerder voorgekomen in de opvoeding. Dit geeft wrijving en dat is erg vervelend en slecht voor de sfeer. Daarbij lijkt dochter op hem en reageert fel op zijn standjes. Ik ben heel erg conflict vermijdend en voor het bewaren van de lieve vrede.

Ik vind het allemaal erg lastig.

Angela67

Angela67

01-06-2016 om 14:06

vroeger

ik denk dat het vroeger wel duidelijker was dat ik met 'vriendinnen' of minstens my social life bezig was. Nu kun je met een telefoon midden in het gezinsleven op de bank zitten en mijlenver weg zijn.
thuis bij ons hing de telefoon aan de muur onderaan de trap dus zat ik daar uren te beppen . .
Dus "uit het oog, irritatie minder" zou wellicht al een tijdelijke oplossing zijn. En dan met haar afspraken maken op wat langere termijn?
gr Angela

Lou

Lou

01-06-2016 om 15:06

Lezen

Misschien als je man wat meer leest over puberbreinen en pubergedrag en zo leert wat tegenwoordig normaal is, dat hij wat bijdraait? Ik zou het ook erg vervelend vinden als mijn man zat te vitten op mijn dochter om iets wat ik zelf helemaal niet (zo) erg vind.

Stickertje

Stickertje

01-06-2016 om 15:06

Is jouw man puber geweest?

Mijn man kan er ook een stuk minder goed tegen dan ik. Meiden (ik ook vroeger) hebben een dagtaak aan vriendinnen! Dat kan nu gelukkig via wattsapp. Ik belde moeiteloos 3 uur met vriendinnen en nu nog.
Mijn man had een zus die volgens zijn ouders een moeilijke puber was en het puberen werd daar thuis dan ook streng verboden. Dat had als resultaat dat dochter op 17 jarige leeftijd ging samenwonen, na jarenlange strijd tegen ver- en geboden.
Ik persoonlijk denk dat zijn ouders de problemen zelf erger maakten dan ze waren door alles te verbieden. Van schrik heeft mijn man nooit gepubert. Hij nijgt nu ook naar verbieden, regels en afspraken ik laat het een beetje.
Geen mobiel tijdens het eten, geen schermen meer na 20.00 uur. Maar in noodgevallen altijd wel, klasgenoot opgehaald door de ambulance, groot gesprek in de klasse app. Dan wordt er tijdens het eten wel gekeken of er goed bericht is maar niet gereageerd.
Geen mobiel op de fiets, ook geen oortje met muziek.
Ze had gisteren wel pech dat ze geen tijd meer had om voor vertrek magister te checken. Ze kwam er pas op school achter dat blokuur gym niet door ging. Eerste 2 uur vrij en voor niks twee paar schoenen meegezeuld. Bericht was online gekomen toen ze vertrok en heel kort daarna gedeeld in de klasse app.

Jaina

Jaina

01-06-2016 om 16:06

Normaal

Ja, het is heel normaal dat tieners vooral bezig zijn met hun sociale leven. Wat ook niet erg is. Gelukkig hebben ze een sociaal leven. Ik vind het altijd sneu als tieners geen fijne vriendenkring hebben om mee om te gaan (tenzij ze dat zelf niet willen). Vrienden zijn ook gewoon super belangrijk. Een leven zonder vrienden zou een stuk minder leuk zijn. Dat geldt niet alleen voor tieners maar ook voor volwassenen.

Mijn enige vaste regel is geen telefoon onder het eten. Verder uiteraard is het wel belangrijk dat ze goede cijfers halen en als het noodzakelijk is dan tijdens het huiswerk maken ook geen mobiel. Mijn jongste zoon en nichtje moeten dus altijd hun mobiel ergens anders neerleggen als ze huiswerk maken want anders komt er van dan hele huiswerk niks terecht. Mijn jongste dochter kan prima huiswerk maken met mobiel erbij en die heeft ze dus gewoon bij zich.

En verder zeg ik ad hoc wel eens tegen ze als ik bijvoorbeeld met ze in gesprek ben of ze even hun telefoon weg willen leggen. Dat is ook gewoon beleefdheid en dat doen ze meestal ook wel uit zichzelf al.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.