Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Roos Vicee

Roos Vicee

08-09-2009 om 10:09

Nog een keer weer lunch mee naar school

Hier een puberzoon (ruim 15) die, als ik het niet klaarmaak, geen brood meeneemt naar school.
Daarnaast heeft hij altijd geldtekort dus wat hij dan gaat kopen zal wel niet veel bijzonders zijn. C1000 is vlakbij school (wel verboden terein maar daar hebben ze lak aan geloof ik).
Vanochtend ontdekten we dat hij een enorme zak chips plus een zak pepernoten in zijn tas had. Pakje klaargemaakte boterhammen gingen er dan na enig aandringen ook wel bij, maar het blijft de vraag of die in zijn maag of in de vuilnisbak belanden. Ik vrees het laatste..
Chips en pepernoten zijn verboden op school (ivm het gesmeer van chips en het gesmijt met pepernoten).
Onder geen beding wilde hij deze zakken thuislaten, en een vechtpartij aangaan om zoiets gaat me iets te ver. Daarnaast heeft dat toch geen zin want hij koopt zo weer een nieuwe zak. Geld of geen geld, dan leent hij wel van iemand.
Op zich begrijp ik hem best en vind ik het helemaal niet zo erg als dit een keertje gebeurt. Maar het probleem is dat het wel erg vaak voorkomt. Ik vermoed dat dit dagelijkse kost is. Ik heb hem al vaker betrapt op chips als ontbijt bijv. En als hij het voor elkaar krijgt is het 's ochtends geen kopje thee, glas melk, jus oid maar een glas cola (tegen de regels in uiteraard). Tussen de middag weer zoiets (vermoed ik) en 's avonds geen honger hebben (dus amper eten). Hoe kan dat?????
En dan ook nog klagen over moe-zijn, hoofdpijn hebben en sinds gisteravond ook een megazere keel. Ja vind je het gek?
Hij gaat volledig zijn eigen gang, weigert te luisteren en je krijgt een grote bek op de koop toe als je er wat van zegt.
Hoe kunnen we dit nou het beste aanpakken?
Ik moet erbij zeggen dat dit vorig jaar in mindere mate ook al voorkwam. Toen hebben we verschillende dingen geprobeerd van o.a. hard aanpakken, zakgeld minderen, tot hem z'n gang maar te laten gaan in de veronderstelling dat het vanzelf wel bij zou draaien. Niets hielp.
Herkennen jullie dit en hoe gaan jullie hier mee om?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Roos Vicee

Roos Vicee

08-09-2009 om 11:09

Even niet

Ja, die maatregel hebben wij hier vorig jaar ook al getroffen. Maar dat lost het koopprobleem niet op. Als hij zelf even geen geld heeft leent hij wel weer van iemand.

Loslaten?

misschien moet je het gewoon loslaten?
geen lunchpakket meer maken voor hem,en er verder niet op letten.er komt namelijk een moment dat hij in de problemen komt,dat de mensen van wie hij geld leent het terugeisen.en op dát moment gaat hij zich (waarschijnlijk)realiseren dat het zo niet werkt.
jij kan er nu alles aan doen om hem te behoeden voor zijn fouten,maar hij zal zelf een keer onderuit moeten gaan om te ervaren wat hij veroorzaakt.
het lijkt gemakkelijk gezegd,maar ik denk dat er geen andere weg is op dit moment.

je schrijft verder:*Hij gaat volledig zijn eigen gang, weigert te luisteren en je krijgt een grote bek op de koop toe als je er wat van zegt.*

is dat alleen op het gebied van eten? of is hij in alles zo?

