Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Nichtje wordt dakloos door ouders | CJG forum door Ouders.nl
Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Brigitte

Brigitte

09-04-2016 om 20:04

Nichtje wordt dakloos door ouders

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje betreft een nichtje van mij. Er is bij haar thuis altijd al gedoe geweest, ze is dan ook vaak bij ons te vinden, omdat ze het thuis niet trekt.
Ze kan weinig goed doen bij haar ouders, ze zijn erg onredelkjk naar haar toe, schreeuwen en schelden constant naar haar en ga zo maar door.
Sinds een tijd verzet zij zich tegen het absurde gedrag van haar ouders, wat haar ouders niet pikken.
Laatst had ze blijkbaar wat kaarsen en een dienblad op de grond stuk gegooid, omdat ze helemaal brak van woede, verdriet en onmacht.
Nu hebben haar ouders terwijl zij op school zit al haar spullen bij mijn oudere zus ondergebracht (haar tante). Ze verplichten haar nu om daar te gaan wonen terwijl dit absurd is, zo moet ze namelijk bijna 3 uur reizen vanaf daar om op school te komen, ze heeft in die streek geen enkele sociale contacten en ze zou al binnen enkele maanden op eigen aanvraag, naar een begeleid wonen traject gaan.
Ik wil mijn nichtje helpen maar weet niet goed hoe.
Zelf wil ze terug met modder gooien, door aangifte te doen. Is het mogelijk aangifte van diefstal te doen nu al haar spullen bij mijn zus zijn gedropt? of van adresveranderingsplicht of iets dergelijks?
Misschien is dit voor haar wel gunstig om een melding te maken hierover.
Iemand juridisch onderlegd die mij hier wat meer over kan vertellen?
Wat kan ik verder voor haar betekenen? Ik zou haar graag in huis nemen, maae daar is helaas geen plek voor omdat ik zelf 4 kinderen heb, en slechts 3 slaapkamers.
Graag hoor ik van jullie wat ik voor haar kan doen !

Groetjes,

Een tante vol medelijden

Angela67

Angela67

hoe oud is ze?

ik denk dat dat wel uitmaakt voor de mogelijke oplossingen?
kun je haar wel financieel steunen, en dat ze dan bijv in haar woonplaats kan verblijven (begeleid kamerbewonen als ze nog niet oud genoeg is bijv?)
gr Angela

Carina33

Carina33

Ik zou.....

Zorgen dat er een plekje is voor haar bij jullie thuis. Dan leg je er toch een matrasje bij dan maar wat krapper.
Daar help je haar het meest mee en niet een strijd aangaan met haar ouders. Daar heeft je nichtje niks aan. Even deze periode overbruggen totdat ze op zichzelf gaat wonen. Misschien even geen contact met de ouders zou goed voor haar zijn. Pffff wat een lastige situatie. Echt heel naar voor je nichtje. Heeft ze nog broertjes en zusjes?

jane

jane

helaas

Ze word over een halve maand 16. Ik zou dr graag helpen financieel maar ik werk zelf als kassamedewerker, mijn man is sinds een jaar werkloos en wij leven zelf van de voedselbank... dus eigenlijk kan ik het me niet eens veroorloven haar in tr laten wonen, want dat is toch een euro of 20 meer in de week, die ik echt niet kan missen, helaas, want ik zou het graag willen!

Kelly

Kelly

09-04-2016 om 22:04

Minderjarig

Je nichtje is minderjarig dus hebben haar ouders zorgplicht.
Als ze haar niet meer thuis willen laten wonen, zou dat op z'n minst met goed overleg moeten en dat ze bv je nichtje nog wel financieel steunen (bv het bedrag wat jullie nodig hebben om haar bij jullie te laten wonen).
Anderzijds is het nogal wat, impact op jullie eigen gezin..

Gezien ze minderjarig is zou je wellicht ook een melding bij jeugdzorg kunnen maken.
Mi lijkt het me niet dat haar ouders hierop staan te wachten, waardoor je het misschien als stok achter de deur kunt gebruiken. Wel met de kans dat dit tenkoste gaat van de relatie tussen jou en haar ouders.

