Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

mireille
21-09-2012 om 12:09
Project x haren
Vandaag is het zover, project x haren. Ik snap er maar weinig van. Hoe kan zoiets nou gebeuren? Ik geloof ook nietdat ik mijn kinderen er naar toe zou laten gaan. Lijkt me heel vervelend als je zoiets overkomt.;

sinas
22-09-2012 om 15:09
Ja dus?
dan nog zou ik dat samen met mijn kind er op hebben gezet! FB heeft mij iets teveel onduidelijkheden waar alles blijft. FB is hier overigens sowieso verboden gebied, ik heb het zelf en merk al hoe lastig het is om te achterhalen wie wat nu eigenlijk kan lezen. Zelfs als ze geen vrienden zijn. Mijn oudste is bijna 14 overigens, en ook die mag niks zonder mijn toestemming plaatsen. Maar ik blijf er bij, de fout ligt vooral bij al die mensen die ondanks dat het zo overduidelijk een fout was massaal toch naar Haren zijn getrokken!

sinas
22-09-2012 om 15:09
Zelf ook weer lering uit getrokken
dat FB dus voor mijn kinderen, zeker voorlopig, nog verboden gebied blijft en ik nog strenger ga toezien op wat zij op Hyves vermelden.

Yelcho
22-09-2012 om 16:09
Zoon is nu naar "meeting"
Mijn zoon is nu naar een facebook-meeting. De uitnodiging staat al een paar weken. Ik vond het al spannend, maar nu helemaal.
Ik vind het zo lastig. Hij is 14. Hartstikke leuke, sociale jongen met leuke vrienden. Ik wil hem vertrouwen, maar heb toch mijn twijfels.
Ze hebben gewoon afgesproken in een park. Met enkele tientallen mensen, misschien wel honderd. Pfff. Er is in mijn ogen niks te doen, maar dat natuurlijk niet zo. Als je 14 bent wil je alleen maar met andere jongeren samen zijn. Daar hoeft niet per se muziek bij, volgens mijn zoon.
Ik hoop dat hij verstandig is. Niet rookt, drinkt, blowt en relt. Maar als ik dan die filmpjes van gisteren zie.

Fiorucci
22-09-2012 om 18:09
Yelcho
Mijn zoon heeft al veel van dergelijke meetings bezocht, en echt, dat gaat prima. Het is gewoon bij elkaar zitten, kletsen, lachen, beetje gitaar spelen.

Yelcho
22-09-2012 om 19:09
Hij is terug
Mijn zoon is net terug en het was erg leuk. Ik schrik nogal van de foto's omdat het er allemaal érg alternatief uitziet. Maar het is vast goed volk. :-)
Ze hadden zelfs vuilniszakken bij omdat ze ooit klachten hadden gehad over de rommel die ze achtergelaten hadden. Mijn zorgen waren overbodig, denk ik.
Ik vertrouw hem echt. Maar ik kan me zomaar voorstellen dat een aantal van die jongens uit Haren ook moeders hebben die het allemaal wel vertrouwen, toch? Je zal je kind maar zo op TV zien.

Fiorucci
22-09-2012 om 21:09
Yelcho
Ja, goed volk, geen zorgen, over het algemeen..:))
Relschoppers zie je zelden op zulke alto-meetings.

Yelcho
22-09-2012 om 22:09
Op nu.nl: jongeren met hun ouders naar de politie
Fiorucci: jij hebt hier duidelijk al meer ervaring mee dan ik. Ik zag echt een link tussen die meeting van mijn zoon en de rellen in Haren. Ik denk trouwens dat ik mijn zoon ook best naar Haren had laten gaan als we daar dichter bij gewoond hadden. Met de kennis die ik nu heb niet natuurlijk, maar gisteren had ik het idee dat het best een ludiek feestje zou kunnen zijn.
Nu ga ik er helemaal vanuit dat mijn zoon nooit mee was gaan rellen of plunderen. Maar je weet het nooit helemaal zeker, toch? Op nu.nl staat dat er vandaag veel jongeren, begeleid door hun ouders, naar de politie zijn gegaan om zich te melden. Het zal je zoon maar zijn. Had mij best kunnen gebeuren. Jullie niet?

