Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Noname
18-11-2013 om 15:11
met e-bike naar school suf?
Mijn dochter van 14 jaar moet naar een andere locatie van haar school fietsen en dat is 12 km. Nu is ze niet erg sportief dus 24 km op een dag zal op een koude winterdag best zwaar zijn. Ik dacht erover om t.z.t. een tweedehands e-bike voor haar aan te schaffen. Op haar huidige school gebruikt niemand zo'n fiets (maar misschien zie je dat niet altijd). Is het gebruik van zo'n e-bike niet suf (en zeer on-stoer) of zijn er meer en welk type/model is dan aan te raden?

Tijgeroog
20-11-2013 om 13:11
Afstand
"Echt de meeste huizen hebben op max 5 km een middelbare school "
Even kijken: de dichtstbijzijnde school bij ons vandaan was 12 km weg, in de stad. Daar was een havo/vwo school, een LTS, leao en 3, later 2, mavo's. De volgende stad was daar weer 15 km vandaan, met een vergelijkbaar aanbod aan scholen.
Ik kon ook de andere kant op fietsen. Dan kwam ik langs twee grotere dorpen waar elk een mavo was, op 6 en 9 km afstand, en na 20 km kwam ik in de volgende stad waar ook weer een vergelijkbaar aanbod als in 'mijn' stad was. Kortom, hele gebieden waar echt geen school binnen de 5 km te vinden was, zeker niet als je geen mavo-leerling was. (En dan laat ik het hele religieuze aspect nog even achterwege )
En het gaat hier niet om noordoost Groningen ofzo, maar een streek midden in het land waar 'gewoon' elke drie kilometer een fatsoenlijk dorp te vinden is,

Dalarna
albana
"Hier kinderen die in tegenstelling tot wat Dalarna zegt ook verder moeten dan 5 kilometer. En nee er is er géén dichterbij!!!!
Ook een belachelijke veronderstelling trouwens...kom die stad 's een keer uit, zoals wij ons platteland ook wel eens uitkomen, maar afijn."
Belachelijk dat jij denkt dat ik niets weet van de rest van Nederland. Ik heb zelf 9 km gefietst en mijn neef en nicht wonen IN de gemeente Amsterdam maar fietsen 12 km. Dit omdat ze in de kleine dorpjes ten noorden van Amsterdam wonen. Daarbij: hoe KOM je er bij dat ik in een stad woon, dat is nou echt iets van het oosten, hier schijnt iedereen in een stad te wonen
Ik denk dat ik mijn punt wel verduidelijkt hebt in mijn reactie naar Mach....
Oja: het feit dat mijn zonen uit zes/zeven scholen op fietsafstand kunnen kiezen maakt het meteen zo dat er weinig gezelligheid is op de fiets. Mijn zoon heeft niemand uit zijn klas die uit ons dorp (!) komt en maar een stuk of 3 die even oud zijn als hij maar dus in een andere klas zitten (roosterverschillen) dus jouw romantische voorstelling van het puberale fietsleven en de eerste beginselen van het uitgaan samen vind ik echt iets van het platteland met maar 1 VO in de wijde omtrek. Dat hebben wij helaas niet hier in de 'stad', och waar moet dat heen met die pubers hier!

Dalarna
Tijgeroog
Ik had niet verwacht dat zoveel mensen op OO zoveel moeite hebben met het woord 'meeste' en om het even heel leuk te maken: mijn neef in Oost Groningen heeft op 3 km afstand een middelbare school en eentje binnen 1 km!
Uit: http://www.besturenraad.nl/content/middelbare-scholen-staan-op-fietsafstand
Negentig procent van de Nederlanders woont op fietsafstand van een of meer scholen voor voortgezet onderwijs. In een straal van vijf kilometer is er voor de meeste huishoudens wel een middelbare school te vinden. Gemiddeld bedraagt de afstand tot de meest nabije middelbare school 2,4 kilometer. Per provincie zijn er echter grote verschillen.
Negentig procent van de Nederlanders woont op fietsafstand van een of meer scholen voor voortgezet onderwijs. In een straal van vijf kilometer is er voor de meeste huishoudens wel een middelbare school te vinden. Gemiddeld bedraagt de afstand tot de meest nabije middelbare school 2,4 kilometer. Per provincie zijn er echter grote verschillen.
Deze cijfers zijn afkomstig van het CBS en gebaseerd op de situatie in het schooljaar 2006-2007. Zoals te verwachten is moeten kinderen in dunbevolkte gebieden gemiddeld een grotere afstand afleggen naar een middelbare school, dan in de grote steden. In Zeeland is de afstand voor een havo/vwo-school gemiddeld 6,6 kilometer en voor een vmbo-school 5,2 kilometer. Ook in Drenthe en Friesland zijn de afstanden relatief groot.
Uit eerder onderzoek van het ministerie van OCW is bekend dat meer dan driekwart van de scholieren met de fiets naar school gaat, 16% komt met het openbaar vervoer, 3% met de brommer en 6% te voet of met de auto. Ruim de helft van de leerlingen moet elke dag tussen de 0 en 5 kilometer reizen om op school te komen, 38% tussen de 6 en 15 kilometer, 6% tussen de 16 en 30 kilometer en ongeveer 2% reist meer dan 30 kilometer.

