Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Van de (Forum)redactie

Van de (Forum)redactie

25-09-2009 om 23:09

Oproep TNO: moeders van een dochter (14/15), geef uw mening over de hpv vaccinatie

Betaald bericht

Geef uw mening over de HPV vaccinatie:
Bent u de moeder van een dochter van 13-14 jaar en heeft u dit voorjaar moeten beslissen of uw dochter mee zou doen met de HPV vaccinatie tegen baarmoederhalskanker?

TNO doet onderzoek naar de redenen van meiden en hun moeders om wel of niet mee te doen aan de HPV vaccinatie.

We zijn hiervoor op zoek naar moeders van meiden van ongeveer 13-14 jaar die wel of niet hebben meegedaan aan de HPV vaccinatie dit voorjaar.

We willen een (beveiligd en anoniem) internetforum openen waarop wij verschillende moeders gedurende een week wat willen vragen over de HPV vaccinatie. We willen graag uw redenen horen waarom u heeft besloten dat uw dochter wel of niet mee heeft gedaan aan de HPV vaccinatie. Positieve en kritische geluiden zijn beiden zeer welkom!

Als u belangstelling heeft voor dit onderzoek, kunt u een email sturen naar een van onze onderzoekers (Sylvia van der Pal;[email protected]).

U krijgt dan meer informatie en een deelnemersformulier. Als u meedoet krijgt u een cadeaubon van 10 euro.

We zullen ook een internetforum maken voor de meiden zelf. Uw dochter kan zich eventueel dus ook aanmelden via dit emailadres.

PS. De planning is te beginnen met het forum vanaf 5 oktober aanstaande. Ik hoop u vanaf dan op het forum te kunnen verwelkomen!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lynna

Lynna

26-09-2009 om 10:09

Mijn dochter is 12, maar wij hebben dezelfde beslissing moeten nemen. Mag ik dan ook meedoen?

Sylvia van der Pal (TNO)

Sylvia van der Pal (TNO)

29-09-2009 om 16:09

12 kan ook

Hallo Lynna,
Als jullie inderdaad ook de daadwerkelijk beslissing voor deelname of niet deelname hebben moeten nemen en/of een oproep voor de HPV vaccinatie voor jullie dochter gekregen hebben, dan kun je ook meedoen. We zijn vooral benieuwd naar ieders redenatie en ervaringen. Omdat de volgende oproepen voor HPV vaccinaite telkens voor meisjes van 12 jaar zullen zijn (dit voorjaar was een inhaaloproep voor meiden van 12-16 jaar) willen we het liefst de redenatie van (moeders van) meiden van 12-14 jaar horen.
Vriendelijke groeten, Sylvia

Tineke

Tineke

29-09-2009 om 17:09

Vraagje

Het valt me op dat er vanuit gegaan wordt, dat moeders dit voor hun dochters beslissen.
Ik heb niks voor mijn dochters beslist. Toen ik me een beetje ging inlezen, waren dochters al zeer uitgebreid op de hoogte van alle mogelijke voor- en nadelen en hadden ze allang hun besluit genomen.
En waarom moeders alleen? Hebben vaders dan niets in te brengen?

Sylvia van der Pal (TNO)

Sylvia van der Pal (TNO)

29-09-2009 om 18:09

Ook een forum voor meiden

We houden ook een forum voor de meiden zelf, omdat zij in veel gevallen inderdaad ook zelf of samen met hun ouders besloten zullen hebben. Natuulijk zullen ook vaders een rol gespeeld hebben bij de beslissing. We hopen dat via de moeders ook de rol en redenatie van vader doorklinkt en zullen hier specifiek naar vragen. Dit forum met moeders en meiden is een eerste onderzoek naar wat er geleefd heeft bij de oproep voor de HPV vaccinatie dit voorjaar. Er volgt nog een onderzoek waarbij er meer wijd verspreid vragenlijsten over dit onderwerp verstuurd worden.

Gevoelens vandaag

Vandaag ben ik vooral geschrokken van het bericht over de dood van Natalie Morton, een uur nadat ze de HPVprik kreeg.
The Times: Cancer vaccine programme in disarray after death of Natalie Morton
http://www.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/health/article6853650.ece?token=null&offset=0&page=1
Groet, Molly

Hilde

Hilde

30-09-2009 om 10:09

Heisa

Ik neem aan dat ik niet kan meedoen met het onderzoek omdat mijn dochter intussen al 18 is en omdat ik in Belgiƫ woon. Hier is er al een hele tijd een hoop heisa rond deze vaccinatie waar de overheid (in mijn ogen schandalig) veel geld aan spendeert.
Mijn dochter is niet gevaccineerd nadat we een gesprek hadden bij de huisarts. We wilden ons goed informeren, waren niet overtuigd van de noodzaak en de huisarts staat er zelf ook niet achter.
De voornaamste reden was dat baarmoederhalskanker een van de minst dodelijke kankers is die bovendien door voldoende controle en opvolging tijdig op te sporen en te behandelen is. De huisarts was van mening dat een dergelijke vaccinatie een vals gevoel van veiligheid geeft, terwijl regelmatige controle toch wel heel belangrijk blijft. Bovendien is nog niet helemaal zeker hoelang het vaccin effectief blijft beschermen.
Hilde

Millenia

Millenia

30-09-2009 om 17:09

Molly

Heb even gelezen nav je link. Waar ben je zo van geschrokken dan?

Sylvia van der Pal (TNO)

Sylvia van der Pal (TNO)

08-10-2009 om 16:10

Extra forum met moeders

Hallo iedereen,

We zijn deze week het forum gestart met 10 moeders.
We zouden echter graag nog een forum starten in de week van 19 oktober.

Als je mee wilt doen dan kun je mij emailen ([email protected]) met de leeftijd van je dochter (12-14 jaar) en of zij wel of niet heeft deelgenomen aan de HPV vaccinatie dit voorjaar. Dan stuur ik je meer informatie en een deelnameformulier op.

Als je deelneemt vragen we je om een reactie te plaatsen bij de onderwerpen die wij op het forum zetten. We zetten elke dag een nieuw onderwerp op het forum. Als je een dag niet kunt dan kun je ook een dag later reageren op dat onderwerp. Als je deelneemt ontvang je na het eind van de week een cadeaubon van 10 euro.

De moeders die momenteel deelnemen vinden het een erg leuk onderzoek. Ik hoop jullie wellicht te zien op ons HPV forum!

Sylvia van der Pal (TNO)

Sylvia van der Pal (TNO)

15-10-2009 om 10:10

Nog steeds op zoek

Ha iedereen,

Ik ben nog steeds op zoek naar moeders van meiden (12-14 jaar) die dit voorjaar hebben moeten beslissen over de deelname aan de HPV vaccinatie.

Daarom hebben wij het forum nog een weekje uitgesteld.
Indien je interesse zou hebben deel te nemen, kun je mij emailen (de moeders die al hebben deelgenomen die vonden het erg leuk en leerzaam).

We willen zo veel mogelijk ervaringen en meningen van moeders meenemen omdat we toch gemerkt hebben dat ouders van groot belang waren voor de beslissing van de meiden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.