Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Machteld
02-06-2017 om 16:06
Normaal om met 5 vrienden te bbqen?
Mijn zoon van ruim 17 wilde vorige week bbq en met een vriend. Wij waren weg dus prima. Nu komt hij ermee dat hij dit weekend met 4 vrienden bij ons thuis wil bbqen in totaal dus met zn vijven.
Nu komt mijn punt : ik vind zoiets een feestje. Hij vindt het doodnormaal. Natuurlijk heeft hij wel vaker avondjes met vrienden, ook wel eens bij ons met wat drinken en chips. Maar vlgs hem zijn uitgebreidere feesten zonder reden heel normaal op zijn school.
Op zich zijn wij altijd gastvrij met mee eten en blijven slapen maar dit vind ik wat anders.
Hoe is dat bij jullie? (Hij zit in 5 VWO dus het gaat niet om eindexamen feesten)wat zouden jullie doen, zelf laten betalen (deels) hij verdient best goed.
Ik hoor graag jullie mening.

Mach
03-06-2017 om 07:06
Misschien is het een feestje
Maar dat vind ik dan juist weer leuk.
Een BBQ van 17 jarigen hoeft niet duur te zijn. Mijn 17 jarige is tevreden met een braadworst, frikandel of diepvrieshamburger. Het gaat toch meer om het gezellig om dat vuurtje te staan met zijn allen?
Ik zou denk ik zeggen: regelen jullie het vlees dan zorg ik voor wat flessen cola, 5 stokbroden en kruidenboter.
En maak er dan een gezellig feestje van. Heerlijk toch, die pubers die het gezellig vinden bij jou in de tuin?
En wat mij bereft zouden ze op hun 17e ook best elk 2 pilsjes mogen drinken als ze dat zouden willen.

Pirata
03-06-2017 om 09:06
hoeft niet duur
Voorgeregen sate is inderdaad prijzig. Maar een kipfiletje in dunne repen snijden, die marineren, ff rijgen is erg goedkoop. Dus laat hem evt. niet de speciale bbq-producten kopen, maar gewoon onbewerkt vlees. Kun je het ook nog biologisch doen.
En gepofte aardappels van de bbq zijn erg lekker (en goedkoop).

Silone
03-06-2017 om 10:06
hmmm
Aparte vraag. Kind wil wat leuks doen met vrienden, ik vind zelf eten ook heel leuk, dus ik snap dat helemaal. Gezellig toch?

Angela67
biologisch vlees
dat zou voor mij wel vereiste zijn. En vegetarisch vlees promoten ;-)
Mits het (deels) van mijn geld zou zijn.
gr Angela

Machteld
Silone
Gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde issues....
Ja goed vlees vind ik ook belangrijk. Zoals iemand voorstelde goedkoop vlees als je zelf niet mee eet dat zou ik niet doen. Qua inkopen mag ik me overigens nergens mee bemoeien. Hij gaf me net een sneer toen ik hem wakker maakte. Hij wil alles zelf doen. Dus ja kijken wat er straks nog ligt.

Krisje
03-06-2017 om 13:06
Ik mis het
inmiddels. Oudste twee kwamen regelmatig op zaterdag na scouting (duurde tot half 8) met een hele bubs vrienden aanwaaien. Dan waren ze eerst naar de supermarkt geweest en ging de bbq of de frituurpan aan. Soms zaten er zo 15 knullen in de tuin. Drinken mochten ze van mij pakken, maar geen alcohol. Soms zaten er een paar binnen de kletsen of een spelletje te doen. De grootste lol had ik altijd om één knul, die legde altijd een euro in het toilet Die zei, toen ik er eens om vroeg, dat zijn moeder veel goed vond, maar een hekel had aan al die knullen op het toilet. Ik vond dat ook niet altijd top, maar ach, emmertje sop doet wonderen.
Inmiddels zijn ze groot en zijn ze leiding bij scouting. Ze blijven nu in het gebouw hangen tot diep in de nacht. Ik mis de oude zaterdagavonden echt.
Fijn dat je het goed gevonden hebt, veel plezier!