Tirza G.
22-09-2012 om 23:09
Zo snel kan het gaan
Filmpje over hoe hard Haren ging op Twitter.
Tirza

Fiorucci
23-09-2012 om 08:09
Yelcho
Die link is er niet, zulke meetings zijn er al heel lang.
Dus die zorg kan ik voor je weg nemen.
Via twitter en facebook komen jongeren makkelijker viavia met elkaar in contact, maar elkaar spreken in het echt is lastiger vanwege de afstand. Maar thuis 30 0f 50 man uitnodigen is ook zo wat, dus vandaar die meetings.
Vaak op een centrale plek, Utrecht is populair..:)
Ik vrees dat 80% voor de lol en uit nieuwsgierigheid naar Haren is afgereisd en de rest om te rellen...

AnneJ
23-09-2012 om 09:09
Debat op 2
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1290937
Met Arie Boomsma had een aantal mensen uit Haren en wetenschapper en Joop.nl en Prem enzovoort. En hoe dat dan werkt. En inderdaad. Vroeger toen je nog de politieberichten met zo'n bakkie kon horen ging ik ook naar de krakersrellen kijken. Toen vlogen er al fietsen de lucht in. Het is iets van alle tijden alleen nu is het via nieuwe media met een groter potentieel.
Mijn zoon gaat inderdaad ook weleens naar meetings in het Vondelpark. Dat is heel wat anders.

kaatje66
23-09-2012 om 12:09
Nu ook in eindhoven
Op facebook wordt er nu volop gediscussierd over een party X in Eindhoven. ONze dochter gaat daar dus echt niet naar toe. De organisatoren geven aan dat dit een feest wordt zonder rellen. Maar dan moeten ze dus ook een andere naam pakken ipv project X. DIt geeft hele nare herinneringen aan andere projecten X.
Op twitter vond ik nog dit....
Er was eens een meisje in haren die wilde opvallend verjaren ze plaatste een linkje maar miste een vinkje toen zat heel HAREN op de blaren
Hopelijk eens maar nooit weer......

Yelcho
23-09-2012 om 12:09
Artikel nrc
Er stond op de dag zelf, voordat het uit de hand liep, al een ander artikel op het NRC met daarin een opsomming van ProjectX feesten die al eerder uit de hand zijn gelopen.
Wat ik mij, naar aanleiding van het artikel van Sancy afvraag is wat de gemeente Haren dan wel had moeten doen. En in hoeverre wisten ze wie er op af zou komen? In het artikel wordt gesproken over hooligans die elkaar vandaag feliciteren en meelopers die zich kapotschamen. Ik geloof dat wel, al zal het onderscheid vast niet helemaal zwart-wit zijn. Zou de overheid die hooligans goed in beeld hebben?
Eng hoor. Er zaten heel gewone jongens bij. Ik vraag me dan altijd af wie er vanochtend die favoriete broek heeft gestreken zodat zoonlief die nog fijn aan kon naar dat leuke feestje.

Vic
23-09-2012 om 13:09
Verschrikkelijk toch
Vooraf vond ik het allemaal nogal komisch, maar ik ben me rot geschrokken van de beelden van plunderende jongens (geen enkel meisje gezien). Wat mij betreft plaatsen ze van al die raddraaiers foto's in de landelijke dagbladen, met het advies zichzelf aan te geven. Als het mijn zoon zou zijn, zouden ze hem mooi een paar dagen achter slot en grendel mogen zetten.

koentje
23-09-2012 om 13:09
Maar, vergis ik me nu...
het is toch zo dat dit meisje ook haar adres op facebook heeft gezet? Het hele gebeuren was toch te voorkomen geweest door je aan de regel te houden, never nooit je adres op internet te zetten?

