Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Jochem79
20-03-2016 om 14:03
Nieuw hier [zoon van 16 wil vriendin van 18 uit Amerika ontmoeten]
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier op dit forum. Mijn naam is Jochem, vader van 2 puberzonen van 15 en 16 jaar. 2 fantastische jongens met zo af en toe hun dingetjes maar een goed hart en een goede inborst.
Ik ben gescheiden toen de jongens 5 en 6 waren en de oudste woont bij mij en de jongste bij zijn moeder.
Sinds een jaar heeft mijn zoon van 16 een vriendin in Amerika welke hij kent via internet. Ze hebben elkaar nog nooit in levende lijve ontmoet. Zij word dit jaar 18 jaar.
Al een jaar lang merk ik dat hij zijn leventje om haar heen aan het bouwen is. Logisch voor een verliefde puber. Buiten het feit dat ik niet blij ben met het feit dat hij zo vreselijk opgaat in deze relatie( echt alles draait om haar) is al een jaar lang hij afwezig , afgeleid, gaat het steeds slechter op school en straalt de stress er vanaf. Hij is zichzelf aan het verliezen in iets wat hij als relatie ervaart. Ondanks mijn weerstand welke is gebaseerd op wat ik zie wat het met hem doet, geef ik hem de ruimte en vrijheid.
Alleen nu komt het. Ruim een half jaar geleden werd gemeld dat zijn vriendin deze zomer in de vakantie naar hier komt. Op de vraag hoe zij dat zich voorstelden kwam geen eenduidig antwoord. Ze komt gewoon. Dat ik het niet eens was met deze gang van zaken laat zich raden maar , ik besefte ook dat het verbieden ook niet kan. Ik heb de voorwaarde gesteld dat als we dit door laten gaan er een weldoordachte planning komt van hun beide en ze zelf invulling geven aan dit bezoek. Ook heb ik gezegd dat ik dat voor begin april wil weten( ruim 8 maanden de tijd) .
De laatste 2 maanden gaat het op school weer niet lekker, wordt bijles geskipt maar wel vele uren per dag gechat via Comp en telefoon( telefoon en Comp dus ingeperkt). Twee weken geleden werd gemeld dat zijn vriendin 4 weken naar hier komt, ze zien elkaar dan voor het eerst van hun leven. Ik heb gezegd dat dat tegen de afspraken is en ik daar niet mee accoord ga. Mijn ex daarentegen vind alles goed en heeft gezegd dat zij samen, zonder toezicht notabene wel 4 weken in haar huis mogen verblijven. Toen ik mijn ex vroeg of ze daar ivm sex enz wel over nagedacht had, kreeg ik als antwoord: dan word je lekker jong opa. Geeft even het niveau van mijn ex aan.
Mijn zoon heeft nu gezegd dat hij vier weken naar zijn moeder wil met haar in de vakantie.
Ik ben woedend hierover en mijn gevoel zegt me alles af te blazen. Wat vinden jullie hiervan?
Jochem

Ginny Twijfelvuur
23-03-2016 om 08:03
Ja AnneJ
En dat mag gewoon.
Ik zou ook niet dolenthousiast worden van het vooruitzicht dat mijn huishouden 4 weken op zn kop komt te staan ivm bezoek een compleet onbekende.
Zijn net mensen hè, die ouders....

Astrid
23-03-2016 om 09:03
tegenzin
Met die tegenzin geef je je grenzen aan. Die je als ouder gerust mag bewaken, voor jezelf en voor je kinderen. Dat moet je zelfs.
Je hoeft niet je hele leven alles te doen wat een ander wil.
Een ex nooit een strobreed in de weg leggen, want stel je voor dat daar een ruzie van komt.
Er bestaan exen bij wie dat niet gebeurt.
Je kinderen alles toestaan want anders kwets je ze, stel je ze niet als gelijke (wat ze niet zijn) en anders lopen ze misschien wel weg of hebben ze gekwetste zielen.
Dat geeft niet. Het hoort bij het leven en hoeft niet altijd het geval te zijn.

Flanagan
23-03-2016 om 11:03
Even praktisch..
De jongedame heeft de ticket betaald, kosten die de zoon zijn bespaard gebleven. Het verblijf bij vader of moeder, zal zoon ook niets kosten. Maar is de jongen voorbereid op de extra kosten die hem te wachten staat?
De ticket was al te duur is, wie betaalt dan de uitstapjes, drankjes toegangskosten etc. Heeft de 16-jarige een bijbaantje? Even los van de discussie over gezamelijk slapen, vraag ik mij af of de zoon het wel goed overzien heeft en of hij voorbereid is op een dubbele uitgave?
Toen hier de dochter van buitenlandse vrienden bij ons een week kwam logeren, hebben we haar ook geen vergoeding gevraagd. Ze stond er ook op sommige toegangskosten zelf te betalen. Maar dat was wel een logé die wij goed kende. Dat is wel een groot verschil. Ze bleef ook geen 4 weken.
Ik vind de houding van het meisje wat gemakkelijk, te gemakkelijk en ondoordacht als de jongelui aangeven geen geld te hebben voor OV. Wat wilt ze hier dan eigenlijk komen doen?
@AnneJ, ja gezellig als de ouders ook komen... Goedkoop in het lege huis van moeder ipv in een hotel.;). Airbnb is hot.
Ergens zou het wel praktischer zijn als de ouders ook kwamen. Als de ouders een auto huren, is het gezelschap minder afhankelijk van Jochem.

