Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

emma43
16-03-2009 om 10:03
Negatieve aandacht.
Ik lees de gesprekken van mijn dochter op msn en tot mijn schrik heb ik ontdekt dat ze op een hele verkeerde manier aandacht vraagt.Het lijkt net of ze een toneel speelt.Ik vraag me af of dit pubergedrag is of wat we er verder mee moeten.
Het is opzich een vrolijk meisje,14 jaar,wel heel onzeker en gevoelig,heeft vriendinnen,een vriendje en op school heeft ze het ook naar haar zin.
Maar zo heeft ze laatst een periode gehad dat ze haar vriendje en vriendinnen wijs maakte dat ze niet at,want ze vond zichzelf te dik.Maar ondertussen zit ze wel te snoepen achter de computer.Dus iederen gaat zich zorgen maken ,terwijl er niets aan de hand is,ze vertelt dan ook dat ze flauw gevallen is,omdat ze een hele dag niet gegeten heeft,wat absoluut niet waar is.
Zo zit ze ook rustig te vertellen dat ze zit te huilen en depressief is ,terwijl de computer in de woonkamer staat en ons niets opgevallen is.
Een poos terug had ze ruzie met haar vriendje,want ze had ontdekt,dat een klasgenootje hem probeerde in te pikken.
Op msn verteld ze dan tegen hem dat ze zo verdrietig is en gekwetst door dat meisje,dat ze zich hele dagen in moet houden om haar niet in elkaar te slaan.Dat ze niet in staat is om tegen dat meisje te praten enz enz,een heel drama.Maar vervolgens gaat ze wel vrolijk met het meisje om,laat leuke krabbels achter op haar hyves en spreekt in het week-end met haar af.
Ik weet niet hoe ik hier mee om moet gaan.Ik kan haar hier ook niet zomaar op aan spreken ,omdat ze niet weet dat ik haar gesprekken lees.
Sommige vriendinnen van mijn dochter zijn ook echte dramaqueens en maken overal problemen van,maar mijn dochter liegt gewoon.
Denken jullie dat dit een fase is en dat het wel over gaat of moet ik hier aandacht aan gaan besteden???
Groetjes Emma

evenzo
16-03-2009 om 14:03
Herkenning
wij hebben precies hetzelfde gehad met onze dochter,zij loog tegen haar vriendinnen,ze zou mishandeld worden en er zouden hier de meest vreselijke dingen met haar gebeuren.toen we het lazen ( msn gecontroleerd)schrokken we verschrikkelijk,want het waren echt pure leugens,waar ze heel veel aandacht mee kreeg.
onze dochter was heel onzeker over zichzelf,en heeft deze verhalen verzonnen om toch maar aandacht te krijgen en *erbij* te horen.
uiteindelijk is dochter in therapie gegaan ,ze is nu minder kwetsbaar,en heeft geleerd dat ze ook zonder die afschuwelijke verhalen een gewaardeerde meid kan zijn.

mariposa
16-03-2009 om 14:03
Niet op aanspreken
Emma,
Ik zou je dochter er niet op aanspreken.
Maar wel een beetje sturen in haar gedrag. Je kunt bijv. advies aan haar vragen, wat zou jij doen als, of hoe zou je het vinden als....dat zet haar zelf tot denken.
zoals jij het omschrijft zie ik het meer als een vorm van aandacht...maar waarom? Probeer dat een te achterhalen.
Ga niet te letterlijk op details in....je drijft haar verder van je af. Neem haar in vertrouwen en neem die onzekerheid weg.
Ik denk dat het gewoon een vorm is om zichzelf in de kaart te zetten.
Al die concurrentie van die meiden.....

albana
16-03-2009 om 15:03
Open kaart spelen
wauw alex, dat is erg netjes van je!
ik vindt trouwens dat je msm-gesprekken best kunt nalezen. Mits ze maar op de hoogte zijn dat jij dat kan en het misschien ook wel doet (niet alles, maar om te checken zo nu en dan). En als je het dan leest vindt ik dat het ook moet gebeuren in overleg met het kind zelf.
Ik ben het enigzins met alex eens....on-line kunnen ze vreselijk dramatisch doen tegen elkaar, het zou best een soap-kopie-gedrag kunnen zijn, geen idee waar het vandaan komt. In ieder geval is het een veelvoorkomend iets bij pubers. Ik zou met d'r praten eventueel met msm erbij en haar laten vertellen waárom ze zo doet. Niet het feit an sich veroordelen of op de letter wat ze geschreven heeft...daar gaat het niet om tenslotte. Als je helder hebt waarom kun je verder gaan denken.
groeten albana

drama queen
16-03-2009 om 16:03
ik heb het vroeger ook gedaan... Ik had het thuis erg moeilijk, werd gepest op de lagere school (heel verschrikkelijk) en wist me niet een houding te geven op de middelbare school. Waarschijnlijk ben ook ik in die tijd begonnen met fantasieën/leugens vertellen. Ik vertelde ook wel de gruwelijkste dingen, ben wel eens 'flauw gevallen' of kwam met sporten net even verkeerd terecht om dan een week met verband te lopen.
Bij mij was het een combinatie van aandacht krijgen (thuis kreeg ik die niet, of alleen van het verkeerde soort) en van sympathie kweken (zelfs medelijkden nam ik genoegen mee).
vraag door!!! Het hoeft niet altijd iets groots te zijn, in onze ogen, maar er zal toch heus wel iets zijn. Al is het maar houding bepalen, onzekerheid, dat soort dingen.
sterkte!
voormalig drama-queen (want, nee, ik doe het niet meer, niet nodig)

maggietel
16-03-2009 om 18:03
Msn controleren
Msn controleren doe ik ook, alleen onze zoon is wel op de hoogte. Ik lees niet de hele gesprekken maar kijk zo nu en dan wel globaal of ik iets geks (lees: gepest, rare taal etc.) tegenkom, en dan als ik eerlijk ben vooral bij bepaalde vriendjes. Omdat ik weet dat niet alle combi's van zoon met vriendjes zo voortreffelijk zijn. Ik zou haar hier wel mee confronteren en vragen waarom de waarheid niet 'mooi' genoeg is.

