Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Ted
15-02-2020 om 09:02
Omgang dochter van 14 met jongens met capuchon en baseballpet
Mijn dochter van 14 gaat om met met jongens die, naar mijn mening, zich gedragen als kleine gangsters door rond te lopen met een basebalpet en daar overheen een capuchon. Nu had ik een hevige discussie met met vrouw omdat ik niet wil dat mijn dochter met dat soort types over straat loopt en rondhangt in het winkelcentrum. Voor mij zien die jongens eruit alsof het kleine criminelen in wording zijn en daar wil ik mijn dochter ver van uit de buurt houden.
Mijn vrouw vind het geen enkel probleem want wat die jongens doen is wat haar betreft slechts een ‘fashion statement’. Daar ben ik het volkomen mee oneens.
Heeft iemand die mij gelijkgestemd is een suggestie voor een artikel/video welke mijn zorgen aanhaalt zodat ik dat aan mijn dochter kan laten zien? Uiteindelijk gaat het mij om mijn dochter en niet om mijn gelijk.

Sydney
19-02-2020 om 14:02
Hier niet
'Ik zeg wat jullie stiekem waarschijnlijk ook denken.'
Nee. Ik weet 100 % zeker dat ik het echt prima vind.

rode krullenbol
19-02-2020 om 15:02
Welaan!
Ik zal dan maar de eerste zijn die daadwerkelijk ingaat op de – op mij eerlijk gezegd nogal huichelachtig overkomende – woorden van de topic starter: "Heeft iemand die mij gelijkgestemd is een suggestie voor een artikel/video welke mijn zorgen aanhaalt zodat ik dat aan mijn dochter kan laten zien? Uiteindelijk gaat het mij om mijn dochter en niet om mijn gelijk.
Hier is 'ie dan:
https://youtu.be/lgCZN1rU5co.Ik blijf het fantastisch vinden dat over vrijwel alle belangrijke thema's wel een liedje is geschreven. Wat vinden jullie van deze kernachtige formulering?
"Said you've been threatened by gangsters
Now it's you, that's threatening me"
Rode krullenbol

Niki73
19-02-2020 om 16:02
Foutje #51
...et sois belle
En dan te bedenken dat ik Frans uit mijn pakket gegooid heb zodra ik kon. Wis- en natuurkunde vond ik veel leuker.

bieb63
20-02-2020 om 13:02
Maar Ad heeft m.i. wél gelijk
Natuurlijk zijn er ouders die het helemaal prima vinden als kind met iemand van het zelfde geslacht thuiskomt.
Maar ik weet zeker dat heel veel ouders het uiteindelijk toch best wel jammer zouden vinden (en heus, ook velen niet). Ook al zullen ze dat richting kind niet zeggen of laten blijken en de betreffende partner warm ontvangen enz.
Maar kom op, we zitten hier op een forum als ouders onder elkaar, om over van alles en nog wat te kunnen discussiëren. Maar dan moet iedereen wel gewoon eerlijk kunnen zijn.... En dat heeft m.i. helemaal niets met discriminatie of whatever te maken, maar gewoon wat je als ouder, puur voor jezelf als ouder, wel of niet het liefst hebt.

Niki73
20-02-2020 om 13:02
Natuurlijk
Als er iets te kiezen viel, dan zou ik voor mijn kinderen ook voor de gemakkelijkste weg kiezen. Maar we kunnen niet kiezen.

rutiel
20-02-2020 om 14:02
Ja jammer
Om maar een tweede knuppel in het hoenderhok te gooien: ja, ik zou het jammer vinden. Niet vanuit de wens om kleinkinderen, of omdat ik homoseksualiteit moreel afkeur. Maar simpelweg vanwege het feit dat homo's het niet gemakkelijk hebben in deze tijd.
Een homoseksuele vriend van mij liep bijvoorbeeld twintig jaar geleden veel gemakkelijker hand in hand op straat met zijn vriend dan nu. De tijden zijn wat dat betreft veranderd, en niet in gunstige zin. Er is discriminatie, er is haat. Het leven van een hetero is wat dat betreft wat vanzelfsprekender. En het liefst zou ik mijn kind net als Niki de makkelijkste weg gunnen. Maar inderdaad: daar heb je als ouder weinig in te kiezen.

Aagje Helderder
20-02-2020 om 19:02
Nou ja, dat is het gewoon
Het is toch niet zo dat de meeste ouders staan te juichen als hun kind anders is dan de norm? Dat heb ik hier op het forum nog nergens in gelezen. In die zin snap ik niet zo goed, Ad, op basis waarvan jij het gevoel hebt dat mensen hier dat wel zouden doen/zeggen/prachtig vinden. We zijn hier niet als de door jou vergruisde columnist hè en eigenlijk ken ik niemand die zo denkt.
Maar ik vindt tegelijkertijd dat er niets verkeerds is aan homoseksualiteit of andere seksuele diversiteit. Het is wat het is. Ik kan en wil een ander daarin niet veranderen. In die zin vind ik ieder goed zoals hij/zij is. Wat ik wel lastig vind is het feit dat er minder tolerantie is ten opzichte van homoseksualiteit, zoals Rutiel schrijft.

