Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Noname
18-11-2013 om 15:11
met e-bike naar school suf?
Mijn dochter van 14 jaar moet naar een andere locatie van haar school fietsen en dat is 12 km. Nu is ze niet erg sportief dus 24 km op een dag zal op een koude winterdag best zwaar zijn. Ik dacht erover om t.z.t. een tweedehands e-bike voor haar aan te schaffen. Op haar huidige school gebruikt niemand zo'n fiets (maar misschien zie je dat niet altijd). Is het gebruik van zo'n e-bike niet suf (en zeer on-stoer) of zijn er meer en welk type/model is dan aan te raden?

M Lavell
21-11-2013 om 11:11
geen goed idee
Hm, even bij mezelf te rade gegaan. Mijn kinderen deden iedere dag 15 km heen + dat nog eens weer. Storm wind en regen, want de bus was eigenlijk geen optie.
e-bike, hmm.
Ik denk dat ik ook wel met die gedachte had gespeeld. Dat is niet verboden, toch?
Sterker nog: ik heb er een gehad. Een bakfiets om precies te zijn. Ik heb er mijn auto voor weggedaan. Op de bakfiets naar de super (was toen 5 km fietsen), naar het station om een of zelfs visite van de trein te halen. Ja, vond ik best een hit.
Als ebikes er waren geweest toen mijn kinderen naar de brugklas gingen, had ik er beslist over nagedacht. Nadenken is goed, toch?
Hoewel ik toen dolgelukkig was met het toeval dat in onze omgeving alles verscheen (tot en met een Music Hall) maar geen middelbare school, waardoor mijn kinderen een eind moesten fietsen (bewegen zul je), denk ik toch niet dat dat beweeg argument mij de doorslag had gegeven om het niet te doen.
Hmm, nee. Een ebike is daar wat mij betreft toch te praktisch voor.
Maar ze zijn duur, diefstal gevoelig en - dat zou de doorslag geven - ze zijn gevaarlijk.
Je kan er harder mee dan de meeste ongetrainde beentjes wegtrappen. Harder dan de meeste weggebruikers verwachten. Als je valt, val je harder. Als je botst, bots je harder.
En juist dat, die snelheid onder alle weersomstandigheden, is precies wat dat ding zo aantrekkelijk maakt voor jongeren op weg naar school. Die snelheid zal tot het uiterste gebruikt worden.
Nee, geen goed idee.

M Lavell
21-11-2013 om 11:11
berekenbaar
Puck, omdat een ebike altijd wind mee heeft, is de reistijd voorspelbaar en betrouwbaarder dan de bus.

Dalarna
21-11-2013 om 18:11
zucht
Toch jammer, ik wilde de discussie wat helderder krijgen dus ik begon met mijn posting van 5 km. Dat er dan meteen tig mensen overheen gaan en van het spoor afwijken door te denken dat ik niets weet van buiten de stad bracht ons inderdaad van het spoor af. Vervolgens krijgen we te horen dat het niets te maken heeft met vooruitgang en dat ik overdrijf. Als ik dan weer moeite doe om de goegemeente naar het spoor te trekken valt iedereen weer over het volgende punt (eerlijk of niet eerlijk).
Hallo, dit is toch gewoon een discussie?
Ik vind het jammer dat jullie niet serieus op mijn punt in zijn gegaan. Het gaat niet om eerlijk, het gaat niet om 5 km of 15, om vooruitgang of niet maar gewoon om het feit dat ik het zo bizar vind dat jullie het allemaal zo gezond, fijn en sociaal is om een eind te fietsen en dat je de vooruitgang dan maar moet tegenhouden om willen van dat gezonde en sportieve en sociale. ALS je dat al wil volhouden is mijn vraag (voor de zoveelste keer): als het zo belangrijk is waarom fietsen dan de meeste kinderen 5 km of minder? Zijn die dan niet gelukkig, sociaal, sportief en weet ik veel? Zouden jullie je kind verplichten naar een school op meer dan 10 km afstand te gaan als kind naar een school dichtbij wil alleen omdat het zo sportief, sociaal en lekker buiten is om 15 km te fietsen?
Jullie kunnen er dan wel weer om heen gaan draaien maar dat vind ik behoorlijk flauw.
Oja en nee het is geen jeugdtrauma maar het is behoorlijk ergerlijk als er over dat fietsen gepraat wordt als zijnde leuk en sociaal en gezellig en weet ik veel. Dat herken ik niet. Gelukkig had ik een vader die buschauffeur was, toen ik het echt zat werd ging ik gewoon gratis met de bus (en ja dat was ook met een enorme omweg).

