Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Klaasje

Klaasje

07-12-2009 om 23:12

Niet slapen

Help mijn kind slaapt niet!!! Lag ze eerst tot een uur of elf wakker, nu is het met regelmaat 2 a 3 uur. Ik word er gek van en heb zelf ook aardig wat slaapgebrek. Ik breng het gewoon niet meer op. Wie heeft tips?
Oh ja, uitslapen in het weekend is er ook niet bij, omdat de andere kinderen haar dan weer wakker maken. Ze heeft een chronisch slaaptekort.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

08-12-2009 om 07:12

Klaasje

Hoe oud is ze? Heeft ze meer slaap nodig? Ik herken er wel iets in van mijn dochter, die lag als 6-jarige al wakker tot 11 uur en was ook elke ochtend weer vroeg wakker, maar ze (b)leek er geen last van te hebben. Ze is nog steeds iemand die weinig slaap nodig heeft, laat gaat slapen en elke ochtend vroeg wakker (dat uitslapen wat jessica beschrijft ken ik niet van haar, van mezelf ook niet trouwens). Ik lig trouwens ook bij periodes heel lang wakker 's nachts, dan pak ik een boek of ga tv kijken. echt last heb ik er niet van. Zolang zij er geen last van heeft zou ik me er niet druk over maken, als dat wel het geval is zou ik langs de huisarts gaan, kijken of er een oorzaak en mogelijk een oplossing gevonden kan worden. Wat ik ook niet snap is dat jij er last van hebt, jij kunt toch gewoon slapen als jouw puber wakker is?

Klaasje

Klaasje

08-12-2009 om 12:12

Artikelen

Wow amk, wat een ongelooflijke interessante artikelen. Echt een eyeopener. En Reina, ik ga inderdaad maar eens langs de huisarts. Misschien kan Melatonine helpen. Ze moet toch om 8.30 uur op school zijn. En 4 a 5 uur slaap voor een nacht is echt te weinig voor haar.
Ik vind het wel knap dat jullie je zo kunnen distantieren, ik heb er echt wel zelf last van. Zeker 's avonds komt ze nog vaak haar bed uit of ze roept me. Daarbij worden mijn andere kinderen ook vaak wakker 's nachts, dus moe ben ik wel. En ze zijn allemaal om 7 uur weer op (als het niet eerder is) ook in het weekend. De jongste is te klein om zelf uit bed te komen en nog wat op de kamer te spelen. Daarbij is het ook allemaal zo gehorig. Ik maan ze altijd aan om stil te zijn en zachtjes te doen, maar ze worden toch ook vaak van elkaar wakker. Anyway, ik ben moe en ik hoop dat mijn dochter een manier vindt om eerder in slaap te vallen.

amk

amk

08-12-2009 om 13:12

Klaasje

ik heb er nog geen last van, die van mij is 4!
Maar dit was voor mijn vriendin die wat meer variatie in kinderleeftijden heeft ook een eyeopener.

eva

eva

10-12-2009 om 22:12

Melatonine

Melatonine helpt echt. Ik geef het mijn puber (14) regelmatig, een uur voordat ze naar bed gaat. Ik gebruik het zelf ook weleens. Merk dat ik na een uur slaperig wordt en veel sneller inslaap. Je kunt het gewoon bij het kruidvat kopen. Het is een lichaamseigen stof. Doordat je minder zelf aanmaakt kun je het met een melatoninepillteje aanvullen. Het is dus niet verslavend.
Ik zou dit echt proberen.

Succes Eva

Klaasje

Klaasje

11-12-2009 om 11:12

Eva, hoe doe jij dat dan met 1 uur van tevoren geven? Zorg je er dan voor dat ze na een uur ook daadwerkelijk in bed ligt, of al eerder? Gaat ze dan nog lezen/tv kijken bijvoorbeeld of bouw je de dag rustig af? Ik heb inmiddels melatonine gegeven en ze viel inderdaad binnen redelijke tijd in slaap, maar ik weet nog niet of dat komt omdat dat spul werkt of omdat ze van haarzelf al zo vermoeid was. Dat is nog even afwachten.

eva

eva

12-12-2009 om 17:12

Uitproberen

Tja, ik kom vaak zo tussen 21.30 en 22.00 uur met een pilletje aan en ze doet trouw haar mond open. Hangt er dus een beetje vanaf hoe laat je dochter naar bed gaat/moet. Soms moet ik haar nog aansporen om naar bed te gaan maar soms voelt ze zichzelf wel wat moe worden en wil dan naar bed. Ik merk gewoon dat als ze eenmaal in bed ligt dat ze de slaap veel sneller pakt. Soms leest ze nog wat soms ook niet.
Afbouwen van de dag komt vaak niet veel van want de computer overheerst nogal eens.
Hou maar even vol dan kom je er achter of bij jou dochter de melatonine helpt of niet. Wel te hopen voor jou en zeker voor haar.

