Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Jochem79
20-03-2016 om 14:03
Nieuw hier [zoon van 16 wil vriendin van 18 uit Amerika ontmoeten]
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier op dit forum. Mijn naam is Jochem, vader van 2 puberzonen van 15 en 16 jaar. 2 fantastische jongens met zo af en toe hun dingetjes maar een goed hart en een goede inborst.
Ik ben gescheiden toen de jongens 5 en 6 waren en de oudste woont bij mij en de jongste bij zijn moeder.
Sinds een jaar heeft mijn zoon van 16 een vriendin in Amerika welke hij kent via internet. Ze hebben elkaar nog nooit in levende lijve ontmoet. Zij word dit jaar 18 jaar.
Al een jaar lang merk ik dat hij zijn leventje om haar heen aan het bouwen is. Logisch voor een verliefde puber. Buiten het feit dat ik niet blij ben met het feit dat hij zo vreselijk opgaat in deze relatie( echt alles draait om haar) is al een jaar lang hij afwezig , afgeleid, gaat het steeds slechter op school en straalt de stress er vanaf. Hij is zichzelf aan het verliezen in iets wat hij als relatie ervaart. Ondanks mijn weerstand welke is gebaseerd op wat ik zie wat het met hem doet, geef ik hem de ruimte en vrijheid.
Alleen nu komt het. Ruim een half jaar geleden werd gemeld dat zijn vriendin deze zomer in de vakantie naar hier komt. Op de vraag hoe zij dat zich voorstelden kwam geen eenduidig antwoord. Ze komt gewoon. Dat ik het niet eens was met deze gang van zaken laat zich raden maar , ik besefte ook dat het verbieden ook niet kan. Ik heb de voorwaarde gesteld dat als we dit door laten gaan er een weldoordachte planning komt van hun beide en ze zelf invulling geven aan dit bezoek. Ook heb ik gezegd dat ik dat voor begin april wil weten( ruim 8 maanden de tijd) .
De laatste 2 maanden gaat het op school weer niet lekker, wordt bijles geskipt maar wel vele uren per dag gechat via Comp en telefoon( telefoon en Comp dus ingeperkt). Twee weken geleden werd gemeld dat zijn vriendin 4 weken naar hier komt, ze zien elkaar dan voor het eerst van hun leven. Ik heb gezegd dat dat tegen de afspraken is en ik daar niet mee accoord ga. Mijn ex daarentegen vind alles goed en heeft gezegd dat zij samen, zonder toezicht notabene wel 4 weken in haar huis mogen verblijven. Toen ik mijn ex vroeg of ze daar ivm sex enz wel over nagedacht had, kreeg ik als antwoord: dan word je lekker jong opa. Geeft even het niveau van mijn ex aan.
Mijn zoon heeft nu gezegd dat hij vier weken naar zijn moeder wil met haar in de vakantie.
Ik ben woedend hierover en mijn gevoel zegt me alles af te blazen. Wat vinden jullie hiervan?
Jochem

Moni
20-03-2016 om 19:03
Ik zou dit geen uitspelen door moeder noemen
In een gezin met een vader en een moeder wordt meestal geprobeerd tot één uitgangspunt te komen. Daar wordt dan wel over gediscussieerd en met een beetje geluk tellen beide meningen mee.
Met gescheiden ouders is dat niet anders. Alleen hebben ze allebei een aparte ouderrol en nemen ze zelf hun beslissingen. Ideaal zou zijn als ze samen tot hetzelfde uitgangspunt komen, maar dat is niet vanzelfsprekend.
Vader zal dus moeten accepteren dat moeder er anders over denkt dan hij. Dat heet dan niet uitspelen.
Zoon heeft de situatie niet alleen met vader maar ook met moeder besproken. Heel normaal lijkt mij. Dat is geen uitspelen. Al zal hij best weten dat moeder er misschien anders over denkt.
Vader komt over als iemand die alleen mededelingen doet naar zoon. Het lijkt me niet raar dat zoon dan nu hetzelfde doet.

