Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Floortje78

Floortje78

26-05-2015 om 13:05

Onze kinderen zijn geweldig!

eens jelsa

Eens hoor Jelsa, alsof je een excuus nodig hebt om te verklaren waarom kind op VMBO zit. Daar zit nog altijd het merendeel van de kinderen en is niks mis mee en moeten wij ons vooral ook niet laten aanpraten. Want dat is het, iedereen praat elkaar na.

Evanlyn

Evanlyn

27-05-2015 om 11:05

de trol heeft niet meer gereageerd...

Maar goed, ik wou maar even zeggen dat mijn kinderen ook geweldig zijn. En hun niveau gaat jullie lekker helemaal niks aan .

Kaaskopje

Kaaskopje

27-05-2015 om 12:05

Afvoerputje

Waar ik vooral over val is het woord 'afvoerputje'. Of TS nu een trol is of een vrouw die echt niet door heeft dat ze met zo'n bericht niet echt vrienden maakt op dit forum, een beetje dom dus in dat geval, doet er eigenlijk niet toe. Afvoerputje wordt namelijk ook door mensen gezegd die wél alles goed doordacht lijken te zeggen.

Het onderscheid tussen dom in verband met op een lager niveau les krijgen en slimheid/hoger onderwijs stoort mij ook. Iemand die op een lager niveau zit is daarmee niet dom.

TS lijkt haar doel bereikt te hebben: ze wilde dit even kwijt en meer niet óf ze wilde gewoon stangen en meer niet. Feit is dat het de mensen met kinderen op lager dan hoger onderwijs blijkbaar weet te raken. Succesje dus voor TS. Wat een armoe als je het daarvan moet hebben in het leven.

Idem hier

Dankbaar en trots op een paar geweldige kinderen.
Maar ook wel trots op mezelf hoor.:-)

Paddington

Paddington

27-05-2015 om 13:05

Trots

Mag je in mijn ogen zijn als je kind zijn/haar best doet en inzet toont. Dat geldt niet alleen op het gebied van schoolwerk, maar juist op heel veel gebieden.

barvaux

barvaux

27-05-2015 om 14:05

Jelsa

Precies, ik wilde het eigenlijk niet zeggen maar juist het gebruik van de 'meningokokken en het herseninfarctje' stoorde mij flink. Je gaat dan gewoon mee in waar je dan blijkbaar zo verdrietig van wordt: snel argumenten verzinnen waarom je kinderen máár op vmbo en mavo zitten. Overigens is het gewoon allebei voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs.

Juist de TS doet mij niets maar de andere reacties nog meer.

Nancy

Nancy

27-05-2015 om 15:05

Ik ben weg.....einde OOL

Ik heb het jarenlang volgehouden maar ben er nu klaar mee, ik stop met OOL. ik heb geen zin om aangevallen te worden en me ook nog eens te moeten verdedigen. Ik wilde slechts een steun zijn, zelfs dat kan hier blijkbaar (niet) meer. Dus dames, die mij "kennen" en ook de andere moeders; het gaat jullie en jullie kinderen goed! En dat ik uit de grond van mijn hart.....

ach Nancy

Trek het je toch niet persoonlijk aan. Er zijn hier forummers die invoelend en begrijpend reageren en forummers die minder invoelend en opmerkzaam of zelfs bot of aanvallend reageren. Daar hoef je je persoonlijk niets van aan te trekken. Kijk gewoon wie het is, elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

onbegrip - school is lui

https://vanbuitengewoontothogeronderwijs.wordpress.com/

Dochter kwam in het park een groep gelijkgestemden tegen waaronder een aantal kinderen die ver 'onder hun niveau' leken te presteren. Dochter hield een kleine enquete en desgevraagd meldden deze kinderen dat ze geen zin hadden om zich meer in te zetten, ze waren te 'lui'.
Dan gaan mijn nekharen overeind. Kinderen zijn niet zomaar te lui, dat wordt ze vaak aangepraat en er wordt te weinig even gekeken waarom bepaalde zaken op onderwijsgebied niet lukken. Een kind kan dyscalculie of dyslexie hebben, en zo zijn er meer zaken waardoor het niet makkelijk vlot en het een kind boven het hoofd groeit. Dan is het kind niet lui!
De school is lui!
Maar dochter pareerde dat netjes, 'dan is er sprake van onbegrip, net als bij mij'.
Overigens kan ik mij goed voorstellen dat een kind dat cognitief heel intelligent is toch de voorkeur kan hebben om lieven met handen en lijf dan steeds in zijn hoofd te werken, een kind heeft veel talenten. Als het een oplossing was geweest voor dochter had ik haar met vriendinnetje met verstandelijke beperking meegestuurd naar praktijkonderwijs.
En soms komt het er later alsnog uit. Sommige kinderen hebben een langere weg te gaan dan anderen.