Mach
21-11-2013 om 18:11
Het is voor alle kinderen en ook pubers belangrijk dat ze bewegen. En dan heb je mazzel dat je dat kan doen terwijl je naar school gaat. De afstand tot je school is een feit. Je kan met de afstand en tijd doen wat je wilt. En omdat er meestal keus is hoe op school te komen gaat mijn voorkeur uit naar een bewegende puber. En niet 1 die met een bus of e bike gaat.
Dat het vaak gezellig is, is mooi meegenomen.
Je spaart een sportschoolabonnement uit, je hoeft niet op een hometrainer, crosstrainer of ander beweegding in een zaal. In de sportschool kan het ook heel gezellig en sociaal zijn. Maar het is wel veel duurder.
Je stelling is flauw en niet reeel. Nee, natuurlijk ga je niet expres naar een school die verder dan 5 km is. Maar als het dan toch 10 kilometer weg is, is dat een feit. En dan kan je de tijd en afstand gebruiken naar eigen goeddunken. En ik ben inderdaad heel blij met de lichaamsbeweging die mijn kinderen standaard hebben. Daarnaast sporten ze nog een paar keer per week. De basisconditie halen ze uit fietsen.

Jayden
21-11-2013 om 19:11
Dalarna
Je redeneert als een puber: "het is niet eerlijk dat sommigen veel moeten fietsen en anderen minder."
Ja klopt, en? Het leven is zo vaak niet eerlijk.
De één kan te voet naar z'n werk of werkt thuis, de ander staat uren in de file
De één heeft zwaar en saai werk dat weinig verdient, de ander leuk werk met een geweldig salaris.
De éeén heeft een prachtig groot huis met tuin in een leuke buurt, de ander woont 3-hoog achter.
enz enz enz
Neemt niet weg dat een gezonde normale puber gewoon 20 km per dag kan fietsen, leuk of niet leuk. Niet omdat het zo gezond en sociaal is, en dat het daarom een must is, maar gewoon omdat het moet, zo is het nu eenmaal in sommige gevallen. En is je school dichterbij dan heb je geluk. En anders pech.

Jasam
Vooruitgang in 55 jaar
Sommigen hadden een auto, sommigen een telefoon, een enkeling een TV (de hele straat keek mee), sommigen hadden een mobiel, sommigen een spelcomputer, sommigen hadden een tablet en sommigen een E-bike.....
Over 25 jaar gaat iedereen op de e-bike naar de sportschool.

Mach
Jayden
Dalarna keert het juist om. Het is niet eerlijk dat er kinderen zijn die maar 5 km hoeven te fietsen. Want ik en een aantal anderen beweren hier op het forum dat fietsenzo gezond, sociaal en gezellig is. En dat wordt haat kinderen onthouden, omdag zij helaas een school op korte afstand hebben.
De omkering is grappig. Maar het doet niets af aan het feit dat ik heel anders denk over fietsen en bewegende pubers dan dalarna. Geeft niet.
Feit blijft dat iedereen dikker wordt door te veel aan voedsel en te weinig beweging, door verplicht fietsen is dat bewegen in elk geval op orde .

Rafelkap
beste
Dalarna, ik neem aan dat de meeste ouders de 'beste' school kiezen, passend bij hun kind, ongeacht of het nou 1, 5 of 12 km ver is. Liever dichtbij zelfs.
Gelukkig, sociaal en sportief zijn haal je niet alleen uit het fietsen, dat is een prettige bijkomstigheid als de school wat verder weg is.
Maar een duur, diefstalgevoelig en gevaarlijk ding komt er hier niet in als er ook nog normale fietsen bestaan.

