Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Op kamers

Beste allemaal,

Het vriendje van mijn dochter moet/wil door omstandigheden zo snel mogelijk het huis uit. Hij heeft een studiebeurs aangevraagd wat 246 euro zal gaan bedragen. Nu kan hij een kamer huren van 350,-- per maand en hij wil er dan bij gaan werken. Zijn moeder gaat sowieso niet meebetalen aan zijn studie. Ik ben bang dat hij dat helemaal niet gaat redden en zichzelf zo enorm snel in de schulden gaat werken. Heeft iemand hier ervaring met het leven van een studiebeurs en die weet of bovenstaande financieel wel haalbaar is?

groet,
Sophia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minat

Minat

07-02-2011 om 13:02

Bijlenen

Sophia, het zal er vanaf hangen hoeveel hij naast zijn studie kan gaan werken. Er is natuurlijk ook nog de mogelijkheid om naast de studiebeurs bij te lenen bij de het DUO. Dat lijkt mij in deze situatie de aangewezen oplossing.

Klaartje

Klaartje

Studiebeurs

Het bedrag waar je het over hebt is de basisbeurs. Naar gelang het inkomen van de ouders krijg je er evetueel nog een bedrag bij. Ik weet niet wat het maximum is, iets van 250 euro geloof ik. Is er niet een regeling als ouders weigeren mee te betalen?? Dat kan hij eens navragen. Mijn zoon werkt ook bij zijn studie in het weekend, anders kan het gewoon niet. Wij betalen wel zijn studiekosten, maar kamer, eten en andere uitgaven moet hij zelf bekostigen. Zelfs nu hij 40 uur per week stage loopt, wat erg slecht betaald, werkt hij de meeste weekenden minstens 1 avond, vaak zelfs 2. Hij neemt wel een heel enkele keer 1 weekend vrij, zoals afgelopen weekend en dan komt hij naar huis.
Natuurlijk kan dochters vriend een lening aangaan, maar dat loopt wel erg snel op. Is net zoals de moeder ook de vader niet van plan of in staat iets bij te leggen?? Het ligt ook een beetje aan de studiebelasting hoeveel je bij kunt werken natuurlijk

Groet

Hex

Hex

Studenten zeggen dat het kan

Lees eens op de studentenfora, daar staat ook heel info hierover.

Ik heb ook al eens voor mijn kind rondgekeken en zie dat de meesten studenten rond de 800 euro kwijt zijn per maand. Verzekeringen, huur, collegegeld, uitgaan, noem maar op. Ook lees ik dat veel studenten bijlenen bij de IB groep maar dan moet je wel in je achterhoofd houden dat dit geld is wat terugbetaal moet worden.
Ikzelf zie daar geen groot probleem in, wij kunnen ook niet heel veel bijleggen(collegegeld zal door ons betaald worden) dus denk ik dat er ook bijgeleend moet worden.
Het schijnt te doen te zijn, met een bijbaantje, zuinig leven en misschien dan nog een klein bedrag bijlenen bij de IB groep.

sophia68

sophia68

07-02-2011 om 13:02 Topicstarter

800 euro

Bedankt voor jullie reacties. Zijn vader heeft een pensioen en kan niets bijleggen, zijn moeder wil het niet. Het probleem is dat hij ook nog 80 km van zijn studie gaat wonen en dus veel tijd aan reizen kwijt zal zijn. Ik ben ook niet zo'n voorstander van lenen, maar als er niets anders op zit zal het wel moeten denk ik. En inderdaad, ik heb gekeken, 800 euro in de maand heb je toch wel nodig. Pfff, lastige situatie hoor.

groet,
Sophia

Tijgeroog

Tijgeroog

07-02-2011 om 15:02

Waarom

Waarom gaat hij dan niet dichter bij z'n studie wonen?

Het kan

dochter woont op zichzelf(niet op kamers,geheel zelfstandig).zij studeert aan het HBO ,werkt alle weekenden + 1 avond( zo,n 20 uur pw),heeft een uitwonende beurs ,huursubsidie ,zorgtoeslag.
zij redt het net,het is zuinig leven,weinig uitgaan en hard werken,maar het kan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.