"Ik ben er mij van bewust dat mijn succesverhaal verre van vanzelfsprekend en eerder onrealistisch is. Hierbij is het dus niet mijn bedoeling om valse hoop te geven maar wel om mijn ervaringen van het buitengewoon onderwijs tot het hoger onderwijs te delen met mensen die hierin geïnteresseerd zijn aangezien ik graag wil bewijzen dat er veel meer mogelijk is na buitengewoon onderwijs en ik het zelf leuk vind om anderen te inspireren en motiveren. Het geeft mij op deze manier ook veel betekenis en voldoening van mijn leven! Bij deze zou ik verder graag het cliché willen doorbreken dat het buitengewoon onderwijs zou onderdoen voor het gewoon onderwijs en het buitengewoon onderwijs in een positief daglicht willen zetten."

Nu is school bij mijn kinderen niet 'lui'. En ik ben de mensen in het (speciaal) onderwijs dan ook zeer dankbaar dat ze mijn kinderen goed ondersteunen waar ze dat nodig hebben, anders hadden ze ook nog een veel langere weg te gaan.

Hier was meer sprake van onbegrip van de basisschool en instanties. En sommigen denken dan dat ze zulke goede opvoeders zijn en dat geworstel van mij met die kinderen kwam natuurlijk omdat er een steekje los zat. Want al die etiketjes is toch onzin en een opvoedprobleem.

Nur

Nur

27-05-2015 om 16:05

Reden

Omdat in het eerste bericht heel erg de nadruk wordt gelegd op het verband tussen het niveau van scholing en de inzet van de ouders snap ik heel goed dat in de reacties de redenen worden gegeven waarom de kinderen op een lager niveau onderwijs zitten. juist om te laten zien dat het niet alleen afhangt van de ouders maar dat er ook externe factoren zijn waarom het kind niet een hoger niveau heeft kunnen behalen.

Natuurlijk is er niks mis met VMBO maar de meeste ouders hebben hun kinderen toch liever op het VWO. Je kan nu eenmaal meer met VWO dan met VMBO. Met VWO kan je zowel loodgieter als arts worden. Met VMBO kan je wel loodgieter worden maar geen arts. Een hogere opleiding biedt meer kansen. Bovendien is de sociale omgeving op het VWO over het algemeen beter zeker in vergelijking met de lagere VMBO niveaus(kinderen op het VWO hebben later seks, roken minder, zijn minder vlug betrokken bij criminaliteit...) dus ik kan me goed voorstellen dat ouders hun kinderen liever op het VWO hebben. Wat natuurlijk niet inhoudt dat er geen super leuke VMBO klassen zijn.

Mijn zoon heeft ook VMBO-t gedaan (en zit nu op de havo) en hij heeft het daar prima gehad. Ik heb daar niks over te klagen. Maar natuurlijk had ik liever gehad dat hij meteen naar het VWO was gegaan. Maar goed dat kon nu eenmaal niet. Hij heeft ADHD en dat zit hem best in de weg soms. Zijn IQ weet ik verder niet. Dat is ook niet belangrijk. Dat is maar een cijfertje.

bieb63

bieb63

Lui AnneJ

Dat kan een kind (én volwassene) echt wel zijn hoor. Ik weet zelf dat ik erg lui was met huiswerk, geen zin. Niet omdat ouders me niet stimuleerde of niet achter de broek aan zaten, niet omdat school slecht en saai was. Nee hoor, ik was gewoon lui en ging liever andere dingen doen. Dus dat bestaat echt wel hoor. Is ook gewoon een karaktereigenschap.

Nur

Nur

Verder

Er zijn natuurlijk wel kinderen die met meer begeleiding van hun ouders wel een niveau hoger aan zouden kunnen. Echter er kunnen allerlei factoren zijn waarom een kind toch niet hoger kan. Dat ligt echt niet altijd aan de ouders. Meestal niet waarschijnlijk.

Echt Bieb?

http://www.telegraph.co.uk/finance/jobs/11387292/Why-being-lazy-and-procrastinating-could-make-you-wildly-successful.html

Kan best zijn maar de meeste kinderen zijn gewoon nieuwsgierig en ontwikkelbaar en leerzaam.
Ik zou toch eerst kijken waar je kind jou steun en die van de school nodig heeft. En soms, dat zag ik bij mijn kinderen, zijn ze zich ineens sociaal zo sterk aan het ontwikkelen dat school er nauwelijk bij kan, even niet, al ga je op je kop staan.
Het woord 'lui' zou ik niet snel gebruiken. Kan best, en kan ook best handig zijn, maar ik ben er tegen om op voorhand 'lui en dom' in te zetten. Dat was vroeger. Wie niet mee kwam kreeg dat 'etiket' en stroomde af of ging zelfs funcioneel analfabeet van de basisschool af.

