Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Mariek77

Mariek77

09-05-2015 om 20:05

puber smeert zich niet in...

Mijn zoon (12 jaar) heeft blond haar en een lichte huistype. Ik heb hem zijn hele leven ingesmeerd als het nodig was. Nu gaat hij wat vaker met een vriend mee op de boot of naar de camping. Helaas komt hij dan bijna altijd terug met een flinke zonnebrand. Ik baal hiervan. Ik heb zoon gevraagd zich in te smeren omdat hij snel verbrand. Mijn broer heeft een kwaadaardige melanoom en hetzelfde huidtype en mag nu helemaal niet meer in de zon. Mijn broer is veel verbrand in zijn jeugd. Hoe kan ik zoon overtuigen dat insmeren geen onzin en overbezorgdheid van mij is. De ouders van zijn vriend vinden insmeren onzin en zelfs gif en dus neemt hij dit over want ik zeur natuurllijk.... Hij hoeft zich echt niet elke 2 uur braaf in te smeren maar 1x per dag zou echt geen overbodige luxe zijn. Iemand een idee hoe hem te overtuigen of moet ik dit loslaten????

Angela67

Angela67

's ochtends met P20

smeer hem thuis in met P20, voordat hij weggaat. Dat spul moet je sowieso langere tijd van te voren aanbrengen, dus dat is al een goede reden om vroeger op de dag te doen. Daarbij heeft het een lange werktijd, dus hopelijk red hij het daarmee.
Verder zou ik grover geschut inzetten, dus filmpjes op youtube met hem bekijken, uitleg opzoeken voor hem én je broer inzetten als geheim wapen . . .
gr Angela

Moni

Moni

Inderdaad thuis al insmeren met goed middel voor de hele dag

En anders niet laten gaan

Mariek77

Mariek77

Angela67

Bedankt voor je tips. Dat insmeren voordat hij gaat deed ik altijd al. Helaas kan dat nu niet meer. Hij logeert bij zijn vriendje en dan gaan ze de volgende dag varen of op de camping blijft hij een paar dagen. Ik kan hem dus niet insmeren vandaar..... Filmpjes kijken over de gevolgen van te veel zon zou ik kunnen proberen. Hij neemt mijn broer niet echt serieus omdat hij rookt als een ketter. Lastig......

Moni

Moni

Dan contact met die ouders opnemen

Jij wil dat je zoon zich insmeert. Aan hen het verzoek om dat te stimuleren.
Dat zij het vergif noemen, doet niet ter zake. Jullie zijn de ouders en jullie bepalen wat wel of niet goed is voor je twaalfjarige.
Ik zou ze gewoon bellen.

Mijn broer is ook heel licht. Een moeder van een vriend heeft hem ooit voor de hoogtezon gezet omdat ze vond dat hij zo bleek was. Dat zou goed voor hem zijn. Arme broer, hij is erg verbrand toen.
Enige winst: ze heeft het nooit meer gedaan. Blijkbaar geschrokken dat zijn huid niet zomaar hetzelfde was als haar huid.

Moni

Moni

En nog een antwoord

Je vraagt of je het los moet laten. Bij heel veel vragen zou ik zeggen: ja.
Maar dit gaat over de gezondheid van je zoon. Te veel zon kan voor sommige mensen definitieve schade opleveren.
Het is geen ongezond eten wat je thuis weer aan kan vullen. Of meer scherm dan goed voor je is.
Niet loslaten dus, vooral omdat hij pas 12 is.

Juno

Juno

Filmpje

Op youtube is een filmpje dat volgens mij 'mijn lieve 16-jarige ik' heet. Het gaat over mensen die een boodschap aan hun jongere ik geven omdat ze zich niet of onvoldoende insmeerden en nu met de gevolgen kampen. Ik vond het enorm confronterend. Het kan ook in het engels zijn, dat weet ik niet meer.
Op mijn kind maakte dat filmpje helaas geen indruk.

Juno

Juno

Gevonden!

http://www.youtube.com/watch?v=_4jgUcxMezM

Dear 16-year-old me

Cat

Cat

in dit geval

zou ik het gewoon eisen. Kan nog net met 12, toch? Anders maar niet weg.

Katniss

Katniss

Vreemd

Het doet toch ook pijn als je verbrandt, dus alleen daarom al zou hij moeten willen smeren. Ik zou hem idd ook die filmpjes laten bekijken en als hij dan nog niet overtuigd is de logeerpartijen bij het betreffende vriendje stopzetten.

Barvaux

Barvaux

09-05-2015 om 22:05

insmeren

Verdiep je eens in manieren van insmeren want sommige goedjes zijn best een werk. Spuitbussen zijn soms makkelijker voor een 12jarige puber en verder kun je eisen dat als hij zich niet insmeert hij dus niet in zwembroek mag

Die ouders zijn wel vreemd (vergif) daar zou ik toch wel een gesprekje mee aangaan en praten over je broer.

Inanna

Inanna

09-05-2015 om 23:05

uv shirt?

Mijn zoon van 13 heeft een hekel aan insmeren, dus hij mag kiezen, of insmeren, of een UV pak (shirt kan ook natuurlijk). Mijn zoon kiest voor het UV pak.
Verder kochten we vorige zomer een spuitbus van Nivea, protect & refresh, dat vond hij ook wel oké, voelt niet plakkerig en is makkelijk op te doen.

Niet loslaten.

Die ouders van dat vriendje zien ook toch ook dat zijn huid verbrand? Ik ben juist extra oplettend bij het water enz. maar goed, zij dus niet.

Misschien een andere oplossing? Koop een zonnebrandmiddel waar groot op staat:"voor een snel en mooi bruin resultaat" en geef ik hem dat. Goed insmeren word je mooi bruin van! Beetje stoere puberfles en een stoere pet erbij, zou dat helpen?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-05-2015 om 14:05

Smeren moet!

Kijk eens samen met je zoon naar de website van dr. Jetske Ultee. Haar campagne "Smeer je in - Sunwiser" is heel goed.
Mijn zoon (14) is zich dankzij mij heel goed bewust van de gevaren van overmatige zonblootstelling en smeert zich zodra de zon schijnt en hij buiten komt goed in. Zoek wel een goede zonnebrandcreme uit; die zgn. 1 keer per dag middelen zijn niet zo effectief en veilig als wordt gezegd. Maar liever iets dan niets natuurlijk.
En praat zeker ook hierover met die ouders van dat vriendje. Laat ze ook maar de blogs van dr. Jetske lezen;-)

http://www.smeerjein.nl/sunwiser/
http://www.dr-jetskeultee.nl/het-belang-van-zonbescherming/obj7777538
http://www.dr-jetskeultee.nl/voorlichting-zonbescherming/obj7777527
http://www.dr-jetskeultee.nl/hulp-bij-de-keuze-van-je-zonnebrandcreme/obj7777433

Janeway

Janeway

15-05-2015 om 15:05

vision

Is ook een middel wat je 1 keer hoeft in te smeren.
Werkt bij puberella met lichte ogen en haar en huid heel goed. Ze heeft zichzelf eigenlijk altijd wel ingesmeerd. Ze is een keer verbrand en dat deed natuurlijk pijn.. Dus lesje geleerd..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.