Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Cora Creukel

Cora Creukel

31-12-2014 om 14:12

pa en ma in het diepe: waar slaapt 'vriendinnetje'

Kaaskopje

Kaaskopje

02-01-2014 om 07:01

Jaina

Wat betreft 13 jaar ben ik het met je eens. Véél te jong, maar je neemt zowel 13 als 15 in een moeite mee in 'volslagen idioot' en daar ben ik het toch niet voor 100 procent mee eens. Dat klinkt als een veroordeling naar mensen die 15 jaar wel goedkeuren. Ik denk dat jij hier strenger dan de gemiddelde ouder in bent. Dat mag, dat is iets wat je met je eigen kinderen uit mag vechten, maar het is niet de maatstaf. Persoonlijk vind ik 15 ook jong, maar een grensgeval. Het hangt van de situatie en de verliefden zelf af of dat echt 'not done' is.

13/15/16

Ik denk dat leeftijd niet eens het belangrijkste is. Ik denk dat het afhankelijk is van hoe het kind zich ontwikkeld.
En ook dat ouders daar best een idee over hebben hoever dat kind er nu mee is. Nou bestaan er ouders die dat compleet negeren en allerlei dingen in hun hoofd hebben van kerkelijke voorschriften tot opvoedkundige dingen maar dat bedoel ik niet.
Wat ik bedoel is dat je best 'aanvoelt' als ouder zijnde of ze in deze ontwikkelfase zijn of niet.
Oudste was wat sexuele ontwikkeling betreft enigzins verder op 15 jarige leeftijd dan jongste op 15 jarige leeftijd.
Zou jongste nu (is nu 15) aan komen zetten met een dikke verkering waar ze helemaal hoteldebotel op is en aankondigen dat die zou blijven slapen zou ik écht helemaal in shock zijn.
Bij oudste had ik daar helemaal niet gek van opgekeken toen ze precies even oud was.
Oudste was er ook altijd erg open over. Vertelde haar eerste zoen gewoon onder het eten, hoppa met iedereen erbij, zonder blikken of blozen. Dat heeft als voordeel dat je precies weet waar ze aan toe is en hoever ze wat dat betreft is. Maar het is ook wel confronterend. Met name voor vaders, hahahaha :)
Jongste vind het hele jongensgedoe tot nu toe nog helemaal niks. Ze baalt dat sommige vriendinnen soms té veel rekening houden met hun verkering en als je haar gezicht ziet als ze verteld over haar vriendin die nu een vriendje heeft...snap je het wel. Zo ongeveer alsof ze citroensap in d'r mond heeft Ze is niet van plan om ooit verliefd te worden want dan doe je maar belachelijk. Heeft zelfs nog nooit gezoend met een jongen (oh, bah! hou op!).
Dat kan zo veranderen dat weet ik ook wel.Over 2 maand is ze al 16. En het zou me niet uitmaken, maar dan nog is het niet doorgaans dat er op de eerste dag van de verkering al écht gesext wordt hoor met alles erop en eraan.
Dat heeft tijd nodig.
Dat ontwikkeld zich van kussen tot...nou ja en verder.
Meegaan in die ontwikkeling lijkt me belangrijker dan de precieze leeftijd. Er zijn altijd kinderen die voor of achter lopen.
Dat lijkt me vrij normaal. Wat die 13 jarigen betreft....het zou ook best kunnen dat er alleen geknuffeld wordt. Maar dan nog, waarom moet dat dan 'snachts? Ik zou 13 echt wel erg jong vinden. Maar kan dat omdat ik het kind niet ken en niet weet in hoeverre ze ermee bezig is, ontwikkeld is, beoordelen.
groeten albana