AnneJ
21-11-2013 om 22:11
ach ja
Ik moet ook weleens lachen hoe fanatiek en hypocriet ouders kunnen vinden dat hun kind naar het voortgezet onderwijs MOET fietsen. Ik had zo'n collega met zo'n fietsend kind die zelf de vijf minuten naar zijn werk met de auto aflegde.:-)
En soms is het ook echt niet handig. Mijn kinderen waren voor die afstand niet geschikt. Slechte ogen, onhandig, het kostte veel energie om de weg te vinden en ze waren niet geschikt om om te gaan, op zo'n afstand, met lekke banden of andere incidenten. En dan zat ik toch echt niet lekker op mijn werk.
Inmiddels gaat het een stuk beter en dochter fietst en zoon legt ook weleens hele afstanden af maar die gaat toch meestal met ov om te voorkomen dat er geen energie meer over is voor zijn eindexamen jaar.

albana
22-11-2013 om 11:11
voor dalarna
Generaliseren is gewoon weg niet handig,als je dat doet, kan je wat terug verwachten.
By the way
Ik werk in de stad,
heb gestudeerd in de stad,
heb gewoond in de stad
en mijn dochter studeert in de stad.
En vind het generaliseren in de stad stukken erger dan op het platteland.
groeten albana

albana
22-11-2013 om 11:11
en wat betreft tijd
Hier hadden ze ook moeite met het bussen omdat er in minder bewoonde gebieden gewoonweg minder o.v. is. Er gaat niet elke 10 minuten een bus/trein. Maar 1 keer per half uur (en dat is op spitstijden, anders is het 1 keer per uur). Mis je die bus/trein nét dan kan je dus een half uur wachten. En dan komt de vervoerstijd er nog bij, met een bus/trein die overal stopt en enorm omrijd. Uur dus zeker, minimaal.
Was je met de fiets...dan was je in de tijd allang thuis :)
groeten albana

Dalarna
22-11-2013 om 16:11
Grappig albana
Ik viel vooral over jouw 'kom eens uit de stad', mijn hemel, ik kom nooit in een stad en ik heb zelf jaren gefietst naar school. Het leek er vooral op dat jij niet weet dat er in de randstad ook wel eens meer dan 10 km gefietst wordt Hoezo generaliseren? Ik generaliseerde niet over die 5 km, dat was gewoon onderzocht en de waarheid!

Dalarna
Nog een vraag
Als de Ebikes straks nog goedkoper worden en steeds meer kinderen gaan op een ebike naar school, mogen jullie kinderen dan geen ebike? Waarom niet? Omdat het duurder is (stel dat ze zelf sparen voor het meerbedrag)? Omdat het vandalisme gevoelig is (valt wel mee, nog steeds gaan vooral de handremmen stuk en het gelzadel van mijn zoon door de handremmen/stuur van iemand anders) of omdat jullie werkelijk vinden dat je je kind wat ontneemt als het niet gewoon zelf fietst (nog los van het feit dat ik nog steeds moet trappen als ik wind mee heb maar jullie blijkbaar niet..._

