Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

hedowo
20-05-2009 om 21:05
Motiveren van zoon 14 jaar "kreet hij weet niet wat hij wil"
Hallo allemaal.
Vandaag na thuiskomst werk zat zoonlief nog steeds achter de computer.Hij heeft vrije toegang tot zijn eigen laptop,mits er huiswerk en er ook gelezen word.Dat lapt hij nogal eens aan zijn laars.Op de vrijdag sport hij wel een uur maar voor de rest alleen tv playstation en computer.Wat mij irriteert is dat hij daarnaast totaal geen interesse toont voor andere dingen dan spelletjes spelen.
Wat ik wel mooi vind is dat hij dat wel online speelt met klasgenoten of vriendjes dan ben ik vaak wat tolleranter.
Hoe motiveer ik hem om ook na schooltijd iets anders te gaan doen? Als ik met hem daar een gesprek over probeer aan te gaan.weet hij niets anders te verzinnen.
hij mag in principe alles tennis-dansles-theater volleybal.
Maar ik schrok van zijn uitspraak "ik weet niet wat ik wil"de tranen stonden in zijn ogen.
Wel zit hij enorm in de groei bijna een cm in de maand.Zou het daar aan liggen dat hij zo passief is?
Verder een heel makkelijke vriendelijke zoon.
Helena (moeder zoon 14 en dochter 17 jaar)

sus-anne
20-05-2009 om 22:05
Regels
hier ook een *ik weet niet wat ik wil*kind,houdt niet van sport ,niet van lezen, verveelt zich snel.
maar dat is bij ons geen excuus om je dagen achter de pc te slijten.
dochter van 15 mag 1,5 uur per dag achter de pc,dochter van 12 mag 1 uur per dag.
jongste speelt nog veel buiten ,dochter van 15 gaat uiteindelijk toch maar lezen,of naar een vriendin.
en als ze zeurt dat ze zich verveelt,mag ze helpen in het huishouden,en vreemd ,opeens heeft ze het dan heel druk;-)

Damajo@
21-05-2009 om 00:05
Hier ook regels
Mijn zoon mag zowiezo geen PC of TV op zijn kamer, hij kan zichzelf niet begrenzen. Hij mag hier 1,5 uur achter de PC, maar sjoemelt als wij de hort op zijn. Dat is niet zo heel erg, een beetje sjoemelen is ingecalculeerd zeg maar.
Ook zijn nieuwe laptop dient beneden afgegeven te worden. In elk geval tot na het eindexamen.
Als zijn tijd om is gaat hij gitaarspelen, lezen, leren etc.Of bij vervelng maag hij de was ophangen o.i.d.
Is er een gemeentegids waarin alle sportclubs staan? Misschien is er meer keus. Zo is mijn zoon 3 jaar lid geweest van een kanoclub, erg leuk.
Ik ken veel jongeren die PC-verslaafd zijn, wat meer regels ( en lichaamsbeweging)kan geen kwaad.
Damajo

Saartje
21-05-2009 om 16:05
Wel regels
Hoi hedowo
Ook hier regels. Dochter van 15, Zoon van 13.
Regels maximaal 1,5 uur per dag gamen. Geregeld via time slot. Minimaal 1 buitenhuis activiteit verplicht.
Verder zorgen voor plek om te hangen buiten je eigen gezichtsveld helpt bij mij ook.
succes
Saar

Tinus_p
22-05-2009 om 11:05
Genoeg
helena:
"Wel zit hij enorm in de groei bijna een cm in de maand.Zou het daar aan liggen dat hij zo passief is?"
Plus de puberhormonen, plus schoolwerk, plus reizen naar school. Onderschat dat niet.
Het is van een afstandje wat moeilijk te beoordelen, maar ik vind het niet per se nodig dat hij ook nog een hobby of sport heeft. Dikke kans dat dit gewoon 'genoeg' is.

ozzieozzie
25-05-2009 om 12:05
Ook hier inmiddels grenzen...
was altijd erg voor: het regelt zichzelf wel, maar kwam tot de ontdekking dat het zich dan inderdaad erg vanzelf regelt: we zagen onze 14 jarige helemaal niet meer!!! had het prima naar zijn zin achter zijn laptop in zijn kamer...
mwah...
timeslot ... ai wat was hij boos!!!
maar wij hebben wel weer onze zoon terug, is weer sociaal en gezellig in huis...
we hebben geleerd: heeft wel degelijk nog grenzen en leiding nodig!

MaximeM
26-05-2009 om 09:05
Hoe is de regel dan precies bij jullie?
Hoi,
Ik zeg mijn zoon (11 jaar) ook vaak genoeg, nog één kwartiertje en dan stoppen. Maar hij heeft ook nog gewoon tv, nintendo ds of playstation. Eigenlijk hoort dat er natuurlijk ook bij hé. Dus 1,5 uur 'beeldscherm' per dag? Hij mag 's avonds na het eten wel gewoon met ons meekijken naar de televisie (moet ik dat ook meetellen?) maar zit dan ook soms nog even op de computer. Ik wil dit ook wat meer aan banden gaan leggen ookal hebben we nu (nog) geen problemen met hem.
Maxime

sus-anne
26-05-2009 om 11:05
Bij ons
Bij ons is de regel;de tv komt overdag nooit aan.( doordeweeks)
pas vanaf het moment dat wij gaan koken mag de tv aan,en verder s,avonds na het eten.
kind van 15 mag anderhalf uur per dag achter de pc,kind van 12 mag een uur.Maar na het eten wordt er eerst huiswerk gemaakt,de schooltas ingepakt,het lunchpakket voor de volgende dag gemaakt,als dat allemaal gedaan is
en als er dan nog tijd over is voordat het bedtijd is kunnen ze kiezen,of achter de pc ,of voor de buis,of allebei .
dochter van twaalf kiest ook nog vaak voor even een uurtje buitenspelen.
Wij hebben overigens geen playstation,jongste heeft wel een ds ,die ze meestal alleen gebruikt als we in de auto zitten.
in het weekend kijken de kinderen ook weleens overdag tv,maar dan kiezen ze een dvd die ze willen zien,en daarna gaat de tv weer uit.

Lhena
27-05-2009 om 23:05
1 uur om de dag
Hier mogen de meiden (11 en 14 jaar) om de dag een uur op de pc. De ene dag dus de oudste een uurtje, de volgende dag de jongste een uurtje. Playstation, gameboy, of andere spullen in die aard hebben ze niet. Tot nu toe lukt dit goed. Het is gewoon een regel van het huis, wat natuurlijk niet weg neemt dat we deze regel aanpassen als ze weer wat ouder worden...