Astrid
20-03-2016 om 19:03
Zo komt vader op mij eigenlijk helemaal niet over.
Zelfs al zou ik de helft van wat moeder zei maar serieus nemen, dan komt haar opmerking over dat hij dan jong opa zal worden niet echt lekker over, zelfs niet als grapje.

Jochem79
20-03-2016 om 21:03
Mijn zoon is het geen doelbewust uitspelen. Zijn moeder weet echter wel heel goed wat ze hiermee doet. Het vreemde is dat ik haar steun wanneer ze overhoop ligt met mijn andere zoon die bij haar woont , ik zal haar niet afvallen in haar beslissingen naar hem en mij behandelt ze nu zo. Maar goed..
Ik ken mijn zoon inderdaad en hij verteld mij zelf dat hij moeite heeft om een balans te houden in school, zijn vriendin en andere dingen. Dat hij zich er niet lekker bij voelt. Maar verliefdheid doet rare dingen met een mens.
Ik heb het idee dat ik omdat ik man ben misschien bij sommigen een puntje achter sta maar ik probeer het beste uit de reacties te halen. Dank in ieder geval voor het meepraten..

kenfan
20-03-2016 om 22:03
Catfish???
Ooit een aflevering van dit programma gezien?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Catfish:_The_TV_Show
Hierin worden mensen ontmaskerd die verliefde onlinedaters zeer geraffineerd maanden aan het lijntje houden. Ik vind het een dubieus verhaal. Een achttienjarig meisje die met een zestienjarige over de oceaan gaat zitten converseren over seks zonder condoom. Straks moet ze een aanbetaling doen terwijl ze net niet op dat moment bij haar rekening kan
Ik destilleer nog wat zorgelijke elementen in je verhaal. Slechte schoolresultaten, en - erger- geen vrienden, twee ouders die niet on speaking terms zijn ,een onberekenbare moeder, een forse internetverslaving. Die verliefdheid op iemand die hij nog nooit heeft ontmoet lijkt mij escapisme.
Mijn man en ik zouden het internetgebruik aan banden leggen, met dat meisje zelf en haar ouders willen spreken en dan hooguit een verblijf van twee weken voorstellen, mits hij over zou gaan. Wat jij ermee moet weet ik niet. Ik zou hulp zoeken.

kenfan
20-03-2016 om 22:03
Nog wat
Ik weet niet of je je het gerealiseerd hebt,maar als je nick verwijst naar je voornaam en geboortedatum ben je erg herkenbaar. Daar kun jij voor kiezen, maar je kinderen en ex niet.

Jochem79
20-03-2016 om 23:03
Mijn
Nick is fictief, zo naïef ben ik niet.
Denk je dat ik mijn zoon het programma niet heb laten zien op MTV ?
Dat mijn zoon zorgwekkende signalen tentoonspreid weet ik ook , daar zijn we al vaker mee bezig geweest( psychologe ).
Het rare is dat mijn ex en ik juist eindelijk sinds jaren weer maanden on speaking terms waren. Maar deze kwestie doet haar omslaan als een blad aan een boom. En ik ben meteen een egoïstische klootzak omdat ik mijn zoon geen geluk gun volgens haar.
Feit is dat zij niks meekrijgt van haar zoon behalve in een weekend in de twee weken. Ze bezoekt zelfs geen ouderavonden van school terwijl ze weet dat het niet lekker gaat.
Ik weet dat wanneer zij hem zegt dat ze daar 4 weken mogen zijn, en mijn zoon dat aanbod aanneemt, ik daar weinig aan kan doen. En ik wil dat ook niet eens. Ik zou mij dan wel behoorlijk in de zeik genomen voelen vooral door haar maar ook door mijn zoon.
Ik gun hem echt alles maar elke vezel in mijn lijf schreeuwt dat dit niet goed is. Het voelt ook niet goed en ongemakkelijk . Nog geen week geleden maakte hij het uit omdat het hem teveel werd allemaal. Nu wil hij weer dat ze komt. Ik heb het gevoel dat er op hem wordt ingepraat maar ik kan dat niet hard maken en hij ontkent het uiteraard.