Daarnaast is ze ook leerplichtig, 3 uur reizen om naar school te gaan is bijna niet haalbaar.
(Uitgaande van als je smorgens om half 9 aanwezig moet zijn.)
Hoe staat jou zus in deze situatie? Kun je met haar hierover praten?

Ik zou in ieder geval iets doen met deze situatie. Niet doen alsof je er niks vanaf weet, maar gezien het feit dat je al dit bericht hebt geplaatst denk ik dat het wel goed komt!

Jaina

Jaina

09-04-2016 om 22:04

Ouders

Kan je de ouders niet vragen om je een bedrag te geven elke week voor eten en dergelijke? En dat je de kinderbijslag krijgt als ze bij jou staat ingeschreven? Dan kan je daarvan kleding ed. betalen. Zo heb je er toch geen extra kosten aan. Bij jullie wonen lijkt me handiger dan bij een tante die op drie uur rijden woont. Er past vast wel een extra matras ergens.
Zolang je maar wel goede afspraken kan maken met de ouders over het financiële deel.

Brigitte

Brigitte

10-04-2016 om 02:04

leerplicht

Dank voor jullie reacties. Ik heb samen met haar een mail weggedaan naar leerplicht en een melding van de ouders gemaakt.
Mijn band met mijn zus maakt me weinig uit, ik hecht meer waarde aan de toekomst van een jong gedreven meisje.
Iemand hier juridisch onderlegd en weet of ergens een aangifte voor gedan kan worden? bestaat er niet iets als zorgplicht? adreswijzigingsplicht?
En als wij een melding bij jeugdzorg maken, is de kans dan niet groot dat mijn nichtje er negatief mee uitkomt? bijv. internaat?

Imogen

Imogen

10-04-2016 om 08:04

jeugdpension

Vanaf haar 16e kan ze naar begeleid wonen of een jeugdpension. Dat is geen internaat, ze heeft er gewoon haar vrijheid. Maar ze moet zich wel aan de regels houden en voor zichzelf zorgen. Misschien eens bij de GGD of de huisarts informeren.

Jeugdpension

Hebben hier in de regio enorme wachtlijsten

Magalí

Magalí

10-04-2016 om 17:04

Begeleid wonen

Begeleid wonen is helaas ook niet alles. Er zijn hier in de buurt twee van die projecten, maar wat ik daar allemaal over hoor, daar word je niet blij van. Begeleiding bij de financiën, bewoners mogen niet rood staan en toch ken ik iemand die daar enorme schulden heeft gemaakt. Verder flink drank- en drugsgebruik en diefstal.

We kunnen natuurlijk pech hebben met deze twee, maar als je nichtje begeleid kamerwonen kan gaan doen, moet ze echt goed uitkijken waar ze dat gaat doen.

In ieder geval fijn dat je je om haar bekommert, hopelijk komt er een goede oplossing!

Imogen

Imogen

10-04-2016 om 19:04

MarSy

'Hebben hier in de regio enorme wachtlijsten'

Dus? Reden te meer om snel in te schrijven, lijkt me.

Imogen

Imogen

Magali

'Begeleid wonen is helaas ook niet alles. Er zijn hier in de buurt twee van die projecten, maar wat ik daar allemaal over hoor, daar word je niet blij van. Begeleiding bij de financiën, bewoners mogen niet rood staan en toch ken ik iemand die daar enorme schulden heeft gemaakt. Verder flink drank- en drugsgebruik en diefstal.'

Er zijn ook kinderen die nog gewoon thuis wonen en enorme schulden opbouwen, of te veel drinken en drugs gebruiken. Daar kun je het begeleid wonen niet de schuld van geven. Bovendien zijn het natuurlijk niet de meest brave kinderen uit de meest stabiele gezinnen die daar belanden. Want die wonen gewoon thuis.
Waar het om gaat, is dat het meisje nu geen plek heeft. En dat kan begeleid wonen of een jeugdpension haar wel bieden.

imogen

Zoals ik het lees is er nu hulp nodig, de optie is dus meer voor lange termijn

Imogen

Imogen

MarSy

Als het nichtje een indicatie kan krijgen, krijgt ze voorrang op die wachtlijst. En als ze nu vast op de wachtlijst wordt gezet, is de tijd die ze eventueel bij TS in huis blijft, ook nog te overzien.

