Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Nietmachine
30-05-2017 om 12:05
Na-examen-luiheid
Even spuien want ik ben het (nu al) kotsbeu. Mijn zoon heeft examen gedaan en zit alleen maar thuis. Hij wil geen baantje zoeken (ik kan straks lenen)en doet helemaal niets behalve uitslapen en heel errug chagrijnig zijn als wij vinden dat hij iets moet doen, al is het maar de was ophangen of boodschappen doen.
Nu moet hij maar allerlei klussen en klusjes in en rondom het huis doen maar de negativiteit spat er vanaf.
Een baantje zoeken doet ie niet, dan vindt hij dat wij zeuren maar de klussen thuis worden niet betaald.
En dan nog zo 3 maanden tot de studie begint. De afstand is te ver om te bereizen maar behalve (na aandringen van ons) voor het inschrijven bij studentenhuisvesting, heeft hij nog niets gedaan.
Ik wil graag helpen maar ik trek niet een iemand die niet(s) wil.
AArgh, ik word er zo kregel van.

Phryne Fisher
30-05-2017 om 13:05
Niet
Wat gebeurt er als je niet zeurt en niets doet? Heeft hij dan straks geen kamer en moet hij uren per dag reizen? Dat is vast heel vervelend dus hij zal het daar niet op laten uitkomen? Hem dwingen om een baantje te zoeken heeft weinig nut, zo'n werkgever zit ook niet op een ongemotiveerde kracht te wachten.
Ik zou hem dus afgezien van enkele klussen niet verder lastig vallen. Kennelijk heeft hij voldoende aan zijn zakgeld en geen noodzaak om aan het werk te gaan.
Ik herken het overigens helemaal maar heb mijn zeuren beperkt tot een minimum. Ze zoekt het maar uit ;-)

ijsvogeltje
examens zijn net een week klaar
Ik weet niet hoe het met jouw kind zit, maar mijn zoon is pas net een week klaar met de examens. Dan mógen ze toch gewoon nog even in de ik-wil-helemaal-niets-modus zitten? Ik kan mij eerlijk gezegd best voorstellen dat een puber opstandig wordt als hij direct thuis aan het klussen wordt gezet. Om wat voor 'klusjes en klussen' gaat het trouwens? Is het realistisch om te verwachten dat hij daar vrolijk zijn vrije tijd in steekt?

Wilgenkatje
als je niets te doen hebt
Doe het dan niet hier.
Ik herken je chagrijn en de auteur van deze spreuk ook. Het is heel jammer dat hij nu zo humeurig is, want dit is waarschijnlijk de langste vakantie van zijn leven !! Later zal het hem misschien spijten dat hij deze fase niet meer heeft gewaaedeerd. Misschien toch eens een bezinningsmomentje plannen. Samen de stad in, ergens samen eten en luisteren hoe hij er tegenaan kijkt.

Walnoot
Maar
ben je zelf ook alle dagen thuis? Mijn dochter is nu ook vrij en geniet met volle teugen van de rust . Overdag lekker films kijken. Af en toe haar dieren verzorgen. Ze heeft wel haar krantenwijk maar heeft toch besloten om geen bijbaantje te zoeken. Ik vind het prima. Ik laat haar lekker genieten. Af en toe kookt ze alvast en voor de rest laat ik haar. Nu is ze gelukkig niet chagrijnig. Laat hem lekker een paar weken genieten. De examens zijn toch net afgerond.

Alkes
wilgenkatje
Ik krijg de indruk dat zoon TS vooral humeurig is als hem gevraagd wordt klusjes te doen. Niet dat hij altijd sacherijnig is. Ik ben het eens met ijsvogeltje, ik snap zo'n ik-wil-niks-modus wel. Sterker ik herken hem van vroegere tijden. Zelfs dat inschrijven bij studentenhuisvesting vond ik al een heeeeele onderneming. Het is allemaal goed gekomen trouwens.

Phryne Fisher
30-05-2017 om 14:05
Het is wel kei-irritant ;-)
Dochter ziet er een beetje tegenop om een baantje te zoeken en om te werken. Ze ziet de noodzaak ook niet zo omdat ze weet dat haar noodzakelijkheden toch wel betaald worden. Verder is ze in de gelukkige omstandigheid dat ze een goed gevulde spaarrekening heeft (die ze natuurlijk niet zelf bij elkaar gewerkt heeft). Het stoort mij dus best wel eens dat het op de bank zit en zapt, maar ik wil ook niet noodgedwongen de zomermaanden op kantoor gaan werken. En toch begrijp ik haar wel, het was een stressvol jaar dus dan wil ze ook even niets. Zou ik ook wel willen ;-)

Kaaskopje
30-05-2017 om 14:05
Mag hij?
Als de examens pas een week geleden afgelopen zijn (ik wilde het al opzoeken ), dan snap ik je zoon volledig. Als jij na een periode hard werken eindelijk vakantie hebt, ben je dan ook meteen te porren voor allerlei klussen, of parkeer je je billen dan op een lekker stoeltje in de tuin of een vakantie-adres? Spreek hem liever aan over wat hij in de toekomst wil gaan doen. Laat hem daarover nadenken. Bedenk vooral dat hoe harder jij hem gaat pushen, hoe dieper zijn hakken in het zand gaan.