AnneJ
Gekleurd
Ik denk dat het lastig is om nu met je zoon te communiceren. Natuurlijk kun je je als ouders zorgen maken. Maar ook dan, het is vooral belangrijk dat je zoon het zelf goed oppakt en daarbij jou geruststelt, maar vooral er zelf op goede gronden vertrouwen in heeft en weet daarmee om te gaan.
Dat kan hij met jou afwijzing niet met jou delen en dat is heel jammer, dat maakt de zaak er namelijk onveiliger op.
Vraag je exvrouw of zij er een beeld bij heeft dat dit wel een legitieme relatie is en geen fraude. Mogelijk kan zij daar makkeljker met je zoon over communiceren dan jijzelf en kan ze je geruststellen of je zoon informeren hoe hij daar op kan letten. bijvoorbeeld door geen financiële bijdrages te doen.
En ja, uitmaken kan een opwelling zijn, dat jij daar zorgelijke signalen aan verbind is tekenend voor jou, niet voor de relatie die je zoon heeft.
Je staat niet in zijn schoenen.
Als je er zo afwijzend tegenover staat zal je zoon zich voor je afsluiten. niet fijn, niet veilig, maar wel de consequentie van je opstelling.

Jochem79
Met alle respect
AnneJ,
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je bevooroordeeld bent. Het zal te maken hebben met mijn uitspraken over mijn ex en het feit dat ik een man ben. Als je me zou kennen zou je anders oordelen.
Tot nu toe lees ik enkel dat je mijn beoordelingsvermogen als vader in twijfel trekt. Of je bent echt van mening dat elk kind van 16 jaar als volwassen behandelt kan en moet worden. In dat geval moet je daar nog eens over nadenken.
Vraagje: heb je zelf kinderen ? En zo ja, hoe oud zijn die?

Ginny Twijfelvuur
Ligt niet aan jou Jochem
AnneJ heeft een ietwat niet standaard visie over hoe haar kinderen op te voeden. Dat past niet iedereen.

Jochem79
Objectief
Dan zou het haar sieren deze visie iets minder op te dringen aan anderen welke een iets meer standaard wereldbeeld hebben. En daarbij hoop ik dat ze zich realiseert dat niet elke puber evenver is in zijn of haar ontwikkeling.

AnneJ
Twee
Ik heb twee kinderen die net even ouder zijn als die van jou. En ja, ik kan mijn kinderen alleen op het goede spoor houden met uitleggen en hun intrinsieke motivatie om het goed te doen, want dat willen ze, aan te spreken.
Mijn kinderen hebben een vorm van autisme, straffen en belonen of zaken afpakken zou hier niet helpen maar alleen angst en paniek veroorzaken.
Maar dat is ook nog nooit nodig geweest.
Een belangrijke vaardigheid als ouder is ook meegroeien met je kind en ik weet dat je als ouder soms achter loopt daarin. Jij denkt dat ze nog niet zo ver zijn en dan pushen ze jou grenzen want ze zijn er al lang voorbij. Dat is soms echt wennen.
Het alternatief is 'grenzen' stellen. Er zijn ouders die dat doen, dat kan nogal wat botsingen opleveren maar dan houd je wel je rug recht en er gebeurt wat jij wil. Maar je kind kan daar op een eigen wijze mee omgaan en het gaat er toch om dat het met je kind goedgaat?
Alleen als het om strafbare zaken gaat zou ik mijn rug recht houden. Verder is in overleg alles mogelijk, een kind is niet per definiet pas redelijk als het volwassen is. Het is soms nog wel wat impulsief maar dat kun je bespreken. En je kunt niet alles voorkomen.
Dat voelt soms wat onzeker maar dat is niet anders.
je bent zelf toch ook jong geweest? Stel je voor hoe jij gereageerd zou hebben als je iets graag wil maar je ouders vertrouwen je niet en reageren afwijzend of stellen eisen waarvan je de redelijkheid niet kunt inzien?