Tango
04-06-2017 om 11:06
Aldi
De Aldi heeft prima vlees en niet zo duur. Ook heel veel voor op de barbecue, zelfs spare-ribs, die volgens man en dochter hier heel lekker zijn. Als de jongens het vlees zelf moeten betalen zou ik niet eisen dat ze biologisch vlees nemen, is natuurlijk veel duurder. Laat ze lekker samen wat kopen.
Ik zou barbecueën inderdaad ook niet zo'n punt vinden, als ze inderdaad dat ding maar veilig aansteken. Evt kunnen ze dat doen als je erbij bent.
Dochter hier maakt overigens ook overal een feestje van. Ze heeft examen gedaan, weet nog niet eens of ze geslaagd is, maar is overal en nergens. Af en toe ploft ze hier weer binnen met wat vrienden en dan wordt er ook wat gegeten en gedronken. Meestal halen ze het zelf. De vraag voor een barbecue hebben we nog niet gehad. Maar ik zou het goed vinden.

Kaaskopje
04-06-2017 om 11:06
Krisje
Mijn dochter zit ook op scouting. Inmiddels hoort ze bij de 'bejaarden' . Ze heeft een paar mannelijke vrienden die wel eens bij ons in de tuin hebben gezeten. Man vindt dat helemaal leuk. Ik vind het ook gezellig, maar met twee zeer door hem gewenste dochters vindt man het volgens mij toch ook wel eens leuk om jongens/mannen rond het huis te hebben
.
Ik zeg eerlijk dat ik moeite kan hebben met spontane acties. Qua mening vind ik oprecht dat veel mogelijk moet zijn, maar mijn gevoel zegt vaak 'oh daar gaat mijn rust en regelmaat!'. Ik probeer dat zoveel mogelijk te onderdrukken.

Krisje
04-06-2017 om 13:06
Kaaskopje
Ik ben ook geen ster in spontane overvallen. Mijn kinderen weten dat dus belden ze meestal vanaf scouting "mam, we komen zo bij ons". Dat was vaak maar een half uurtje van te voren, maar voor mij scheelde dat zo veel.

zebra
04-06-2017 om 13:06
ik zou er
ook geen moeite mee hebben, met zo'n bbq met vrienden. Zeker als het goede vrienden zijn.
Wat ik wel belangrijk vind is de bbq veilig aansteken en na afloop alles fatsoenlijk opruimen. Maar goede vrienden helpen doorgaans wel uit zichzelf mee, heb ik ook gezien na het feest van onze zoon. Een andere mogelijkheid zou zijn om bijvoorbeeld een teppanyaki plaat aan te zetten, indien je die hebt. Dat kan ook buiten maar bbq is eigenlijk wel leuker en lekkerder.
Wat de kosten betreft: ze kunnen zelf met z'n allen boodschappen doen, kunnen ze kopen wat ze lekker vinden. Of vlees kopen en zelf marineren, recepten genoeg op internet. Dan wat salades en sausjes erbij, wat frisdrank.

IngridT
04-06-2017 om 15:06
Wat ik niet zo goed begrijp.....
Is dat bijna iedereen het normaal vindt dat de pubers zelf ( geheel of deels) het eten en/of drinken moeten betalen. Dat zou nou echt niet bij mij opkomen. Zolang ze nog thuisxwonen betalen wij de voedselvoorziening. Ook als er vrienden blijven eten.
Enige uitzondering die ik me zou kunnen voorstellen is dat om een of andere reden ( handige centrale ligging, grote tuin, weet ik veel) ons huis echt ALTIJD de plek zou zijn om dit soort events te organiseren. Dan zou ik het op een gegeven moment wel leuk vinden als het bezoek misschien eens iets zou bijdragen aan de inkopen door bv allemaal iets mee te nemen. . Maar normaal gesproken lijkt me dat ze ook wel eens ergens anders rondhangen of eten...toch?
Ingrid

