Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

JudithJobse

JudithJobse

08-12-2015 om 16:12

Mobiel telefoongebruik in de klas

Als ouder verbaas mij erover dat mijn kinderen zo makkelijk via hun mobiel in de les kunnen appen, gamen, facebooken etc, óók als het officieel niet mag. De eerste leraar met ogen in de rug die dertig kinderen tegelijk in de gaten kan houden moet tenslotte nog geboren worden.

Ik wil persoonlijk niet dat mijn kinderen de mogelijkheid hebben om in de les met hun smartphone bezig te zijn, althans, niet buiten lesdoeleinden om. Zeker niet omdat ze nogal snel afgeleid zijn en ze juist naar dat ding grijpen bij lessen die ze saai of te droog vinden en waar ze juist zouden moeten opletten.

De smartphone wordt steeds vaker gebruikt als tool in de les. Ik kan de voordelen daarvan wel inzien. Alleen vraag ik mij wel af of er genoeg rekening wordt gehouden met mogelijke gezondheidseffecten en met kinderen die gevoelig zijn voor straling.

Ik heb een blog geschreven met 5 redenen om bewust om te gaan met de mobiele telefoon in de klas én 3 tips om er bewust mee om te gaan.
[link naar blog verwijderd door forumbeheer]

Ik ben heel benieuwd hoe de ervaringen van andere ouders is. Hoe gaat het op de school van jullie kinderen? Hebben scholen voldoende visie over dit onderwerp? en hoe gaan jullie er mee om?

guera

guera

Lijkt een beetje reclame voor je blog dus ik weet niet wat je nu precies wil??? Discussie? wil je weten hoe het bij ons is? wat ik ervan vindt?

Hier op school is het gewoon verboden hoor. Eenvoudig. In je tas of in de la van de juf. Binnen no time ben je betrapt want er is altijd wel iemand die zegt: oooo mag niet.
Dit is basisschool.
Op de middelbare idem. Betrapt? kun je hem fijn inleveren. Dat wil niemand. Ik heb mijn zoon er nog niet over gehoord dat ze in de klas met telefoon zitten. Maar ja dat is brugklas....Zijn ze misschien nog onder de indruk van het verbod.

40er

40er

hier

Ook brugklas, maar ook verboden hoor. Telefoon in kluisje. Geld ook voor hogere klassen, school is er vrij streng op.
Andere school, hier dichtbij, telefoon wordt in diverse lessen gebruikt.

Gebruik

Dochter kan op voortgezet onderwijs niet op internet en voor zover ik weet gebruikt ze haar smartphone alleen thuis en neemt haar mobiel mee voor onderweg.
Zoon gebruikt zijn smartphone voor groepsapps voor zijn studie en de elearning en voor recreatief en informatief gebruik thuis.
Vanaf 1990 zijn mobiele telefoons in opkomst. Mogelijk dat er hier en daar effecten optreden maar erg overtuigend is het tot nu toe niet.
's nachts niet op je mobiele telefoon liggen kan mogelijk verstandig zijn.

vlinder72

vlinder72

ook niet gelezen

Bij zoon in de klas hetzelfde. Telefoon inleveren als je betrapt wordt en na het laatste uur mag je je telefoon weer ophalen.

Ik hoor hem nooit over kinderen die stiekem zitten te appen tijdens de les. En tijdens dec1 minuten gesprekken hoor ik ook geen klachten over hem mbt telefoongedrag.

Hij is 13 en zit in de tweede.

Eko

Eko

Hier

Hier is school niet zo streng. Bij sommige vakken wordt de telefoon actief gebruikt, bij de meeste vakken blijft hij in de tas. In elk geval doen ze er niet zo panisch over.

