Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Sawo
14-05-2014 om 10:05
ouders van eindexamenkandidaten
Uit het draadje van Therese heb ik al begrepen dat hier meer ouders van eindexamenkandidaten zitten. Lijkt me leuk om wat ervaringen uit te wisselen. Hier een zoon eindexamen VWO. Nederlands ging gelukkig redelijk (een van zijn struikelvakken)en scheikunde was lang maar waarschijnlijk wel voldoende. Nu 2 dagen geen examen. Hoe gaat het bij jullie??

Katniss
18-05-2014 om 14:05
Verwarrend
Best ingewikkeld Mag je voor je centraal examen wel bijv. een 4,6 halen (zoals ik destijds had voor mijn biologie-examen)? Daar stonden gelukkig ook negens tegenover.

AnneJ
18-05-2014 om 14:05
Ja die cijfers
Ik moet zeggen dat ik me daar helemaal niet in verdiept heb. Ik zie het wel. School doet het prima met mijn zoon. En als hij blijft zitten doet hij het nog een jaar over. Na eerst de herkansing dat dan natuurlijk wel.
Vanwege zijn autisme krijgt hij 1,5 keer zoveel tijd om zijn examen te maken. Dat heeft hij vaak wel nodig.
Maar dan denk ik ook, hoeveel kinderen zouden er nog meer eerder slagen als ze gewoon ook extra tijd kregen?
En ik denk dat de tijd die hij nodig heeft steeds minder belangrijk wordt naarmate hij ouder en geroutineerder wordt.
Ik heb zoon nauwelijks laten afwassen hier, wel uitruimen en opruimen. En vandaag pakte hij samen met een vriend ineens de torenhoge afwas van de afgelopen dagen op. Was een beetje opgelopen. Geen schoon bord meer te vinden.
Hupsakee. En een kritiek. Waarom zou moeder er nou altijd zo lang over doen.:-)

skik
18-05-2014 om 17:05
Katniss
Je mag wel een dikke onvoldoende halen voor één of meer vakken, als het gemiddelde van ál je vakken op het CSE maar minimaal 5,5 is.
skik

skik
18-05-2014 om 17:05
Examenstress
Het hele weekend al tranen van de stress hier. Dochter had een planning gemaakt maar ondanks het feit dat ze goed geslapen had voelde ze zich toch zo verschrikkelijk moe waardoor ze haar planning niet kon volgen. Vannacht had ze pijn op de borst, ik denk dat ze hyperventileerde dus ik heb een tijdje met haar opgezeten en ademhalingsoefeningen gedaan en een peptalk gegeven: alles wat je dit weekend doet is meegenomen, want je hebt bij je schoolexamens laten zien dat je het kan. Ik hoop dat ze vannacht goed slaapt, morgen heeft ze geschiedenis en natuurkunde en dinsdag het gevreesde wiskunde. Daarna kan ze ontspannen want dan staat alleen Engels op het programma, daar staat ze een dikke 8 voor. Duimduim....
skik

Sawo
19-05-2014 om 10:05
Skik
Ach wat sneu. Heftig hoor 2 examens op een dag. Misschien kan je haar opgeven voor examentraining voor wiskunde.. Vooral die in leiden schijnt goed te zijn . Het is elkaar redelijk duur maar dat is een jaar overdoen ook.
Veel sterkte in ieder geval voor je dochter.
Groet saar

skik
19-05-2014 om 11:05
Sawo
Dank voor je medeleven. Die examentrainingen in Leiden ken ik, maar die zijn allemaal al geweest. Wiskunde is morgenmiddag al, dus we kunnen alleen nog maar duimen. Ze is trouwens de hele meivakantie van 9 tot 5 naar school geweest voor examentraining. Ach, het komt vast wel goed, je mag altijd nog een herexamen doen.
skik

Cath 1972
19-05-2014 om 17:05
Wij wonen in spanje.
De oudste heeft examen op het VWO niveau.
Wordt waarschijnlijk 1 (of misschien zelfs 2) herkansingen. Maar blijft er zeer relaxed onder.
De jongste heeft examens op havo niveau. Staat er super goed voor en is zo gespannen als wat. Gaat later naar bed dan normaal (want moet leren), staat vroeger op dan normaal (want moeten even doornemen...)
Zal blij zijn als het de 3e week van juni is; dan is ze ervan af en hoort meteen of ze het gehaald heeft en kan ze vakantie houden.