Hanne
01-06-2017 om 08:06
Loslaten
Misschien is het verstandig gewoon te genieten van de laatste maanden dat hij thuis is. Het zou toch zonde zijn om die tijd af te sluiten met ruzie over het ophangen van de was.
Even uitrusten voor de rest van zijn leven begint, kan helemaal geen kwaad.

Kaaskopje
01-06-2017 om 12:06
Nietmachine
Hoezo moet jij eigenlijk lenen voor de studie van je zoon?

Kaaskopje
01-06-2017 om 13:06
Het kan zomaar omslaan
Mijn jongste dochter heb ik ook een beetje aan moeten zwengelen toen ze 16 jaar was, maar toen de knop eenmaal omgezet was, is die ook definitief zo blijven staan. Zonder baan geen geld voor leuke dingen en dat motiveert enorm.

Fiorucci
01-06-2017 om 17:06
Jeetje
Laat ze toch even...ze moeten nog zoveel na de zomer. Net klaar met examens, stiekem wat nerveus voor de uitslag misschien..en of ouders het nou leuk vinden of niet...ze hebben vakantie. Even laten sudderen en na de uitslag verder praten.

skik
01-06-2017 om 22:06
Prima hoor
Mijn dochter heeft de afgelopen drie jaar zo hard moeten sappelen, die mag van mij tot augustus vegeteren als ze wil.
Wel grappig, twee dagen na haar laatste examen zat ze met een vriendin aan tafel een werkstuk te maken. Een andere vriendin deed mee via facetime. Ze hadden een documentatiemap gemaakt en waren van alles en nog wat aan het uitzoeken en bediscussiëren. Ik vroeg wat ze deden en vooral waarom, ik dacht dat één van die meiden misschien een toelatingsopdracht voor een vervolgstudie moest maken misschien. Maar ze hadden afkickverschijnselen, zeiden ze, dus ze doken er voor de lol nog maar eens lekker in. Tsss...
skik

Kaaskopje
02-06-2017 om 00:06
Strand
Toen mijn vriendin en ik examen gedaan hadden, zijn we in bikini in een kuil op het strand gaan liggen. Veel te koud nog, maar het moest gebeuren. Demonstratief niets doen na die zenuwslopende weken! .

Priem
Laat gaan
Na de examenperiode mag er toch ruimte zijn om niets te doen?
Omdat jij er niet tegen kan moet hij actief worden?
Dat kan hij voor de rest van zijn leven nog. Ik word altijd zo moe van het altijd maar über-nuttig bezig te moeten zijn.

Hod
rustig
Ik ben zo blij voor zoon dat hij nu lekker kan niksen. Jaren moeite gedaan om hem gemotiveerd op school te houden en nu de examens al voorbij met goede hoop mbt uitslag. En zoon is blij blij blij. Geen gezeur aan zijn hoofd, niks moeten. Alleen zijn zaterdagbaantje.Ik vind het leven met een puber in vakantiemodus heerlijk relaxed. En ja, ook hier wordt amper iets gedaan, soms in stand dat doe ik morgen wel. Uitslapen in de breedste zin van het woord, heel soms met vrienden weg, veel Netflix.
Laat gaan laat gaan

Mari39
02-06-2017 om 11:06
Hier
Heeft zoon ook zo'n instelling. En enerzijds vind ik dat hij best lekker mag luieren, uitslapen, veel gamen etc. Eindexamen of niet vakanties zijn ook om uit te rusten. Maar geen baantje betekent niet dat ik al zijn vakantie uitjes ga sponsoren. Dat heb ik hem wel verteld. En aangezien hij dingen wil doen en ook voor iets idioot duur wil sparen, heeft hij zijn krantenwijkje ingeruild voor iets bij de supermarkt.
Het enige waar ik me echt aan erger in vakanties, is dat er bij het avondeten een puber aanschuift die consequent zijn pyama nog aan geeft. Hij douchet wel en poetst ook zijn tanden, maar toch.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.