Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Overgewicht | Pagina 3 | CJG forum door Ouders.nl
Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

JokedeWit

JokedeWit

08-04-2014 om 14:04

Overgewicht

boterbloem

boterbloem

09-04-2014 om 19:04

nogmaals;

Cold turkey stoppen bij een alcoholverslaving kan levensgevaarlijk zijn!!

bibi63

bibi63

09-04-2014 om 21:04

Miriam

Ik hoop echt dat de laatste postings jou doen inzien dat je echt fout bezig bent. En ik bedoel met fout, dat je een moeder die zich zorgen maakt over haar te dikke 16 jarige zoon, bestookt met opmerkingen als: jouw fout, gemeen, en oneerlijk. Dat je haar zelfs om de oren slaat als ze groente, vis en fruit koopt, want ook daar word je dik van volgens jou. Ja natuurlijk, dat kan, als je het overlaadt met sauzen of weet ik wat. Maar dat zijn jouw ongenuanceerde aannames.
Ik 'ken' jou al heel lang op dit forum. Ik ken jou als fel, kritisch en soms overtrokken (de laatste tijd vaak zelfs), maar dit, wat je nu doet, moet je niet meer doen. De kans ik groter dat Joke n.a.v. jouw postings de handdoek in de ring gooit, dan dat ze er iets zinnigs uit oppikt. Heel jammer dit. Zelfs kwalijk.
Bibi

JokedeWit

JokedeWit

10-04-2014 om 06:04

(met het hoofd schuddlend...)

Miriam, ik begin me toch echt af te vragen wat er met jou aan de hand is. Je hebt absoluut geen idee waar je het over hebt, trekt conclusies die je niet kan trekken (het lijkt wel alsof je je aangevallen voelt, misschien heb je in de zelfde situatie gezeten, of erge problemen met jou moeder vanwege andere redenen?) Ik heb besloten om inhoudelijk niet op jou reacties in te gaan.

Ik ben erg blij dat ik niet de enige blijk te zijn met dit probleem. Nogmaals bedankt voor alle tips, ik ga kijken of ik een afspraak kan maken met een dietiste, ik ga met mn zoon praten en een eetmeter downloaden.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

10-04-2014 om 11:04

joke

heb je ook wel eens gekeken naar een soort kinderkamp/puberkamp voor te dikke kinderen? Er zijn volgens mij echt wel mogelijkheden op dit gebied; hoewel ik natuurlijk niet weet hoe je financiele mogelijkheden zijn. Want gratis zal het allemaal niet wezen.
Een jongen in mijn omgeving, iets jonger, zit met exact hetzelfde probleem. Hij kan geen maat houden, houdt zich niet aan afspraken, wordt gepest met zijn gewicht en heeft daardoor nog veel meer moeite met sterk zjn en niet maar dooreten. Heel sneu hoor.

Momenteel ga ik net zelf een cursus doen bij de sportschool. Gezond afvallen. Dit is een combinatie van samen sporten en samen bijeenkomsten volgen waarin een stukje theorie over gezonde voeding en samen resultaten bekijken en bespreken. Dit wordt gedaan door een gewichtsconsulente. Je kunt ook individueel bij zo iemand terecht. Is dat niet iets voor je zoon? Het gaat er waarschijnlijk om dat hij echt zijn leefstijl moet veranderen; anders vooral door zijn leeftijd, komt het gewoon niet meer goed.

Het lijkt me heel moeilijk hoor, zo'n jongen die zo met zichzelf in de knoop zit en alles maar weg probeert te eten. Ik wens je veel sterkteen wijsheid!!

zusje

Mijn zusje ging elke dag stiekem naar de mac. Elke dag!! Naast wat ze thuis nog allemaal at. Nou die is van graatje mager naar huge gegaan in een paar jaar. Ze was eerst minder zwaar als ik, ik woog altijd 70 ik denk zij rond de 63. Nu weeg ik 64, zij weegt 105, en dit heeft denk ik maar 2 a 3 jaar geduurd tot zij op dat gewicht kwam. Dat kan dus wel, buitenshuis!!! Ik heb haar een paar keer zelf betrapt, en ik hoorde echt heel vaak van vriendinnen dat zij daar gezien was. Op een gegeven moment is zij er wel mee gestopt, toen ze een nieuwe vriend kreeg die er wat van zei, maar het gewicht is zij niet meer kwijtgeraakt. Je hebt het er makkelijker aangegeten dan eraf getraind.

