Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

pubermam

pubermam

11-08-2015 om 16:08

Pff, wanneer stopt het?

Pff, die zoon van mij, bijna 16, is relatief laat begonnen met groeien. Maar nu hij groeit, gaat het maar door en gaat het maar door en gaat het maar door. Hij is mij al lang gepasseerd (ben 1.76), mijn man ook en het einde lijkt nog niet in zicht. Wel schattig, hij is zo lekker onhandig met zijn lijf. Loopt tegen dingen aan, stoot zijn hoofd. En dan die lage stem. Gelukkig knuffelt ie mij nog wel eens. Het wordt een leuke man.

Jamie

Jamie

11-08-2015 om 16:08

Hij is nog 15 en het gaat maar door? De gemiddelde man groeit tot zijn 21ste hoor!

Hadewich

Hadewich

11-08-2015 om 17:08

hihi

Bij het lezen van je titel dacht ik dat er een probleem was, maar je bericht is gelukkig heel positief! Hier ook een volop groeiende puberzoon. Hij heeft mij nog net niet ingehaald (ben ook 1.76m), moet zich scheren sinds kort, heeft ook een lage stem en is ook nog een heerlijke knuffelkont! Hij is ook pas laat gaan doorgroeien, dus het zal nog wel even duren! :-)

Thomas

Thomas

11-08-2015 om 18:08

mijn zonen

Zijn ook gaan groeien toen ze een jaar of vijftien/zestien waren tot allebei 1.89. Dus ik denk dat dit een beetje de leeftijd is waarop ze heel hard groeien.

Christien

Christien

11-08-2015 om 22:08

En die van mij

Is inmiddels 2 meter en 3 centimeter. Gelukkig is hij nu gestopt met groeien, hij is 18. Gaat komend jaar studeren. Ik zie hem soms onverwacht op het dorp lopen en dan zie ik daar een volwassen kerel lopen. Ik snap dan niet waar de tijd gebleven is.

ja christien gek is dat he :)

Zie je daar ineens een grote vent lopen blijkt t je eigen kind te zijn Zoon is 16 en 1,95. Er zal niet zo heel veel meer bijkomen denk ik, hij is wel erg hard gegaan. Hij wordt nu iets voller, was echt een stokkie. Nu zie je ineens die armen en benen meer spier krijgen, grappig om te zien. En de verdwaalde haren op de wang want pff scheren is zn hobby niet.

Anonymized User

Anonymized User

14-08-2015 om 12:08

geen knuffelkont

'Heerlijke knuffelkont'? Ik zou tekenen voor het kleinste beetje spontaan fysiek contact met zoon (bijna 16). Hij zit zwaar in de 'mijn ouders zijn stom' fase en zelfs met ons gezien worden is al hevig genant.. ik ben blij met de gestolen kus die ik soms, per gratie gods, op zijn over de smartphone gebogen hoofd mag drukken..;-)

Overigens was zijn groeispurt al met een jaar of 13/14. Hij is nu zo'n 1.86 m en groeit bijna niet meer. Is al wel groter dan zijn oudere broer, tot zijn grote plezier )

Katniss

Katniss

14-08-2015 om 12:08

Hier al gestopt

Ik heb alleen maar dochters, dus die zijn wat sneller klaar met groeien. Bij oudste hebben we heel hard zitten hopen dat ze de 1,60 m. zou halen, maar ze is op 1,56 m. blijven steken. Jongste (10) tikt bijna 1,50 aan. dus als die aan haar groeispurt begint is ze binnen no time langer dan haar zus en ik. Lijkt me wel een gek idee, een kind van 12 dat langer is dan ik. Haar beste vriend (ook 10) is al 1.60 m., echt enorm, maar met een moeder van 1.86 m. en een nog langere vader zal het voorlopig nog niet ophouden.

Jamie

Jamie

14-08-2015 om 13:08

Katniss

Het gemiddelde meisje groeit na haar zestiende verjaardag nog 3 cm. Waarom zou die van jou uitgegroeid zijn?

Katniss

Katniss

14-08-2015 om 13:08

Echt?

Dat had ik niet verwacht. Ze was wel al met 11 ongesteld, en de afgelopen twee jaar niet meer gegroeid. We wachten maar af, maar ik reken op niets.