skik
23-09-2012 om 14:09
Koentje
En hoe wil je dan een feestje organiseren voor je vrienden als je je adres niet vermeldt? Het was de bedoeling dat de uitnodiging alleen aan zou komen bij de mensen die het meisje wilde uitnodigen, mensen die ze in real life kent. Allemaal afgeschermd voor de buitenwereld. Zie het als een soort groeps-email. Maar ze heeft een foutje gemaakt. En dan is alles te zien voor iedereen. Het jammere is, dat als je daar achter komt, je het niet meer ongedaan kan maken.
skik

Kaaskopje
23-09-2012 om 16:09
Anderen
Ik begrijp ook dat anderen gegevens van haar op internet gezet hebben. Er is iemand geweest die het opgepikt heeft en de aanzet heeft gegeven tot een veel grotere oproep dan het oorspronkelijk was.
Ik hoorde vanmorgen dat ze het ook bij ons in de stad geprobeerd hebben, maar dat is in de kiem gesmoord.
Wat man en ik ons afvroegen is of een deel van die raddraaiers misschien uit een omgeving komt wat dit soort gedrag eigenlijk wel stoer vindt met ouders die alleen maar roepen 'hee aso, was je weer bezig?' En meer niet. Ik las dat een moeder haar zoon persoonlijk naar het politiebureau heeft gebracht, dus er zullen ook genoeg ouders zijn die dit gedrag afkeuren en aanpakken, maar hoe zit dat met die echt 'zware jongens'?

Yelcho
Hooligans of gewone jongens?
Het houdt mij ook ontzettend bezig wat voor een jongens dit nu zijn. En wat voor ouders ze hebben. Het volgende filmpje staat op rtvnoord:
http://www.rtvnoord.nl/ipad/index.asp?v=20678
In eerste instantie lijken het echt hooligans of skinheads die de grootste relschoppers zijn. Er is zelfs nog een jongen die probeert het tegen te houden. "Oprotten, het was hier een feestje" vervolgens zie je heel nette jongens die lachend staan te filmen. Maar vervolgens wordt er een fiets gegooid door jongens die toch ook niet echt hooligans lijken te zijn.
Eng hoor, dat zo'n massa jongens zo gevaarlijk kan zijn. Iedereen heeft het over de grootste nachtmerrie die waar is geworden, maar het had nóg veel erger kunnen zijn.

Rafelkap
Vreselijk dit! Heb niet het hele draadje gelezen dus hopelijk geen spuit 11, maar kan facebook niet veranderd worden, dat iets altijd prive is TENZIJ je iets aanvinkt??
Ze hadden tegengehouden moeten worden, en alleen met paspoortcontrole erin. Ik denk en hoop dat er wel veel lering wordt getrokken.
We horen Wilders hier zeker niet over, volgens mij allemaal Nederlanders.

Kaaskopje
23-09-2012 om 17:09
Ha rafelkap
Mijn man zei precies hetzelfde: kan er niet een veiligheidsknop komen met 'weet je zeker dat je dit wilt versturen?' en ook vroeg hij zich af waar Wilders blijft.

AnneJ
23-09-2012 om 20:09
Hoezo wilders?
Dit waren witte autochtone jongeren. Niet mogelijk om hier de gebruikelijke allochtone groepen te beschuldigen.