MoederMop
19-05-2014 om 19:05
Natuurkunde viel tegen
Mijn dochter heeft heel hard gewerkt aan natuurkunde, heel veel oefententamens gemaakt en bijles gehad. Dat wierp zijn vruchten af, want de oefententamens gingen steeds beter. Ze verzuchtte al een paar weken terug: ik begrijp het nu en vind het leuk om aan de opgaven te puzzelen!
Ze hoopte op een mooi cijfer, maar die hoop is nu de grond ingeboord, want het viel vies tegen... Het leek niet op de oude examens die ze had geoefend.

Sawo
Natuurkunde
Ja balen dat ze bij zo'n moeilijk vak zo,n moeilijk examen hebben gemaakt. Mijn zoon was ook tot het einde bezig.
Hij zei ook dat het moeilijk was maar het is zijn beste vak dus voor hem zal het wel loslopen.

skik
Natuurkunde en Cath 1972
Dochter heeft natuurkunde niet afgekregen. Ze hoorde van meer klasgenoten dat ze tijd te kort kwamen.
Cath, duren examens in Spanje zo lang? Of is het zo uitgespreid?
skik

Melleke75
20-05-2014 om 16:05
Nog 1!
Frans en dan is het klaar. Volgens haar eigen berekeningen is ze gezakt. Ik ben erg benieuwd wat de beslissing voor volgend schooljaar gaat worden. Maar eerst lekker genieten van een paar verdiende weken vakantie.

Griet
21-05-2014 om 13:05
Wiskunde A drama
Zijn hier meer ouders waarvan het kind gisteren VWO Wiskunde A heeft gedaan? Het examen had een bedrukte linker pagina en een lege rechter pagina; conclusie van mijn dochter einde examen. Vijf minuten voor het einde kwam ze er achter dat aan de andere kant van de lege rechter pagina nog een opgave stond van 20 punten. Een weinig intuïtieve vormgeving zeg maar.
Zij raakte zo in paniek dat het haar ook niet meer lukte om de bij behorende lap tekst te lezen. Ook vertelde ze dat het allemaal rare opgaven waren en heel anders dan dat zij geoefend had. Zij had op internet iets gevonden dat er ook een pilotexamen met een ander vorm van Wiskunde A werd gedaan. Ik vraag mij af of zij wel het goede examen heeft gehad. Zij is juist goed in Wiskunde, maar volgens haar eigen zeggen koerst zij nu recht af op een dikke onvoldoende, al schat zij zelf in dat zij die kan hebben.

AnneJ
21-05-2014 om 14:05
Laks
http://www.examenklacht.nl/nieuws
Ik zou even bellen, of mailen, met het LAKS, als er iets over bekend is is het daar.

patrica1966
Zoon
Zoon heeft gisteren ook wiskunde A gedaan. Heeft geen gekke dingen ontdekt. Op elke pagina van het examen staat "lees verder", op de laatste pagina staat "einde". Volgens hem was dit bij wiskunde ook het geval.

patrica1966
zoon
Zoon vond het examen goed te doen en het was zoals hij verwacht en geoefend had

skik
Wiskunde
Griet, wat vervelend zeg, als je dochter een misdruk zou hebben gehad. Er staat wel op de voorkant hoeveel vragen het examen bevat en onderaan zijn de bladzijden genummerd (1/10, 2/10 enz.), maar ik kan me voorstellen dat een leerling daar niet heel erg op let omdat je er toch vanuit gaat dat het geleverde drukwerk correct is. Bewaart school de opgaven bij de uitwerkingen, zodat aangetoond kan worden of ze een misdruk gehad heeft?
Mijn dochter heeft gisteren wiskunde B gedaan. Ze was doodnerveus. Het ging mwoah. Ze was erg opgelucht dat het er op zat. We hebben het gevierd met een glaasje bubbels en borrelhapjes in de zon.
Wat lijken drie weken tot de uitslag ineens ontzettend lang. Ik wil het gewoon maandag weten!
skik

Griet
21-05-2014 om 15:05
Patricia en Skik
Dit zijn precies de dingen die ik gisteren maar voor mij heb gehouden:-) Zoals gezegd; het was niet intuïtief, maar ze had het natuurlijk wel kunnen weten.
En AnneJ ze heeft inderdaad een klacht ingediend. Ik vraag mij af of dit een misser van haar is geweest of dat zij (en de rest van de klas) per abuis het pilot examen heeft gekregen. Maar ik wilde er gisteren niet te lang op doorgaan, want ze moet nog 3 examens.

