Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Floortje78
26-05-2015 om 13:05
Onze kinderen zijn geweldig!
Onze kinderen zijn geweldig!
Nederlandse kinderen zijn de gelukkigste kinderen ter wereld. De verdiensten hiervoor gaan met volle honderd procent naar de opvoedende ouders. Ouders die dag en nacht voor hun kinderen klaar staan, zijn goede ouders, nee, dat zijn perfecte ouders. Het kind vooral kind laten zijn is het heersende moraal onder de opvoedende ouders. De ritjes van vijf minuten met de auto van huis naar de sportclub of muziekles zijn wekelijks al ontelbaar geworden - en dit is een daad van liefde. Kinderen behoeden voor tegenslagen, zoals slechte leerprestaties, en een gebrek aan comfort is prioriteit anno 2015.
Dat de kosten binnen GGZ-instellingen voor jeugdproblematiek de snelst stijgende is, heeft in ieder geval niks te maken met de inzet van de ouders. Nee, ongemak en verbod is niet meer van deze tijd. Daar kan het dus niet aan liggen.
Mijn man en ik altijd veel tijd gestopt in het onderwijs van onze kinderen. Als onze kinderen de stof niet begrepen, schroomden wij niet om ze hier bij te helpen. Dit kan ik niet van alle ouders zeggen. Het is belangrijk dat kinderen goed presteren op school, om ten minste een hbo-opleiding te kunnen afronden. Je wilt toch niet dat je kind beland in het afvoerputje van onze maatschappij?
Wat je ziet is dat mensen uit een lagere klasse minder tijd besteden aan kinderen en hun schoolwerk. Hierdoor wordt het verschil tussen de slimme en de domme kinderen steeds groter. Dit remt de ontwikkelingspotentie van de goed lerende kinderen in de klas. Ook heeft dit negatieve effecten op ouders die wél willen dat hun kind iets bereikt in het leven. Ik heb me altijd mateloos geïrriteerd aan zowel de ouders als kinderen die er met de pet naar de gooiden.
Wat wil ik hier nu mee zeggen? Een veilige en onbezorgde jeugd begint bij de ondersteunende ouder. Het minste wat je kunt doen is er dag en nacht voor ze te zijn - zolang ze er nog zijn. Onze kinderen ervaren succes door onze goede opvoeding. Mijn zoon en dochter, beiden op het vwo, hadden het nooit zo ver kunnen schoppen zonder de goede zorg van mij. Als je kind geen goede diploma’s haalt of de druk niet aan kan in de maatschappij, kijk dan eerst eens naar jezelf, als opvoedende ouder, voordat je met je vinger begint te wijzen naar alles en iedereen!

bieb63
27-05-2015 om 21:05
Uh AnneJ
"Ik zou toch eerst kijken waar je kind jou steun en die van de school nodig heeft."
Ik had het over mezelf vroeger.... niet over mijn kind....
Maar los daarvan: ik was niet dom, ik was lui (en dat is natuurlijk weer een beetje dom....). Maar lui was ik echt!

Ad Hombre
27-05-2015 om 21:05
Luie bieb
Maar was/ben je in alles lui? Ik wissel periodes van lethargie (waarin ik bijv. op forums rondhang) af met periodes waarin ik vele malen productiever ben dan anderen.
Luiheid kan ook een soort egodefensie zijn. Als je dan geen hoge cijfers haalt is het niet omdat je het niet kunt maar omdat je niks gedaan hebt. Iedereen kent ze wel die irritante figuren die zeggen dat ze niks gedaan hebben en dan toch nog een hoger cijfer halen dan jij...
Uiteindelijk is wat je doet toch belangrijker dan hoeveel je doet, toch?

Evanlyn
28-05-2015 om 10:05
Luiheid
Ik was helemaal niet lui, maar juist enorm actief. Alleen uitte dat zich vooral in het verlangen om eindelijk naar buiten te mogen en in een boom te klimmen of hard schreeuwend rond te rennen. En nee, ik heb geen ADHD. Maar veel schoolwerk deed ik dus niet, ik zat gewoon op de bel te wachten. Zulke types zitten er dus ook nog tussen.