Kaaskopje
23-09-2012 om 23:09
Nee precies anne
Want als die er wel waren geweest hadden Wilders en gelijkgestemden wel van zich laten horen. Maar bij deze jongeren blijft het stil.

albana
24-09-2012 om 08:09
Bekenden?
Jongste hoorde via een school-vriendinnetje, dat de broer van schoolvriendinnetje ook in Haren was geweest. De ouders hebben hem herkent in een filmpje, foto's.
Vriendinnetje is jongste thuis. En onze jongste heeft er 'vroeger' veel gespeeld. Wij kennen de ouders, een gewoon keurig huis,tuin en keukengezin. Geen aso-gezin ofzo. Wij wisten wel dat die broer een beetje de 'verkeerde kant' op gaat en 'lastig' is, maar écht vroeger was het een heel leuk jongetje en écht grote problemen, geen idee.
Vandaag zou de vader hier naar de plaatselijke politie gaan met zijn zoon. En de ouders zijn natuurlijk enorm boos en geschrokken. Zelfs zijn zusje dus, die het gewoon face too face vertelde aan jongste, enigzins overstuur omdat ze samen ergens naartoe moesten en jongste vroeg 'wat ze toch had' omdat ze zo anders deed.
Het zal je maar overkomen als ouders zijnde, niet bepaald makkelijk ook voor hun.
Wat betreft die raddraaiers...ik denk dat er een groep notoire relschoppers waren en ook een groep 'meelopers' die dat helemaal niet van plan waren, meer kwamen uit nieuwschierigheid, maar daar waren en zich lieten meeslepen.
Overigens heeft de zoon de ouders wijsgemaakt bij een vriendje hier ter plaatse te zijn en dat vriendje heeft zijn ouders gezegd bij hem te zijn. En zo zijn ze zonder dat de ouders het wisten met hun o.v. afgereisd naar Haren.....
groeten albana

mireille
24-09-2012 om 09:09
Iedereen
Ik heb na veel analyses uit onder meer kranten lezen, begrepen dat in principe iedereen mee kan gaan doen, al dan niet onder invleod van pillen, alcohol, verdovende middelen etc. Ze doen impulsief mee nadat wat ervaren hooligans het lont in het kruitvat steken, hier waren dat (naar alle waarschijnlijkheid aanhangers van FC Groningen). Lees deze analyse uit het AD maar.
'Groepjes jongeren duiken op bij onder meer dance-evenementen en willen rellen om het rellen. Dat escaleert zodra omstanders zich bij deze groep aansluiten als de rel is begonnen,' zegt onderzoeker Van Ham van Bureau Beke.
Waar bijvoorbeeld voetbalhooligans goed georganiseerd en hiërarchisch zijn, kent 'de nieuwe hooligan' die structuur niet. Sterker nog, de relschoppers communiceren niet via besloten forums op internet en kennen elkaar helemaal niet. 'Dat maakt het zo moeilijk. De ervaren relschopper is de lont in het kruitvat. Mensen uit de menigte gaan vervolgens impulsief meedoen. Onder meer door alcoholgebruik en de anonimiteit van de groep. We hebben het in Hoek van Holland gezien en nu wellicht weer. Het gedrag van deze mensen is bijna niet te voorspellen,' zegt Van Ham.
Opmerkelijk genoeg hebben zulke relschoppers zelden imponerende strafbladen. Ze zijn overwegend jong (21 jaar of jonger), gaan naar school of hebben werk en komen hooguit in aanraking met de politie omdat ze deel uitmaken van lastige jeugdgroepen op straat. ,,Het zijn bijna modelburgers, ongrijpbaar en moeilijk in beeld te krijgen.''
Waar 'voetbaleenheden' contact onderhielden met kopstukken, heeft dat bij de nieuwe hooligans geen zin. Er is geen leider. ,,Dat bemoeilijkt de aanpak van dit fenomeen. En die zal er toch moeten komen.''
Volgens Van Ham zou 'Haren' kunnen gelden als leergeval voor de overheid. Bijvoorbeeld ook over de rol en 'mobiliserende kracht' van sociale media. ,,Wat drijft deze jongeren mee te doen? Wat is hun achtergrond? Dat moeten we onderzoeken. Want dan kunnen we ook aan oplossingen denken.''

Shonagh
24-09-2012 om 11:09
O.v.
Ik zat me al af te vragen hoe al die jongeren dit reisje financierden, met hun O.V. dus, hmmmmmm.