Yura

Yura

10-04-2014 om 13:04

Hoe snel kilo's eraan eten

Zoals ik al schreef heeft mijn zoon er in 15 maanden 8 kilo aan gegeten. Dat was weliswaar de bedoeling en daarnaast is hij natuurlijk ook in lengte gegroeid, maar het kan dus prima.

mirreke

mirreke

11-04-2014 om 18:04

Zoals Mirriam zegt

Wij hebben geen frisdrank, geen snoep, geen toetjes, geen chips ed meer in huis, zelfs geen limonadesiroop meer. Oudste zoon nu bijna 16 werd er inderdaad ook veel te mollig van.
Inmiddels drinkt iedereen water, met als tussenoplossing, zo'n koolzuurautomaat, zodat het wel sparood wordt, en er wordt niet meer gesnaaid, omdat er niks is.
We hebben inmiddels totaal geen 'snaai' meer in huis. Inmiddels heeft iedereen zich erbij neergelegd. Soms (echt soms, 1x p maand misschien of nog minder) koop ik in het weekeinde wel iets lekkers, en bij verjaardagen gaan we wel helemaal 'los', dat wil zeggen 2 flessen cola, en lekkere taarten, en snoep. Dat is dan allemaal in 1 dag op.
Ik heb altijd gezond lekker brood, beleg (ook zoet, maar daar doen ze gek genoeg heel erg lang mee) en veel fruit in huis. Ik moet zeggen, het scheelt een hoop gedoe, en de kinderen zijn veel fitter en ook minder sjaggerijnig.

Verder negeer ik het. We zeuren dus niet over eten, wat ze wel of niet eten op een dag, en als ze veel brood eten mag dat gerust.

Voor mensen die toch snoep in huis willen blijven halen. Wat wij vroeger deden was: 1 x snoep per dag, en wel, direct na het avondeten. Geen gezeur meer om snoep vanaf dat ze uit school waren tot eindelijk die snoeppot werd opengetrokken. Gewoon een vast moment. Wat een rust gaf dat zeg! En ik deed dan wel iets grotere dingen, dus niet 1 zuurtje, maar van die minirolletjes of minimarsjes of zo.
Ook geen gezeur door vriendjes, iedereen wist onze routine. Na school wel fruit en (toen nog) een koekje.

En vooral zelf het goede voorbeeld geven.

mirreke

mirreke

11-04-2014 om 18:04

Nog even

Wat ik zelf merk is dat ik 'gewoon' eten weer bijzonder kan waarderen. Ik kan echt genieten van een lekkere bruine boterham of een salade, alsof de smaken weer terugkomen.

In chips en toetjes ed zitten ontzettend veel toevoegingen die alleen maar bedoeld zijn om jou tot eten aan te zetten. En in frisdranken zit zo ongelooflijk veel suiker, of nog viezer, aspartaam. Bibi, verdiep je anders eens in wat er allemaal in zit, dat is echt niet gezond. Ook dat is goed ouderschap, je kinderen behoeden, niet alleen voor de gevaren in het verkeer, maar ook voor gevaren van de nestle's ed. Ooit gaat je kind, hoop je dan, op zichzelf wonen, en hopelijk zijn de goede gewoonten dan ingesleten...

bibi63

bibi63

12-04-2014 om 00:04

Waar heb je het over mirreke????

Je spreekt me in je 2e posting aan om e.o.a. reden...... Ik begrijp het even niet. Ik heb op Miriam gereageerd om hele andere redenen. Ik promoot toch nergens allerlei vreterijen? Je geeft aan dat ik me moet verdiepen in wat overal allemaal inzit. Hoezo? Ik heb toch nergens gezegd dat kind dit of dat moet eten, of dat dit of dat wel of niet goed is? Ik begrijp echt even niet waar je op doelt en wat je boodschap is. Je hebt het over het feit dat in chips en frisdrank allerlei rotzooi zit.... Ja, dat weten we allemaal toch. Of heb je niet de hele posting gelezen....
Bibi

Een deken van warrigheid

Nou, bibi, dat vind ik wel. Je schrijft bijvoorbeeld "Ja natuurlijk, dat kan, als je het overlaadt met sauzen of weet ik wat." Alsof je van grote hoeveelheden kabeljauw niet aankomt. Alsof deze jongen van gepaste porties mager rundvlees 25 kilo te zwaar is geworden.