Jippox
20-02-2020 om 21:02
Mwah
Ik zou het oprecht prima vinden, maar dat komt wellicht ook doordat mijn bff lesbisch is, een paar kinderen heeft en ik nooit merk dat het op wat voor manier dan ook een punt is.
Overigens gaan wij ook samen jaarlijks op citytrip. Slapen dan vaak in één bed. En we hebben het plan om na ons pensioen samen een aanleunwoning te zoeken.
Behalve van mijn kinderen houd ik van niemand zoveel als van haar. Maar dan zonder zoenen of seks want daar moet ik dan weer niet aan denken....
Dit om even diverse vragen in één keer te beantwoorden.

Aagje Helderder
20-02-2020 om 23:02
Nou dat dus, Jippox
Ik vind het oprecht prima dat mijn kind is zoals ze is: lesbisch. Geen punt. Maar dat is niet hetzelfde als juichen dat ze lesbisch is.
Maar ja, in tegenstelling tot wat jij ziet, zie ik wel een veranderend klimaat tov ‘anders zijn dan de norm’ en dat is iets dat ik wel lastig vind. Dat ze daar evt problemen mee krijgt in een andere omgeving dan de onze.

Sydney
21-02-2020 om 06:02
Juichen?
Het is nooit in me opgekomen om te juichen als mijn kinderen hetero zouden blijken te zijn. Dus waarom zouden mensen dat wel moeten doen als er eentje lesbisch of bi is?

Aagje Helderder
21-02-2020 om 08:02
Sydney
Ja, dat van dat juichen is misschien een eigen leven gaan leiden hier, nav opmerkingen dat dat als uiting van politieke correctheid zo zou zijn dat ouders het anderszijn van hun kind zouden toejuichen. Dat is idd niet wat ik mensen zie doen.
Ik geloof echter niet (te lui om terug te zoeken) dat dat hier expliciet gebeurde. Hooguit bedekt. En nee, ik vind ip geen enkele geaardheid om te juichen. Het is wat het is en dat is wmb goed.

Ad Hombre
21-02-2020 om 09:02
Aagje
"In die zin snap ik niet zo goed, Ad, op basis waarvan jij het gevoel hebt dat mensen hier dat wel zouden doen/zeggen/prachtig vinden."
Ik geef aan dat ik minder blij zou zijn als mijn zoons homo bleken (al zou ik dat natuurlijk braaf accepteren en evenveel van ze houden) en dan krijg ik een heleboel vuilnis over me heen. Inclusief iemand die denkt dat ik dat zeg om te trollen.
"We zijn hier niet als de door jou vergruisde columnist hè en eigenlijk ken ik niemand die zo denkt."
Heb je goed onthouden
Maar die columniste staat wel degelijk voor een bepaalde groep in de samenleving.

Aagje Helderder
21-02-2020 om 10:02
“Maar die columniste staat wel degelijk voor een bepaalde groep in de samenleving.“ Zou kunnen, maar ik ben nog niemand tegengekomen die zo denkt. Ook hier niet. Dat zegt ook weer niet alles, dat besef ik. Maar of het wijd verbreid is, vraag ik me toch zeer af.
Dat jij dat vuilnis over je heen krijgt op basis van alleen de uitspraak dat je minder blij zou zijn als een van je zoons homo zou zijn, snap ik ook niet zo goed. Je mag blij zijn of minder blij zijn, of wat dan ook. Prima, daar hoeft een ander niet over te vallen.
Maar misschien heeft dat vuilnis er wel meer mee te maken dat je op eerdere momenten nogal eens lijkt te suggereren dat er neutraal tegenover staan als je kind homoseksueel is gelijk staat aan politieke correctheid of zelfs gelijk staat aan juichen erom. Niet netjes en tegen de forumregels om oude dingen erbij te halen, maar zo werkt het denk ik wel in het brein van mensen. Dat mensen dat toch ergens nog in hun hoofd hebben als je dit in dit draadje schrijft.
En die columinst is ook zeker mijn type niet 😜

Ad Hombre
21-02-2020 om 11:02
Aagje
"Maar misschien heeft dat vuilnis er wel meer mee te maken dat je op eerdere momenten nogal eens lijkt te suggereren dat er neutraal tegenover staan als je kind homoseksueel is gelijk staat aan politieke correctheid of zelfs gelijk staat aan juichen erom."
Dat is wel heel vaag. Voorbeelden graag, dan kan ik mezelf eventueel op mijn donder geven. Dat 'suggereren' vind ik sowieso een beetje laf, als ik iets lijk te suggereren, vraag me dan om verduidelijking zodat we tenminste helder hebben wat wie vindt.

bieb63
21-02-2020 om 11:02
knuppel (Aagje, Ad)
Dat is natuurlijk wel een beetje zo: Ad heeft wel eens de neiging om de knuppel in het hoenderhok te gooien en kan ook zelf regelmatig de mening van een ander afdoen als 'links' en ander soortige etiketjes, zonder gewoon de betreffende mening over het betreffende onderwerp als een op zichzelf staand iets.
Maar toch vind ik het wel enigszins bedenkelijk als hier iemand, in dit geval Ad, eerlijk aangeeft dat hij niet blij zou zijn als zijn zoon met een man/jongen thuis zou komen, dat dat direct door anderen wordt vertaald in het niet accepteren van homoseksualiteit.

