Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Sawo

Sawo

14-05-2014 om 10:05

ouders van eindexamenkandidaten

Uit het draadje van Therese heb ik al begrepen dat hier meer ouders van eindexamenkandidaten zitten. Lijkt me leuk om wat ervaringen uit te wisselen. Hier een zoon eindexamen VWO. Nederlands ging gelukkig redelijk (een van zijn struikelvakken)en scheikunde was lang maar waarschijnlijk wel voldoende. Nu 2 dagen geen examen. Hoe gaat het bij jullie??

ot ilonka

Even uit nieuwsgierigheid. Mijn familie in Duitsland haalt ook geregeld een 1 ( hoogste cijfer daar) op examens en ook in Engeland.
In Nederland is een 10 op een examen echt zeer uitzonderlijk. Dit jaar was er op onze middelbare school VWO niemand met een 10. Zelfs een 9 was zeer uitzonderlijk. Komt zelden voor volgens mij. Ook op toetsen in de bovenbouw wordt eigenlijk nooit een 10 gehaald in een gewone klas.Vorig jaar slaagde er een jongen op onze middelbare school alle profielen met 3 tienen en verder 9 en een 1 keer een 8. Hij haalde direct de nationale kranten.
Hoe zit dat in bijvoorbeeld in Spanje? Is een 10 daar net zo uitzonderlijk als hier?

koffiekwast

koffiekwast

21-06-2014 om 17:06

10 in Spanje of ....

Een 10 in Spanje of een A in de VS is veel minder uitzonderlijk dan in Nederland.
Dochter haalde op uitwisseling in Spanje ook vrij regelmatig een 10 en haar vriendin had op haar examen vorig jaar 3 x 10 en 3 x 9. Daar waar je in Nederland op verschillende nivo's middelbare school terecht komt, is er in de meeste landen sprake van 1 middelbare school. Het lesnivo ligt dan vaak rond VMBO-T/Havo nivo met als gevolg dat VWO nivo leerlingen hoge cijfers halen op de examens en proefwerken.
Onze huidige gastdochter haalde in haar thuisland allemaal A's - maar weet na haar schooljaar in Nederland dat hier een 7 ook heel goed is. Was even wennen voor haar, maar inmiddels weet ze niet beter. (Ze is wel blij dat ze in de VS nog 1 jaar middelbare school heeft om weer terug te kunnen naar de allerhoogste cijfers.

zeldzaam maar toch

Op vwo van zoon slaagden 2 leerlingen summa cum laude dwz met een 9 of hoger gemiddeld. Ook slaagden er nog een paar cum laude, met minimaal een 8 gemiddeld. Nee, zoon zat daar niet bij. Wij waren supertrots op die ene 9 voor scheikunde. Het kan dus wel, hoog scoren. Ook in Nederland.

Jutta

Ik zeg ook niet dat het niet kan, elk jaar zijn er wel een paar met een 8 gemiddeld. Maar een 10 is in Nederland echt heel bijzonder. Ik weet dat in Amerika een soort ABCDE systeem geldt, waarbij de 20 procent beste leerlingen een À heeft. Dat is dus veel makkelijker dan een 10 in Nederland. Want dat is alleen als het foutloos is.

tien

Een 10 is meestal ook een afgerond cijfer dus foutloos hoeft niet.
Bij de summa cum laudekandidaten zijn er ook een paar tienen gevallen op de school van mijn zoon. Manlief hier had ook een 10 op zijn eindcijferlijst. Het is bijzonder maar het komt toch wel voor. Natuurlijk kan het best zijn dat het in het buitenland gemakkelijker is.

Hier

In de krant stonden leerlingen met een 10 voor wiskunde (vwo) en nog een leerling met een bijzonder hoog cijfer, maar waarvoor weet ik even niet meer.

Tienen

Bij ons kwamen de cijferlijsten van vroeger ook weer te voorschijn. Ik had een gewone, nette cijferlijst, met drie achten, twee zevens en drie zessen. Mijn man had een uitzonderlijke cijferlijst o.a. drie tienen, waarbij van het centraal eindexamen 1 vak, scheikunde,een echte 10, de andere twee (natuurkunde en wiskunde I) een 9.9
Mijn zoon vroeg verbaasd aan z'n vader bij het zien van die cijfers: "Wat heb jij gebruikt toen je eindexamen deed?!"
Ik was vooral verbaasd over die twee keer een 9.9 Wat zou hij hebben foutgedaan?

Tante_pollewop

Tante_pollewop

22-06-2014 om 22:06

MoederMop

Zijn naam fout gespeld misschien!
:-)

Dat zal het zijn!

Zijn naam verkeerd gespeld! Net als die ene keer dat ik een voetbalshirt met naam voor mijn zoon bestelde en zijn achternaam verkeerd spelde...