Dat kan niet waar zijn.
Alsof deze jongen zichzelf buiten de deur heeft volgevreten. Dat kan niet. Lees alle voorbeelden maar na en vergelijk. Deze jongen woont gewoon thuis. Hij is geen 18, maar 16. Als hij dit overgewicht al in recordtijd binnen gewerkt zou hebben, dan zou hem dat veel tijd (boodschappen doen) en geld hebben gekost (tussen de 5 en 10 € per kilo) De klacht is dat hij alleen maar ligt te gamen. De klacht is niet dat hij voortdurend naar buiten gaat om boodschappen te doen.
Bovendien: hij is 16. Als het al waar zou zijn dat hij zelf dat wat hij teveel eet koopt, dan nog bestaat daar een aandeel van Joke. Dan krijgt hij namelijk teveel zakgeld.

Hij eet teveel. Dat zegt Joke zelf ook. Ze zegt ook dat ze hem niet durft te corrigeren als er visite is. En er is veel visite bij hen thuis.
Twee factoren die Joke kan veranderen om deze jongen te helpen met minder eten en dus afvallen.

Ja, ik vind het gemeen om met een tikkeltje dramatiek te beweren dat je te verlegen bent om onder de ogen van visite je eigen zoon te corrigeren en tegelijkertijd met een stalen gezicht beweren dat deze veel te dikke 16 jarige jongen met depressieve klachten, zelf maar moet kiezen.

bibi63

bibi63

12-04-2014 om 15:04

Miriam

"Alsof je van grote hoeveelheden kabeljauw niet aankomt. Alsof deze jongen van gepaste porties mager rundvlees 25 kilo te zwaar is geworden". Volgens mij is kabeljauw ook heel mager. Maar nee, het is uiteraard niet de bedoeling daar enorme porties van te eten. Maar wie zegt dat dat gebeurt? En al eerder door mij en meerdere aangegeven: die 25 kilo kan hij heel makkelijk buitenshuis naar binnen gewerkt hebben. En idem kunnen medicijnen een rol gespeeld hebben, dat weet ik verder niet.

"Alsof deze jongen zichzelf buiten de deur heeft volgevreten. Dat kan niet. Lees alle voorbeelden maar na en vergelijk. Deze jongen woont gewoon thuis. Hij is geen 18, maar 16. Als hij dit overgewicht al in recordtijd binnen gewerkt zou hebben, dan zou hem dat veel tijd (boodschappen doen) en geld hebben gekost (tussen de 5 en 10 € per kilo) De klacht is dat hij alleen maar ligt te gamen. De klacht is niet dat hij voortdurend naar buiten gaat om boodschappen te doen." Jeetje Miriam, doe niet zo naief. Als of hij uren kwijt is aan 'boodschappen doen'. Van school naar huis afstappen bij de winkel of de snackbar kost je geen uren tijd. Wat is dat toch voor flauwekul? Of bij vrienden mee-eten uit de zak chips. Of in de schoolkantine of snoepautomaat iets halen. En denk jij nou echt dat een kind 18 moet zijn om zelfstandig zich op straat, in de stad, winkelcentrum of elders te begeven? En natuurlijk kost eten kopen geld. Maar voor 1 euro heb je al een hamburger bij de Mac. En voor een kleine euro koop je een zak chips bij de Aldi of een pak koekjes (bij goedkope varianten heb je zelfs 2 pakken koek voor 1 euro), of een croissant, of een blikje (goedkope) cola. Of wat er voorhanden is bij vrienden (gratis). En je hoeft toch geen kilo te eten. Een zak chips weegt bij lange na geen kilo, maar die naar binnen werken levert wel heel veel calorien, net als frisdrank enz enz enz. En een kilo (liter) frisdrank kost echt niet tussen de 5 en 10 euro. Wat een rare gedachtekronkel heb jij En als je al in kilo's wilt rekenen: een kilo radijs (die je natuurlijk niet gaat eten) levert je heel wat minder calorien dan een kilo chips (en waarschijnlijk zijn die kilo chips nog goedkoper ook). Dus een heel vreemde veronderstelling van jou.