Roos Vicee

Roos Vicee

08-09-2009 om 12:09

Sus-anne

Ja eigenlijk is hij in alles zo momenteel al hebben we op sommige andere gebieden wel meer grip op hem (nog).
Wat het loslaten betreft, ik weet dat je gelijk hebt. Probleem is alleen dat we dit ook echt een tijdje hebben losgelaten vorig jaar. Wij leefden ook in de veronderstelling dat het vanzelf wel zou minderen als hij in de problemen kwam. Helaas was dat niet het geval. Een bijkomend probleem is dat hij ASS heeft en zich dus niet altijd evengoed kan realiseren wat de gevolgen zijn. (he jammer dat ik nu toch onder mijn gebruikelijke nick gepost heb want nu kan/wil ik eigenlijk niet al te veel details geven). Maar op een moment dat hij bij al zijn 'vrienden' al in het krijt staat en toch weer geld nodig heeft, gaat hij andere oplossingen zoeken. Geld ongevraagd 'lenen' van huisgenoten, atributen die niet van hem zijn aan anderen verkopen. En, ik heb gelukkig!!! nog nooit gemerkt dat dat gebeurd is maar het zou me niets verbazen als dat uiteindelijk wel gaat gebeuren en dat wil ik voorzijn, onbetaald dingen meenemen uit winkels. Ik ben zoo bang dat het van kwaad tot erger wordt. Geld pakken van huisgenoten en spullen van anderen verkopen en het geld zelf gebruiken vind ik al een heel aantal stations te vergaan. En zo kom je van kwaad tot erger vrees ik. Dus loslaten... nee, ik denk niet dat dat een oplossing is bij hem.
En ja ik weet het, hulp zoeken. Dat hebben we dus al gedaan. Maar ook daarmee lopen we aan tegen het probleem van dat hij zelf mee moet werken. Nu starten wij binnenkort een traject voor onszelf, maar eigenlijk zou hij dat ook moeten. Dat willen we ook dolgraag en daar staan we eigenlijk ook op, maar hij weigert mee te werken. Is niet nodig volgens hem want hij is net als iedereen en wij moeten niet zo idioot doen. Probleem is dat hij graag WIL zijn zoals iedereen. Hij moet eerst zijn eigen probleem leren onderkennen, zijn ASS. En daar schopt hij helaas nog altijd vreselijk tegenaan. Psycho-educatie zou dus op de allereeste plaats moeten komen. Helaas is dat nog altijd niet gelukt. En zolang hij weigert heeft dat ook totaal geen zin en blijven wij elke keer opnieuw vallen in allerlei problemen met hem. We gaan dus ook van het ene in het andere over nog voordat het ene opgelost is. Ik weet het dus soms echt niet meer hoor.

Millenia

Millenia

08-09-2009 om 12:09

Epidemie denk ik

Hier is het al een paar jaar bij vlagen net zo. En de klasgenoten doen het ook, heb ik begrepen. Onvoorstelbaar wat er wordt gekocht en gegeten. (Ook een 15jarige hier). Wat hier helpt:
-Vanwege hele drukke weekschema's moet hij in het weekeinde zelf brood klaarmaken voor de hele week. Die pakjes gaan belegd en wel in de vriezer en worden er 1 voor 1 weer uitgehaald gedurende de week.
-Naast zijn brood krijgt hij van ons iets mee dat hij wel lekker vindt, maar dat niet zo megaslecht is als kilo's chips, gehele pakketten Bastognekoek enz. enz. Denk aan mueslireep, croissantje met kaas, banaan.
-Het beleg op brood is zo lekker mogelijk. Hij houdt van brie? Hij mag al zijn brood met brie beleggen. Dat soort dingen.
-Wij wijzen hem regelmatig tussen neus en lippen door op de voordelen van gratis eten van thuis....
Helaas lukt het niet om er een gezonde eter van te maken. Een weerkerende ergernis is ook dat hij de voorraad snoep van de hele familie en de hele week op eet als je niet oplet. Dus er is gerantsoeneerd snoep in het kastje onder het motto: op=op. Kortom, wij proberen zijn belachelijke eetpatroon op alle manieren te ondergraven. Geduldig en gestaag.

Rembrand

Rembrand

08-09-2009 om 13:09

School werkt ook niet echt mee.

Ook hier een puberzoon die van snoepen en snacken houd :-(
( het zit hem helaas in de genen ).
Op zijn nieuwe school word het hem ook niet echt makkelijk gemaakt. Buiten staat een snackkar( frieten,shoarma en andere rotzooi). In het hoofdgebouw zit zelfs een vestiging van Bram Ladage ( snackbar ).
En nu maar hopen dat hij mijn zelfgebakken brood niet weggooit.........
M.

tonny

tonny

08-09-2009 om 14:09

Geen brood mee

Mijn zoon nam op die leeftijd ook geen brood mee en ik herken dat wel, heb zelf ook nooit zin om meeneembrood klaar te maken.

Hij ontbeet normaal en at weer brood zodra hij thuis arriveerde. Ik geloof niet dat-ie tussendoor veel lekkernijen kocht, daar was-ie veel te zuinig voor.

Tonny
(luie moeder die nooit lunchpakketten smeerde - nou ja, wel eens in een heel speciale situatie)

School erop aanspreken?

