Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Carla Gerwen

Carla Gerwen

29-12-2012 om 21:12

Mijn dochter heeft dyscalculie, dit betekent geen diploma!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

01-01-2013 om 16:01

Ja, nou, ik weet het niet

Die proeftoetsen die ik op cito.nl heb gevonden zijn niet heel erg moeilijk, en dan ben ik geen enorm rekenwonder. Je mag toch wel van een vwo'er verwachten dat die minstens op hetzelfde niveau kan rekenen als de meeste volwassenen.
Wat me dan ook verbaast is dat die jongeren het met hun beperkte rekenvaardigheden blijkbaar wel redden op (pittige) vervolgopleidingen in de bétahoek.

P

P

01-01-2013 om 17:01

Albana

Ik snap niets van je hele verhaal. Mix kwam met het voorbeeld van doktersassistente en je hoeft mij niet te vertellen hoe die opleiding er 20 jaar geleden uit zag, ik heb ook het diploma.

Ik weet wel dat het een beetje apart is om na een havo eindexamen wiskunde te beginnen met de som 1+2 (werkelijk waar, het was nog net geen 1+1).

Ook vertelde ik mix al dat een kind met dyscalculie echt niet zomaar vmboT kan halen en daarna dus voor een mbo4 opleiding kiest.

P

P

Als er zoveel mensen de paborekentoets op het niveau van groep 8 niet halen verbaasd het mij niets dat vwo'ers moeite hebben met de bedoelde rekentoets want dat niveau ligt dus veel hoger dan groep 8.

Vic

Vic

Ik weet niet hoe die pabotoets zich qua niveau verhoudt tot groep 8, maar de conclusie blijft hetzelfde. De huidige jeugd kan gewoon niet goed rekenen omdat ze dat op school niet heeft geleerd. De gemiddelde 35+'er zal die rekentoets echt wel halen.

mix

mix

P (ot)

waarom kwam ik met het voorbeeld:

"Carla: "Bij het behalen van een diploma, moet wiskunde niet bepalend zijn voor de studenten die voor een beroep aan het leren zijn, waarbij rekenen niet van belang is."

Tinus:Welke beroepen zijn dat bijvoorbeeld? "

Ik kwam toen met da-assistente.
Wiskunde zou hier niet bepalend moeten zijn (in mijn ogen) voor de da-studenten die voor da-assistente leren, omdat rekenen in de praktijk voor dat vak zo goed als totaal niet van toepassing is.
Dus wat dat betreft mag van mij daar niet alleen de rekentoets foetsie, maar ook de vage vorm van wiskunde.
In geval van zware dyscalculie zal iemand er niet eens aan beginnen omdat je deels wel met getallen werkt (waar bijna niet zou je zeggen). Maar rekenen/wiskunde? Wat mij betreft is dat op die opleiding niet nodig.
En mocht dat wél het geval zijn/blijven: dan zou ik met liefde 4 uur huishoudkunde opgeven aan bijspijkeren van rekenen in de week.
Alsof ik voor een arts zou koken of door 4 uur gymnastiek een vogelnestje op de balie zou doen

P

P

01-01-2013 om 18:01

Ik weet het niet hoor maar een doktersassistente die niet kan rekenen? Hmmm nee. Wiskunde is iets anders.

Nogmaals: ik vind dat je geen mbo4 opleiding kan doen met dyscalculie, dan heb je toch eerst een mavo opleiding gedaan en dat vind ik enorm knap met dyscalculie waar je vaak niet veel verder komt dan het niveau groep 6!

Ik realiseer mij nu dat ik vooral de combinatie dyscalculie en een mbo4 opleiding gebruik en niet eens noodzakelijkerwijs een opleiding tot doktersassistente. Iemand die rekenen lastig vindt daar heb ik het dus niet over maar ik geloof gewoon niet dat iemand met echte dyscalculie zover kan komen.

mix

mix

Eens

alleen kom ik uit een stenen tijdperk waar je die vakken op het VO al kon laten vallen; wiskunde na jaar 2 en ik meen, maar ben dat even kwijt, scheikunde, natuurkunde en economie na jaar 3. Ik weet niet meer hoe ik het heb gered, maar elke keer met bijles en hakken over de sloot.
Ik ben een ramp met rekenen en verdenk mezelf van (lichte?)dyscalculie, ben er alleen nooit op getest.
Bij de opleiding zou ik zonder die vakken net zo goed hebben gefunctioneerd als met die vakken. Dat is eigenlijk alles wat ik bedoel. Men loopt grandioze krachten mis door een test en overbodige vakken.