Hadewich

Hadewich

14-08-2015 om 14:08

Anonymized user (?)

Dat is dan weer het andere uiterste...Ik mag al jaren geen zoen meer geven, dát vind ik al jammer. Maar even knuffelen of tegen me aan hangen tijdens film kijken doet ie graag! Al wordt het langzaamaan wel wat minder geloof ik.

Hadewich

Hadewich

14-08-2015 om 14:08

Katniss

Mijn dochter was ook een paar jaar blijven steken, 2 cm korter dan ik. Ergens rond haar 16e/17e zijn er ineens nog wat centimeters bijgekomen. Nu zijn we evenlang.

Hier over de 180 cm

Zoon is met 16 al ruim boven de 180 cm en kijkt daarmee zwaar op zijn moeder neer, helaas behalve letterlijk ook figuurlijk. Net als Anonymized User schaamt hij zich dood voor zijn ouders. We lopen hem ook de hele tijd in de weg en we hebben hem uit moeten leggen dat met zijn omvang en sterkte ons niet uit de weg moet duwen, want dan vlieg ik zo door de halve kamer. Niet direct opzet dat de duw zo hard aankomt, maar hij kent zijn kracht niet.

Marjoleine64

Marjoleine64

14-08-2015 om 20:08

hier 2 keer 180 cm

zoons van 17 en 15. Oudste was heel vroeg met groeien, al in groep 8 (net 12) begon hij aan alle kanten flink te groeien. Eerst voeten, en toen de rest. Hij bleef gelukkig steken bij schoenmaat 45 en 180 cm, en is alleen flink gespierd geworden (van dagelijks 2x 18 km fietsen). Veel van zijn vrienden begonnen pas 2-3 jaar later echt te groeien, maar zijn hem inmiddels boven het hoofd gegroeid. Jongste is inmiddels ook bijna 180, en ook schoenmaat 45, maar zijn voeten groeien gelukkig al een tijd niet meer en ook de lengtegroei gaat al flink langzamer. Breedte nog wel, net besloten dat hij weer wat nieuwe kleding nodig heeft. Jongste is ook nog een echte knuffelkont, altijd geweest ook, oudste veel minder.

Hoe meten jullie?

Mijn zoon is 16 en een paar keer per jaar meet ik hem. Met rug tegen de muur en potloodstreep op behang. Weten jullie de lengte precies en hoe meten jullie dat?

Ik liep deze week door een winkelstraat en zag in de verte een man die boven iedereen uitkwam. Ik zei tegen zoon:" zou jij ook zo lang worden?" Toen we doorliepen passeerden we de man en mijn zoon keek me lachend aan, hij was nog groter.

Volgens mijn potlood is hij nu rond de 1.90m. Geschatte eindlengte 1.97m.

Yura

Yura

15-08-2015 om 18:08

Gaat maar door

Zoon van 17,5 gaat nog steeds door 1.90 nu. Volgens de berekeningen (handfoto ivm andere reden) zou hij 1.94 worden, dus het tempo van 1 cm per maand, zou nu toch eens af moeten nemen.

Toos

Toos

15-08-2015 om 19:08

Heh?

Lees ik nu goed dat een aantal van jullie het niet prettig vinden als je zoon(s) lang wordt/worden? Kijk, boven de twee meter hoeft voor mij ook niet per se, dat is lastig met veel dingen maar 1,80 m is toch niet lang voor mannen? Ik ben het zelf :/ en mijn man is 1,98m. Maar misschien zijn wij in jullie ogen wel reuzen haha

Jamie

Jamie

15-08-2015 om 21:08

snap ik ook niet Toos

Mijn oudste is nu 186 met 16,5 en sinds de kerst is daar nog maar 2 cm bijgekomen maar ik hoop op best nog wel wat meer. Mijn man is 193. Mijn jongste is bijna 14 en daar is de groeispurt nog niet begonnen, maar 1 cm sinds de kerst en nu op 169.

Juline

Juline

15-08-2015 om 22:08

Dochter groeit ook maar door

Is met 12 jaar en 176 cm nu toch echt groter dan ik. Ze groeit de een na de andere volwassene boven het hoofd. Klopt het dat de voeten als eerste stoppen met groeien? Ze heeft nu maat 42 en dat is nog net te doen, ik zou het wel makkelijk vinden als het daarbij zou blijven.
Ze is nog niet ongesteld, dus waarschijnlijk groeit ze nog wel even door... Ben ook wel benieuwd waar het eindigt!