Is maar een idee hoor....want je schrijft dat het 'eigenlijk niet mag' van school...En het lijkt mij ondoenlijk voor jullie om het je zoon af te leren als om hem heen de rest het wel doet (en mag). Dus spreek school aan op z'n verantwoordelijkheid dat ze aan die regel weer de hand houden.
Wij hebben een tijdje terug zoiets gehad met jongste (basisschool) die wou opeens elke keer een 'snoepje' mee voor ná het brood bij de overblijf. Nu is dat niet eens zo'n snoepkont én ze is wel gek op brood, maar de oorzaak lag in het feit dat de 'andere kinderen' dat wel kregen en soms zelfs deelden en zij dus nooit wat had. Maar in de schoolgids staat zelfs dat snoep bij de overblijf verboden is en wordt ingenomen. Dus heb ik het maar een laten vallen bij de overblijfkrachten....en ja, dat gesnoep liep de laatste tijd weer de 'spuigaten' uit, ze zouden er op letten, het laten zetten in de nieuwsbrief en áls het mee was weer innemen.
Soms, als regels goed lopen, wordt er niet meer op gelet (gehandhaafd) en is het heel goed als iemand er eens op wijst...een buitenstaander zoals een moeder.
groeten albana

Roos Vicee

Roos Vicee

08-09-2009 om 15:09

Schoolregels

Ik noemde het vanochtend ook nog even dat het in de schoolgids al verboden werd, maar het antwoord was: ' Ja IN school mag het niet. Maar wij eten het buiten en dat is niet IN school'.
De reden dat school het in school verbiedt is vanwege de troep die het geeft. Die reden bestaat niet meer als het buiten gegeten wordt, dus school erop aanspreken zou helaas weinig zin hebben denk ik.
In de schoolkantine kunnen ze alles krijgen wat ze maar willen tegenwoordig, net als op de school van de zoon van Rembrand. Idioot gewoon! En als je dat eens noemt tijdens een ouderavond is het antwoord: we houden de leerlingen graag in en om school. Als wij het ze niet aanbieden gaan ze de wijk in en belanden in de kantine van de HBO aan de overkant of in winkelcentra verderweg van school. Dat willen we voorkomen dus daarom geven we ze hier in school ook die mogelijkheid. *zucht*

Maylise

Maylise

08-09-2009 om 19:09

Hier ook

Ik heb al eerder geschreven dat mijn twee oudste dochters toen ze op de middelbare school zaten (en nu nog steeds) eigenlijk nooit brood van huis meenamen want dat vonden ze niet lekker. Echter zij kochten meestal broodjes in de pauze dus was verder niet ongezond. Natuurlijk gingen ze ook wel eens naar de MacDonalds of zo maar nooit overdreven veel.

Mijn middelste zoon was een ander verhaal. Hij nam wel brood mee van thuis en de eerste jaren at hij het ook op. Rond zijn 15de echter ging hij steeds ongezonder eten op school. In de pauze haalden ze kebab of patat en als het geld op was dan werden het chips en koekjes (want je kan voor heel weinig geld al heel veel chips halen) uiteraard weggespoeld met genereuze hoeveelheden frisdrank. Hij stopte toen ook met brood mee te nemen van thuis. Ik vond het ongezonde ontwikkeling maar kon er verder ook weinig mee. Hij gaf niet enorm veel geld er aan uit verder, vaak deelden ze met elkaar en bovendien zijn dingen als chips en koekjes niet persé erg duur. Ik heb uiteraard vele gesprekken met hem gehad over gezond eten maar dat kwam niet echt aan. Gelukkig was/is hij verder geen moeilijke eter en 's avonds kreeg hij thuis wel wat gezonds binnen. Hij is altijd een van de kinderen geweest die het minst zeurt om wat wel en niet lekker is. Uiteindelijk heb ik verder maar losgelaten.

Inmiddels is hij tweede jaars student en heeft nog steeds een voorkeur voor junkfood. Wel neemt hij tegenwoordig regelmatig brood van huis mee. Daar moet je verder je overigens weinig bij voorstellen. Het gaat om witte bolletjes met knakworstjes dus een soort hotdogs. Ook weinig gezonds aan. Verder heeft hij nog steeds een voorkeur voor de Mac en de kebab shop en is hij daar nog een vaak geziene klant.

Hij woont nog thuis dus hij krijgt in elk geval 's avonds iets gezonds naar binnen en verder hoop ik toch dat hij een iets gezonder eetpatroon ontwikkeld in de toekomst. Het is al wel iets gezonder dan vroeger want dat middelbare school gedrag van met elkaar naar de supermarkt gaan en chips kopen is onder zijn mede studenten niet echt populair dus dat doet hij nu ook niet meer.

Hij is trouwens verder wel gezond heb ik het idee. Hij heeft een redelijke conditie, voetbalt regelmatig met zijn vrienden. Heeft sinds kort de sportschool ontdekt en is nu spierballen aan het kweken dus ik heb de ijdele hoop dat de gezonde levensstijl van mede sporters hem zal inspireren.

Verder heb ik geen advies maar ik heb wel het idee dat de situatie bij jullie wat serieuzer is gezien je angsten voor je zoon dus ik zou zeker hulp zoeken als je het idee hebt dat het echt een obsessie/verslaving gaat worden en uit de hand gaat lopen.