mirreke
23-03-2016 om 13:03
Praktische zaken kunnen allemaal
nog besproken worden. Ik zou denk ik als het mijn kind betrof, weer eens met de ouders/vader/moeder van het meisje willen praten, en dit soort dingen benoemen.
Of, beter nog: eerst aan zoonlief uitleggen wat ik nog zou willen weten of geregeld zou willen zien. Met de toevoeging dat als dat niet geregeld/besproken wordt, ik zelf met de ouders contact zou opnemen. Meestal willen ze dat niet, en komt het daarna wel voor elkaar.
Ik vermoed dat ook de Amerikaanse ouders best wel graag willen weten waar hun dochter terecht komt. Ook al is ze achttien, dan nog wil je weten of het veilig of vertrouwd lijkt.
Ik hoop en verwacht echt dat het achteraf allemaal mee zal vallen, en dat dingen geregeld zullen worden. Of dat, als het allemaal niet zo safe blijkt, zoon er achter komt en het misschien zelf wel afblaast.
Jochem, hoe is het nu bij jullie?

Sanne
24-03-2016 om 23:03
Luisteren
Je ex zit op allerlei manieren fout, je zoon heeft zijn leven niet op orde, de reacties hier zijn niet goed als ze iets anders suggereren dan wat jij vindt. Tja. wat wil je wel horen?

Jochem79
25-03-2016 om 11:03
Te makkelijke reactie
Sanne. Wat mij opvalt is wanneer een vrouw klaagt over ex dan zijn de " you go girls" niet van de lucht, wanneer een man klaagt over zijn ex is het een arrogante l*l. Maar daar kan ik tegen.
Inmiddels is de stand van zaken dat ik wacht op een email van haar vader( moeder is niet in beeld). Daarin legt hij uit hoe zijn dochter is verzekerd qua reizen en ziektekosten. Mijn zoon heeft keurig een datum aangegeven en een periode van twee weken afgesproken. Hij gaat zijn hele bankrekening reserveren voor haar verblijf. Daar ben ik minder blij mee maar het is zijn zelf verdiend geld dus het is zijn keuze. Ze hebben nu dus concrete plannen en we weten allemaal waar we aan toe zijn. Uiteindelijk werkt dat het beste.
Ik zelf neem lekker een week vrij, dat gaat ook omdat we nu in een week hebben gepland waarin ik mijzelf nog vrij kan houden( ik heb een eigen bedrijf).
Ik vind dat iedereen recht heeft op zijn eigen manieren van denken en opvoeden. Ik vind niet dat iemand het recht heeft om mijn manier van denken en opvoeden af te keuren en te veroordelen. Wie dat wel doet, laat ik links liggen en dat is dan weer mijn goed recht. Ik weet dat ik met deze houding weer heel wat los maak maar misschien is een discussie hierover ook wel eens goed. Waarom is een strengere houding in de ogen van de stroming "vrije opvoeding" bijna gelijk aan kindermishandeling , want zo voelt het bijna.

Angela67
25-03-2016 om 12:03
Jochem / ot
"Ik vind niet dat iemand het recht heeft om mijn manier van denken en opvoeden af te keuren en te veroordelen"
Waar lees je dat je afgekeurd of veroordeeld wordt? Discussieren is wat anders. Dat is best moeilijk, zonder je aangevallen te voelen. Misschien dat je dat voelde?
Het helpt ook niet als je dingen gaat schrijven als 'dat er beter gelezen moet worden'(zie ik ergens in een van je postings). Dit is geen professioneel hulpverleningsforum waar je zakelijk advies krijgt.
Het gaat erom dat mensen proberen jou andere kanten te laten zien, niet alleen een oplossing voor jouw probleem binnen jouw context en randvoorwaarden. Je geeft zelf aan dat je opvoeden het moeilijkste vindt wat er is. Inflexibel zijn helpt dan niet mee. Loslaten is dan des te moeilijker maar levert ook voor jezelf groei op. Opvoeden doe je niet alleen voor je kinderen :-), je wordt er zelf ook wijzer van als het goed is. Flexiber bijvoorbeeld, lijkt me bij het hebben van een eigen bedrijf ook noodzakelijk.
gr Angela

Paddington
25-03-2016 om 12:03
Jochem
Ik weet niet of jij eerst even hebt rondgekeken op het forum alvorens jouw verhaal te posten. Ik krijg het idee van niet.
Hier op het forum wordt er altijd heel duidelijk aangegeven dat er meerdere kanten aan een verhaal zitten. Daarbij maakt het eigenlijk helemaal niets uit hoe jij over je ex denkt. Het is niet voor niets je ex.
Ik vind het fijn dat je het hebt kunnen oplossen met je zoon. Dat bewijst dat het belangrijk is om te blijven praten. Praten met je zoon, maar wellicht ook met je ex. Want wat er ook is gebeurd, het blijft de moeder van je kinderen.
Wel denk ik dat je het op sommige gebieden verkeerd ziet. Iedereen moet jou vrij laten in jouw manier van opvoeden, maar je laat anderen niet vrij in het afkeuren ervan. De meeste mensen hier zijn zich zeer zeker bewust dat elk kind anders is. Persoonlijk vind ik het juist erg prettig als iemand mij juist op een volledige andere manier laat kijken naar een situatie. Alles is relatief, ook jouw kijk op de situatie met je zoon. Je zat ermee, anders stel je hier die vraag niet.
Daarbij lees je ook op een bepaalde manier reacties, die in mijn ogen anders gelezen moeten worden. Bijvoorbeeld jouw vraag over jouw nick. Het was niet nodig om zo denigrerend op een in mijn ogen zeer behulpzame vraag te reageren.
Mijn advies aan jou is dan ook: voel je niet direct aangevallen door reacties, maar kijk wat je eruit kunt halen en wees blij dat mensen de moeite nemen om te reageren.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.