"Ja, ik vind het gemeen om met een tikkeltje dramatiek te beweren dat je te verlegen bent om onder de ogen van visite je eigen zoon te corrigeren en tegelijkertijd met een stalen gezicht beweren dat deze veel te dikke 16 jarige jongen met depressieve klachten, zelf maar moet kiezen." En nu veronderstel je al weer zomaar iets: dat ze verlegen is (en al zou ze dat zijn...). Zou het niet zo zijn dat het voor de jongen zelf heel genant is om terechtgewezen te worden in het bijzijn van anderen? En zou dat misschien niet heel averechts werken? Inmiddels heeft ze volgens jou ook al een stalen gezicht.... én zou ze vinden dat hij zelf maar moet kiezen.

Weet je Miriam, als deze jongen thuis normaal te eten krijgt (ik weet nog steeds niet waarom jij veronderstelt dat dat niet zo is, en dat hij enorme porties kabeljauw krijgt... en los daarvan nog altijd beter dat een klein stukje kabeljauw met een dikke laag saus), en ook normaal iets extra's kan eten (verjaardag o.i.d.), dan ligt het probleem meer buitenshuis. En zoals meerderen al aangeven, daar kan heeeeel wat verstouwd worden en is ook niks bijzonders (ook al zou je dat anders willen, ook bij kinderen die niet neigen te dik te worden). Wat er overblijft is een realistische verandering. Uiteraard thuis zorgen voor goed en niet teveel eten. Evt. met behulp van een dietiste. Want ik snap best dat sommige ouders denken het best goed te doen, maar sommige dingen gewoon niet weten. Dus een dietiste die help met de keuze van maaltijden/producten én de juiste hoeveelheden. Want vooral die hoeveelheden is vaak moeilijk. Hoeveel boterhammen (al is het met mager beleg) is 'normaal', verantwoord? En verder zal hij moeten leren (evt. met hulp) dat hij niet bij elke trek iets moet gaan eten, en vooral geen overbodige calorien. En welke keuzes hij dan wel moet/kan maken.

En al die argumenten, daar schop jij tegenaan. Jij legt het allemaal bij Joke neer, als gemeen, schuld enz. Dat gaat zeker niet helpen.

Bibi

boterbloem

boterbloem

12-04-2014 om 16:04

euroknallers en oke koek/snoep

Stel, zoon krijgt normale gezonde porties thuis. Maar zoon is eet verslaafd. Zoon heeft 10 euro zakgeld. Zoon komt langs de Mac en langs de Emte op weg naar huis van school (of de appie, of of...) Aan 2 euro heeft hij genoeg om 1 burger, 2 pakken oke-merk pennywafels en 1 blikje energie/cola te scoren. Kosten: 2 euro, tijd hooguit 10 minuten en pak hem beet 3/4000 calorieen extra. Per dag. Bovendien zit er vaak een supermarkt rond school waar ze in de pauze langs kunnen, naast de kantine. Calorieen zijn dus spotgoedkoop, binnen bereik en met mijn voorbeeld eet je er zo 5 tot 10 kilo per maand (naast je normale calorieen die je per dag thuis binnen krijgt) bij. Joke heeft er dus maar weinig invloed op, hij is geen kleuter meer.

Laat staan dat ze gemeen is. Ik weet ook de oplossing niet 1,2,3...wel weet ik dat je weer eens schaamteloos doordraaft Mirjam. Ik kan bijna je trotse gebries horen van je zelfingenomenheid.

Angela67

Angela67

12-04-2014 om 17:04

reclame probeersel? (OT/mirjam)

Mirjam, soms krijg ik de indruk dat je af en toe een schrijfstijl aan het oefenen bent op OOL. Gewoon eens even een strak-heftig-geformuleerde stijl aanmeten en daarop doorgaan, kijken waar mensen op reageren en hoe je die dan weer van repliek kan dienen. Was jij niet schrijver van beroep?
gr Angela

bibi63

bibi63

12-04-2014 om 23:04

Begint het inderdaad op te lijken angela

Miriam haar postings zijn de laatste tijd buiten proportie. Ik verdenk haar er zelfs van, dat de postings van ''Mirre" ( een paar berichten hierboven) van haar zijn onder een andere naam. Maar goed, dat is een onderbuik gevoel. Feit blijft dat ik haar het afgelopen jaar niet serieus meer kan nemen, in meerdere topics, en dat het zelfs zielig en genant wordt. Beetje jammer, want pittige discussies zijn oke en je kan er soms ook van leren.
Gr. Bibi

Oeps

Het onderwerp roept blijkbaar heel wat op. Maar Mirreke lijkt me toch niet te ontspruiten aan de pen van Miriam. Dat gaat te ver. Ik vind het ook niet erg fair om zelf heftig te reageren op wat Miriam zegt en dan te constateren dat Miriam steeds meer buiten proporties reageert. Mensen hebben het meestal over zichzelf denk ik dan.