Maylise

Kwestie van aanbod

Als er amper wat gezonds te koop is in die kantine gaat dat smoesje van de directie natuurlijk niet op. Ik ben leerling en vergeet mijn brood en houd niet van junkfood...Nu moet ik wel buiten de school een broodje gaan kopen? Je kan prima én wat gezonder aanbod presenteren én wat tieners nog lekker vinden ook, broodjes knakworst vindt ik al stukken beter dan een broodje dönner of een patat mét. En broodjes gezond worden op school bij mijn dochter het snelste verkocht (dus aanmaken...anders zijn ze uitverkocht) want ze schijnen errug lekker te zijn. Je doet de cola eruit en begint eens met wat soep (ook erg geliefd bij tieners, elke dag een andere smaak) etc. etc.
Als ik het al kan bedenken....dan zou zo'n school dat niet kunnen? T is gewoon een k*tsmoesje...(zou een tiener zeggen)
groeten albana

Oudercommissie

Mijn man is een aantal jaren lid van de oudercommissie van de middelbare school van een van onze kinderen geweest. De oudercommissie heft jaren gestreden voor het opdoeken van de snack- en frisdrankenautomaten in school en voor een gezonder aanbod in de kantine. Het verweer van de school was steeds dat er met de automatendealer een langlopend contract was, dat gezonde snacks a. duurder waren en b. toch niet gekocht zouden worden. Uiteindelijk is de school wel gezonder voer gaan leveren, maar pas na een directiewisseling en veel gedram van de oudercommissie. Het kan dus wel! Ook met de ijscoman die zich op strategische tijden voor het schoolhek ophield werden afspraken gemaakt: 2 x per week was genoeg.
Een Bram Ladagefiliaal in school zou voor mij reden zijn die school niet te kiezen. Schandalig, werkelijk waar!
Het brugklassertje neemt nu boterhammetjes (in plastic zakje), sultana en een flesje water mee. Maar ik verwacht dat zij, net als haar oudere zussen, later ook haar lunch zal willen kopen in de kantine. Dan kan ze rekenen op (weer) flink veel verzet van mijn kant... :-)
Onyx

Rembrand

Rembrand

09-09-2009 om 14:09

Onyx.

"Een Bram Ladagefiliaal in school zou voor mij reden zijn die school niet te kiezen...".
Feit is dat de kennismakingsdag in het gebouw was waar mijn zoon bijna altijd les heeft. Daar is geen catering aanwezig ( behalve een snackkar die buiten staat, en die stond er toen niet ). Verder is dit de enige school in de regio waar men de opleiding geeft die hij doet. De andere school ( ook in de regio ) staat erg slecht aangeschreven namelijk.
En om mijn zoon in een andere provincie naar school te doen gaat me iets te ver.
M.

Tirza G.

Tirza G.

09-09-2009 om 21:09

Maar rembrand

Is het dan een gewone VO-school of is het MBO/HBO?

Tirza

Rembrand

Ik bedoelde niet dat ouders en leerlingen schandalig zijn in hun keuze van een school-met-Bram. Een school die zo'n voedselvoorziening in huis haalt, een middelbare school dus, die is wat mij betreft geen knip voor hun neus waard. Al zou er het allerbeste zorgplan aanwezig zijn en bij wijze van spreken een begeleiding van 1 op 1, dat wordt allemaal onderuit gehaald door de kinderen iedere dag te verleiden met patat en andere gefrituurde rotzooi.
Onyx

Nog even nagevraagd

Hier nog 's even nagevraagd wat er verder zoals te koop is...Drinken: elke dag een soep van de dag én groentesoep. ranja (25 cent!!!!is dat goedkoop of niet? en dan nog met een ijsblokje ook. En erg gewild op warme dagen) en verse vruchtensap (maar duur..) en flesjes smoothies, vruchtensappen, drinkyochurt, ontbijtdranken etc.
En eten: Allemaal broodjes, gezond, kaas, ham, worstsoorten á la minuut belegd + broodjes kroket (soms er wordt afgewisseld elke dag wat anders) broodjes knakworst, soms bakje lekkerbekjes, kaassoufle etc etc.
nou dat klinkt nog allemaal niet zo érg junkfoodachtig toch? En bruine en witte broodjes, mag je kiezen (even duur trouwens).
groeten albana

Lynna

Lynna

10-09-2009 om 19:09

Moet het wel goedkoop zijn

Een zakje chips kost bij mijn dochter 15 cent, een bakje fruit een euro. Dus kiest ze lekker voor de chips. Wat mij betreft draaien ze die prijzen om.

Rembrand

Rembrand

11-09-2009 om 00:09

Tina.

Albedacollege in Rotterdam.
M.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.