Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Sawo
14-05-2014 om 10:05
ouders van eindexamenkandidaten
Uit het draadje van Therese heb ik al begrepen dat hier meer ouders van eindexamenkandidaten zitten. Lijkt me leuk om wat ervaringen uit te wisselen. Hier een zoon eindexamen VWO. Nederlands ging gelukkig redelijk (een van zijn struikelvakken)en scheikunde was lang maar waarschijnlijk wel voldoende. Nu 2 dagen geen examen. Hoe gaat het bij jullie??

AnneJ
14-05-2014 om 11:05
Joost van Oort
http://www.npo.nl/de-wereld-draait-door/13-05-2014/VARA_101341506
Bij de wereld draait door een paar docenten die hun lessen op youtube hebben gezet.
Leerlingen aan tafel melden dat het ze punten heeft gescheeld op hun eindexamen.
Natuurlijk wist zoon het alweer toen ik hem erop wees. Hij had het zelf als tip aan school doorgegeven.:-)
In de rechterbalk zie je meer vakken.
Zoon zit inmiddels naar de wiskunde filmpjes te kijken voordat hij straks het wiskunde examen heeft.

Katniss
14-05-2014 om 12:05
Kunst
Ik heb nog geen kind in de examenklas, maar vind het wel altijd leuk om de examenvragen in de klas te maken. Gisteren was dat een opgave van het vwo-examen kunst. Die wist ik niet. Vandaag een opgave kunst uit het vmbo-examen, en die was toch een stuk makkelijker ;-)
Mijn dochter kiest dit vak ook in haar profiel, maar volgens mij verkijkt ze zich toch aardig op de moeilijkheid (en hoeveelheid werk) ervan.

pag
14-05-2014 om 12:05
Kattnis
Beetje ot want dochter heeft vorig haar examen vwo gedaan. Oh oh die kunst, wat heeft ze zich daar op verkeken. Net als veel anderen hoorde ik wel. Dat is uiteindelijk het vak gebleken waar ze het meeste tijd (en uiteindelijk ook ergernis) heeft gestoken. Terwijl ze het voor de lol erbij dacht te kiezen. Ging hoofdzakelijk over praktijk

patrica1966
14-05-2014 om 13:05
Hier ook examenkandidaat
Zoon doet VWO examen. Nederlands ging vrij goed. Hij was tevreden. Gisteren en vandaag is hij vrij. Donderdag en vrijdag elke dag 2 examens, dat wordt dus pittig. Hij staat er goed voor dus is vrij ontspannen.

koffiekwast
ook hier 1
dochter is redelijk ontspannen (6 vwo) maar wil wel goed scoren dus doet/deed voldoende aan voorbereiding.
Nederlands ging redelijk, teksten en samenvatten zijn niet haar sterkste onderdelen, en niet ontevreden.
Gisteren kwam ze helemaal blij terug van scheikunde omdat het geweldig ging. Voor Biologie vandaag is ze meer gespannen - en omdat ze gisteren het nieuws kreeg over het gastgezin waar ze tijdens haar uitwisselingsjaar gaat wonen, stond haar hoofd er ook niet helemaal naar. We gaan het zien.

Jutta
Hier een beetje dezelfde reacties. Nederlands ging wel redelijk en scheikunde ging ook wel goed, maar scheikunde is het vak wat zoon wil gaan studeren dus daar had hij ook niet veel moeilijkheden verwacht. Nu kunst en bio op een dag, ik ben benieuwd vanavond. Het studeren gaat hier met veel moeite. We hebben gisteren wel gelachen: in zoons klas zit een meisje die in de meivakantie een 9 tot 9 studierooster had opgesteld. 9 tot 9! Unglaublich. Ik ben al blij als zoon een pen bij zich heeft en de goede rekenmachine. Als hij de avond van te voren nog wat leert dan is dat meegenomen. Nee, die werkhouding is nog wel een probleem. Nu gaat het allemaal nog wel, maar hoe is dat volgend jaar? Komt hij er dan nog mee weg? Ik denk het echt van niet. Best lastig.
Overigens wel knap dat iemand zich zo geconcentreerd kan voorbereiden als meisje in zoons klas. (Ze staat overal een 9 voor dus ze hoeft het niet te doen).