Jochem79
Welke
Eis vindt jij onredelijk ? Dat ik ze acht ! Maanden de tijd geef om voor iedereen duidelijkheid te verschaffen wanneer, hoelang en waar?
Dat ik 1 week een onbekende Loge in een toch al druk huishouden voor nu lang genoeg vind. Ik moet zoals velen ook werken en ik neem vrij om er te zijn voor ze zodat niet alles met trein of bus hoeft omdat er al niet veel geld is. Het ticket is eigenlijk al duur genoeg blijkt nu.
Dat ik me zwaar in de zeik genomen voel wanneer een afspraak met WEDERZIJDSE overeenstemming ( al geloof jij dat niet) opzij wordt geschoven en zijn moeder dat nog goedkeurt en faciliteert ook.
Zoals ik al zei, ik vermoed dat jij in een andere wereld leeft dan ik.

AnneJ
Ouders en verkering
Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen visie op opvoeding, zeker als het om je eigen kinderen gaat.
De verkering van je kind is niet alleen voor deze ouder een vraagstuk.
"Van Buunk komt geen soelaas. "Verbieden helpt niet, kritiek werkt averechts. Misschien moeten deze ouders accepteren dat kinderen nou eenmaal niet naar hun ouders luisteren, dat dit gewoon bij het leven hoort."
Een cabaretier uit vervlogen tijden biedt misschien wel een oplossing, zei pedagoog Steven Pont vorige week in een radioprogramma. Hij citeerde Wim Sonneveld, die beschrijft hoe een dochter met precies de verkeerde schoonzoon thuiskomt. Vader pakt het zo aan: "Ik prees hem regelrecht het graf in. [...] Binnen een maand had ik hem plat."

Jochem79
21-03-2016 om 00:03
Please
Omgekeerde psychologie? Hoe dom denk je dat mijn zoon is? Denk je nou werkelijk dat het zo makkelijk is?

AnneJ
21-03-2016 om 00:03
Zwaar leven Jochem
Het klinkt als een heel zwaar leven Jochem dat het niet gaat zoals jij het je voorstelt.
Ik zou het toch proberen wat praktischer op te lossen.
Ze mogen bij je exvrouw, prima, hoef jij daar je drukke agenda en huishouden niet voor op te geven en af en toe vrij nemen om samen wat te doen kan altijd nog.
Vraag je exvrouw of die verkering geen scam is. En dan laat je het met rust.
En bespreek met je zoon hoe hij de balans kan terug krijgen in zijn leven. En dat zal niet meteen opgelost zijn maar soms komt het ineens goed. Er zijn argumenten genoeg, ook hier genoemd. Als hij iets van een toekomst met haar zou willen is een goede opleiding belangrijk.
Bespreek je zorgen informerend met je zoon. Ik denk dat die onbeschermde sex wel even wat informatie verdient zonder direct in de paniek te schieten.
Een kind op jonge leeftijd betekent dat je je geld en je vrije tijd niet in jezelf kunt steken en dat is zonde. Je wilt eerst jezelf ontwikkelen en van het leven genieten. Met een kind is dat over. Die kost al je geld, en dat van je ouders, en al je vrije tijd. Een kind kun je niet 'uit' zetten.
En als zoon zou ik toch niet op een meisje vertrouwen, wat de pil e.d. betreft. Het kan een keer fout gaan en je zorgt zelf dat je goed beschermd bent. En op de hoogte en direct kan reageren als er twijfels zijn.
Vooral, zorg ervoor dat je zoon begrijpt dat het voor hemzelf geen grapje is.