Fiorucci

Fiorucci

Dyscalculie zorgt bij mijn zoon alleen voor wat moeite met economie, verder echt niet. Havo zou geen probleem zijn hoor.

er zijn verschillende toetsen. Heb jij 4f rekenen gedaan? Ik weet dat een hele groep universitair geschoolden die al jaren in aan het werk waren in verschillende beroepen deze toetsen hebben gedaan. Ze maakten ze heel slecht. Het overgrote deel haalde het niet.
Jij weet natuurlijk ook niet hoe de berekening is van de toets die jij hebt bekeken.

Vic

Vic

01-01-2013 om 20:01

Mach

Nee, op die site stond 3F. Ik ben wel benieuwd naar die andere toets en de normering hoor. Als ik hem niet haal, neem ik alles terug wat ik gezegd heb over het nut ervan ;-)

P

P

Echte dyscalculie gaat samen met het constant omdraaien van cijfers, met het niet kunnen plaatsen van getallen op de getallenlijn en het niet kunnen rekenen. Daarmee krijg je geen havoadvies hoor.

P

P

Kenmerken

Ik heb even de kenmerken opgezocht:

De volgende kenmerken kun je vaak terugvinden bij kinderen en volwassenen met dyscalculie:

Problemen met tellen (cijferreeksen)

Problemen met het kortetermijngeheugen.

Problemen bij het begrijpen van de basis van de rekenkunde, zoals: breuken, waarde van de getallen, verbanden tussen getallen.

Problemen met inzicht: hoofdrekenen en schatten.

Problemen met volgorden: recepten lezen, klokkijken.

Problemen met ruimtelijke oriëntatie en ruimtelijk inzicht: links-rechts oriëntatie, problemen met het lezen of onthouden van cijferreeksen, lezen en interpreteren van kaarten, tabellen en afmetingen.
Problemen met teamsporten op een groot veld (hockey, voetbal).

Problemen met het interpreteren van codes, patronen (muzieknoten), steno en talen.

Afkeer voor strategie spelletjes en speelgoed.

Afkeer voor rekenen.

Traagheid

---------------------------------
Ik denk dat je met deze problemen nooit een B op rekenen haalt voor een HAVO advies en ik vind een C al apart. Ik denk ook dat je dyscalculie niet goed kan compenseren met een hoog IQ, niet zoals bij dyslexie.

anna van noniemen

anna van noniemen

01-01-2013 om 21:01

Als ik die lijst bekijk

dan heb ik volgens mij ook dyscalculie.....geen wonder dat ik mijn rekentoets ook niet haalde op mijn MBO opleiding...
Ik heb het gevoel dat het toch wel dieper ligt dan alleen deze opsomming.

mix

mix

01-01-2013 om 22:01

Toch had ik havo-advies

ondanks dat ik aardig wat van je rijtje kenmerken heb. Mijn IQ is rond de 125 en toch kan ik geen chocola maken van rekenen en had ik een 5 of lager voor rekenen op de basisschool in groep 8.(klas 6)
Mijn moeder heeft bv een klok gemaakt van karton met een urencirkel, half urencirkel, kwartieren- en minutencirkel.Ook maakte ze voor het meten en omrekenen naar bv dl of m3 4 verschillende meetlatten die ik dan over elkaar legde en stomweg uit mijn hoofd leerde en dan nog een onvoldoende wist te halen.
Toch ben ik door VO heengerold, evenals dyslecten dat soms kunnen en analfabeten soms jaren hun probleem kunnen verbergen. Je wordt nl heel goed in truukjes.(zal niet voor een ieder gelden)
Voor wiskunde haalde ik altijd vieren of lager, maar kregen we een toets worteltrekken op de rekenmachine dan kon ik dat ophalen door de rekenmachine het werk te laten doen en een 10 te halen.
Economie/boekhouden, ik snap nog maar nét het debet en credit verhaal, maar toepassen ho maar. Maar op andere delen, bv theorie van zo'n vak, scoorde ik weer heel hoog omdat ik in staat was in mijn gedachten naar een pagina te gaan en de tekst bijna letterlijk voor me te zien met plaatje en al. Zo compenseer je en rol je door een vak heen.