Call
28-05-2015 om 11:05
En de types die hoger getest zijn en onder niveau naar school gaan omdat ze een te onzeker karakter hebben. En....en....en....
Ach, Floddertje komt zichzelf nog wel tegen in het leven denk ik.
Het enige waar ik niet zo goed tegen kan is het ophemelen over de ruggen van anderen.
Hoog/laag, dik/dun, het bevat allemaal een oordeel waarbij de TS er in het algemeen altijd goed vanaf zal komen en nooit bij de verkeerde groep zit.
En als je jezelf een compliment moet geven omdat je dat blijkbaar nodig hebt (dankzij onze goede opvoeding), dan vind ik dat eigenlijk heel sneu.
Het leven is geen wedstrijd. Het is een serieuze zaak waarbij veel factoren van invloed zijn op waar je eindigen zal in het leven.
Dat heb ik, dat hebben mijn kinderen aan levende lijve ondervonden.
En ondanks alles ben ik toch best goed gelukt.

Yeti
28-05-2015 om 12:05
cynisch bedoeld
'Dat de kosten binnen GGZ-instellingen voor jeugdproblematiek de snelst stijgende is, heeft in ieder geval niks te maken met de inzet van de ouders. Nee, ongemak en verbod is niet meer van deze tijd. Daar kan het dus niet aan liggen.'
Als ik dit stukje nog eens lees, kan ik alleen maar concluderen dat TS het cynisch bedoelde.

Floortje78
Onze kinderen zijn nog steeds geweldig
Gezien de discussie en woede die ik losmaak met mijn bericht wil ik graag even reageren.
Bijna iedereen reageert boos en verontwaardigd over de dingen die ik schrijf. Blijkbaar zit er dus wel iets in wat deze reactie bij jullie losmaakt. Opvoeden is geen makkelijke taak en er is niemand die dit perfect kan doen. Zoals ik al beschreven heb in mijn bericht, is tijd en energie in je kind steken het minste wat je kunt doen als ouder.
Veel van jullie zie ik ook zeggen: ‘mijn kind zit op het VMBO en ik laat hem lekker zijn gang gaan’. Dit is precies het feit waarvoor ik jullie wil waarschuwen! Het is helemaal niet erg om als ouder je kind aan te sporen, ondersteunen en stimuleren, sterker nog, het werkt uitstekend. Als je je kind vrij laat in zijn schoolwerk zal er weinig van komen. Als ouder heb je de verantwoordelijkheid om je kind een kans te geven in onze maatschappij. Het is nou eenmaal zo dat veel ouders dit wel doen. Als je dit dus niet doet vergroot je de kans op sociale achterstand. Ik denk niet dat jullie later terug willen kijken op een opvoeding die gefaald heeft en een kind dat zich op de bodem van onze maatschappij bevind? Dit wil je toch niet voor je eigen kind?

Jippox
nogmaals
don't feed the trolls.
Bedenkt voor je reageert even of de mening van een persoon als deze floortje iets voor je zou moeten betekenen. Het lijkt mij van niet. Dus: negeren!

Barvaux
wat een lol floortje
en wat lees jij goed. Juist heel veel hier hebben gezegd dat ze juist hun kinderen op het vmbo extra begeleiden. Ik ben al vanaf groep 2 bezig met het begeleiden van mijn kind en nog steeds is hij niet verder gekomen dan vmbo-basis. Wil jij even wat tips geven zodat hij volgend jaar toch naar het VWO kan?

Barvaux
jippox
Ik heb niets tegen het voeden van trollen als ze maar regelmatig reageren en niet pas na 80 reacties ;)

Jippox
28-05-2015 om 13:05
barvaux
Ik op zich ook niet, maar ik heb er wel wat op tegen als mensen zich gekwetst voelen door trollen en het idee krijgen dat ze zich moeten verdedigen. Vandaar dat ik zeg: voel je dat zo, denk dan even na tegen wie je je hier denkt te moeten verdedigen. Tegen de mening van Floortje. Nee toch zeker?

Barvaux
dat klopt
Ik word nooit gekwetst door trollen en vind het ook treurig dat er mensen in dit draadje dat wel hebben gevoeld.
Maar goed, sommige mensen hebben gewoon de mening van Floortje en dat maakt ze nog geen trol.

Rafelkap
ook op andere fora
http://www.mamaenzo.nl/mamaenzoforum/topic/3763-onze-kinderen-zijn-geweldig/
Nou, Floortje, je bent lekker wel aan het rondpoepen.

Nur
Floortje
Ik ben het helemaal met je eens dat je kinderen moet begeleiden. Echter sommige kinderen komen dan nog steeds niet verder dan VMBO. Ik denk eigenlijk dat juist kinderen die een lagere opleiding volgen vaak meer begeleiding krijgen. En soms is VMBO gewoon alles wat mogelijk is. Het is ook niet weer zo dat het kind daarom gedoemd is. Met een MBO opleiding kan je ook heus wel een baan krijgen.