Nils

Nils

02-01-2014 om 10:01

Verbieden

Je kunt kinderen niet verbieden sex te hebben, hetzelfde geldt voor het drinken van alcohol: als ze willen, doen ze het toch wel. Dat betekent niet dat je het dan maar gelijk moet faciliteren. Uit onderzoek onder alcoholgebruik en misbruik onder jongeren kwam heel duidelijk naar voren dat kinderen van ouders die het gebruik thuis verbieden, veel minder drinken dan kinderen van ouders die het toestaan. Zelf denk ik dat dit ook voor sex kan gelden. Persoonlijk ben ik van mening dat sex op te jonge leeftijd, voornamelijk op geestelijk gebied, heel schadelijk kan zijn. Kinderen kunnen de gevolgen voor later niet altijd inschatten, het is belangrijk dat ouders ze daar op wijzen. Met 15 jaar op een kamer zou voor mij onbespreekbaar zijn. Hoewel de gevoelens er al wel zijn, lijkt het biologisch ook nog niet de tijd: kijk alleen maar naar de enorme risico's die een zwangerschap en bevalling voor zo een jong meisje met zich meebrengen...

Kaaskopje

Dit onderwerp komt hier al een paar jaar met regelmaat terug, en ik heb het nooit normaal gevonden om een meisje van 14 of 15 bij een jongen te laten slapen. Ook niet toen mijn eigen dochter 15 was en een vriend had. Ik zie het dilemma niet, hier zou en zal het niet gebeuren.

Stenna

Stenna

02-01-2014 om 12:01

terug

Dat het onderwerp vaker terug komt geeft al aan dat er geen eenduidig antwoord is en niet iedereen hetzelfde denkt. Ik zou het dus niet zo n probleem vinden zelf.

voorlijk

voorlijk

02-01-2014 om 13:01

gepraat

De moeder van de jongen en ik hebben met de kinderen gepraat. De kinderen hebben nu zelf ingesemd met verschillende kamers. De ouders van het vriendje zijn ook in de war van dit geheel, want de kinderen knuffelen wel maar niet echt op een sexuele manier, meer als broertje en zusje en zo gaan ze ook met elkaar om. Meestal zijn ze lekker aan het spelen. Ze zijn echt dol op elkaar, op een hele rustige manier.

Ik blijf het lastig vinden, want dit is nu de situatie, maar hoe is het over een jaar? Ze zijn in elk geval uitgebreid voorgelicht. Is er literatuur over de vraag of te jonge sex (zonder dwang) schadelijk is?

Kaaskopje

Kaaskopje

02-01-2014 om 19:01

Is het wel 'verkering' dan?

Mijn dochter heeft ook vrienden waar ze heel erg goed mee om gaat, maar het is platonisch. Ik heb het mij vaak afgevraagd of er toch niet meer speelde, maar nee, echt niet. Nu ze dan wel echt verkering heeft is dat ook zo klaar als een klontje.

voorlijk

voorlijk

03-01-2014 om 00:01

Kaaskopje, verkering?

Zij zegt van wel, hij zegt van niet. Dus daar word ik niet veel wijzer van. Vanavond was hij hier en ik keek eens goed naar hem. Hij ziet er echt uit als een kind, een jongetje, maar dochter is wel echt een vrouwtje. Misschien maak ik me wel druk om niks en is het eerder achterlijk dan voorlijk. Pfff...wat een gedoe zeg.

Maar fijn dat je zegt dat het bij jou toch echt wel duidelijk was toen het verkering was. Dat geeft me ook weer wat houvast. Ik wil ook niet te paniekerig doen, dochter wordt erg gelukkig en stabiel van deze vriendschap.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-01-2014 om 19:01

Zolang

hij zegt van niet, dan zéker niet in een bed bij jouw thuis (vind ik). Zolang mijn dochters onder ons dak wonen, vind ik dat er meer moet zijn dan alleen seks. Van twee kanten dus. Wat ze doen als ze op zichzelf wonen, moeten ze zelf uitzoeken.

voorlijk

voorlijk

06-01-2014 om 11:01

Bij ons in één bed zou niet eens kunnen, want ze deelt haar kamer met haar zusje. Dat wordt dus het logeerbed. Maar gelukkig hebben de kinderen zelf al tot verschillende bedden besloten vanwege al het ouder-gedoe. Ik hoop maar dat ik nou niets moois kapot maak, maar ik neem aan dat ze daar wel tegen moeten kunnen. Ze kunnen nog makkelijk hun diamanten bruiloft halen, dus tijd zat :-)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.