mieke
21-03-2016 om 07:03
Ze komt
Ik denk dat je uitgangspunt moet zijn dat ze komt en dat je zoon zijn vakantie met haar door gaat brengen. je kan van alles willen afblazen maar dat lukt je toch niet. Zij boekt een ticket. Je ex vindt het goed als ze daar verblijft. Het enige dat je nu nog kan doen is ervoor zorgen dat je zoon een leuke, veilige tijd met haar doorbrengt.
Ik neem aan dat hij weet hoe hij ervoor moet zorgen dat ze niet zwanger wordt. Jij zorgt voor een flinke hoeveelheid condooms. Voor de zekerheid. En wat gaan ze doen. Amerikanen hebben op hun zestiende hun rijbewijs en zijn gewend om overal naar toe te rijden. Dat kan hier niet. Dus wat is hun planning? Waar gaan ze naar toe? Vier weken rondhangen in het huis van je ex wordt geen succes.
16 is jong. Zo'n relatie kan zo doodbloeden. Zeker als ze elkaar gezien hebben en er toch geen klik is.
Kijk zelf ook eens naar de serie Grenzeloos verliefd. Daarin worden Nederlanders verliefd op iemand in het buitenland. Bijna in alle gevallen iemand die ze nauwelijks kennen. En het gaat ook meestal wel goed. Het zou mijn keuze niet zijn. Soms is het ook wat sneu. Maar de stellen zijn gelukkig.

mirreke
21-03-2016 om 10:03
Je ware gezicht, Jochem?
Ik merk dat er meer en meer irritatie uit je berichten spreekt. Als dit representatief is voor hoe je je zoon toespreekt als jij niet bereikt wat jij wil, of hoort wat je niet wil horen, kan ik me voorstellen dat hij minder en minder met je deelt.
Kijk nou eens naar de inhoud van wat mensen zeggen: verbieden werkt niet (enne ja, ervaringsdeskundigen hier) meebuigen vaak wel. Ik heb je in mijn berichten behoorlijk wat vragen gesteld, waar je totaal geen antwoord op geeft. Klopt het dus dat je niet weet of het meisje bestaat, haar nooit hebt gesproken en gezien via skype?
Dat je verongelijkt bent omdat je zoon binnen ACHT maanden niks concreets heeft laten zien.
Ondertussen vind ik het behoorlijk concreet allemaal: het meisje komt in de zomervakantie, en wel vier weken... Wat meer wil je weten dan? Een programma van wat ze allemaal gaan doen??? Komop, ze zijn toch geen reisorganisatie.
Ondertussen hoop ik, voor jou en voor je zoon, dat je haar wel hebt gesproken, of daar nu je best voor gaat doen.
En verder: ik schreef het al, maar ik ken in mijn nabije omgeving nu twee voorbeelden van relaties van jongeren die via het internet zijn begonnen, en gewoon goed lopen. Dus...
Enfin, ik hoop dat ze echt bestaat, en dat het geen scam is. De beste manier voor je zoon om te 'genezen' is haar te laten komen denk ik. Of het valt tegen, en dan is het klaar. Of het is leuk, en dan is het ook redelijk klaar.
Maar ik krijg de indruk dat je dit helemaal niet wilt horen. Jij wil gelijk krijgen.

Astrid
21-03-2016 om 11:03
Nouuuu
Ik merk dat er meer en meer irritatie uit je berichten spreekt. Als dit representatief is voor hoe je je zoon toespreekt als jij niet bereikt wat jij wil, of hoort wat je niet wil horen, kan ik me voorstellen dat hij minder en minder met je deelt.-----
De man komt hier voor advies, wat heen en weer praten en wie weet zo tot (ander) inzicht te komen of tips te krijgen en wordt zwaar overvallen door niet een paar maar gewoon een bombardement van berichten van dezelfde posters... paar opvoedgoeroe's die t m helemaal hebben gemaakt in het leven en dat iets te graag delen. Ik word hier echt te oud voor geloof ik.