Je kijkt eerst wat er nodig is dat het wel lukt.

"Bill Gates once said that he would always "hire a lazy person to do a difficult job" at Microsoft. Why? "Because a lazy person will find an easy way to do it."

mirreke

mirreke

I love Bill Gates

Leuke quote, AnneJ!

Ook een goede moeder

Ook een goede moeder

Waarom kan iemand die op het VMBO zit geen arts worden?? Doe jij nu precies hetzelfde? Denigrerend zijn naar de kinderen die VMBO doen?
Natuurlijk kan dat kind op het VMBO wel arts worden!
Er is alleen wat meer doorzettingsvermogen voor nodig. Want het duurt wat langer voor het kind bij de universiteit is beland!
Bij sommige kinderen komt het er gewoon wat later uit...
En misschien wordt het kind via het VMBO nog wel een veel betere arts want heeft er voor moeten knokken!

Nur

Nur

Ook een goede moeder

Ja, als je uiteindelijk dus VWO doet. Dan heb je dus gewoon dat VWO diploma en kan je naar de universiteit. Ik bedoelde meer jongeren die na het VMBO naar een vervolg opleiding gaan. Natuurlijk kun je na VMBO-T-Havo-VWO naar de universiteit. Echter voor de meeste VMBO'ers zal die route niet zijn weggelegd. Niet iedereen zal het VWO aankunnen. Ze zitten meestal toch op het VMBO omdat dat hun niveau is. Daarnaast is het VMBO meer dan alleen VMBO-T en vanuit de lagere vormen van VMBO wordt het helemaal een eindeloze weg. Het zal vast theoretisch allemaal wel kunnen maar in de praktijk is die doorstroming helemaal niet zo vanzelfsprekend en zijn de eisen die gesteld worden om door te stromen vrij hoog. Het is een route die niet alleen langer is maar ook een heel stuk moeilijker dan rechtstreeks via het VWO naar de universiteit.

zebra

zebra

ook voor mij geen lintje

want zoonlief doet havo en is duidelijk liefhebber van de zesjescultuur. Heeft in zijn basisschoolperiode alleen op clubjes gezeten die bij ons in het dorp zijn want ik had/heb niet altijd een auto voor de deur. Stond altijd aan de kant tijdens het oefenuurtje van zwemles toen zoon zijn A diploma nog moest halen want kan zelf amper zwemmen (ipv zelf ook in het water te gaan). Kan zoonlief niet echt begeleiden en overhoren wat huiswerk betreft want heb zelf alleen mavo.

Maar....zoon maakt zeker geen ongelukkige indruk op ons en heeft voldoende vrienden.

Toch maar zo

Toch maar zo

27-05-2015 om 17:05

Ik snap het wel

Ik begrijp waar het gevoel van Barvaux, en misschien anderen, vandaan komt (denk ik). Waarom zou je een excuus moeten geven voor het feit dat je kind naar het Vmbo gaat? Het is geen schande, zelfs niet als je zelf hebt gestudeerd. En een iq is niet allesbepalend, zeker niet binnen de grenzen van het gemiddelde (of iets daarboven/onder). Het kan toch dat een kind gewoon leuk zijn best doet, goed in zijn vel zit, niet onderpresteert en toch C's haalt op Cito's? Nou ja, een beetje tijgermoeder zet dan misschien zwaardere middelen in om daar een A van te maken.
Ik kom overigens van ver En ben aan het wennen aan het idee dat het misschien toch geen havo wordt. Vwo heb ik al laten varen. Ze zou het moeten kunnen (iq en afkomst, geen hersenschade of diagnose), maar het lijkt erop dat dat niet haar weg is.

Marea

Marea

27-05-2015 om 17:05

Nou, Ook Een Goede Moeder

Een kind dat op het VMBO zit, zit daar niet omdat hij heel goed kan leren of bovengemiddeld intelligent is. Dus het ligt niet voor de hand dat een kind dat op het VMBO zit arts wordt.
Maar daarmee is niet gezegd dat dat kind slechter is dan een ander. Dus je hoeft echt niet zo verontwaardigd te doen.

Yeti

Yeti

27-05-2015 om 18:05

nou marea

Mijn neefje zit op het vmbo en die is hoogbegaafd. Helaas is hij ook dyslectisch en heeft hij ADHD ... De school waar hij naar toe wilde, durfde het niet aan. De enige school die hem wilde hebben, was het vmbo.