Angela67

Angela67

13-04-2014 om 10:04

AnneJ

Zou je even 'smart' willen maken wie je daar dan mee bedoelt, want ik vind daf wel een beetje een dooddoener ....?
Gr Angela

Angela67

Angela67

13-04-2014 om 10:04

AnneJ

Zou je even 'smart' willen maken wie je daar dan mee bedoelt, want ik vind daf wel een beetje een dooddoener ....?
Gr Angela

Angela

En verder 'smart' bijdragen aan het gevit op Miriam? We hebben nog niet zo lang geleden een paar draden gehad over afvallen en gezond eten. De memorie is kort blijkbaar want de standpunten zijn gewoon duidelijk. Ook die van Miriam.
Van mening zijn dat iemand te scherp debatteert of ander commentaar op de stijl of de inhoud kun je best een keer geven maar er jezelf zo op focussen dat het de inhoud gaat verdringen mag ook weer een keer ophouden.

mirreke

mirreke

13-04-2014 om 11:04

Eh, onderbuikgevoel

mirreke is zeker niet Miriam Lavell. Beetje rare veronderstelling.

Inderdaad zag ik later dat het draadje veel langer was dan ik had gelezen, ik had onderaan de eerste pagina gereageerd.

Dus bij deze excuses, ik had de discusie idd niet afgevolgd, anders zeker een andere, of geen, reactie gegeven.

Het sluipt erin

Het is in elk geval een goede aanmoediging om maar weer eens naar jezelf te kijken.
Hier begint het ook een beetje uit de hand te lopen. Op verzoek van de pubers eten we nu wekelijks pizza. Dat is ook weleens makkelijk op zo'n dag dat niet iedereen er om 18.00 uur is en ze het ook even lekker zelf kunnen doen.
Maar daarnaast is door, inderdaad de internationale studenten, er nu ook een wekelijkse avond van pannekoeken.
Afgelopen week werd getracht een wekelijkse gebakken aardappelendag in te voeren.
Ik denk dat ik dat toch maar weer eens ga terugdraaien. 1 Dag in de week of pannekoeken, of pizza, of gebakken aardappelen.
En verder gewoon gekookt zonder al teveel toevoegingen.
Je smaak wordt ook gewoon bedorven. Een lekker gekookt worteltje met een stukje vis met boterjus en een gekookte aardappel wordt dan al snel te saai.

Eerst de huisarts.

Ik zou eerst samen met mijn zoon de huisarts bezoeken. Uitsluiten of er sprake is van diabetes, schildklierafwijkingen en wat al zo verder de oorzaak van overgewicht kan zijn. Hart en longen beluisteren. Bloeddruk meten en in ieder geval lichamelijk goedgekeurd zijn om (misschien) te gaan beginnen aan andere tips.

En natuurlijk heeft de jongen hulp en ondersteuning nodig. Daar zijn we het allemaal mee eens. Ik zou als moeder ook geen doel stellen als:"er moet minstens 25 kilo af." Eerst maar eens het komende half jaar niet aankomen zou ik al blij mee zijn. Eerst op zoek naar motivatie bij mijn kind. Wil hij er zelf iets aan veranderen? Wil hij mijn hulp of liever van een buitenstaander? Misschien wil hij er helemaal niets aan doen, ook dat is een keuze die je hebt te respecteren.

bibi63

bibi63

13-04-2014 om 13:04

Mirreke en Anne J

Mirreke: dat verklaart jouw posting beter (niet alles gelezen). Voor mij was het daardoor volkomen onduidelijk waarop en waarom je zo reageerde.