Astrid
--Ik merk dat er meer en meer irritatie uit je berichten spreekt. Als dit representatief is voor hoe je je zoon toespreekt als jij niet bereikt wat jij wil, of hoort wat je niet wil horen, kan ik me voorstellen dat hij minder en minder met je deelt---
Dat is een heel flauwe dooddoener om je punt en gelijk te halen.

mieke
nog meer
Misschien is het een goed idee om je zoon en zijn vriendin dan een weekend in je huis uit te nodigen om iets leuks te doen. Misschien een uitje ergens naar toe. Jij hebt vast een auto. Op die manier leer je haar ook kennen en toon je ook wat belangstelling.
Die opmerking over vroeg opa worden van je ex zou ik niet zo serieus nemen. Ik zou ook zo'n misplaatste grap kunnen maken terwijl ik in werkelijkheid mijn zoon echt wel zou informeren en voor condooms zou zorgen. Sterker nog. Logeren mag maar in gescheiden kamers.
Het had nog erger kunnen zijn. Hij had ook kunnen besluiten om die kant op te gaan. In dat geval had je geen enkele controle meer. Nu kunnen jullie een oogje in het zeil houden. Samen uitstapjes plannen en er een leuk bezoek van maken. na die vier weken zie je dan wel weer verder. Twee mogelijkheden: ze vinden elkaar in het echt toch niet zo leuk. Of juist wel.

Triva
Helemaal eens met astrid
Ik zie ook alleen maar mensen die vinden dat Jochem een bepaalde kant op moet, alles moet loslaten en alles maar goed moet vinden.
Als mijn nu 17 jarige een vriendin uit de andere kant van het land vindt die wil komen logeren in de zomervakantie dan houd ik het lekker bij twee nachtjes. Kunnen ze elkaar eens leren kennen en dan zien we wel weer bij de volgende vakantie. Ik vind twee wk nog ruim en dat heeft niets met een vliegticket te maken wat zo duur zou zijn. Lekkere reden zeg, straks zit je vier weken met die meid hier die er al na een dag achterkomt dat ze jouw zoon niet ziet zitten en eens lekker de bloemetjes buiten gaat zetten in Amsterdam.
Ik had een week voorgesteld geloof ik en als ik mijn zoon (IN OVERLEG) acht maanden zou geven tot een goed plan zou ik het dus niet pikken als hij opeens met vier weken aan komt. Dan zoekt ze maar mooi een hotelletje!
Je kind is 16 en die heeft gewoon nog regels nodig en dat Annej alles maar toelaat omdat haar kinderen in de war raken van straffen zegt niet dat jij je poot niet stijf hoeft te houden. Ik begrijp dat je ex die vier weken weg is dus vier weken mijn zoon van 16 zonder begeleiding met een onbekende uit Amerika in een huis. No way en niet omdat ik zo bang ben dat hij haar wat aan doet of zwanger maakt, nee ik bescherm hier mijn zoon.
Verhaaltjes over succesvolle relaties over de grens slaan al helemaal nergens op. In die programma's ga je niet als je relatie al op springen staat en het is algemeen bekend dat zo'n relatie minder kans van slagen heeft. Dat is nu volstrekt niet van belang. Prima als het een relatie van 60 jaar lang gaat worden, die hoef je niet te verpesten aan het begin doordat je toegeeft aan je zoon wat jullie samen hebben afgesproken.
Maar goed, het algemene advies zal wel weer worden: laat het toe anders ben je je zoon kwijt.

mirreke
flauw?
Welnee. Illustratief voor wat er volgens mij gebeurt.
En ook jullie lezen selectief. Kijk nou eens naar alle goede raad die gegeven wordt. Wie weet moet je daarvoor eerst een andere bril opzetten. Maar dat geeft toch helemaal niet? Kan heel verfrissend zijn om eens anders naar een situatie te kijken.
Ik probeer Jochem juist te helpen om zich minder zorgen te maken. Kijk nou eens naar wat er wel is, in plaats van naar wat er niet is. Probeer nou met je kind mee te gaan, in plaats van de hakken in het zand te zetten.
En zo zijn er er veel meer reacties.

Triva
Mieke
'Sterker nog. Logeren mag maar in gescheiden kamers.'
Dat vind ik dan weer heel ouderwets en heeft geen enkele zin als die ex niet eens thuis is.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.