Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

akka
17-02-2016 om 09:02
nog maar eens, kleedgeld.
Wat valt er bij jullie onder kleedgeld? Ook kapper, verzorgingsprodukten en telefoonabbo? En hoeveel kleedgeld geven jullie?

tonny
17-02-2016 om 22:02
op basis van wat ik zelf als ouder uitgaf
berekende ik kleedgeld.
Ik heb altijd bijgehouden (op papier, in een schrift) wat ik voor wie kocht en wat dat kostte. Dat was de basis als ik met een nieuwe brugklasser begon met kleedgeld per maand. Budgetten van NIBUD zeggen me niet zoveel, je hebt met je eigen kinderen en je eigen portemonnee te maken.
Ach, wat lang geleden alweer.
Ik betaalde weleens een extraatje tussendoor of nam iets mee wat ik onderweg tegenkwam. Ze konden deo/shampoo gebruiken die ik altijd al kocht, als ze iets anders wilden, konden ze dat zelf aanschaffen.
Schoenen, ondergoed, kapper en winterjas zaten allemaal in de basisberekening. Als ze een andere (duurdere) kapper wilden, moesten ze dat zelf afwegen. Dat is het aardige van eigen geld besteden.
Telefoonabonnement is geen kleding. In de tijd van mijn pubers was alles nog prepaid. En internet op telefoontikken. Er was één internetcomputer in huis en er waren altijd onderhandelingen wie er hoe lang op mocht. Communicatie ging veelal via MSN - dat bestaat niet meer denk ik. Ook waren er weleens acties met gratis sms-jes.

ijsvogeltje
17-02-2016 om 23:02
en hier
Hier 2 jongens. Oudste (nu 18) kreeg vanaf brugklas 25 euro zakgeld (alles van betalen, ook schriften, beltegoed, bios etc). Een jaar later wilde hij ook kleedgeld. Dat werd 70 euro (ook weer voor alles, dus ook sportkleding, hardloopschoenen, winterjas enzo).Hij hield het aan het begin strikt gescheiden, heeft er zelfs een tweede bankrekening voor geopend:-). Dat is echter steeds meer in elkaar over gedaan en dat vind ik ook logisch en prima. Soms koopt hij een paar maande geen kleding, en dan opeens nieuwe sportschoenen, 2 spijkerbroeken en een winterjas tegelijk. Ik heb nooit de behoefte gard (maar het was ook niet nodig) om precies bij te houden wat hij aan wat uitgeeft.

akka
18-02-2016 om 07:02
zoons
Onze zoons hebben wel een enorme interesse in kleding. Ze zien er altijd tip top uit. De oudste heeft ook een bijbaantje en verdient daar redelijk veel mee. Dat geld gebruikt hij voor vakantie, uitgaan en kleding. Zoals een voorganger ook al schreef, er is altijd gezeur over geld voor kleding. De oudste koopt steeds duurdere kleding en de jongste baalt omdat hij nog geen baantje heeft en dus niets heeft. Kopen wij wat voor de jongste, moppert de oudste enz enz.
Bedankt voor jullie reacties, we gaan maar even rond de tafel zitten
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.