Anne J: "Ik vind het ook niet erg fair om zelf heftig te reageren op wat Miriam zegt en dan te constateren dat Miriam steeds meer buiten proporties reageert". Voor de duidelijkheid: Miriam begin in haar eerste posting al heel fel, buiten proporties en vooral niet realistisch.
Verder, weer on topic, ben ik het wel met je eens dat 'slechte' maaltijden er in kunnen sluipen. 1 dag in de week wat makkelijker/ongezonder moet kunnen, maar het is wel belangrijk te waken dat dit dan ook bij die ene dag blijft (nog los van het feit, dat die ene dag ook nog weleens aangevuld wordt met maaltijden buitenshuis op een andere dag (bijv. verjaardagen e.d.) die ook niet altijd even gezond zijn. De focus erop is dus zeker belangrijk. Bij ons is het vaak de vrijdag uit praktische overwegingen (sport tot half 8). Kind kies dat vaak voor pizza. Maar als wij bijv. zaterdag een verjaardag hebben en die dag ook niet al te best wordt gegeten, dan los ik dat vrijdags anders op. Mag ze wel iets kiezen wat ze lekker vindt, maar dan moet het wel een gezonde prak zijn en iets wat ik na haar sport even snel kan verwarmen in de magnetroon/oven. Maar feit blijft dat je altijd alert moet zijn, dat er niet teveel ongezonde gewoontes insluipen.
Overigens hoeven gebakken aardappels niet persé ongezond te zijn. Het lekkerste vinden wij zelf gemaakt en gebakken in wat olijfolie. Niet persé ongezond, maar wel flink wat calorien. Daarom eten wij daarbij altijd iets weinig calorierijk om het binnen proporties te houden. Nooit een stukje vlees erbij, maar eigenlijk altijd een komkommer/tomaten salade zonder olie of slasaus. Ik maak dan meestal een dressing van witte wijn of balsamico azijn, aangelengd met water tot de juist zuurgraad, dan wat honing erdoor, niet teveel (dat zijn dan eigenlijk de enige calorien), beetje zout, witte peper kruiden (of dille of peterselie/bieslook). Erg smakelijk en niemand mist de olie. Zo kan je toch eens lekker gebakken aardappels eten, zonder het aan te vullen met nog veel calorien en blijft het binnen proporties.
Gr. Bibi

AnneJ

Pannenkoeken,pizza en gebakken aardappelen hoeft niets mis mee te zijn. Het is maar net welke ingrediënten je gebruikt en waarmee je bakt. Ook het toetje en wat je erbij drinkt heeft op het totaal invloed. Ook wat je verder die dag hebt gegeten en hoeveel beweging je hebt gehad. Boterjus bij de gekookte aardappels zal in die zin niet "magerder" zijn toch? En je smaak wordt vast niet bedorven door de internationale keuken, het voegt alleen maar toe.
Dat is juist het lastige van lijnen, mensen denken dat ze bepaalde dingen beter niet kunnen eten terwijl het soms genoeg is om een variant ervan te maken. Een frietje is ook weinig mis mee voor de 16 jarige zoon van Joke. Maar dan wel met ketchup en geen mayonaise.

bibi63

bibi63

13-04-2014 om 14:04

wil40

Eens, maar bijv. olijfolie heeft net zoveel calorien als roomboter. Dus los van het feit of het 1 gezonder is dan het ander, het gaat in dit geval ook over de totale hoeveelheid calorien in een maaltijd. Friet met ketchup is uiteraard calorie-armer dan met mayo (waar natuurlijk ook voor frietsaus gekozen kan worden, want heel wat calorie-armer dan mayo). Maar alsnog leveren die frietjes behoorlijk wat calorien. Het gaat er dus ook om wat je er nog bij gaat eten.
Gr. Bibi

bibi63

bibi63

13-04-2014 om 14:04

Verduidelijking

Wat ik eigenlijk bedoel is dat ook heel veel gezonde producten (bijv. olijfolie) veel calorien bevatten. Het moet vooral niet én én zijn. Bijv. een volkoren boterham met tonijn op water is gezond, zo ook een volkoren boterham met tomaat. Maar de eerste bevat wel heel wat calorien meer, dus als je voor de eerste variant kiest, dan zou dat moeten betekenen, dat je dan minder boterhammen eet.
Hoe dan ook: het blijft lastig. Kiezen voor gezonden producten én letten op de totale hoeveelheid calorien, en je verbruik (beweging).
Bibi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.