Dalarna
Mach
"Het is niet eerlijk dat er kinderen zijn die maar 5 km hoeven te fietsen. Want ik en een aantal anderen beweren hier op het forum dat fietsenzo gezond, sociaal en gezellig is. En dat wordt haat kinderen onthouden, omdag zij helaas een school op korte afstand hebben."
Ja, ik keerde het om en helemaal niet omdat ik het zelf 'niet eerlijk' zou vinden (ja konden jullie daar ook lekker op door: dalarna denkt als een puber) maar om jullie te laten zien waar jullie argumenten vreselijk mank gaan. Denken jullie dat als vraagstellersdochter maar 1 km van school zou wonen dat ze dan wel extra gaat hardlopen, fietsen of sporten om maar aan je sporttijd te komen? Natuurlijk niet. De dochter van mijn vriendin is het meest asportieve meisje dat ik ken (plus lichamelijk ook gewoon zwak en veel moe, had haar moeder ook) en zij fietst bijna 5 km per dag. Dat was voor haar echt heel zwaar in het begin maar nu na ruim 2 jaar wel te doen maar nog steeds zwaar. Zij had het werkelijk waar niet aangekund die 12 km dus dan heb ik liever zo'n kind op een ebike dan met de bus. Is ze toch buiten.
Oja, noem het maar een korte afstand die mijn zonen moeten en gaan fietsen: bijna 7 en bijna 6 vind ik toch echt de moeite waard hoor!

Dalarna
Oja albana
en denk je nu dat dat hier in de 'stad' anders is? Ik fietste het vroeger in ruim een half uur maar ook was vaak 5 kwartier onderweg hoor met de bus. Mijn oudste moet ook eerder weg als hij met de bus gaat ipv met de fiets, alleen mijn jongste schijnt wel een aardige busverbinding te hebben als ik het zo bekijk maar hij moet helaas wel bijna een km lopen voor hij bij de bushalte is (oudste een halve km denk ik). Ook niet echt handig als je de bus wilt pakken omdat het zo hard regent ;)

Mach
Even terug naar de vraag
Is het suf? Nóu, dat hangt van de reigio af blijkbaar.
Mijn kinderen vinden een e bike erg suf voor een puber en hun vrienden ook. Ze hebben het vandaag even nagevraagd.
Behalve als je gehandicapt bent, dan vinden ze het niet suf maar juist cool.
Hoe in de buurt van de vragenstelster is weet ik niet.

Dalarna
22-11-2013 om 18:11
Mach
Kijk, daar zijn de kinderen het met elkaar eens, mijn zoon kwam niet meer bij van het lachen en wist met zekerheid te vertellen dat je dan 'geen leven zou hebben'...
Ik denk dat dat wel mee valt overigens, zeker als je het als een trendsetter kan brengen! Ik geloof dat over 10 jaar de helft een ebike heeft.

Tonny
22-11-2013 om 21:11
Energie
Ik hoor nog niemand erover dat een ebike elektriciteit nodig heeft. Dus niet alleen duur in aanschaf is, maar ook qua verbruik geld kost. En het milieu belast. Verder gaat die batterij niet enorm lang mee - minder lang dan de fiets zelf.
Qua kosten zou ik zeggen: niet doen.

Dalarna
22-11-2013 om 22:11
Tonny
De accu van een auto gaat ook minder lang mee dan de auto zelf en de electriciteit zal zeker minder zijn dan een buskaartje

Rafelkap
23-11-2013 om 07:11
Dalarna
Heel simpel: omdat het gevaarlijker is, er gebeuren veel ongelukken mee.

albana
23-11-2013 om 08:11
voor wat het de moeite waard is........
Ik persoonlijk vind het helemaal prima als iemand een Ebike wil fietsen of z'n kind wil laten fietsen helemaal oke, ik denk zelfs dat dat Ebike fietsen de sociale context niet in de weg hoeft te staan. Weet alleen niet wat het 'nut' ervan is.
Als een kind zo a-sportief is als jij aandraagt zou ik het juist aangrijpen als iets dat dat kan doorbreken. Bewegen is goed, gezond, zeker voor een opgroeiend kind en zelfs noodzakelijk.
Dat vind ik voor mezelf ook.
Dus voor de kinderen ook. En eigenlijk voor alle kinderen en ouders.
Ook voor stedelingen.
Mij hoef je écht niet te vertellen dat niet alle scholen binnen 5 km liggen. Ook niet in de stad. Ik fietste zelf ook veel verder dan die 5 km toen ik in de stad woonde en studeerde. Daar waren de kamers namelijk stukken goedkoper En een busabonnement moest je toen nog gewoon betalen, dus allemaal voordelen.
En nu fiets ik nog steeds heel vaak naar mijn werk. Ongeveer 10 km.
Soms met collega-fietsers. Soms alleen. En echt niet omdat ik zo sportief ben. Want dat ben ik helemaal niet, enkel en alleen omdat ik denk dat dat nodig is en gezond. Ook voor mij.
Als het regent of er kans is op regen ga ik met de auto. Of als ik bijna te laat ben.........of als ik 5 dagen achter elkaar moet werken.
Want zo a-sportief ben dan weer wel.
groeten albana

