Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

albana
12-04-2009 om 10:04
Puber alleen thuis?
binnenkort wilden wij een weekend naar belgië. Daar hebben we familie en die hebben weer bekenden op bezoek die wij ook kennen en begin mei terug gaan naar Australië. Half/half hadden we al beloofd/afgesproken het weekend van 24/25 langs te komen en dan ook te blijven een nachtje (of 2). Half/half, want wat doen we met oudste?? Die ziet helemaal niks in zo'n weekendje. Maar goed, als we het niet vertrouwd hadden of ze had geen goed logeeradres had ze alsnog mee gekund(of gemoet). Gekund, want nu is er voor haar een uitnodiging voor het 25-jarige huwelijksfeest van de ouders van haar beste vriendin in de bus gevallen. Op de zaterdag. Aanvang 17.00 uur en afgelopen ergens na 12-en w.s. Ondertussen heeft oudste al druk ge-sms't en ge-msm't met beste vriendin en het wordt een echt gróót feest....met zo'n 250 man. Allerlei vrienden en familie en ook van ver weg. Ergens heeft dochter laten vallen of ze kon logeren erna? Maar die hebben het huis (natuurlijk) al vol met al die mensen van ver weg. Dus wat nu? Vrijdag weg kan niet (jongste school) hoogstens na 15.15. Dat wordt véél te kort om voor 17.00 terug te zijn en dochter af te leveren op 't feest. Oudste moet óók nog gebracht worden, het feest is ergens in de binnenlanden en ze moet midden in de nacht terug tenslotte...
Dus laten we d'r alleen? Onder toezicht van opa en oma b.v.? Die we ook vragen voor het brengen? En dan zouden we mijn broer kunnen vragen haar weer op te halen en thuis te brengen. Of slapen bij opa en oma (wat ze ook al niet wil, alles beter dan dat, zelfs alleen thuis slapen). Oudste is niet zo gecharmeerd van alleen 's nachts thuis. Of voor de vrijdag een logeeradres zoeken...(b.v. bij een andere vriendin) dan naar huis, aankleden voor feest, opa brengen, broer halen en dan slapen bij broer.
Echt gemakkelijk is zoiets niet. Oudste vindt eigenlijk niks leuk, behalve bij vriendinnen slapen. Of gewoon thuis met ons. En niet naar het feest laten gaan is echt geen optie, dat kunnen we niet maken, ook niet tegenover die ouders, die juist oudste erbij willen voor hun dochter (vind ik tenminste).
Hoe weet je of een puber zo'n weekend alleen aan kan? En hoe voel ik me daar ver weg in België en geen idee waar ze is en met wie??? Laat ik d'r zelf voor 't eten zorgen (kan ze wel) of bij d'r opa en oma eten? (wel fijn voor mijn idee ook) etc. etc.
Dus tips gevraagd van ouders die ooit ook begonnen met pubers niet mee te nemen op korte tripjes.
groeten albana

reina
12-04-2009 om 10:04
Albana
Of en wanneer je je puber voor 't eerst alleen thuis laat is erg kind-afhankelijk. Mijn dochter kon het al prima toen ze 14 was en maakte daar nooit misbruik van. Zoon bleef ook al best jong alleen thuis, maar hij heeft noeten leren 'nee' te zeggen tegen vrienden die allemaal dachten langs te kunnen komen om te feesten Zij konden al jong voor zichzelf zorgen, ook qa koken etc. Als je kind het durft, er een goede achterwacht is die telefonisch bereikbaar is en waar ze snel kan zijn als het niet gaat zou ik het proberen. Vaak zijn je kinderen veel zelfstandiger dan je denkt

albana
12-04-2009 om 11:04
Dochter is
15 en een half.
Nee, qua zelfstandigheid zal 't wel gaan...tenminste als we het vervoer naar het feestje kunnen regelen. Maar het is zo lang...en wij zijn zo ver weg. En echt leuk vindt dochter het ook niet om 's nachts alleen te zijn.
groeten albana

tonny
12-04-2009 om 12:04
Als ze liever niet alleen thuis is...
... probeer dan iemand te bedenken die bij haar logeert.
Je weet nooit hoe het allemaal loopt. Het feest kan fantastisch zijn, maar er kan ook iets helemaal anders lopen waardoor ze van streek raakt.
Het kan enorm gaan onweren. Noem maar op, van die dingen die niet echt prettig zijn in je eentje. Ze is nog geen 16 - ik zou haar niet tegen haar zin alleen thuis laten.
Tonny

Karin*
12-04-2009 om 12:04
Optie
Dochter vrijdag naar vriendin(feestkleren meenemen). Dan zijn de gasten voor het feest er misschien nog niet? Daar laten eten en slapen.
Zelf naar belgie.
Dochter zaterdag naar feest,met vriendin mee.
snachts brengen ouders van vriendin je dochter, samen met vriendin naar jullie huis, daar slapen ze samen.
Zondag overdag brengen ze samen door, eten eventueel een patatje savonds. en zondagavond komen jullie weer thuis.
Zoiets?

sus-anne
12-04-2009 om 13:04
Wat wil dochter
dochter is zelfstandig genoeg,alleen vind ze s,nachts alleen thuis niet prettig zeg je.
is het een optie om haar bij oma en opa,of broer te laten slapen?
een kind wat aangeeft liever niet alleen te willen slapen ,zou ik niet snachts alleen laten,stel dat ze je belt snachts dat ze bang is,dan zit jij ook niet rustig in Belgie,en je bent ook niet zomaar thuis.

sus-anne
12-04-2009 om 13:04
Te snel
ik lees nu dat dochter ook liever niet bij broer of oma slaapt.
dan zou ik haar de keus geven,of ze gaat mee naar Belgie,of ze mag naar haar eigen feest,onder die voorwaarde dat ze dan bij oma of broer logeert.