Jongste dochter is 10 en 152 ook echt niet klein. Ze is wel wat steviger gebouwd en daardoor oogt ze niet zo lang.
Volgens mij is ze naar verhouding net wat kleiner dan grote zus.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-08-2015 om 15:08

Klein maar fijn

Ik geniet er nog maar even van dat mijn zoon van ruim 14 nog net iets kleiner is dan ik (ik meet maar liefst 158cm;-). Zijn botleeftijd loopt zo'n twee jaar achter en volgens de kinderendocrinoloog bij wie hij onder controle is, zal hij dus laat de groeispurt krijgen maar ook zo'n twee jaar langer doorgroeien dan gemiddeld. Net als zijn vader en oom en die zijn toch ook 185cm geworden;-) Natuurlijk vindt hij het niet echt leuk dat hij relatief klein is, zeker niet nu hij interesse begint te krijgen in meisjes (die vinden hem allemaal schattig en leuk, als een klein broertje), maar hij weet dat hij gewoon geduld moet hebben. En we zeggen altijd tegen hem: "laatbloeiers zijn mooibloeiers en langbloeiers" Handig is trouwens wel dat we nu dezelfde schoenmaat hebben (maatje 36) dus we kunnen over en weer sportsokken en slippers lenen (bleek een uitkomst in de vakantie).
Gelukkig is hij nog wel een knuffelaar en hopelijk blijft dit ook zo als hij straks boven mij uittorent. Hoe groot of hoe klein je kind ook is en wordt, ze blijven toch altijd je kleine jochie of je kleine meissie...

Niet alleen maar lang

Mijn zoon (16) is niet alleen in korte tijd een stuk langer geworden, maar ook breder en dikker. Hij was altijd vrij iel, maar is nu een stevige kerel. Hij wordt ook altijd ouder geschat. Vorig jaar bij de gemeenteraadsverkiezingen werd hij al aangeklampt of hij niet op de PvdA wilde stemmen. Nee, was zijn antwoord. Nou, op welke partij dan wel? Antwoord zoon: "Op geen enkele partij". "Waarom ging hij dan niet stemmen?" vroeg degene die aan het flyeren was. "Ben nog maar 15, daarom!"
Ook werd bij een oud en nieuw viering waar alcohol alleen voor volwassenen geschonken werd mijn zoon champagne aangeboden, want hij was toch zeker al 18 ? Gelukkig moet hij niets van alcohol hebben (stinkt!) dus heeft hij het niet aangenomen.

Christien

Christien

17-08-2015 om 19:08

Nee Toos

Ik vind het prima dat mij zoon zo lang is. Maar je kent toch wel het gevoel van 'hè, is dat MIJN kind? Gisteren geboren en nu volwassen? Hoe kan dat?'

Ik denk dat dat bedoeld wordt.

Toos

Toos

17-08-2015 om 22:08

Ook bv bij #15?

Daar lees ik toch echt iets anders.
Maakt mij niet uit trouwens, ieder zijn ding, maar ik was gewoon verbaasd.

Marjoleine64

Marjoleine64

Eh Toos

Nee hoor, ik zou het helemaal niet erg vinden als mijn zoons langer zouden worden, maar we zijn er ook allemaal best tevreden mee dat het niet heel veel meer dan de huidige 180 zal worden. Gewoon, ik ben 172 en man 175, dus 2 zoons van (ruim) 180 is dan toch prima? Dat is ook niet echt klein voor een man toch? Waar ik me inderdaad destijds wél wat zorgen om maakte was de schoenmaat die in 2 jaar (ze waren toen pas 13) groeide van 41 naar 45. Boven de 46 wordt het toch lastig... Verder is het vooral inderdaad 'oeps, hij wordt best wel echt een man nu'. Gewoon, ff wennen maar wel weer heel leuk.

Katniss

Katniss

Niet zo groot

Volgens mij is de gemiddelde man rond de 1.82 m. dus 1.80 is dan niet zo groot. Het lijkt me dat als ze schoenmaat 45 hebben, er nog wel wat centimeters bij zullen komen. Zulke grote voeten verwacht je toch meer bij 1.90 plus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.