MoederMop
14-05-2014 om 14:05
Ook hier een eindexamenkandidate VWO
Die best wel gespannen is ondanks dat ze er goed voor staat. Ze had het meeste kopzorg over scheikunde, maar dat ging goed gisteren. Nederlands samenvatten ging als een speer, maar de vragen bij de teksten vond ze lastig en veel, en da's niets voor haar. Nu zit ze biologie-examen te doen.
Ze werkt tussen de examens door harder dan ik destijds. Maar gelukkig niet van 9 tot 9!

skik
en hier
Dochter zit op dit moment biologie te maken. Scheikunde vond ze lastig gisteren, omdat het vrij veel was en de bewerkelijkste opdrachten in het eerste deel zaten. Na twee uur had ze pas 10 van de 27 opdrachten af en was volledig in paniek en bijna aan het huilen. Maar ze wist zich te herpakken en kreeg toch alles in het laatste uur nog af. Nederlands ging maandag ook wel aardig, maar daar is het altijd moeilijk van in te schatten omdat er niet veel goed/fout vragen in zitten.
Volgende week maandag en dinsdag worden spannende dagen. Dan heeft ze natuurkunde en wiskunde. Voor wiskunde staat ze een 4.7, dus daar moet ze minimaal een 4,3 voor halen anders is ze gezakt, ongeacht wat de rest wordt. Natuurkunde zal op zich wel lukken, maar ze ziet er best tegenop. Maandag moet ze de hele dag aan de bak, behalve natuurkunde ook nog geschiedenis, dinsdagochtend wiskunde, dus weinig rusttijd tussendoor.
Dochter heeft de vijfde vorig jaar niet afgemaakt wegens ziekte en moest dus eigenlijk doubleren. Op haar oude school wilde ze niet blijven, daar deden ze helemaal niks voor haar, echt niks, behalve zeggen dat ze het toch niet kon. Ze doet nu de vijfde en zesde in één jaar op een andere school. Ze heeft een behoorlijk pittig jaar gehad en zich daar goed doorheen geslagen, dus ik ben al beretrots op haar, ook als ze het niet allemaal haalt nu. En als ze het wel haalt (en ik denk dat ze daar een goede kans op heeft) dan barst ik helemaal uit elkaar van trots en zal ik, heel kinderachtig misschien, dat de oude school ook zeker persoonlijk laten weten.
skik

Farasha
Hier mavo
Zoon is op dit moment bezig met zijn eerste examen. Zijn schoolexamens zijn goed gegaan, geen onvoldoendes en 2 compensatiepunten indien nodig. Maar het blijft erg spannend, omdat de eisen voor het CE een stuk strenger zijn dan vroeger.
Heel veel succes voor alle andere examenkandidaten en veel sterkte en geduld voor de ouders :-)

Tonny
14-05-2014 om 23:05
Ha skik
Zeker doen!
Wat knap van je dochter, deze inhaalactie, geweldig!
En ook alle anderen: veel succes en zet de vlag vast klaar.

Melleke75
15-05-2014 om 18:05
Mavo
Dochter is nu op de helft. Ze heeft geen idee hoe ze het tot nu toe heeft gedaan, dus het is echt afwachten. Ze is totaal niet zenuwachtig, dat scheelt. Ze staat er niet goed voor, maar kan in principe nog slagen. 11 juni gaat een heftige dag worden denk ik.