Half a twin
04-06-2017 om 16:06
Zakgeld
De pubers hier krijgen zakgeld, daar moeten de leuke dingen van betaald worden. Een middagje naar de ijsbaan, een bioscoopje pakken, een ijsje bij de ijssalon. Dus ook het kerstvakantie event van afgelopen jaar, kersttaarten bakken met 2 vriendinnen. Een spontaan georganiseerde barbecue hoort dasr ook bij in mijn ogen. Ik haal voor het hele weekend boodschappen en over 1 vriendin extra bij de lasagne doe ik niet moeilijk maar met 5 vrienden barbecuen terwijl mijn babi pangang al bijna klaar is moet ze dan grotendeels zelf betalen. Een klodder mayo pakken mag maar niet de speklapjes uit mijn vriezer pakken voor op de barbecue.

kenfan
04-06-2017 om 16:06
Vind ik niet zo gek
In het onderhavige geval zijn de ouders niet thuis. Als een zeventienjarige dankzij bijbaanjes een paar honderd euro vrij te besteden hebben per maand vind ik het niet zo gek dat ze zelf wat moeten bijlappen als ze een feestje gaan bouwen als ouders de hort op zijn.
Als er meeeters aanschuiven, of het om een puber gaat die zo hard voor school of sport moet buffelen dat een bijbaantje er niet inzit, of het een initiatief is van een anders weinig sociale, beetje eenzame puber die ineens zoiets onderneemt, wordt het weer een ander verhaal.

Kaaskopje
04-06-2017 om 17:06
Ingrid
Wij hebben rekening te houden met wat we uit kunnen geven, dus als een kind opeens duurdere wensen heeft, dan vind ik het niet vanzelfsprekend dat we de buidel daar voor opentrekken, want dat voelen we dan ergens anders in de maand. Ik heb nu geen pubers meer, maar ik betaalde ook niet als ze naar McDonalds wilden of zoiets. Ik betaal wat 'de pot schaft' en als ze iets anders willen, prima, maar dan voel ik mezelf ontheven van mijn taak om hun eten (volledig) te betalen. Voor dat soort uitgaven werken ze ook naar mijn idee als ze een jaar of 16, 17 zijn. De pot, was en is een maaltijd waar we overleg over plegen, dus daarbij is altijd inspraak mogelijk.

Kaaskopje
04-06-2017 om 17:06
Kenfan
Ik heb ook twee keer 'moeten' lezen, maar volgens mij waren de ouders wel thuis tijdens de bbq van de vijf vrienden. Of ik moet het ook de tweede keer niet goed gelezen hebben .

Machteld
05-06-2017 om 11:06
Een update
van de bbq avond!
Om te beginnen was het een dag later: zoon had boodschappen gedaan en kreeg daarna migraine.....zooo sneu. Gelukkig konden alle jongens een dag later (zondag) niet ons favoriet vanwege lekkere weekend (wij waren idd wel thuis Kenfan:-))maar fijn dat het toch kon. Hij wilde alles zelf doen en ik was verbaasd over zijn relaxte houding. Niks klaarzetten maar wachten tot iedereen er is en allemaal even meehelpen.Ik had een grote fruitsalade gemaakt. Verder hebben we ons nergens mee bemoeid. Er is keurig afgewassen lekker gegeten en nog bedankt door de jongens.
Inderdaad Krisje de wc vind ik ook het ergste--.ze waren de deur nog niet uit of ik stond al met een emmer sop in het toilet.
Deze keer heb ik het betaald. Ik vind ook Kaaskopje ea dat je als ouders het normale eten betaald en , dat bedoelde ik dus, feestjes voor verjaardag, slagen etc. Maar niet elke week. We hadden nog een kleine fust bier, 2 a 3 glazen pp maar goed hij is bijna 18.
Dank allen voor jullie belangstelling en reacties.

