Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Motivatie probleem beginnende puber groep 8

Hier een beginnende puber (met adhd) die het hélemaal gehad heeft in groep 8. Niks is er meer goed, huiswerk is stom, juf is stom en gemeen, klasgenoten irritant en ze liegen en pesten andere (oa zijn vriendje) kinderen, musical heeft hij geen zin meer in want de juf dreigt met van alles en nog wat tijdens het oefenen. Hij kan zich momenteel helemaal nergens op concentreren zo gauw het maar iets met school te maken heeft. Hij staat op scherp is zeer snel geïrriteerd door van alles en nog wat. Voelt zich snel benadeeld en is daar dan echt verdrietig om. Hij slaapt laat en slecht de laatste tijd dus dat werkt ook niet echt mee. Hij kijkt erg uit naar de brugklas van het vo. Wat is jullie ervaring, komt de motivatie dan vanzelf weer wat terug wat schoolwerk en hobbies betreft?? (met de nodige sturing en begeleiding natuurlijk)
Maar momenteel dreigen we in een zeer negatieve spiraal te komen, overal over mopperen en op schelden begint ook een gewoonte te worden lijkt het wel. Juf is niet echt aanspreekbaar over de problemen, alles waar je over begint wordt op zijn adhd gegooid (en op twee rugzak leerlingen in de klas) en dat is lang niet in alle situaties het probleem. Is het de energie nog waard of zitten we onze tijd maar gewoon uit daar op school??
Met de school op zich moet ik nog een aantal jaren verder ivm onze dochter.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

27-05-2009 om 20:05

Hoe lang nog

Dit heeft volgens mij niets met ADHD te maken hoor Dit is gewoon groep 8 Hoe lang moet-ie nog? Hier moeten de basisscholen tot 24 juli........da's best nog lang.

Tirza

Anne Krochten

Anne Krochten

27-05-2009 om 20:05

Snipperdagenkaart

Hoi Maggietel,

Mijn kinderen hebben het ook allemaal lastig gevonden de laatste maanden van de basisschool. Om die tijd een beetje te verzachten heb ik voor die maanden een snipperdagenkaart ingevoerd.

Ze hadden een beperkt aantal in overleg in te plannen dagen dat ze met toestemming thuis konden blijven. Op dat soort dagen gingen we dan even wat leuks doen om te ontladen, met als voorwaarde dat ze de rest van de dagen zonder te mopperen naar school gingen en accepteerden dat het niet anders was.

Dat heeft hier goed gewerkt.

Groet,
Anne

maggietel

maggietel

27-05-2009 om 21:05 Topicstarter

Geruststellend

Jullie reacties klinken geruststellend. Ik ga in ieder geval mijn energie niet meer steken in de relatie juf/kind/klas en andersom. Dat de eventuele hervonden motivatie niet voor de rest van zijn schoolcarriere zou zijn had ik ook niet verwacht, hopelijk houdt het wel iets langer aan dan de 4 weken maar we zullen zien. Hij is ook niet echt gewent om te werken voor school, de meeste dingen heeft hij al die jaren op zijn sloffen gedaan zonder echte problemen. In groep 6 hadden ze een heel leuk schooljaar bij deze juf, maar ze denkt volgens mij dat het nog steeds groep 6 kindertjes zijn en dat valt wat tegen. Ze zijn ondertussen wat bewerkelijker geworden voor haar. Ik had zelf ook niet de indruk dat het te maken had met zijn adhd (dat heeft tot op heden nooit echt gedragsproblemen op deze manier gegeven, heeft meer last van gebrek aan concentratie) maar bij alles wat er voorvalt komt de juf hiermee op de proppen en daar baal ik van. Wij hebben zelf zijn adhd nl nooit als excuus voor wat dan ook gebruikt en de juf doet nu niet anders, alleen wel op een negatieve manier.