Hortensia

Hortensia

23-06-2014 om 13:06

nog even geduld...

Mijn kinderen zitten op speciaal voortgezet onderwijs en daar gaat het allemaal net anders.
In mei hadden ze, net als alle anderen, schriftelijke examens. Maar ze hebben nog geen uitslagen. Volgende week hebben ze nog enkele mondelinge examens en eind van de week horen ze of ze geslaagd zijn of niet. Mijn kinderen krijgen geen diploma, maar per vak een certificaat, en één van mijn kinderen een overgangsbewijs voor het MBO (is al zo goed als binnen). Het andere kind doet 2 jaar over de certificaten en als het genoeg certificaten heeft kan dat ingewisseld worden voor een diploma (volgend jaar - als ik het goed uitleg).
Ik heb twijfels over één certificaat bij dat kind, maar verder denk ik dat het wel goed komt. Nou ja, we zien wel

Dus hopelijk kan hier eind volgende week ook eindelijk de (dubbele) vlag uit ;)

Sawo

Sawo

24-06-2014 om 09:06

hortensia

Succes met wachten. Zijn ze dan gelijk klaar? En wat willen ze hierna gaan doen?

groet

saar

patrica1966

patrica1966

24-06-2014 om 10:06

succes met wachten

Voor alle herkansers: Succes met wachten. We duimen mee.

neteret mut

neteret mut

24-06-2014 om 22:06

2 geslaagden

net de diploma's opgehaald. Hier in Belgie gaat het niet met een landelijk examen, meer als grote proefwerken al is er wel de extra druk van het "GIP". In december zijn er examenweken en in juni de extra zware zomerexamens, sommige scholen hebben ook rond Pasen nog examens.

Gefeliciteerd met de 2 geslaagden!

:)

neteret mut

neteret mut

24-06-2014 om 23:06

bedankt

het was hier een diepe zucht van opluchting (zoon was vorig jaar gezakt en ik had er nu ook geen vertrouwen in, wel voor de dochter)

Sawo

Sawo

25-06-2014 om 09:06

Ilonka

Gefeliciteerd met je dochter en succes met je zoon al iets gehoord?
Groet

Saar

Geslaagd, ze is geslaagd, geslaagd, geslaagd!!!

Net gebeld, hoera, hoera, hoera!!!

Bij het nakijken van de antwoorden op internet kwam ze uit op een 4,0, drie tienden te weinig. De N-term werd vanochtend bekend en was 1,0 dus dat ging ook niet helpen. Ze werd vlak na twaalven gebeld en dacht dus dat dat vroege tijdstip betekende dat ze gezakt was, maar haar mentor kon haar gelukkig vertellen dat ze een 4,8 had gehaald en dus helemaal geslaagd is! We zijn zo blij!

Sawo, nogmaals bedankt voor de Leiden-tip, ik denk echt dat dat het verschil heeft gemaakt!

skik

Sawo

Sawo

25-06-2014 om 12:06

Hoera

Vlag kan uit bij jullie. Super gefeliciteerd wat zullen jullie blij zijn. Wat gaat ze nu doen?

Groet

Saar

koffiekwast

koffiekwast

25-06-2014 om 12:06

Gefeliciteerd Skik!!

Mooi dat het gelukt is!

Fijn hoor!

Gelukkig dat er ondanks de tranen genoeg punten zijn gescoord om geslaagd te zijn!

Vera*

Vera*

25-06-2014 om 15:06

Skik

Gefeliciteerd! En nu toe aan vakantie.

Dalarna

Dalarna

25-06-2014 om 15:06

jemig skik

Wat leuk, zeker omdat het zo'n verrassing was! Pff blij dat dat Leiden toch geholpen heeft al dacht je eerste dus van niet. Dat was dan toch zijn geld wel waard! Ik houd het in mijn achterhoofd voor als ik hier hoor dat mensen gezakt zijn, dit is wel vanuit hier te berijden.

Skik

Gefeliciteerd!!!!! Wat een spanning, maar die is nu voorbij, heerlijk:-).

Sawo

Sawo

25-06-2014 om 20:06

Negeert muis

Gefeliciteerd met de 2 geslaagden.
Groet
Saar

Hortensia

Hortensia

26-06-2014 om 08:06

Skik en Sawo

@Skik wat een opluchting!

@Sawo het ene kind gaat naar MBO, het andere kind doet zijn examens verspreid over 2 jaar en moet nog een jaar, het is de bedoeling dat hij dan ook beroepsonderwijs gaat doen, maar dat gaat nog een dingetje worden, aangezien hij meer begeleiding nodig heeft. Maar goed, dat wordt offtopic

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.