Sawo
21-05-2014 om 18:05
Examenklacht
Op de site van examenblad zijn de examens te vinden. Ik zie daar geen lege pagina's. Kijk nog een keer goed met je dochter wat je bedoelt. Ik heb gelezen dat er veel pilotexamens zijn dit jaar omdat ze bepaalde onderwerpen willen veranderen.
Succes
Saar

Sawo
21-05-2014 om 18:05
Skik
Dat wordt duimen dan. In leiden geven ze ook examentraining voor gezakte kandidaten. Ik ga in ieder geval mijn zoon opgeven als hij denkt dat hij gezakt is voor bepaald vak. Je kan altijd nog weer afzeggen volgens mij want het is heel populair en zij krijgen het wel vol als de uitslagen er eenmaal zijn.
Maar ik vind 3 weken ook wel lang. Maar zoonlief gaat nog 10 dagen op vakantie naar Portugal dus die zal wel relaxen.
Groet
Saar

skik
21-05-2014 om 23:05
Sawo
Dank voor de info, dat wist ik niet, dat ze ook bijspijkercursussen hadden voor de herkansing. Ik heb dochter alvast aangemeld. Ik hoor nu geroep van boven: waarom krijg ik mail dat ik naar de herkansingscursus moet? Ik ga even naar boven dus nu.
skik

koffiekwast
22-05-2014 om 08:05
@Skik
De trainingen van de RUG zijn prijzig maar hier door dochter en klasgenoten als heel goed ervaren.

skik
22-05-2014 om 21:05
Het zit er op!
Vandaag was Engels het laatste examen. Dochter ging er ontspannen heen en kwam even ontspannen weer terug, het ging hartstikke goed. Nu even ontspannen en vanaf maandag is het plan om elke dag een paar uur wiskunde te gaan doen. Zelfs als dochter het gehaald heeft wil ze er toch wel herexamen in doen om het cijfer te verbeteren (en anders heeft ze voor niks al die tijd zitten oefenen). Mocht het nodig zijn, dan kan ze altijd nog naar de herexamentraining.
Koffiekwast, Groningen is erg ver weg en Leiden op een half uurtje treinen, maar bedankt voor de tip.
Wij gaan nu in spanning afwachten!
skik

MoederMop
22-05-2014 om 21:05
Wachten tot 12 juni
Wat duurt dat nog lang!
Mijn dochter hoopt dat alle examens die voor haar gevoel goed gingen, ook goed gemaakt zijn en dan wil ze natuurkunde herkansen, want dat moet ze veel beter kunnen voor haar gevoel.
Ik was 30 jaar geleden niet op het idee gekomen een her te doen voor een hoger cijfer als ik een voldoende had. Maar nu was ik ook tevreden met mijn cijfers.

koffiewast
23-05-2014 om 08:05
dat is ver
Op de een of andere manier had ik de associatie Drenthe met je Skik...
Hier een heel blije dochter na Engels gisteren. We zijn het maar meteen gaan vieren door wat te gaan eten in de stad. Haar Amerikaanse gastzus volgt alle examenperikelen met gezonde verbazing en leeft enorm met haar mee. Het is wel grappig om haar steeds uit te leggen hoe dat hier allemaal in zn werk gaat.
Ze storten zich vandaag op de gala voorbereidingen en dochter vertrekt zondag met een enorme groep klasgenoten naar de Spaanse kust om te vieren. Dus voorlopig even rust in huis en rustig wachten tot het 12 juni is.
Toch een raar idee dat de schooltijd alweer voorbij is en dat we ons nu mogen voorbereiden op haar vertrek naar Brazilie. Kan me nog als de dag van gisteren herinneren dat we haar voor het eerst op school afleverden.

skik
23-05-2014 om 09:05
koffiekwast
Mijn wieg stond in Assen, maar mijn ledikantje in Rotterdam.
In Amerika hebben ze niet zo'n centraal examen als hier toch? Meer een soort toetsweken o.i.d. en gedurende het jaar genoeg punten verzamelen?
Wat leuk dat je dochter naar Brazilië gaat, spannend! Wat gaat ze er doen, studeren, werken, reizen?
skik
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.