Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Machteld

Machteld

15-05-2017 om 17:05

Moet puber laten weten waar hij is?

Specht

Specht

16-05-2017 om 10:05

Walnoot

Gaan jullie elkaar dan werkelijk allemaal appen, als je een keer een uurtje later thuis bent?
Dus bijvoorbeeld 16.00 ipv 15.00?

Hier ook laten weten

En dat doen we dan in de gezins-app-groep.
Gewoon een berichtje dat je wat later bent, dat je niet mee-eet etc.

Ik verbaas me er ook over. Ik ben misschien wel een controlfreak maar zou het erg vervelend vinden als ik niet zou weten als er iemand later is.

Half a twin

Half a twin

16-05-2017 om 11:05

gezinsapp

Wij hebben een gezinsapp met zijn vieren, mededelingen die voor iedereen zijn zet je daar in. Mededelingen tussen man en mij gaan in privé app. Een bericht en je bent klaar. Zo simpel met die nieuwe media.
En inderdaad een uurtje later is meestal belangrijk genoeg om te melden. Als ik om half 8 moet vergaderen voor mijn club dan wil ik graag weten als man later komt dan gepland. Dan is eten koken, afwassen en de keuken aan kant helemaal voor mij en begin ik wat eerder om toch op tijd op de vergadering te zijn. Dan ga ik niet tussen 18.15 en 18.30 aan tafel om dan de rotzooi voor hem te laten staan. Man reist met OV dus een uurtje later kan alsnog oplopen tot 1 1/2 of 2 uur.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

pind@

"Ik verbaas me er ook over. Ik ben misschien wel een controlfreak maar zou het erg vervelend vinden als ik niet zou weten als er iemand later is."

Maar waar verbaas je je nu over?

Kaaskopje

Kaaskopje

Pind@ en Specht

Hé Pind@! Vast onder een andere nick ook aanwezig, maar niet voor mij bekend.

Midden op de dag hoef ik niet ingelicht te worden over een uurtje later. Wel met etenstijd en het liefst ook 's avonds laat. Het hangt echt niet op een kwartiertje.

De oudste dochter is nooit meer thuis, ja om wat op te halen of zo. Er in en eruit. De jongste slaapt hier nog wel in weekenden. Je zou dus denken dat ik dan nergens meer om vraag als ze hier is, maar wat ze in haar eigen woonplaats doet zie ik niet, dus kan ik me ook niet ongerust maken. Bij ons thuis, gebeurt dat toch wel een beetje als het niet gaat zoals ik verwacht. Dus als ze naar de film gaat en toevoegt 'ik ga ook nog even de stad in', dan weet ik dat ik me geen zorgen moet maken tot een uur of half vier. Gaat ze poolen, dan komt ze eerder thuis. Toch prettig om te weten.

Dymo

Dymo

Mijn 19 jarige...

Mijn 19 jarige dochter laat bij elke scheet weten wat ze doet, hoe lang ze ermee bezig is en wanneer ze ermee ophoudt. Ik zeg haar keer op keer vriendelijk dat ik niet de hele tijd op de hoogte hoef te worden gehouden van haar wel en wee, maar dan komt er weer een appje: ik heb de trein gehaald, dus ben om 15 uur thuis. Even later: ik stap toch even uit in plaats A, want ik zag een leuk jurkje op de site van H&M. Even later: ik blijf toch in de trein zitten, ik bestel de jurk wel online.
Als ik maar weet of ze thuis eet en slaapt vind ik het allemaal best, maar zij wil alles delen. Andersom wil ze ook weten waar ik ben, hoe laat ik thuis ben, of ik die avond nog weg moet enzovoort. Pfffff.

Yura

Yura

16-05-2017 om 12:05

Verleden

wij hebben slechte ervaringen met een familielid dat niet op kwam dagen (lag dood in de badkamer), dus ik denk dat wij iets sneller zenuwachtig worden dan de gemiddelde ouder. De kinderen weten dat ook. Meestal laten ze het wel even weten als ze na school nog met iemand mee gaan oid. Als ik ongerust begin te worden, dan app ik zelf waar ze zijn en laten ze dat weten.

Walnoot

Walnoot

Specht

Ja, gewoon in de groepsapp of aan degene die het moet weten. Daar hebben we het nooit over gehad maar gebeurt gewoon En met de mobiel is dat zo gepiept.

Te makkelijk is ook niet goed!

Dymo's reactie doet me denken aan een situatie jaren terug toen dochter (toen 15) op stap was met vriendinnen. De dames zouden om 12 uur thuis zijn. Om kwart over twaalf belde ze wat sip op: ze waren later en ál haar vriendinnen hadden al ongeruste ouders aan de lijn gehad. Alleen zij niet...

