Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

jds

jds

28-10-2014 om 10:10

Moet ik bang zijn voor automutulatie

Vandaag het bed verschoond van mijn dochter. Bij het afhalen van het hoeslaken sneed ik mezelf aan een vlijmscherp mesje (afkomstig van een uit elkaar gepeuterd scheermesje). Alle alarmbellen gingen rinkelen.
1) Mijn dochter heeft een beste vriendin, die weer een vriendin heeft, die zichzelf blijkbaar regelmatig bekrast.
2) Mijn dochters beste vriendin heeft Boulimia: ze vindt zichzelf te dik, omdat ze zichzelf vergelijkt met mijn dochter. Maar mijn dochter heeft een auto-immuunziekte (Coeliakie), waardoor ze gewoon een stuk slanker is, dan haar leeftijdsgenoten
3) Op de een of andere manier heb ik het idee dat ze zoekt naar een vorm van aandacht, terwijl ik altijd heb gedacht dat we goed met elkaar konden praten...
4) Ze wil ook niet meer dat ik haar naakt zie (ze zegt dat ze bijv geen tijd heeft om te douchen, maar gaat altijd douchen als ze weet dat wij niet boven komen; mijn man aan het werk, ik de hond uitlaten ofzo).
Ik heb al wel het eea gegoogled, en ben het gesprek nog niet aangegaan, omdat ik geneigd ben om dan prekerig te gaan doen, en dat is precies wat men afraadt.
Iemand goede tips?

Yura

Yura

28-10-2014 om 11:10

Hoe oud?

Hoe oud is ze? In mijn dochters omgeving (school, voetbalelftal) kwam het een paar jaar geleden veel voor. Dochter zit nu in de 4e en nu hoor ik het eigenlijk niet meer, maar wel in de brugklas en in de tweede, veelal inderdaad in combinatie met eetstoornissen. Ik weet niet hoe dat nu gaat, want twitter is uit onder jongeren, maar in die tijd ging het elkaar aanmoedigen via twitter. Mijn dochter heeft mij destijds wat posts en foto's laten zien van een meisje uit haar elftal waar ik helemaal eng van werd. Die was al onder behandeling op dat moment, anders had ik uiteraard acuut aan de bel getrokken. Ook heeft een vriendin (of eigenlijk meer een vriendin van een vriendin) in de brugklas zelfmoord gepleegd (en gelukt helaas), pas 2 jaar later ofzo hoorde ik van dochter dat dat meisje en haar vriendinnen ook allemaal sneden. Ook heb ik twitter en hyvesberichten gezien van die gemeenschappelijke vriendin zoals: "we zouden het toch samen doet" etc.
Conclusie, ja het is dus zeker iets waar je alert op moet zijn. Tips heb ik niet, je zou eens kunnen vissen bij vriendinnen of broer/zus en sociale media nalopen. En anders maar gewoon naar vragen en eisen dat ze haar armen laat zien denk ik. Succes

Onhandige uitlaatklep

http://www.ouders.nl/artikelen/zelfbeschadiging-bij-pubers

Het kan een onhandige uitlaatklep zijn. Ik heb mijn dochter verteld dat het niet handig is om daaraan te beginnen. Het is makkelijk om mee te beginnen maar al snel is het heel moeilijk om er weer mee te stoppen. Dat geeft een afhankelijk vervelend gevoel over jezelf. Je kunt beter even uitzoeken wat jou nou dwars zit en dat oplossen door te bespreken met je ouders of je vrienden. En als het om de kick gaat kunt je jezelf verwennen met iets dat je prettig vind, chocola want dat stimuleert ook je 'blij-gevoel' of een stukje gaan fietsen of rennen.
In contact met andere kinderen die dit ook doen heeft mijn dochter het wel een paar keer gedaan maar het is bij incidenten gebleven.
Ernaast gaan staan is handiger dan preken. "Het is vervelend voor jezelf".

Lou

Lou

28-10-2014 om 16:10

Als je een uit elkaar gehaald scheermesje onder een hoeslaken vindt, ja dan moet je wel denken aan automutilatie. Ik sluit me aan bij AnneJ. Ga het gesprek aan: hoe gaat het met haar, zit haar iets dwars, wil ze praten? Laat haar weten dat je er voor haar bent en niet boos zal worden. Gek genoeg was mijn dochter daar namelijk bang voor toen ik het zag bij haar. En daarna zeer opgelucht dat ze met mij kon praten. Vervolgens hulp gezocht, want het zat diep (de pijn, niet de sneetjes zelf gelukkig, die waren erg oppervlakkig) en nu is ze er wel vanaf. Kun je niet rechtstreeks vragen of ze zichzelf snijdt en of je haar armen mag zien?

Ontsmetten

Ik zou ook adviseren om een mesje goed te ontsmetten en een snee goed te ontsmetten om ontstekingen te voorkomen.
Het is echt wel even schrikken maar paniek en ongerustheid helpt niet echt. Hier werkt praktisch en feitelijk het beste.

Tango

Tango

28-10-2014 om 20:10

Zou het wel vragen

Ik zou het gewoon vragen aan je dochter. Laten zien dat je het mesje hebt gevonden (ik neem aan dat je vaker in haar kamer komt om haar bed te verschonen en dat je dochter dat weet) en vragen hoe het er komt. Als ze iets ontwijkends antwoord dan kan je vertellen waar je aan dacht. Mogelijk komt het er dan wel uit.
Wel een naar idee hoor dat ze het zou doen, maar je kan er maar beter snel achter komen en dan kijken hoe je haar kan helpen.
Hier kwam dochter vandaag thuis met de mededeling dat een vriendin, waar ze al een tijdje minder contact mee had, zichzelf sneed en zelfs een zelfmoordpoging had gedaan. Ik schrok er wel van hoor. Dochter zelf was er nogal nuchter onder. ik heb wel meteen gevraagd of vriendins ouders dit ook weten. Blijkbaar was dat wel het geval.

Ik vind overigens het verhaal van het douchen wel vreemd. Als ze doucht dan hoef jij haar toch niet naakt te zien. Ze kan toch de deur op slot doen en hoeft dan toch niet stiekem te douchen?

jds

jds

01-11-2014 om 23:11

bedanktvoor jullie reacties

Ik ben het gesprek toch maar begonnen met de mesjes die ik had gevonden. Ze had er een of ander wazig verhaal over, maar toen ik haar vertelde waar ik bang voor was stelde ze me gelijk gerust en zei dat ze zichzelf geen pijn deed, waarna ze haar armen en benen heeft laten zien.
Vwb het douchen: ze vindt het douchen te fijn om binnen 10 minuten onder die straal uit te komen, waardoor ze dan te laat op school komt etc. En nee, ze hoeft niet stiekem te douchen; dat weet ze zelf ook wel. Overigens zie ik haar niet helemaal naakt: ze heeft altijd een handdoek om zich heen geslagen, voor of na het douchen, maar dat had ik dus ook al tijden niet gezien.
Ik heb waarschijnlijk valse alarmbellen horen afgaan: we hebben verder een goed gesprek gehad!

Linda K

Linda K

01-11-2014 om 23:11

Wel benieuwd

Fijn dat je wat gerustgesteld bent, jds. Wel ben ik benieuwd hoe dat losje mesje dan zijn weg uit een scheermes heeft gevonden...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.