M Lavell
23-11-2013 om 09:11
Moeite waard
Ik had je waarom vraag los van prijs en diefstalgevoeligheid al beantwoord: de e-bike is gevaarlijker dan een gewone fiets. Door de snelheid. Dat is het bezwaar van die dingen voor bejaarden.
Zie bijvoorbeeld http://www.fietsberaad.nl/index.cfm?lang=nl§ion=nieuws&mode=newsArticle&repository=Meer+verkeersdoden,+vooral+onder+fietsers
Het is nogal wat of je met 10 of 20 km/u tegen de grond, een lantarenpaal of een andere fietser knalt. Ik zie ze al gaan, die scholieren, met zijn zessen naast elkaar.
Au!
Ondertussen is die e-bike een wereld uitvinding. Vooral om de betrouwbare reistijd. Je zou elk kind die betrouwbaarheid gunnen. Maar niet ten koste van alles, lijkt me.

Elinde
23-11-2013 om 11:11
Ervaringen
Ik fiets al zo'n drie jaar met een e-bike naar mijn werk. Het is inderdaad niet fijn om met gewone fietsers mee te fietsen. Je gaat, ook in de laagste stand, al te hard en moet dus steeds remmen en inhouden met trappen. Dat is niet prettig. Al een jaar merk ik dat de accu een stuk minder is geworden. Dat betekent dat je er aan moet denken om elke dag je accu op te laden. Vergeet je dat en is halverwege je accu leeg, dan heb je een probleem wan het is gruwelijk zwaar trappen met een lege accu. Ik heb er ook al een paar keer onkosten aan gehad en dat is ook best prijzig. Maar het fietst wel lekker, je bent heel snel en niet bezweet op je bestemming.

Kaaskopje
23-11-2013 om 14:11
Belangrijkste
is wat leeftijdsgenoten ervan vinden denk ik.
Ik heb het draadje niet helemaal gelezen, maar ik zie discussie o.a. over wat je van een fietsende scholier mag verwachten. Ik heb vanaf mijn 9de altijd een afstandje moeteen reizen om op school te komen. Tot mijn 17de zo'n beetje 5 kilometer. Daar deed ik toen een half uurtje of minder over. Té vaak met tegenwind, maar goed dat hoorde erbij en ik heb het gevoel dat ik daar nog steeds de 'juiste' instelling door heb. Even doortrappen. Maar als ik van anderen hoor dat ze iedere dag 15 kilometer heen en weer terug moeten fietsen, dan moet ik daar niet aan denken om eerlijk te zijn. Het zal vaak wel moeten, de bus is duur en rijdt niet regelmatig genoeg om handig te zijn. Maar om dat stuk fietsen nu af te doen als 'lekker gezond' en 'niks op tegen' of goed voor de sociale contacten (gezellig in groepjes fietsen),vind ik wat te gemakkelijk. Niet ieder kind fietst gezellig in een groep, niet ieder kind heeft een gelijke conditie of lucht in de longen en zeg nou zelf... 20 tot 30 km op een dag fietsen is best veel. Dus als een kind niet uitgelachen wordt als kind met een ebike naar school gaat, dan zou ik niet weten wat er op tegen is. Ik zou dat dus eerst peilen. Je kunt vinden dat je je daar niets van aan moet trekken, maar ik vraag me af wat erger is. Het middel of de kwaal. Als de fiets problemen veroorzaakt, zou ik toch de kwaal maar accepteren, de afstand fietsen op een normale fiets.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.