Sneu kind

Vogel

Vogel

N@nny: lol!

Je doet het ook niet snel goed. ;-)

Li

Li

16-05-2017 om 13:05

Ach gut...

wàt een ontaarde ouders zeg, niet bellen binnen een kwartier...

Na school

Hier blijven ze na school vaak even napraten, soms 15 minuten, soms 1 uur. Ik vind het inderdaad niet nodig dat ze me dan vertellen dat ze later zijn. zolang ze maar voor het eten thuis zijn. Het mag natuurlijk wel. Als ze echt iets gaan doen spontaan (zoals naar de bioscoop) dan laten ze het meestal wel weten.

Zelf zeg ik het ook niet altijd als ik iets later ben. Ik vind het vaak moeilijk van werk weg te komen dus ben regelmatig wat later dan de planning is. Dat laat ik dan niet weten. Wel natuurlijk als we afspraken hebben of iets moeten doen.

En als ik het wel wil weten dan app ik even en meestal antwoorden ze dan ook gelijk,soms iets later.

Maar ik sta daar verder vrij relaxed in, zolang ze maar bereikbaar zijn in noodgevallen.

Priem

Priem

16-05-2017 om 17:05

Uur fietsen

Die van mij moesten begin deze eeuw met een simpele telefoon via sms wel even laten weten hoe of wat.
Alles mocht, ik wilde alleen even weten waar ze waren, noem het fatsoen, veiligheidscontrole of wat ook.
Nu stond die meestal uit, maar een: 18.00 u thuis, of: bij Marietje, vond ik wel zo netjes. Had bij mij in elk geval niks met loslaten te maken.

Paasei

Paasei

16-05-2017 om 17:05

Mwah..

Ik wil toch graag wel een beetje betrokken worden in de wandelgangen van mijn 17-jarige.. Voel me al zo'n hotel af en toe.. Hij slaapt thuis en eet (meestal) mee aan tafel, maar verder leidt hij zijn eigen leven. Boven op zijn kamer of weg. Zie het maar als wennen aan volgend jaar, als hij op kamers gaat voor studie.

Over het algemeen houd ik dezelfde 'eet/slaap-regel' aan als hier boven al genoemd. Maar ik ben wel blij als zoon (uit zichzelf) meldt wat ie doet of waar ie heen gaat. Zie dat als een stukje betrokkenheid bij zijn leven. Ik en man vertellen hem ook, vaak aan tafel (ons samen-kom punt van de dag) wat we hebben gedaan of gaan doen. Betrek hem ook meer bij 'grote mensen dingen' dan vroeger. Tenslotte wordt ie volwassen.

verschil

Toch denk ik dat er wel een heel verschil is. Even laten weten: "ik kom wat later, maar ben voor eten thuis" voelt toch anders dan binnen 15 minuten nadat de School uit is *moeten* laten weten waar je bent en met wie en wat de plannen verder zijn.

Ik denk dat als je er niet een keiharde regel aan hangt (zelf zou ik als puber zwaar dwars geworden zijn van een 'meldplicht') maar zelf het goede voorbeeld geeft (een gezin-groepsapp is ideaal hiervoor), dat het dan bij het gros van de kinderen best goed gaat.

Trouwens: hier wijzigen roosters nog wel eens. Ik houd dat echt niet allemaal bij, dus vaak weet ik van mijn VO kinderen niet eens precies wanneer ze thuis komen, ik zie ze wel verschijnen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-05-2017 om 18:05

Daar ging het toch ook om?

Het ging er toch ook om of puber zich s middags al moest melden? Dat je laat weten of je meeeet of echt een afwijkende thuiskomtijd hebt is normaal. En ook volwassen, dat doet iedereen in een gezin lijkt mij

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-05-2017 om 19:05

Net als bij IngridT

Maar dat doen we eigenlijk allemaal. Niet stipt, maar gewoon in grote lijnen waar je uithangt en hoe laat je ongeveer richting huis komt.

Ik hou de schooltijden nooit zo bij hier, dus als ze na school een uurtje blijven hangen merk ik dat vaak niet eens.

Als ik op zaterdagmiddag even de stad in ga, meld ik dat ook even. Niet exact welke winkel en hoe laat ik weer thuis ben, maar gewoon voldoende informatie zodat niemand denkt dat ik misschien wel gekidnapt ben door aliens ofzo. Dat verwacht ik ook van mijn kinderen.

Ijsvogeltje en Kaaskopje

@Ijsvogeltje: ik verbaasde me even over het feit dat het merendeel vindt dat je het niet hoeft te melden. Ik was niet helemaal onduidelijk.

@Kaaskopje: ik ben er altijd wel geweest hoor . Maar momenteel meer als lezer. Reageren doe ik bijna nooit meer.
Grappig dat je mij herkent!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-05-2017 om 08:05

pind@a

@Ijsvogeltje: ik verbaasde me even over het feit dat het merendeel vindt dat je het niet hoeft te melden.