Sawo
15-05-2014 om 19:05
Super skik
Een echte doorzetter die komt er wel.
Succes voor alle bikkels.
Groet
Saartje

skik
15-05-2014 om 20:05
Melleke
Ik heb een aantal draadjes over je dochter gevolgd, ik duim bijna net zo hard voor haar als voor mijn eigen dochter. Het zou toch fantastisch zijn voor haar zelfvertrouwen als het toch zou lukken? Voor haar vervolgopleiding maakt het niet uit toch?
Hier vandaag een examenvrije dag, morgen Duits. Da's doorgaans geen probleem.
skik

Melleke75
15-05-2014 om 23:05
Skik
Wat lief . Op zich maakt het wel uit, want als ze zakt kan ze voor de toelating niveau 2, of eventueel vavo. Als ze slaagt gaat ze naar niveau 3.
Maar ja, we zien wel. Ze doet haar best en meer dan dat kan ze niet doen.
Vandaag had ze Duits en biologie. Gelijk 2 voor haar pittige vakken en ze had slecht geslapen. Ze heeft echt geen idee of ze het goed gemaakt heeft, dus we komen er echt pas op 11 juni achter. Maandag, dinsdag en woensdag elke dag 1 vak. Dat is wel fijner.

Hanna
16-05-2014 om 18:05
Wanneer geslaagd?
Mijn dochter en ik hebben een discussie over al dan niet slagen.
Als ik de regels erop nalees moet je:
rekentoets gemaakt hebben en ckv en gym afgerond
5,5 gemiddeld halen voor je examen
max 1 x een 5 binnen nl/en/wi
Maar dan:
1 x een 5 en de rest 6 of meer
1 x een 4 en gemiddeld ten minste een 6 als eindcijfer
2 x een 5 en gemiddeld ten minste een 6 als eindcijfer
1 x een 5 en 1 x een vier een gemiddeld ten minst een 6 als eindcijfer
Nu zegt zij dat een onvoldoende in de kernvakken (nl/en/wi) voor twee telt, volgens mij klopt dat niet.
Wie weet hoe het precies zit?

Katniss
Volgens mij
Bij ons werd verteld dat voor alle klassen de examennormen worden aangehouden voor de overgang. Uitgangspunt is dat je gemiddeld een 6 (zonder afronding staat). In de vakken Eng, Ne, Wis mag je maximaal 1 onvoldoende hebben. Je mag maximaal 2 minpunten hebben (dus twee keer een 5, of een 4), mits het gemiddelde een 6 blijft.

Melleke75
Nee, die ene 5 binnen de kernvakken telt 1 keer. Er mag dan dus nog een 5 voor een ander vak bij.

Dalarna
17-05-2014 om 19:05

Hanna
17-05-2014 om 20:05
Zij wist het beter
Ik had deze tekst als liggen in de vorm van een foldertje wat bij een van haar verslagen heeft gezeten. Maar ze is niet overtuigd. En nu nog niet.
Op zich maakt het niet uit als ze haar koppie maar niet laat hangen.

Dalarna
18-05-2014 om 10:05
Dat doet dus havo of vwo en gelooft niet in gegevens van de rijksoverheid? Daar schort nog wat ergens in wat ze heeft geleerd op school ;)

Hanna
18-05-2014 om 12:05
Helemaal waar.... :)
Ik denk dat het is ter voorkoming van tegenvallers...

Katniss
18-05-2014 om 12:05
Toch even checken
Je mag dus een 5 hebben en de rest 6'en? Dan is je gemiddelde geen 6.0 afgerond. Lijkt erop dat de overgangsnormen bij ons op school strenger zijn.

Dalarna
18-05-2014 om 13:05
katniss
Ik vind het niet zo gek dat de overgangsnormen strengen zijn maar goed...
Gaat het jou nu hierom: Je bent geslaagd als het gemiddelde cijfer voor de vakken van het centrale examen ten minste een voldoende is (onafgerond 5,5). Is dat zo, dan geldt aanvullend 1 van de volgende voorwaarden. Je bent geslaagd als: .....
Verder: Ga bij de berekening van het gemiddelde cijfer van het centraal examen uit van het onafgeronde cijfer. Je moet minimaal een 5,5 halen (het 1e getal achter de komma moet een 5 of hoger zijn). Daarna gelden de overige uitslagbepalingen. Als je gemiddeld een 5,4 hebt gehaald voor je centrale examens, ben je zonder meer gezakt.

Dalarna
18-05-2014 om 13:05
strenger dus...
Maar hier gaat het om het gemiddelde cijfer van wat je in mei haalt, dat kan best iets lager liggen dan wat je op school haalt en vandaar die 6 op de school van je kind.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.