wil40
16-03-2009 om 23:03
Negatieve aandacht
Eigenlijk zegt emma43 het zelf al. Haar dochter vraagt op een negatieve manier aandacht. Ze wil er bij horen? Ze is heel onzeker? Of haar eigen leventje vindt ze nog al saai en ze kleurt de boel wat rozer?
Ik zou er ook eens rustig een gesprekje over hebben zonder meteen te melden dat je haar MSN naleest. En ik vind dat niet zo erg.
Je doet dat als moeder niet uit nieuwsgierigheid, je maakt je zorgen. Een dagboek vind ik een heel ander verhaal. Dat heeft niets te maken met sociaal verkeer, komt niet naar buiten. Daarin mag je liegen en fantaseren.

emma43
17-03-2009 om 10:03
Dochter.
Gisteren heb ik een gesprek gehad met m'n dochter.Ik vertelde haar dat ik verbaasd was een leuke krabbel op hyves te lezen bij een meisje waar ze ruzie mee heeft.
Ze legde me uit dat ze echt heel erg boos en gekwetst is door dat meisje,maar ze durft dat tegen dat meisje zelf niet te uiten.Ze is ook enorm bang geweest haar vriendje kwijt te raken.Mijn dochter vind het erg belangrijk dat iedereen haar lief en aardig vind.Ze heeft bijna heel de lagere schooltijd sova-trainingen gehad om haar sterker te maken,maar ze blijft gevoelig en onzeker.Ik heb haar uitgelegd dat ze dan niet tegen andere moet klagen,maar toch duidelijk boos tegen dat meisje moet zijn.
Op school gaat ze met 3 meisjes om.Ze was eerst veel met meisje A,op een gegeven moment laat meisje A haar vallen en gaat met meisje B om,mijn dochter en meisje C gaan dan met elkaar om.Mijn dochter wordt ziek,echt moe en uitgeput,ik vermoed van het piekeren en niet slapen......in die week laat meisje B ,meisje A ,weer vallen,dus als mijn dochter op school komt,gaat ze weer gewoon met meisje A om,waat ze zoveel verdriet van heeft gehad.mijn dochter staat nu tussen meisje A en meisje B en C in,ze willen alledrie dat mijn dochter met hun omgaat en de andere laat vallen,mijn dochter kan hier absoluut niet tegen en ligt 's nachts wakker,heeft vorige week 2 onvoldoendes gehaald en word ontzettend moe.
Ik denk dat ik me moet realiseren dat ik dit misschien onzin vind en niet de moeite waard om je zorgen om te maken,maar dat dit voor haar wel grote problemen zijn en dat ik er meer aandacht aan moet besteden.Ik denk dat ze inderdaad dingen gaat verzinnen om aandacht te krijgen.Omdat mijn dochter voor iedereen klaar staat, en altijd maar lief en aardig blijft ,word er aan haar ontzettend getrokken,maar zelf wordt ze niet gezien.
Ik heb me voorgenomen iedere dag even met haar de dag door te nemen en ik houd even in de gaten of het drama gedoe op msn minder wordt.
Gisteren tijdens het gesprek viel me wel op dat haar vriendinnen ook overal een drama van maken.als er ook maar iets gebeurt vergaat heel de wereld,is hun leven helemaal verziekt enz enz.

emma43
17-03-2009 om 11:03
Gesprekken lezen.
Ik ben het eigenlijk wel met Alex eens.Toen mijn dochter op msn ging hebben we afgesproken dat er geen ruzie gemaakt wordt via msn en er wordt niemand toegevoegd zonder mijn toestemming.Even heb ik toen de gesprekken nagelezen om te controleren,mijn dochter was hiervan op de hoogte.
Later werd ze erg opstandig, ze vond dat de gesprekken op msn prive waren en toen hebben we samen de geschiedenis uitgezet.
inderdaad net wat Alex zegt, telefoongesprekken luister je ook niet af en alle jongens en meisjes die ze op msn heeft ziet ze bijna iedere week en dan kunnen ook prive zaken besproken worden zonder dat ik op de hoogte ben.
Maar omdat ik de laatste tijd merkte dat mijn dochter niet lekker in haar vel zat,daardoor 2 keer een week thuis moest blijven van school en niets tegen me vertelde ,ging ik me zorgen maken en ben ik gaan controleren.Meteen las ik het verhaal over het niet eten en toen ben ik blijven controleren.Blijf dit nu toch even doen.

Tirza G.
17-03-2009 om 14:03
Emma43
Ik wens iedere onzekere pubermeid een liefdevolle moeder zoals jij!
Tirza