Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Shifra
15-05-2011 om 23:05
Oppas
Hoi mede ouders. Ik heb 2 vragen aan jullie. Ik ben net gescheiden sinds anderhalve maand, en net ook begonnen met co-ouderen met ex, we hebben samen 2 pubers van 16 en 13jaar oud. Ik ben op 1 avond dat de kinderen bij mij zijn, naar cursus aan de andere kant van het land en ben dan rond half 12 nachts pas thuis. Ik ben op zoek gegaan naar oppas voor deze avond.De kinderen zijn hier boos om, ze vinden dat ze geen oppas nodig hebben. met name de jongste dreigt om dan naar zijn vader te gaan. Ik kan hem niet vertellen dat zijn vader tijdens de mediation absoluut niet wilde meewerken om tijdens mijn cursus avond de kinderen te hebben. Ik vind het zelf belangrijk dat er lig iemand is die een oogje in het zeil houdt, met hen eet en helpt met huiswerk. Wat vinden jullie daarvan, oppas voor pubers? En wat vinden jullie van het tarief dat de oppas vroeg ( 10 € per uur) ? Groet shifra

sus-anne
18-05-2011 om 17:05
Vraag het de kinderen
praat met de kinderen.
zij willen geen oppas,dat is duidelijk.
leg hen uit dat ze best zonder oppas mogen,maar dat jij dan verwacht dat ze zich verantwoordelijk gedragen.Zeg ook dat je bang bent dat ze ruzie gaan maken,en dat je daarom een oppas wil inschakelen.
En als je zoon tijdens die avond liever naar zijn vader gaat,laat hem dit dan zelf regelen met zijn vader.
Zo niet,dan moet zoon thuis blijven met zijn zus.
Zeg ook dat je hen het vertrouwen wilt geven,maar mocht het niet goed gaan,dat je dan een oppas gaat inschakelen.

Annet
18-05-2011 om 22:05
In deze situatie
zou het best een idee zijn om ze samen verantwoordelijk te maken, zeker gezien de leeftijden.
Bij mijn kinderen ga ik mijn 8-jarige absoluut niet verantwoordelijk maken. Zijn verantwoordelijkheid is om het leuk te houden, anders huur ik een oudere oppas in. De verantwoordelijkheid van de oudste is alles te beheersen wat er gebeurt en zonodig de buren of mij te bellen.

Talia
22-05-2011 om 12:05
Shifra
Is het niet een idee om de oppas thuis te laten, maar haar (?) wel te vragen beschikbaar te zijn voor vragen en noodgevallen? Dus je betaalt haar ook gewoon voor die dienst, maar je kinderen hoeven niet een vreemde oppasser in huis te dulden? Dan kun je met hen de afspraak maken dat ze ook inderdaad contact opnemen met haar of jou als er iets is. Doen ze dat niet of gedragen ze zich niet behoorlijk, dan heb je een volgende keer een reden om wel iemand in huis te vragen. Ik ben benieuwd hoe je het op gaat lossen, het is een lastige situatie.
Overigens Pelle, vind ik het jammer dat je na de reacties niet uitlegt waarom je het belachelijk vindt dat oudere kinderen als oppas worden betaald voor jongere broers/zussen?

Shifra
26-05-2011 om 23:05
Update
hoi allen,
het is uiteindelijk zo gegaan dat ik toch heb doorgezet met de 'oppas',ondanks dat de kinderen nog verschillende scenens maakten van te voren. Het bleek achteraf gezien supergezellig en rustig te zijn geweest, en ik kon met een gerust hart weggaan.
Het is denk ik toch wel een goeie zet geweest ,vooral omdat het zo'n onrustige tijd voor hen allebei op het moment is. Dan is het gewoon fijn als er iemand is die doortastend even kokkerelt, haar eigen gang gaat en de boel een beetje op de achtergrond coacht.En daarnaast is het zo dat ik met een gerust hart voorlopig naar cursus ga.
Maar ik wil jullie allemaal hartstikke bedanken voor jullie reakties, het zette me weer aan het denken. groet,shifra