maggietel

maggietel

27-05-2009 om 22:05 Topicstarter

Tirza

Hier krijgen ze een week eerder vakantie en er zitten nog wat leuke dingen in het verschiet. De avondvierdaagse (hoewel, hij zit natuurlijk precies in het groepje bij de juf), zwemvierdaagse, eindfeest van de voetbal, autocross weekend waar hij heen mag, dus we hopen de tijd hiermee te kunnen overbruggen. Stiekem had ik ook al aan een dagje schoolziek gedacht maar wil dat ook niet te makkelijk promoten. Hij is dit schooljaar in januari/februari al behoorlijk veel ziek thuis geweest.

maggietel

maggietel

28-05-2009 om 08:05 Topicstarter

Adhd/vo

Op het inschrijfformulier staat het wel maar verder in de rapportage wordt er op ons verzoek niet op ingegaan. Zijn adhd (met een tikje pdd-nos) is vooral voor hemzelf lastig omdat hij snel last heeft van teveel prikkels en nieuwe (of onverwachtse) dingen. Hij zal door een vreemde ook niet zo snel als adhd-er opgemerkt worden, eerder als ass-er. Daarom willen we graag even aankijken hoe het gaat op het vo en eventueel het gesprek op school aangaan naar aanleiding van dan relevante zaken. De basisschool had/heeft al zo'n vastomlijnd idee over hem dat we niet willen dat zij dat gaan ventileren naar het vo. Door de huidige juf is hij min of meer afgeschreven naar mijn gevoel en daar kan ik me nogal aan irriteren. Naar aanleiding van zijn cito-score die hoger uitviel dan dat zij ingeschat had kreeg ik de opmerking "ja maar hij heeft de toets wel gemaakt met medicatie". Toen dacht ik "ja duh, dat zou lekker kindje pesten zijn zeg, dagelijks medicatie geven behalve als hij een toets moet maken". En van de medicatie wordt hij niet intelligenter hoor, hij kan zich beter concentreren dus geeft een eerlijker beeld. Het is waarschijnlijk niet goed maar ik kan de energie momenteel niet opbrengen (ivm mijn cva in nov 2008) om daar nog iets mee/aan te gaan doen. Die energie steek ik liever in mijn gezin op een positieve manier.

Vera*

Vera*

28-05-2009 om 09:05

Maggietel beetje ot

Hier is er volgens de regels een onderwijskundig rapport opgesteld dat wij kregen voordat het naar het vo werd gestuurd. MAAR: onofficieel wordt er ook informatie uitgewisseld en weet je dus niet hoeveel en wat er precies verteld is aan het vo. Dat onofficiele gebeurt doordat het vo met alle basisscholen van aangemelde leerlingen TELEFONISCH contact opneemt. Ga er dus niet van uit dat je zoon nog een blanco blaadje is.

maggietel

maggietel

28-05-2009 om 16:05 Topicstarter

Haha pandia

volgens mij is de juf aan een heeeeeeeeeeeeele lange vakantie toe, en dat noemen ze ook wel pensioen.

maggietel

maggietel

Nikus

ik vond het ook een heel vreemde opmerking en dat heb ik ook wel aangegeven. Je laat een kind met bril toch ook zijn bril niet afzetten bij een toets. Het slaat naar mijn mening ook helemaal nergens op.

maggietel

maggietel

Vera

De juf was het er helemaal mee eens om zijn adhd verder niet aan te geven op de nieuwe school. Omdat hij volgens haar geen adhd heeft maar pdd-nos/ass. (ja ja een echte ervaringsdeskundige denkt ze te zijn ivm familielid met asperger) We krijgen haar ook niet aan het verstand dat kinderen met een zelfde diagnose héél verschillend kunnen zijn.

Vera*

Vera*

28-05-2009 om 16:05

Maggietel

Van de pddnos zullen ze dan wel weten, ook al staat het niet in het onderwijskundig rapport.

maggietel

maggietel

28-05-2009 om 19:05 Topicstarter

Vera

Dat zou kunnen dat ze dat ter sprake heeft gebracht, maakt me eerlijk gezegd ook niet zo heel veel uit. De diagnose die er is staat zwart op wit en daar staat alleen adhd type 1 met hyperactiviteit.
Dus we zien wel wat er van gaat komen.