Maar heb je ook gelezen wát pubers volgens veel ouders hier niet hoeven te melden? Het gaat in deze draad om een bijna-volwassene die met haar ouders wil afspreken dat ze iedere dag uiterlijk rond etenstijd thuis is. En dus niet per dag meer wil hoeven melden dat ze na school nog even wat gaat drinken, een boodschap gaat doen of op school huiswerk blijft maken. Ze zegt: ik ben gewoon rond etenstijd thuis, en ik meld het als het anders wordt. Lijkt mij een gezonde afspraak, en dat vinden veel anderen hier ook. Dus als je gewoon rond etenstijd thuis bent, hoef je niets te melden. Kom je later thuis, dan meld je het wel.

Ik probeer te begrijpen wat hier volgens jou dan zo verbazingwekkend aan is.

Veer

Veer

17-05-2017 om 16:05

Even laten weten waar je bent

Dat doen wij ook, gaat vanzelf. Is nooit iets over afgesproken. Meestal een appje 'ik ben iets later, want ik ga naar ...'.
Als een kind veel langer weg is dan verwacht, en ik heb nog niets gehoord dan app ik zelf even en krijg ik altijd snel antwoord.
Ik laat ze regelmatig weten dat ik dat fijn vind, dat ze dan antwoorden.

Milcham

Milcham

17-05-2017 om 16:05

Hier wel

Ik hoef geen van minuut tot minuut update, maar ik vind het fijn te weten waar ze zijn. We wonen met elkaar, ik zie het ook als een vorm van belangstelling. Het kan heel globaal, meestal is de mededeling dat kind gaat stappen. Ik vraag met wie en waar en hoe laat hij thuis denkt te zijn. Van man weet ik ook ongeveer waar hij is, als hij bijvoorbeeld een keer op een andere locatie werkt vertelt hij dat. Niet omdat ik dat persé moet weten, maar omdat je elkaar een beetje op de hoogte houdt.

Marjoleine64

Marjoleine64

17-05-2017 om 22:05

Hier

Oudste van woont niet meer thuis, maar is in de weekends nog wel regelmatig hier. Alleen om te slapen en te eten, verder zien we hem niet. Dus we hebben de afspraak dat hij tijdig laat weten wanneer hij wel of niet mee eet. Dat lukt meestal ook wel, al is daar vaak een vraag van mij voor nodig als ik boodschappen ga halen. En als hij gaat stappen of bij vrienden chillen dan is de afspraak dat hij een appje stuurt als hij naar huis vertrekt, én als hij thuis aangekomen is. Dan kan ik op mijn telefoon zien of hij al veilig thuis is. Dat is geen controle, maar puur voor mijn gemoedsrust, er is al meerdere keren het eea gebeurd onderweg (ruim een uur fietsen, of een half uurtje met de auto).
Met jongste van 17 hebben we dezelfde afspraken, alleen is die veel minder 'wild', en zijn vriendin woont hier in het dorp. Als ze een feest in de stad hebben blijven ze daar bij haar vader slapen, lekker makkelijk.

Niet meer

met 17,5 lijkt me dat het losgelaten moet worden. Op die leeftijd moest mijn dochter thuis zijn voor het eten en zich anders afmelden voor het avondeten en laten weten waar ze de avond ging doorbrengen.
Van mijn zoon van 15 verwacht ik wel dat hij thuis kom uit school en aan het huiswerk gaat, maar als hij even een appje stuurt met "ben bij die en die en ben om 18:00 thuis" is het prima. Heeft iverigens meer te maken met tegenvallende schoolresultaten op het ogenblik dan met werkelijke behoefte om te weten waar hij precies hangt. Maar het is geen puber om zich in de nesten te werken, dus het hangen beperkt zich tot ijsje eten of even lqngs bij vriend.
Sini

hier

Hier hoeven de pubers niet te melden waar ze na schooltijd heen gaan. Ik wil wel graag weten als ze niet mee eten. Dat appen ze ook altijd wel netjes. Dat is ongeveer dezelfde regel die ik vroeger - lang lang voor het mobiele tijdperk had-. Je kon na schooltijd nog op schoolplein blijven hangen met je vrienden en niemand raakte in paniek of vond je onaardig omdat je niet meldde waar je was. Gelukkig maar.

jannie

jannie

20-05-2017 om 18:05

Op die leeftijd bepaal je als ouder niet meer eenzijdig de norm, vind ik. Dus je kunt het zelf nog zo gezellig of belangstellend vinden, als kind aangeeft het niet meer fijn te vinden mag je daar wel rekening mee houden vind ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.