Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Moiraine

Moiraine

19-04-2018 om 16:04

Puber en menstruatiecup?

Mijn dochter is laatst voor het eerst ongesteld geworden. Ikzelf gebruik al weer jaren naar volle tevredenheid een menstruatiecup. Ik vind het zoveel fijner dan maandverband en tampons.
Nu zou ik hem ook willen introduceren bij haar, maar ik heb geen idee welke maat ik dan zou moeten kopen en of het te doen is voor een (jonge) puber.

Hebben jullie ervaring met pubers en menstruatiecups?

40er

40er

Wat wil ze zelf? Ik kan me zo indenken dat ze dat (nog) niets vind. Vind ze het zelf een goed idee, dan zou ik eens kijken bij cute cotton, ze hebben mij pas ook goed geholpen met een andere.

Tango

Tango

Ik zou

Het vooral introduceren bij haar en haar de keuze laten of ze het wil gebruiken. Mijn ervaring is dat vaak tampons al een probleem zijn bij jonge pubers w.b. inbrengen. Zelfs mijn puber van inmiddels 17 draagt ze zelden. Ze heeft liever maandverband. Wat ik me dan weer niet kan voorstellen want ik vind tampons veel prettiger.
Advies heb ik verder niet, want ik heb nog nooit zo'n cup gebruikt. Het lijkt mij eerlijk gezegd weer een gedoe, maar goed daar gaat het hier niet over.

Niki73

Niki73

20-04-2018 om 15:04

Kan natuurlijk

Ja natuurlijk kan ze een cupje gaan gebruiken. Maar dan wel als ze dat zelf ziet zitten. Je moet het niet eng of vies vinden om zichzelf aan te raken.
Laat haar eens wat filmpjes van deze jongedame zien:

https://www.youtube.com/watch?v=vQEXvKep-Tg

https://www.youtube.com/watch?v=_G87oBd6rOw

Moiraine

Moiraine

20-04-2018 om 19:04

natuurlijk!!!

Natuurlijk ga ik het haar niet opdringen. Het is gewoon een alternatief dat ze mag proberen als ze dat wil!

Maar ik vroeg me idd af of dat voor zulke jonge meiden überhaupt al te doen is. Als ik nu hoor dat inbrengen van tampons ook lastig gaat....

Daarom zou ik van ervaringsdeskundigen willen weten hoe oud hun dochter was toen ze aan een cup begon....als die ervaringsdeskundigen er zijn!

Moiraine

Moiraine

20-04-2018 om 19:04

filmpjes

De filmpjes ga ik haar zeker laten zien als ze ze wil zien!

@Emma

@Emma

20-04-2018 om 20:04

Jong

Ik heb ze zelf nooit gebruikt, maar toen ik die leeftijd had had ik geen flauw idee van hoe het allemaal in elkaar zat daarbinnen en ik zou het zeker niet hebben gedaan. Tampons gingen dan nog wel (met inbrenghuls in het begin) maar het kwam echt pas na mijn 40e dat ik zonder problemen vrouwencondooms of pessarium bij mezelf inbracht. Als kind kende ik mijn eigen anatomie niet goed zeg maar.
Het is vast bij iedereen anders, maar ik kan me voorstellen dat je puberdochter het wat minder makkelijk vindt. Laat het haar zien, leg het in de kast en dan ziet ze zelf wel wat ze ermee doet.

Niki73

Niki73

24-04-2018 om 09:04

Ontdekken

Juist Emma's verhaal bevestigt mijn idee dat we meisjes veel te weinig aanmoedigen zichzelf te ontdekken. Voor jongens is dat iets wat nogal stoer is, voor meisjes niet. Raar eigenlijk. Meisjes mogen hun lichaam natuurlijk hun eigen tempo ontdekken, maar pas rond je 40e vertrouwd genoeg zijn met je lichaam om een pessarium te kunnen gebruiken, dat is in mijn ogen toch wel wat laat. Ik vind Emma's idee om het aan te bieden, uit te leggen en klaar te leggen een heel goede, dan kan het meisje zelf beslissen of en wanneer ze het probeert.

Moiraine

Moiraine

24-04-2018 om 12:04

Verschil mag er zijn ;-)

Gisteravond een heel leuk gesprek gehad met mijn dochter. Ze vond het interessant en wil het wel eens proberen. Ze is ook al wel op onderzoek uit geweest naar haar eigen anatomie vertelde ze.
Ik heb eerlijk gezegd dat het in het begin lastig kan zijn en als het niet lukt, dat ze vooral de spullen moet gebruiken die ze prettig vind.

Ze zei dat ze hoopte dat ik de cup aangeschaft zou hebben voor haar volgende menstruatie...dus ze wil het echt wel proberen.

Lente

Lente

24-04-2018 om 18:04

Leuk dat het zo kan gaan Moiraine

Toen ik, heel lang geleden, tampons ging uitproberen, zei mijn moeder: 'Dat is zo lastig, elke keer als je gaat plassen, moet de tampon eruit'
Zij kende haar anatomie nog niet op haar 50e. Hoewel ik me dat pas later realiseerde.
Ik had wel door dat haar uitleg niet hielp maar kon niet precies aangeven wat er niet klopte.
Met die tampons ging het al snel goed

40er

40er

24-04-2018 om 20:04

Fijn

Moiraine dat ze het wil proberen. En fijn dat jullie zulke gesprekken hebben!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.