Fiorucci

Fiorucci

Je hoeft niet exact aan alle kenmerken te voldoen voor de diagnose dyscalculie. Geen twee kinderen met bijv. ADD zijn hetzelfde, dat geldt met deze problemen ook. Mijn zoon kreeg geen havo-advies door bijv. zijn werkhouding, wat ondermeer kwam door zijn grote afkeer voor rekenen omdat het zo enorm moeizaam ging allemaal. Op zijn school zijn er ook kinderen die de havo halen ondanks dyscalculie en dyslexie.

Fiorucci

Fiorucci

Klopt helemaal, die ervaring heb ik zelf ook.

Dyscalculie en kenmerken

Niet alle kinderen met dyscalculie hebben alle kenmerken. En er zijn echt kinderen die wel dyscalculie hebben die vmboT of hoger doen. De jongste dochter van mijn vriendin heeft dyscalculie, getest en al en heeft VWO advies gehad, 4de afgezakt naar HAVO en na de HAVO zit ze nu succescvol op het HBO. En dat afzakken had niks met die dyscalculie te maken...Dat had vooral te maken met 'puberkunsten',waarvan ze zelf nu (19)ook erkend dat dat nogal zonde was....
Jongste heeft ook niet alle kenmerken. Die heeft vooral moeite met cijfers lezen en kan prima uit haar hoofd rekenen, maar niet op papier, haar ruimtelijk inzicht is ook oke, maar kaarten of grafieken kan ze niet lezen. Ook teamsporten of stategiespelletjes kan ze dus prima. Zolang het maar niet geschreven staat is er dus niks aan de hand. Een digitale klok is voor haar een wirwar, een gewone klok met wijzers snapt ze prima. Haar taalnivau is veel te hoog in vergelijking met haar rekenniveau. En traagheid is wel het laatste wat je je bij haar voor kan stellen...zelfs op school hebben ze nog nooit daarover geklaagd. En noten lezen is ook een eitje voor haar. Er was een vmbo T advies,maar wij hebben haar laten beginnen in een combi vmboG-T. Nu toch gekozen voor vmbo G, niet i.v.m. haar cijfers want die zijn prima en hoewel vakken waar haar handicap enizgins meespeelt wat minder zijn compenseert de boel zich prima met 8-en voor Engels,Ned en Frans, maar omdat het gewoon beter bij haar past, ze er zich goed voelt en het leuk vind.
Hoe dochter het heeft vergelijkt zich grotendeels met wat dyslecten hebben....Het is een 'leesprobleem'. Maar met cijfers heb je nog het probleem dat het op een gegeven moment onmogelijk wordt om dat uit het hoofd te doen of hardop te zeggen omdat de getallen te lang zijn/worden. Op de basisschool hebben ze haar wel eens rekentoetsen laten doen die voorgelezen werden. Haar eindresultaat was toen i.v.m. geschreven tekst enorm veel beter.
Bij de kassa heeft ze dan ook geen enkel probleem...dat doe je uit het hoofd.
Maar een rekentoets op 2F niveau wat de staatsecretaris wil gaat ze echt nooit kunnen doen.
En 2f niveau geld voor álle vmbo-ers! Dus ook al je niveau 1 of 2 doet. Dus er veranderd helemaal niets als ze lager niveau zou gaan doen (ja zich vervelen in de les).
groeten albana

En meer info :

Meer informatie kun je vinden op het steunpunt taal en rekenen. Daar kan je ook een proeftoets doen.
http://www.steunpunttaalenrekenenvo.nl/helpdesk/veelgestelde-vragen#rekenperioden
En zie je ook op welke niveau's er gerekend moet worden.
Ik denk trouwens dat de resultaten van dit jaar, van de proeftoetsen wel aantonen hoe bizar het plan en de eis is.
En ben ervan overtuigd dat het grootste gedeelte, ook de kinderen met geen enkel leerprobleem dus ook zullen zakken. Dat werd door die proef ook bevestigd. 78% van de VWO-ers! Dat is niet 'een beetje' en mag ook de naam 'bijlesgroepje' niet hebben. Dat is gewoon de overgrote meerderheid!
groeten albana

Ben het helemaal met je eens albana

en als je mbo nivo 4 wil doen moet je 3f halen. Onzinnig.

Marjolein

Marjolein

02-01-2013 om 18:01

Albana

dank voor je link naar de site!
Ik vind daar veel interessante informatie, maar weet jij misschien ook aan welk taal niveau moet worden voldaan?
Ik lees over het uitstellen van de taal- en rekentoets, maar verder gaat het alleen over rekenen.
Weet jij of iemand anders hoe het zit met de taaltoets?