Marea

Marea

Yeti

Dan had ik moeten schrijven "heel goed kan leren EN bovengemiddeld intelligent is".

barvaux

barvaux

Toch maar zo (waarom neemt iemand niet gewoon een naam aan)

Het roept zo lastig die namen, noem je gewoon X of Y

Ik snap niet waarom jouw kind 'het zou moeten kunnen gezien IQ en afkomst'. Gezien mijn oudste zou mijn jongste al helemaal niet op basis moeten zitten en dat zeker niet in combinatie met zijn IQ. Ik vind het andere draadje over kloven ook wel vreemd omdat hier weer wordt gezegd dat het IQ niets zegt. Dan zijn kloven helemaal een vreemd begrip.

Ik ben overigens blij dat mijn jongste het goed doet op school maar daar waar ik altijd heb gezegd dat een kind wel de cijfers kan halen om op te stromen kom ik daar nu van terug. Gemiddeld zijn alle cijfers nét onder dat wat hij moet halen voor kader maar het is gewoon lastig om altijd maar hoog te scoren. Soms moet je samenwerken, soms haal je een 1 op spelling als je dyslexie hebt en het stond niet op magister en weg is je kans.

We gaan het volgend jaar nog een keer proberen al gaat het mij niet eens om kader, het gaat mij over de kloof tussen MBO2 en MBO3. Ik heb weinig zicht daarop en ik schrik heel erg van zo'n draadje waar beschreven wordt hoe slecht alles geregeld is op een MBO. We laten dus onze afvoerputjes (lees: kwetsbaarste kinderen) aanmodderen op het MBO daar waar we HBO en universiteit dus vele malen beter regelen. Boos word ik daar over!

Als men mij kan garanderen dat zoon zo van MBO2 naar MBO3 kan laat ik het los maar ja wie zegt mij dat? MBO2 is een startkwalificatie en met zijn extreme dyslexie kan het best zijn dat ze zeggen dat hij niet wordt toegelaten op een MBO3?

Toch maar zo

Toch maar zo

Barvaux

Ik heet zo vanwege mijn eerste bericht, en privacy van de kinderen. X had ook gekund, klopt.
Het klopt ook dat mijn jongste bij toeval (misschien) naar het vmbo gaat, net als jouw jongste. Zou je niet verwachten, gezien de genen en eerder behaalde resultaten van oudere kinderen, maar het zijn nu eenmaal individuen en die volgen niet altijd de statistieken.
Over het MBO maak ik me niet zoveel zorgen. Ik ken kinderen die daar op school zitten en daar gaat het prima mee. Bovendien zijn de kansen op werk, met name voor de technische richtingen, heel goed.

Nur

Nur

IQ en afkomst

Met IQ en afkomst wordt waarschijnlijk bedoeld dat het kind een hoog genoeg IQ heeft en dat de ouders een hoge opleiding hebben. De nummer 1 factor die de opleiding van het kind bepaald is de opleiding van de ouders. Je ziet vaak dat de kinderen dezelfde soort opleiding doen als hun ouders. In mijn familie heeft bijna iedereen een universitaire opleiding gehaald. Middelbare school is allemaal VWO of Havo (en dat laatste door luiheid) dus dan verwacht je dat eigenlijk ook van je eigen kinderen. Maar er zijn soms factoren waardoor het tegenzit. Mijn zoon heeft ADHD en dat zit hem gewoon in de weg. Ik ken zijn IQ helemaal niet maar ik denk dat hij zonder ADHD beter zou scoren. Dus inderdaad VMBO gedaan. Je kan het ook allemaal niet zo voorspellen. Echter hij heeft nu eenmaal ADHD dus daar kunnen we ook niks aan veranderen. Dat is gewoon een deel van hem. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom een kind minder scoort. Is soms wel lastig zeker omdat je hierdoor als ouder soms ook minder aansluiting kan hebben bij je kind.

Doorstromen is inderdaad een probleem. Daarom denk ik dat van VMBO kader tot arts ook niet zo'n realistische weg is. Dan moet je nog veel meer in huis hebben dan de persoon die gelijk naar het VWO gaat en daarna geneeskunde gaat studeren.

Ook een goede moeder

Ook een goede moeder

Sorry

Mijn kinderen doen VMBO-TL en sprak ook alleen vanuit VMBO-TL.
Van mij een beetje dom dus. Van VMBO-kader naar arts is inderdaad te hoog gegrepen denk ik.
Maar mijn dochter ( nu in de derde) is zeker van plan om HBO te gaan doen en wie weet wat er daarna nog komt...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.