Sydney
21-02-2020 om 12:02
Bieb
'Maar toch vind ik het wel enigszins bedenkelijk als hier iemand, in dit geval Ad, eerlijk aangeeft dat hij niet blij zou zijn als zijn zoon met een man/jongen thuis zou komen, dat dat direct door anderen wordt vertaald in het niet accepteren van homoseksualiteit.'
Tja, de essentie van accepteren is dat je dat ook doet als het je eigen leven betreft. Iets accepteren zolang jij er maar geen last van hebt, is geen accepteren. Toch?

Ad Hombre
Sydney
"Tja, de essentie van accepteren is dat je dat ook doet als het je eigen leven betreft."
Waar gaf ik aan dat ik het niet zou accepteren? Het is toch grappig hoe mensen je woorden verdraaien todat ze passen in het verhaaltje dat ze willen vertellen.

AnneJ
Woke
Gezien deze weer eens wat ideologisch gekleurde discussie: weet iemand mij uit te leggen wat 'woke' betekent?
Als ik dat google dan kom ik op verhalen van een geuzennaam maken van een scheldwoord, bijvoorbeeld Afro Amerikanen die elkaar 'nigga' noemen en dan de discussie of niet Afro Amerikanen dat dan wel mogen doen.
Terwijl het hier en daar toch duidelijk een naam is voor zogenaamd links sociaal emancipatoir geacht gedachtegoed?
Kortom wat is het nou? Een scheldwoord van rechts naar links? een politieke beweging. Een emancipatoir begrip?
Als iemand zegt dat je 'woke' bent lig je er dan uit of lig je er dan in, en bij wie?

Aagje Helderder
21-02-2020 om 13:02
Voor de helderheid
Ik vind het niet verkeerd, verwerpelijk of wat dan ook dat Ad of wie dan ook liever niet heeft dat zijn kind homoseksueel zou zijn. Of dat ze er moeite hebben. Ik heb dat zelf niet, zoals ik er ook niet speciaal blij van wordt. Maar ik kan me best indenken dat een ander die moeite wel heeft.
In die zin zie ik er zelf niet zo’n knuppel in dat Ad dat stelt. Zeker niet omdat hij de moeite terecht los koppelt van acceptatie en aangeeft dat hij het zou accepteren en er niet minder door van zijn kind zou houden. Maar ik lees dat anderen dat accepteren over het hoofd zien. Dan lees je niet goed. En ook dat het ‘liever niet hebben’ wordt gezien als niet accepteren. En dat vind ik dan weer raar want dat staat er toch juist echt niet.
Wat betreft ‘vaag’ Ad mbt mijn posting #, je hebt zeker een punt, ik heb geen parate posts om nu te laten zien waarin je dat doet. Ik ben er nu ook niet goed genoeg in om op te zoeken waar je bepaalde uitspraken, die mij bezig hielden, zou hebben gedaan. Dan had ik niets over moeten zeggen. Excuses.

rode krullenbol
Leuk, zo'n taalkundig uitstapje!
Ik ben ook al een paar keer op de term 'woke' gestuit en heb ook getracht te achterhalen wat het te betekenen heeft. Mijn indruk? 'Woke' lijkt een Engelstalige variant op 'awake' te zijn. In het Nederlands: 'wakker' in brede zin.
Niet zo maar wakker dus, maar wakker in de betekenis van 'bewust van actuele zaken door een alerte levenshouding'.
Rode krullenbol

Ad Hombre
Woke
https://en.wikipedia.org/wiki/Woke
Woke (/ˈwoʊk/) as a political term of African-American origin refers to a perceived awareness of issues concerning social justice and racial justice.[1]
Oftewel iemand die overal racisme en disciminatie ziet.

rode krullenbol
21-02-2020 om 14:02
"a perceived awareness"?
Wat een misplaatste combinatie van woorden! Iemand is zich immers ergens van bewust of niet. Wil je de waarneming van personen in twijfel trekken, heb het dan gewoon over misverstanden of onjuiste perceptie.
Rode krullenbol

Ad Hombre
21-02-2020 om 14:02
Ik denk dat je dat verkeerd interpreteert. We hebben hier twee waarnemers: De ene waarnemer noemt de andere 'Woke' omdat deze laatste bijv bepaalde situaties als racisme waarneemt.
In feite worden in die zin twee waarnemers in twijfel getrokken. De een 'percipieert' de ander en ander is 'aware'.
Ik denk dat ze lang over die zin nagedacht hebben.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.