Astrid

Astrid

28-05-2009 om 20:05

Herken het ten dele

Ik herken het maar ten delen. Zoon vindt het juist nog erg leuk op school. Begint nu al een soort heimwee te krijgen. Hij brengt elke ochtend z'n zusjes in gr. 5 en gr. 2 in de klas en gaat daar dan lekker op een stoeltje zitten. Liefst blijft hij daar de hele ochtend hangen. Van nu kan het nog. Bij hem in de klas doen ze ook heel veel leuke dingen. Veel uitjes zoals sport, musea e.d. Zo meteen nog kamp en de musical. Met de juffen is ook niks mis.

Wat minder gaat is dat zoon (die extreem goed kan leren) totaal geen zin in huiswerk heeft op het moment. Ze zijn nou met hun 2e werkstuk bezig. Het gaat over geschiedenis. Ondanks dat zoon geschiedenis geweldig vindt (en het ook echt zijn ding is) gaat het werkstuk zeer moeizaam en werkt hij er alleen aan onder veel protest.
Daarnaast wil zoon elke avond later naar bed. Als het aan hem ligt zit hij elke avond tot 11.00 te lezen of TV te kijken. Nou niet dus....

maggietel

maggietel

29-05-2009 om 17:05 Topicstarter

Vandaag brief van de vo school van zoon

Vandaag zat er een brief bij de post om een afspraak te maken met de zorgcoördinator aan de hand van het inschrijfformulier. Tijdens het telefoontje voor het maken van de afspraak zei ze direct dat ze graag een gesprek willen met minimaal één van de ouders voordat het schooljaar begint en graag van ons (mij) wilde horen wat in zijn situatie de knelpunten zijn.
Volgende week vrijdag is de afspraak dus ik ben benieuwd.

maggietel

maggietel

03-06-2009 om 08:06 Topicstarter

Vanmiddag kennismaken met mentor/nieuwe klas

Vanmiddag is er een kennismakingsmiddag voor de brugklassers. Zoon heeft er erg veel zin in en is erg benieuwd naar zijn klasgenoten (en ik niet minder eigenlijk) en mentor. Hij heeft zelf met 3 andere kinderen geregeld tegelijk te fietsen en niet met allemaal die er heen gaan want dat wordt naar zijn mening toch gezeur en geklier. We zullen zien, een paar moeders van de meiden gaan mee vanmiddag maar ik heb hem er niet over gehoord dat te verwachten en laat hem dus ook lekker alleen met zijn vrienden gaan. Na de vakantie moeten ze het tenslotte ook zelf doen. Dus nu alvast maar oefenen met loslaten.

reina

reina

04-06-2009 om 06:06

Maggietel

Spannend, maggietel, als het een leuke middag wordt ( en dat zal vast wel) zijn de laatste schoolweken op zijn oude school niet zo belangrijk meer, hij heeft dan iets om naar uit te zien. En als dan ook het gesprek met de zorgcoordinator positief uitpakt voelt het voor jou ook helemaal goed, lijkt me!

maggietel

maggietel

04-06-2009 om 11:06 Topicstarter

Helemaal top

Hij zag het al helemaal zitten om na de vakantie naar deze school te gaan maar is nu helemaal in de stemming. Hij vond het erg leuk, aardige mentor (zegt hij) en een leuke kleine klas (volgens zijn zeggen 15 kinderen). 2 Jongens uit zijn oude klas zitten bij hem (op aanvraag en dus gehonoreerd), 2 kinderen uit een naburig dorp al herkend van een voetbalwedstrijd dit jaar dus dat gaat helemaal goed komen.

maggietel

maggietel

05-06-2009 om 13:06 Topicstarter

Gesprek gehad

het kwam op mij over als een goed en zinvol gesprek. Er zijn wat specifieke kenmerken genoteerd van onze zoon en er is besproken wat voor problemen we eventueel kunnen verwachten. Een paar punten komen nu al op zijn zorgpas te staan o.a. wat betreft planning en organisatie, controle en hulp bij invullen van agenda/huiswerk, plek in de klas in overleg.
Ze hebben me in ieder geval het vertrouwen gegeven dat er aandacht is voor zijn "problemen" en zonodig hulp.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.