Jammer

"en ze zou al binnen enkele maanden op eigen aanvraag, naar een begeleid wonen traject gaan."
Jammer om daar andere instanties bij te betrekken. In plaats van haar tijdelijk zelf onderdak te geven.
Wat denk je dat de leerplichtambtenaar of danwel jeugdzorg of een rechtzaak tegen de ouders gaat uithalen?
Dan heeft het kind nog steeds geen oplossing.
Niet helpen wel melden vind ik persoonlijk een zwaktebod. Wie weet hoe die ouders thuis het moeilijk hebben en dan gooi jij er nog even een schepje bovenop.

Magalí

Magalí

10-04-2016 om 20:04

Imogen

Natuurlijk zijn het niet de braafste kinderen uit stabiele gezinnen die daar komen te wonen, maar hier kom je echt meer van de regen in de drup...

Jaina

Jaina

10-04-2016 om 22:04

nichtje

Als het om een meisje gaat wat verder geen grote problemen heeft (drugs gebruik, stelen, veel jongens) dan zou ik haar niet zo vlug op zo'n project laten wonen. Ze komt dan ook in aanraking met meisjes die al dat soort dingen wel doen. Ze is op een kwetsbare leeftijd en heeft geen warm thuis om op terug te vallen. Dan zal ze haar vertier misschien elders zoeken en zich te veel in laten met die meisjes.
Het lijkt me dan beter dat ze bij een van de tantes gaat wonen. tante dichterbij is het handigst want dan hoeft ze niet van school te wisselen.
Het enige probleem daarbij is dus het geld gebrek. Als daar iets voor geregeld kan worden dan is dat misschien toch de beste oplossing.
Ik zou haar zelf liever bij mij thuis laten wonen als dat enigszins mogelijk is.

Niet zo negatief

Jaina, wonen bij een van de tantes kan ook betekenen dat ze in het ruziecircuit blijft van haar moeder. Begeleid kamerwonen of wonen in een andere vorm van opvang kan ook positief zijn. Het meisje zal toch veel eerder dan andere kinderen moeten leren op zichzelf te staan.

Ik weet niet hoe de oudste zus er tegenaan kijkt om het meisje op te vangen. Anders zou het meisje gewoon zelf naar de politie kunnen gaan, zeggen dat haar ouders haar eruit gegooid hebben en dat ze geen spullen meer heeft, de politie kan dan zorgen dat ze ergens onderdak vindt. ze komt dan waarschijnlijk in een circuit van professionele hulpverleners terecht, daar kun je pech mee hebben, maar het kan ook zijn dat het goede hulpverlening voor haar is. Wellicht kunnen die ervoor zorgen dat ze eerder op het begeleid kamerwonentraject komt.

Ik kan me de zorgen van Birgitte wel voorstellen: 4 kinderen, 3 slaapkamers, te weinig geld, zelf al bij de voedselbank. Natuurlijk kun je pleegzorg gaan regelen, met vergoeding, maar je moet wel veel geduld hebben dan en die wachttijd moet je ook overbruggen.
Wellicht kun je met haar bespreken of er andere mensen zijn, heeft ze vriendinnen in haar buurt etc.?

Wat betreft het juridische gedeelte, heel even googlen op internet levert al het volgende op op de website van de jurofoon: 'Ook kinderen jonger dan 18 jaar mag je uit huis zetten, maar hieraan zijn strenge voorwaarden verbonden. De wet bepaalt dat je als gezaghebbende ouder voor je minderjarig kind onderdak moet verschaffen, maar niet dat dit in je eigen huis moet zijn. Op grond daarvan kun je je minderjarig kind de deur wijzen.'
Met andere woorden: juridisch gezien hebben de ouders hun 'plicht' voldaan door de spullen van het kind naar tante te brengen.

Ik hoop dat je nichtje zich kan onttrekken aan haar behoefte om wraak te nemen en zich kan gaan richten op haar eigen herstellingsproces en haar eigen leven opbouwen.

Tsjor

Tsjor

AnneJ

Het is lastig iemand in huis nemen als je geen geld hebt en afhankelijk bent van de voedselbank, ik vind dus dat je een lelijke sneer geeft.