Jaina
05-06-2017 om 11:06
Ik heb er geen enkel probleem meer als ze hier willen barbecueën of anderszins met vrienden willen eten. Uiteraard wel even overleggen over de datum, zelf boodschappen doen en zelf opruimen na afloop.
Over wie moet betalen... hangt er inderdaad vanaf. Hoe vaak komt dit voor? Wat zijn de wensen? Wat is mijn budget? Wat is hun inkomen?
Barbecueën is niet het meest goedkope dus ik kan me best voorstellen dat wekelijkse barbecues niet gefinancierd worden door de ouders. Maar als het 1x per jaar is dan is het weer een ander verhaal natuurlijk en pak je als ouder makkelijker de beurs (tenzij je dat financieel echt niet kan opbrengen)
Maar zeker als de jeugd een bijbaantje heeft dan hebben ze zelf ook wel wat geld om in te leggen.
Hier heb ik daar trouwens geen vaste regels voor. Mijn ervaring is echter dat als ze een avondje met vrienden hebben dat ze vaak eerst samen drinken en snacks halen dus dan betalen ze het ook zelf. Soms pakken ze dan daarnaast nog wat uit de voorraadkast.
Als er echt een avondje wordt georganiseerd en van te voren wordt bedacht en ingekocht dan geef ik vaak geld mee om boodschappen van te doen. Willen ze meer dan dat uitgeven dan is het ook prima maar dan betalen ze het zelf. Maar dat zijn geen wekelijkse dingen. Echt georganiseerde avondjes doen ze maar zelden. Meestal zijn het spontane ingevingen en dan zorgen ze zelf voor drinken en snacks.
Mijn dochter organiseert wat vaker wat en ze vindt het ook leuk om zelf van alles klaar te maken van te voren. Dus dan geef ik haar daar vaak wat geld voor. Haar vriendinnen nemen dan trouwens ook vaak iets mee wat ze gekocht/gemaakt hebben.

Lilian1
05-06-2017 om 12:06
hier komen de vrienden
van zoon (18) wekelijks bij elkaar, op vrijdag. Meestal bij 1 jongen waarvan de ouders vaak niet thuis zijn. Ze nemen wat mee,das dan uit de voorraadkast een zak chips of zo en niet elke week. Meestal om de beurt, wat blijft liggen is voor de week erop.
Het bier wordt gezamelijk gekocht.
Ze zijn gewend om uit te leggen voor bbq etc. Ik wil dan best nog wat halen maar meestal geeft zoon aan dat dat niet hoeft.
Dochter heeft een lagere frequentie om bij elkaar te zitten omdat ze uitgewaaierd zijn over t land. Maar ook zij nemen allemaal wat mee, al wordt dat beter afgesproken dan bij de jongens ;)

Yura
06-06-2017 om 11:06
Leuk toch
Ik vind het altijd superleuk als mijn zoon dat soort spontane dingen met vrienden onder neemt. En natuurlijk ruimen ze op, daar hoef ik ze echt niet aan te herinneren. Die van mij laat alles achter zich slingeren, maar ik geloof er niks van dat hij dat bij anderen doet. Dat zal voor zijn vrienden hetzelfde zijn vermoed ik, dus er is altijd wel één bij die zegt: "Kom op jongens we gaan nu even samen opruimen"

kenfan
06-06-2017 om 16:06
Nu zie ik het ook....
Ik heb te vluchtig over de eerste regels heen gelezen en de verkeerde conclusie getrokken. In mijn hoofd begon direct een film te spelen met kenfan en kenzoon in de hoofdrol. Kenfan en Kenman gaan weekendje weg, Kenzoon regelt vriend omdat een weekend alleen thuis wel heel erg saai is, en komt 5 minuten voor vertrek met dit plan op de proppen. En dan natuurlijk juist die Kenzoon die je toch al niet met een gerust hart thuis alleen achterliet. Het frituur droop nog net van de muren toen we een keer na de vakantie thuiskwamen.
Of zes bbq'ende puberknullen een feestje is, hangt ook af van je woonomstandigheden. Ik woon in een rijtjeshuis met een kleine tuin. Ik denk dat mijn buren dat zes barbecuende pubers wel als een feestje zouden ervaren. Net zoals ik door wekelijkse koffievisite van alle kinderen en kleinkinderen van mijn buurvrouw voor mijn gevoel elke week een verjaarsfeest naast me heb.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.