Regenboog
Blije werkgever
Ik citeer Floortje78:
Het is helemaal niet erg om als ouder je kind aan te sporen, ondersteunen en stimuleren, sterker nog, het werkt uitstekend. Als je je kind vrij laat in zijn schoolwerk zal er weinig van komen. Als ouder heb je de verantwoordelijkheid om je kind een kans te geven in onze maatschappij.
Dus de komende twaalf jaar ga ik door met coachen, stimuleren en ondersteunen, dochter haalt het VWO zoon zijn HAVO. Dochter gaat naar de universiteit en zoon naar het HBO.
IK blijf zoals een goede moeder dat doet, ondersteunen, stimuleren, werkstukken redigeren, teksten nalopen op spelfouten en kinderen halen allebei hun diploma's. Sterker nog werkgevers staan voor ze in de rij, zo goed zijn ze geworden door mijn werk, ik heb binnen mijn netwerk hier en daar al laten vallen dat mijn geweldige kinderen beschikbaar komen voor de arbeidsmarkt dus iedereen wil ze hebben, het zijn namelijk geniale kinderen geworden.
Zo starten ze in hun eerste baan en, omdat ik, zoals een goede moeder betaamt, vanaf de zijlijn blijf coachen, stimuleren, en plannen halen ze hun deadlines op tijd en krijgen een vast contract.
Maar dan slaat het noodlot toe, ik kan het allemaal niet meer trekken, ik help 2 kinderen omhoog op de maatschappelijke ladder en door alle stress die dat met zich meebrengt krijg ik een hartaanval.
Nog 4 dagen lig ik op de intensive-care met de kinderen aan mijn bed, het gaat zo goed met ze, ze kunnen wel een paar dagen gemist worden. Dan kom ik toch te overlijden, heel triest.
Na een aantal dagen/weken moeten de kinderen toch weer naar hun werk. Maar ik ben er niet meer om te zorgen dat ze op tijd zijn. Ik help niet meer mee met het lezen van de stukken, ze moeten ineens alles zelf doen.
Deadline na deadline wordt gemist en de perfect gespelde rapporten die ze altijd inleverden staan ineens vol taalfouten, want ja ik kan niet meer corrigeren.
Eerst de een, die de meeste coaching kreeg van mij, raakt zijn baan kwijt. En na verloop van tijd de ander ook.
Kinderen boos, werkgever ook. Kinderen omdat die rot vent niet snapt dat ze die baan nodig hebben. Werkgever omdat hij niet heeft ingezien dat die geweldige kinderen eigenlijk niks konden.
Dan laat ik het ze toch liever steeds meer zelf uitzoeken en eens onderuit gaan, een onvoldoende scoren. Ze kunnen mijn hulp altijd krijgen als ze het vragen maar moeten ook leren zelfstandig iets te doen.
Als je je er als ouder alsmaar mee blijft bemoeien wordt je kind toch nooit een zelfstandig onderdeel van onze maatschappij?

Barvaux
28-05-2015 om 15:05
Regenboog
Oh en tot waar mag je je kind nu wel helpen dan volgens jou? Waar trek je de grens?

Ad Hombre
28-05-2015 om 15:05
Yes you can
You can lead a horse to water but you cannot make it drink.

Yeti
28-05-2015 om 16:05
tot op zekere hoogte eens met regenboog
Ik snap het betoog van regenboog wel. Als kinderen alleen maar met 200 % hulp, coaching en steun in staat zijn om het vwo te doorlopen, help je ze niet echt. Je dwingt je kinderen dan om altijd op hun tenen te lopen. Want na het vwo volgt een studie die eigenlijk te zwaar is, een baan die tte zwaar is en een leven lang ongelukkig zijn. Als je in 4, 5, 6 vwo de kinderen nog steeds elke avond moet wijzen op hun huiswerk, nog steeds aan de keukentafel Franse woordjes met ze stampt en nog steeds de typefouten uit hun boekverslag moet halen, gaat er iets niet goed.

Barvaux
Yeti
Daar ben ik het niet mee eens als een deel van het VWO prima gaat, dus de betavakken gaan prima en je kind wil natuurkunde gaan studeren. Vervolgens moet je hem door de drie talen slepen om daar te komen.
Verder: geldt dit nu weer alleen voor het VWO? Mag je je kind op VMBO dan wel opeens helpen?