Jaina

Jaina

10-04-2016 om 22:04

Tsjor

Als er geen keuze is dan is er geen keuze. Als je afhankelijk bent van de voedselbank dan zal je inderdaad financiële hulp moeten zien te regelen en als dat niet lukt dan is het inderdaad onmogelijk. Maar als dat mogelijk is dan zou ik echt de voorkeur geven aan het nichtje binnen familieverband op te laten groeien. In de opvang wonen ook altijd veel moeilijke jongeren. Dat is natuurlijk ook heel begrijpelijk maar dat kan ook veel invloed hebben op zo'n meisje. Daarnaast ben je zo afhankelijk van elke hulpverlener je treft en waar je terecht kwam. Er is lang niet altijd overal ruimte en er wordt vaak veel met die kinderen gesleept tussen verschillende opvangen. Nogmaals als er geen keuze is dan is het een goede oplossing. Beter dan de straat. Maar als er wel een keuze zou ik er niet voor kiezen.
Er is overigens geen reden waarom ze verder eerder zelfstandig zou moeten worden. Als een van haar tantes haar een thuis kan bieden dan kan ze rustig daar blijven.

Dat lijkt mij ook.

Liever op 15 jarige leeftijd bij familie dan zelfstandig. De band tussen de zussen is blijkbaar zo dat moeder ook denkt dat dit blijkbaar voorlopig (?) de oplossing is. Spullen van nicht zijn bij tante afgeleverd.
Moeder ontvangt kinderbijslag en is misschien bereid om financieël wel bij te dragen. Ik zou als zus geen aangiftes doen maar proberen met moeder tot een oplossing te komen.

Ook, misschien naïef, in de hoop dat dit een tijdelijk opvoedprobleem is en dat de band tussen moeder en kind kan herstellen.

Het verhaal van nicht is ons bekend, ik zou als zussen ook de moeder willen steunen.

Ja marsy

Er maar vanuit gaan dat de ouders fout zitten, die hebben gekozen voor de oplossing bij een andere tante, kan best een probleem opleveren met school, maar die puzzels liggen niet eenvoudig. Die kant van het verhaal kennen we ook niet.
Zelf geen oplossing kunnen bieden maar dan wel melden. Waarvan je weet dat dat de zaken er beslist niet makkelijker op maakt, hoe meer mensen je erbij betrekt, die allemaal wat anders willen, hoe moeilijker het wordt, en je geeft het meisje ook de illusie dat er wel een mogelijkheid is om het op haar manier goed te krijgen.
Die kans lijkt me vrij klein.

Jaina

Het gaat niet alleen om geld, maar ook om ruimte: drie slaapkamers voor 6 mensen is krap als daar een 7de bij komt. De andere tante woont blijkbaar op 3 uur reizen, dus dat is ook lastig. Als een kind ergens professioneel wordt opgevangen wil dat nog niet zeggen dat je niets meer hoeft te doen als tantes. Je kunt op heel vele manieren je betrokkenheid laten blijken en zorgen dat nichtje een vertrouwenspersoon heeft bij wie ze terecht kan, voor langere tijd.

Tsjor

Jaina

Jaina

12-04-2016 om 00:04

Tsjor

Voor mij persoonlijk zou dat geen reden zijn. 6 mensen met drie slaapkamer is 2 mensen per kamer. Komt er een bij dan heb je een kamer met 3 mensen. Alleszins acceptabel. Niet ideaal maar wel te doen. Mijn kinderen hebben ook wel periodes met drie man sterk op een kamer gelegen. soms kan het gewoon even niet anders.
Kijk, ik snap heel goed dat als je van de voedselbank afhankelijk bent het financieel gewoon niet gaat. Maar kinderen kunnen echt prima met 3 of 4 samen op een kamer slapen. Daar hebben ze stapelbedden voor uit gevonden

Imogen

Imogen

12-04-2016 om 06:04

Jaina

'Maar kinderen kunnen echt prima met 3 of 4 samen op een kamer slapen.'

Niet alle slaapkamers zijn groot genoeg voor een stapelbed en een (derde) los bed hoor. Zeker niet als er ook nog kleding + kledingkast en alle schoolboeken bij zitten.

Met Jaina eens

Je wil het of je wil niet. Als het moet kan er altijd iemand bij. Wel eens in een asielzoekerscentrum gekeken? 4 mensen met hun hele hebben en houden op 12 vierkante meter?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.