Als je je telefoon gebruikt als het niet mag dan mag je hem inleveren en aan het einde van de dag weer ophalen. Maar bij mijn zoon in de klas gebeurt dat nooit. En niet omdat de docent het niet ziet, maar omdat iedereen zich er gewoon aan houdt. Wie zouden ze moeten appen? Hun vrienden zitten meestal in dezelfde klas :)

Niki73

Niki73

09-12-2015 om 09:12

Streng hier

Hier moeten de telefoons uit. Ze worden in een bak voorin de klas gelegd maar sommigen houden hem ook in hun tas. Telefoongebruik in de pauze mag ook niet meer, school wil dat de leerlingen zich socialer gaan gedragen, en daar ben ik het wel mee eens, al is het nu voor mij wat lastig om tussendoor een berichtje te sturen. Overtreding = inname telefoon tot het einde van de dag. Drie overtredingen = ouder moet telefoon komen ophalen op school.

annie

annie

09-12-2015 om 10:12

haha

Van de week een hele discussie met dochter.
Haar school begint om half 9. Ze had problemen met haar beugel. Het liefst had ik haar zo snel mogelijk even naar ortho gehad. Echter, die kon ik pas bellen om half 9. Een heel gepuzzel, want stel ze kon alleen in ochtend terecht?

Enfin, ik vroeg wat ze met haar telefoon deed op school. Gewoon, in tas. Uit? Nee, moest eigenlijk wel, maar 'vergat' ze.
Ik zou het wel handig vinden in dit geval...

Ik probeerde haar over te halen met de leraar te overleggen om bereikbaar te mogen zijn.(zodat ik haar zn tijdens les op kon pikken) Maar nee, kreeg ik er niet door, wilde ze niet.
Ze zit in brugklas.

Tijdens pauzes krijg ik wel eens appjes. (Bij goed punt bijv)
Vind ik wel gezellig.
Ze gebruiken telefoon niet in de les, hebben laptop.

(En ja straling, ik weet het. Ik vind iets als verkeer, auto's ook buitengewoon gevaarlijk en schadelijk, maar verhaal van afwegen van voors en tegens...)

Puck

Puck

09-12-2015 om 12:12

Net als bij Annie

Kind moet op school in principe ook telefoon uit hebben maar in de praktijk heeft iedereen m op stil staan en in zijn tas zitten. Leraren staan soms ook toe dat ze bijv. de laatste paar minuten "op hun telefoon zitten". Andere docenten zijn juist weer heel streng en nemen de telefoon in voor de rest van de dag als je betrapt wordt met het ding in je hand. Verder beperkt telefoongebruik zich tot de pauzes. Ik vind het wel makkelijk om af en toe even iets snel te vragen of te overleggen.
Gisteren heb ik zelfs onder de les (voor een spoedgevalletje) met de mentor van kind zitten appen.
En die straling: pffft in mijn beleving is dat erg overtrokken.

noory

noory

09-12-2015 om 14:12

wel gsm in broekzak of tas

bij zoon en dochter op school lijkt het wat gemakkelijker te gaan. Het mag niet maar vooral zoon reageert nog wel eens snel op een vraag die ik stel. Ook mededelingen naar mij toe worden onder de les gedaan. Jaaaa...ik heb een 7, of zoiets. Zoon zegt dat dat niet gezien wordt door docenten. Ook wordt de Gsm ingezet bij sommige lessen. CKV, Scheikunde

Yaron

Yaron

09-12-2015 om 15:12

zoon

Hier een zoon die alleen om half 7 kijkt of hij met iemand kan fietsen en op school gaat de telefoon uit in z'n kluisje en hij doet hem pas weer aan als hij thuis is. Best wel eens lastig als we iets van hem willen weten of als we hem op kunnen halen, maar daar heeft hij zichzelf dan mee. In de les hebben ze wel een iPad die alleen gebruikt mag worden als de leraar het zegt, anders moet hij op de rand van de tafel. In de pauze hebben ze met een groepje afgesproken niet te gaan hangen, maar gezellig te zijn met elkaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.