Kaaskopje
12-04-2009 om 16:04
Hangt van kind af
Mijn oudste dochter is liever niet alleen in ons huis. Een nachtje weg blijven terwijl zij alleen in ons huis is.. nou nee. De jongste dacht dat wel aan te kunnen, dus vorig weekend zijn we voor de allereerste keer een nachtje weggegaan. Bij thuiskomst bleek ze een vriendin uitgenodigd te hebben om te komen logeren. Opgelost dus. Ik heb maar niet gevraagd of het idee opgekomen was omdat het toch wel een beetje eng was, of omdat ze de gelegenheid te baat hebben genomen. Of... dat ze het eigenlijk al zo´n beetje georganiseerd had zonder het te vertellen. Het is allemaal goed gegaan, het meisje kennen we al jaren, dus het was voor ons verder goed zo. Jongste is overigens ruim 16.

albana
13-04-2009 om 08:04
Oplossing nabij
Als dat feest niet was geweest had het gegaan zoals suzanne aangaf. Of mee naar Belgïe of alleen thuis en het zelf regelen. Dan was het w.s. geworden mee of met vriendin logeren (1 nacht hier en 1 nacht daar). Daar had ik ook prima mee kunnen leven. Dat feest maakt het gecompliceerder. Ze moet erna toe en weer terug (midden in de nacht), en daar heb je zo 1,2,3 geen hele troepen voor paraat....Zelf regelen (zoals ik meestal laat doen) lijkt me niet echt een optie. Daar heeft ze de leeftijd nog niet voor, wat vervoer midden in de nacht betreft is ze toch afhankelijk van volwassenen en dat maakt het een lastiger kwestie dan ik voor zo'n eerste keer zou willen...Mijn vader zou het wel doen (als ik het vraag) maar dat is ook al een man op leeftijd en normaal slaapt ie dan al zeker een paar uur...Broer zou het doen áls ie kan. Kan hij niet (hij heeft zelf wat) dan doet ie het niet. En nu een buurman ofzo opzadelen met midden in de nacht een tiener ophalen doe je ook niet zomaar.
Niet naar het feest en mee naar België vindt ik niet kunnen. Het is toch onze verantwoordelijkheid 'het'te regelen, tenminste zo voelt het wel voor mij.
Maar er lijkt een oplossing nabij, via vriendin heeft dochter vernomen dat er nóg een meisje komt waar ze veel mee optrekken. En die komt met de hele familie, dus ook d'r ouders en haar broer (zijn vrienden van het gezin blijkbaar). Nu wil dochter proberen of ze met dat gezin kan meerijden of er logeren. Als het alleen maar terugrijden was zou dat al een oplossing zijn. Dan vraag ik mijn vader wel om d'r te brengen naar het feest (of broer of buurman etc.). Dus we wachten even af wat daar uit komt. Misschien wil dit meisje wel de nacht ervoor ook bij ons slapen met dochter....maar daar heb ik mijn twijfels over, ook of ze dat mag. Zo vaak komt ze nu ook weer niet hier en dan meteen in een huis zonder ouders...Écht bang is oudste niet om alleen thuis te zijn, alleen als het aan haar lag bleven wij ook thuis. Zoiets. Ze is al eens alleen geweest 1 nacht met d'r zus van 10. Nou is die zus heel aardig, maar voor bangigheid heb je geen steun aan haar hoor. En die zus is ook nog eens erg klein en mager voor d'r leeftijd, dus bangigheid bestrijden daar helpt zus niet voor. En wat tonny zegt is een waar woord....van het weekend belde ze me nog op de fiets op omdat ze naar huis fietste en het begon te onweren. En hoewel onweer haar niet écht angst aanjaagt was dit toch wel teveel van het goede, zo boven haar blote hoofd met al die flitsen aan alle kanten om d'r heen en nog zonder jas ook natuurlijk...Ze was net binnen toen het nog heftiger werd en heeft nog een half uurtje zitten natrillen op de bank (gelijk de ramen die ook trilden van 't onweer).
Het is toch wel lastig met die kinderen..ben je gewend aan het ene dan komt het andere om ze 'los' te laten. En je weet nooit waar je goed aan doet.
groeten albana

Maylise
13-04-2009 om 23:04
Grensgeval
15 jaar vind ik inderdaad een grensgeval. De ene 15jarige zal vast wel een paar nachtjes alleen thuis kunnen zijn maar de andere 15jarige zal er een puinhoop van maken. Aangezien jullie dochter niet echt graag alleen willen blijven en jullie ook liever een achterwacht hebben zou ik toch een logeeradres gaan zoeken. Bij andere vriendin logeren die ook komt lijkt me inderdaad een goed idee. Mocht dat niet lukken zou je inderdaad je broer kunnen polsen en als hij ook niet kan dan opa en oma.
Dat je dochter niet echt graag bij opa en oma wil logeren zou ik niet relevant vinden. Je hebt dan geprobeerd een alternatief te vinden (in de vorm van vriendinnen) en als dat niet lukt dan zal ze ook wat water bij de wijn moeten doen. Dan lijkt me de keuze of feest en bij opa en oma logeren of mee naar België en dus niet naar feest. Zo erg is het vast niet om twee nachtjes bij de grootouders door te brengen
Maylise