Regenboog
loslaten
Langzaamaan steeds verder loslaten en zeggen doe het maar zelf, zoek maar zelf naar het antwoord. Waar je eerst nog uitlegt hoe je zoekt in een woordenboek, zeg je later als ze de betekenis vragen van een woord: kijk eens in een woordenboek. Nog later stel je een tegenvraag: Zou je dat soms ergens kunnen opzoeken? Pas als ze er echt niet uitkomen ga je met je hulp weer een stapje terug en ga je samen zitten met dat woordenboek.
Nu geef ik mijn brugger nog veel hulp bij Engels, haar slechtste vak, maar het is wel de bedoeling dat dat minder wordt. Wijs haar soms op tikfouten in een verslag wat ze even laat zien als ik op haar kamer de was kom brengen.
Wat hier ook al werd gezegd als je in de bovenbouw van het vwo nog steeds moet stimuleren om huiswerk te gaan maken en samen woordjes moet stampen gaat er iets niet goed en worden de kinderen niet echt zelfstandig.

Yeti
oeps Floortje
http://www.famme.nl/15-redenen-waarom-jouw-kind-een-van-de-gelukkigste-ter-wereld-zijn/
Een VWO-diploma als gevolg van ouders die je pushen staat helemaal niet in het rijtje van redenen dat onze kinderen zo gelukkig zijn ...
Wel het feit dat Nederlanders zo gezellig zijn, dat papa's zich met de verzorging bemoeien, omdat we met Koningsdag op een kleedje gaan zitten (en de opbrengst vervolgens investeren in ijsjes en snoepjes, denk ik), omdat kinderen in Nederland ontbijten met vlokken en hagelslag (!) of omdat wij Sinterklaas en Kerst vieren (met kadootjes).

bieb63
Floortje
Om er nog maar even op terug te komen: Ik begrijp nog steeds niet waarom je kinderen zo gelukkig worden of jij zelf je zo goed vindt als ouder, als je je kinderen met de auto ritjes van 5 minuten laat maken. Waarom in godsnaam met de auto??? Waarom meld je dat als een 'daad van liefde'.
En verder vraag ik mij af: jij haalt de mensen die je nodig hebt om bijv. je huis te laten bouwen of je auto te laten repareren, je boodschappen te scannen, en je riool te laten ontstoppen, dus allemaal uit het afvoerputje? Of doet die hoogopgeleide, o zo gelukkige, WO'er dat???

MoederMop
28-05-2015 om 17:05
Gestudeerde zoons
"Klaagde" mijn schoonmoeder wel over: als zwager en schoonzus wat in huis moesten laten gebeuren traden hun zoons, loodgieter en timmerman meteen aan. Konden zij op wachten met hun zoons die wel hoogopgeleid waren, maar niets op gebied van huisrenovatie konden betekenen.
Wat ondersteuning van de kinderen betreft, mijn kinderen geven zelf de grens aan en willen (meestal) niet geholpen worden. Daar tegeningaan levert vooral ruzie en geen hogere cijfers op. Willen ze wel geholpen worden, sta ik wel klaar. Overigens stel ik dan meestal domme vragen zodat ze het gaan uitleggen en opeens snappen ze waar de (denk)fout zit. Soms moet je je van de domme houden om iets te bereiken.

Koentje Koets
28-05-2015 om 19:05
leef en laat leven
En geniet van het feit dat andere ouders het zo slecht doen, Floortje! Dat heeft tot effect dat jouw kinderen nog beter afsteken tegen de rest en dat jou als moeder toch een hoop glorie toekomt. Wees gelukkig, dat doen wij ook met onze dommertjes.

Regenboog
28-05-2015 om 19:05
Barvaux
De hersenen van kinderen/jomgeren rijpen tot na hun 20e jaar nog door. Zeg dat ze rond hun 20e toe zijn aan echt zelfstandig leven, de een wat eerder dan de ander. Dan heb je bij een VMBO kind tot zijn eindexamen meer geholpen dan bij een VWO kind dat eindexamen gaat doen. Die VWO-er is tegen zijn eindexamen 2 jaar langer op weg naar zelfstandigheid.
Als ze je hulp nodig hebben help je, maar bij de een wat meer dan bij de ander, bij de een op een andere manier dan bij de ander.

Barvaux
28-05-2015 om 20:05
regenboog
Sorry maar ik begrijp niet veel van je betoog. Ga eens uit van startkwalificaties ipv examen vmbo of vwo. Na het VMBO ben je niet klaar hoor ;)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.