Taaltoets schijnt geen onoverkomelijk probleem te zijn

Ik heb me niet erg verdiept in de taaltoets, logisch daar zou mijn kind met vlag en wimpel zeker voor slagen. De meeste info over zowel de rekentoets alsook de taaltoets heb ik via de landelijke ouderverining balans, waar zowel info over dyscalculie alsook dyslexie te vinden is. De oproer romdom de taaltoetsen in minder omdat de eisen voor de taaltoetsen ook niet zo bizar zijn gesteld. En de schoolexamens ook meetellen erbij. Ook zijn er voor dyslecten meer aanpassingen mogelijk (wettelijk) tijdens de examens.
Dit staat er:

Taaltoets
Voor Nederlands krijgen de studenten één cijfer voor de taaltoets: voor de onderdelen leesvaardigheid en luistervaardigheid. Dit cijfer telt voor de helft mee voor het eindcijfer. Daarnaast krijgen de studenten cijfers voor de instellingsexamens. De school bepaalt zelf hoe de onderdelen van het instellingsexamen zich tot elkaar verhouden. Uiteindelijk krijgen studenten voor Nederlands één cijfer. De uitslag van de taaltoets telt hierin voor 0,5 mee en het gemiddelde instellingsexamen cijfer telt hier ook voor 0,5 mee.

Ik heb vernomen (weet niet of het er van komt en wie dat dan gaat doen) dat er misschien voor deze invoering een stokje kan worden gestoken door het op de spits te drijven door een beroep te doen op de 'wet gelijke behandeling op grond van handicap'. Want dat is nu net wat er aan ontbreekt.
Er is geen enkele voorziening (behalve dat half uurtje extra tijd waar de meeste dysclaculie studenten geen fluit aan hebben) getroffen voor de studenten die het betreft. En het rare is dat de staatsecretaris en het ministerie wél dyscalculie erkennen als handicap. Een handicap zoals ADHD, zoals dyslectie, zoals een visuele of lichamelijke handicap.
Dus e.a. is nogal in tegenspraak.
groeten albana

Marjolein

Marjolein

03-01-2013 om 13:01

Een probleem

is het. Nou en of. De eerste dyslectische MBO'ers hebben zich al gemeld na doemgesprekken met mentoren.
Maar ik zal het rekentoets draadje er niet mee vervuilen. Dank voor je reactie, ik zoek verder naar informatie.
Iedereen succes met de strijd, ik heb ook ondertekend voor de rekenpetitie.

Een 7 had ze.

Dochter blijkt een 7 op de rekentoets gehaald te hebben. Het cijfer telt mee bij wiskunde. iedereen met een onvoldoende moet naar steunles en later dit jaar de toets nog eens maken. Dochter is er nu klaar mee, maar moet in de 4e geloof ik nog eens. Verder snap ik er niet heel veel van. Sowieso snap ik niet goed waarom dit cijfer meetelt terwijl ze helemaal niet geoefend hebben van te voren of de toets besproken hebben. Er zijn veel onvoldoendes gehaald en deze staan gewoon in het PTA vermeld.

Taaltoets (marjolein)

Ik weet niet meer over de taaltoets dan de info die balans en andere ouderverenigingen van ouders van dyslecten geven. En daarvan heb ik begrepen dat de gevolgen van de taaltoets minder ernstig zijn....Ook omdat er meer aanpassingen mogelijk zijn en omdat er eventueel gecompenceerd kan worden. Dat kan met de rekentoets niet. Misschien kan je daar 's op googelen en zo wijzer worden?
groeten albana

Marjolein

Marjolein

05-01-2013 om 13:01

Dankjewel, albana

ik ben al aan het zoeken.
Het is fijn dat ervan uit wordt gegaan dat er "eventueel gecompenseerd kan worden". De meeste dyslecten zullen daar misschien iets aan hebben. Enzo zal het dus een minder massaal probleem worden dan de rekentoets.
Helaas helpt dat hier niet: Zonen hebben dermate hinder van hun dyslexie, dat alle rapportcijfers Nederlands al net op het randje (van een 5!)zijn door alle zware onvoldoendes te compenseren met een 7tje voor iets wat wel lukt met heel veel oefenen, bijv. het voordragen van een gedicht.
Een extra 1 erbij voor zo'n taaltoets wordt dus zeker wel een struikelblok. Maar ik maak me nog even geen echte zorgen voor de verre toekomst, we nemen hier stap voor stap.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.