Succes
Eva

Manon Bleijenberg.

Manon Bleijenberg.

14-12-2009 om 00:12

Zoon

Hallo,

Wij hebben een zoon van 10 dus wel wat jonger maar bij hem werkt de melatonine geweldig. Hij lag eerst elke avond uren wakker en kon gewoon niet in slaap komen. Nu krijgt hij zijn pilletje om 8 uur en gaat om 9 uur naar bed. Als ik een kwartiertje later ga kijken slaapt ie al diep Wij zijn er superblij mee en hij is veel fitter én doet het beter op school.
Sterkte met je dochter.
Groetjes,
Manon

Liedewij

Liedewij

14-12-2009 om 14:12

Voorzichtig met melatonine

http://skepp.be/artikels/pseudo-wetenschap/alternatieve-onbewezen-behandelingen/kruidengeneeskunde-fytotherapie/mela

In andere discussies ben ik al eerder huiverig geweest voor het gemak waarmee er naar melatonine gegrepen wordt. De lange termijn effecten zijn gewoonweg niet bekend. Ik kan mij voorstellen dat je van wanhoop om het niet slapen er gebruik van maakt. Maar het sluipt er denk ik makkelijk in om het gewoon dagelijks te gebruiken. En juist met een kind of een puber maak ik mij zorgen om die onbekende lange termijn effecten. Eigenlijk wil ik niet elk melatonine draadje weer op de proppen met waarschuwingen maar het verbaast mij dat er zoveel kinderen /jongeren zijn die dit gebruiken "omdat het een lichaamseigen stof is en omdat het werkt". Er zijn zoveel lichaamseigen stoffen die je niet zomaar in moet nemen. En er zijn wel veel meer middeltjes die werken die niet gezond voor je zijn. Het is gewoonweg niet bekend wat langdurig melatonine gebruik met je lijf doet.

Liedewij

Manon Bleijenberg.

Manon Bleijenberg.

17-12-2009 om 11:12

Liedewij

Bedankt voor je waarschuwing. Het is voor ons een beetje kiezen tussen 2 kwaden. Het is heel slecht voor een kind om élke avond uren wakker te liggen en dan te liggen malen over alles wat er die dag gebeurd is. En hij is heel gevoelig voor allerlei angsten. Als hij weer iets gezien of gehoord heeft waar hij bang voor is dan ligt ie avonden lang te huilen in bed. Ook is hij dan 's morgens niet uit bed te krijgen, is de hele dag moe en niet fit, heeft hij op school én thuis meer aanvaringen en neemt minder lesstof op. Vaak is hij dan te moe om goed te eten waardoor hij niet de voedingsstoffen binnenkrijgt die hij nodig heeft (hij zit al aan de lage kant qua gewicht) En geregeld is hij, als hij naar bed gaat, te moe om te slapen waardoor hij weer wakker ligt en vervolgens weer gaat piekeren.
Snap je nu onze overweging om te kiezen voor de melatonine? Dat was geen lichte beslissing maar het maakt voor hem zo ontzettend veel verschil dat ik eventuele nadelige gevolgen op de koop toeneem.
Groetjes,
Manon

liedewij

liedewij

18-12-2009 om 09:12

Kiezen uit 2 kwaden

Het is niet zo dat ik het afkeur als er melatonine gebruikt word. Maar ben je bewust van de mogelijke risico's. Soms is het kiezen tussen 2 kwaden; niet slapen of melatonine. Misschien is melatonine dan de minst kwade oplossing. Een poosje terug is hier ook een draadje geweest over melatoninegebruik. Er was daar 1 reactie waarbij de huisarts getest heeft of er inderdaad een melatoninetekort is. Ik heb het onze huisarts gevraagd(heb ook een zoon met inslaapproblemen) maar deze had er nog nooit van gehoord en wilde het ook niet testen. Maar wel "blind" melatonine geven. Dat begrijp ik niet. Waarom niet eerst uitzoeken of er een melatoninetekort is?

Maar ik hoop voor jullie dat het slaapprobleem zich oplost. Misschien op den duur zonder melatonine.

Liedewij

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.