Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Redactie Ouders Online
18-02-2016 om 15:02
Oproep - Opvoeding en uitgaan
We zagen dat het Trimbos instituut bezig is te onderzoeken hoe ze ouders het beste kunnen helpen met 'uitgaansopvoeding'. (Dat wil zeggen: praten met je kinderen over uitgaan, omgaan met groepsdruk, middelengebruik, etc.)
Daarvoor is een korte vragenlijst gemaakt, om de informatiebehoefte te inventariseren (wat wil je weten), en om te kijken op welke manieren de informatie het beste overgedragen kan worden (hoe wil je het aangeboden krijgen).
We kondigen de vragenlijst hier aan, met het verzoek om hem even in te vullen. Omdat we dit ontzettend nuttig vinden. Het kost maar 2 à 3 minuten van je tijd.
Zie: https://trimbos.jambo-software.com/opvoedingenuitgaan
Redactie Ouders Online

AnneJ
18-02-2016 om 16:02
Informatie is geen eenrichtingsverkeer van ouder naar kind
Mjjn zoon weet meer over middelengebruik dan ik. Op deze leeftijd ga ik als ouder dan ook niet uit van alwetendheid van mijzelf of eenrichtingsverkeer in het opvoeden, maar we bespreken het met wat we weten uit de krant of uit eigen of andermans ervaring of wat je om je heen ziet, in het geval van zoon aan gebruik door medescholieren en vrienden, in het uitgaansleven. Bij vragen kun je op internet zoeken en zaken bespreken.
Opvoeden is geen eenrichtingsverkeer. Ik leer zelf ook veel van mijn kinderen.
De meeste 'opvoeding' eenrichting zeg maar heb ik gedaan op de basisschool.

Redactie Ouders Online
AnneJ
Je hebt helemaal gelijk. Er staat dan ook nergens dat opvoeding eenrichtingsverkeer zou zijn...
En als je geen behoefte hebt aan informatie (van het Trimbos) kun je dat ook invullen ;-)

Moni
Wel erg simpel
Als ik invul dat ik ergens genoeg van weet dan beoordeel ik dat op mijn situatie.
Mijn kind gaat soms uit maar niet naar plekken waar ze met allerlei middelen in aanraking komt. Ze heeft geen interesse in die plekken en ook niet in die middelen.
Dus weet ik genoeg van al die middelen ook al weet ik niet zoveel.

mijk
je kinderen moeten 15 zijn.
om mee te doen. Terwijl ik met kind van bijna 14 het juist interessant en belangrijk vindt om hier nu al over te praten. Nu luistert hij nog (en heeft ook best veel vragen) en groepsdruk is er nu ook al. Daar kan ik toch met 15 of 16 niet meer mee aankomen?
Mijk

AnneJ
De vraag redactie
Het zijn de vragen of je genoeg weet om je kind 'voor te lichten'. Mijn kind licht mij ook voor. En dat zie ik daar niet in terug.
Maar wat informatie betreft weten zowel zoon als ikzelf de website van het Trimbos instituut wel te vinden.

Tante
19-02-2016 om 23:02
Lekker kort
dan wil ik het wel invullen. Hier weten ze genoeg. Hun oudste broer is aan XTC gebruik gestorven dus die troep laten ze wel uit hun hoofd en van drank gaan ze, net als hun vader, al heel snel overgeven. Dat helpt enorm Maar ik maak van dichtbij mee dat sommige kinderen zich kunnen verliezen in blowen. Zo zonde want die jongen komt niet meer tot veel. Al vraag ik me werkelijk af of een goede voorlichting daar iets aan had kunnen doen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.