Jippox
N@nny
"Eerlijk gezegd vind ik de e-bike een erg goede uitvinding en ik zie niet in waarom het op een gegeven moment niet heel gebruikelijk wordt onder pubers"
Zou je dat echt een goede ontwikkeling vinden? En waarom dan? Wat is er eigenlijk tegen om elke dag een stuk te fietsen? Stel je toch voor dat ze een keertje moe worden, of nat, of -oh vreselijk!- iets moeten doen dat ze niet LEUK vinden!
Volgende stap, een e-driewieler, ook een goed idee? Ideale tussenstap voor ouders die hun kind tot ver voorbij de peutertijd in een buggy vervoeren

Dalarna
Jippox
Dan voor jou nog eens omdat mijn punt maar niet duidelijk wordt doordat iedereen maar blijft denken dat ik denk dat iedereen in de stad woont: als het zo goed is voor kinderen om 12 km heen 12 km terug te fietsen waarom laten we het dan toe dan er kinderen zijn die maar 1 of 2 of 3 of 4 of 5 km enkele reis hoeven te fietsen?
Waarom zou een kind zo'n end moeten fietsen zonder ebike omdat wij dat vroeger niet deden terwijl er hele volksstammen pubers maar een paar km hoeven te fietsen?

zsazsa2
Puck,
Beste Puck,
Onze zoon kreeg zijn e-bike juist om niet met de bus te hoeven reizen...
Verder lees ik hier heel veel meningen van mensen die het niets vinden zo'n e-bike.
Dat is prima, ik wilde alleen een tegengeluid laten horen.
Het lijkt wel of de meeste denken dat je niets hoeft te doen op zo'n fiets. Even voor de goede orde: Ook op een e-bike moet je trappen hoor , je wordt niet doodmoe maar zonder inspanning kom je echt niet vooruit. Ik merk aan mijn zoon dat zijn conditie echt met sprongen vooruit is gegaan... En hij fietste al vanaf groep 2 (op een gewone fiets, eerst samen met mij en later alleen) dagelijks 4 x 2 km naar en van de basisschool.
Wij hadden onze eigen redenen om aan een e-bike te beginnen en het bevalt ons goed. We kochten hem bij een betrouwbare fietsenmaker, 2e hands maar wel een kwalitatief goede fiets . De fiets is 1 keer kapot geweest (kapotte motor, gratis vervangen door fietsenmaker.... waar vind je zoveel service!!) Verder is-ie net zo kwetsbaar als iedere andere fiets...
Het valt mij op dat heel veel mensen hier een oordeel/ mening hebben over zo'n fiets zonder er echt zelf ervaring mee te hebben....
Noname vroeg wat ze moest doen en het tegen-kamp was zo overweldigend aanwezig dat ik onze ervaring wilde delen...

Mach
20-11-2013 om 14:11
OT mijn vader
Mijn vader van 81 was afgelopen zomer zo verbaasd dat alle andere senioren hem voorbij fietsten. Hij had toch altijd een goede conditie gehad en fiets al zijn leven lang voor de lol en om ergens te komen. Ineens had hij door dat hij nog zo ongeveer de enige was op een gewone fiets!
Ik snap best dat een elektrische fiets een geweldige doelgroep heeft. Maar het brengt ook met zich mee dat er minder lichamelijke inspanning geleverd hoeft te worden. En er is niets mis met lichamelijke inspanning bij een gezond persoon. En ik ga ervan uit de dat de beschreven pubers gezonde personen zijn.

Dalarna
ebike
Ik weet het niet (nooit getest) maar mij is uitgelegd dat je op een ebike altijd het gevoel hebt dat je wind mee hebt maar niet dat je niet meer hoeft te trappen. Anders moeten we wind mee ook maar gaan verbieden want daar hebben die asportieve pubers ook al niets aan ;)

Ginny Twijfelvuur
Hahahaha goed veldwerk Dalarna!
Verder herken ik de saamhorigheid van Albana qua fietsen ook niet. In mijn tijd werd er in kleine subgroepjes gefietst. En als het slecht weer was gingen we met z'n allen met de bus. Juist in die periode trad de saamhorigheid op. Samen wachten op de bus, samen kletsen in de bus en samen lopen naar school. Op de fiets had iedereen veel meer zijn eigen ritme. En tempo.
Verder ligt mijn werk op een flinke afstand van mijn huis. Echt no way dat ik die afstand ga fietsen, dag in dag uit. Zou een beetje hypocriet zijnoke dat dan wel te vragen van mijn kinderen. Bij een afstand van 12 km enkele reis vind ik een e-bike een mooi compromis.
Wat ik overigens wel apart vind is dat er gedaan wordt alsof je op een ebike geen beweging hebt. Het is geen brommer! Eerlijk gezegd denk ik dat iemand die 12 km op een ebike aflegt minstens evenveel beweging heeft als iemand die 6 km op een gewone fiets aflegt.

Mach
dalarna
het gaat om je instelling. Jij schrijft over 12 kilometer "Waarom zou een kind zo'n end moeten fietsen zonder ebike".
Terwijl ik en met mij bv albana 12 kilometer helemaal geen "zo'n end" vinden. 12 kilometer is gewoon de afstand tot de eerste wat grotere plaats.
Ja, natuurlijk zijn er ook in Oost Groningen mensen die op 3 km van een middelbare school wonen. Ook in Oost Groningen zijn namelijk stadjes.
En een middelbare school staat nooit in de middle-of-nowhere! Ik woon ook op het platteland van Groningen, maar niet in zo'n stadje. In een fatsoenlijk dorp met 3000 inwoners met twee basisscholen. En de middelbare school die het dichtst bij is is op 12 km afstand. En dan kom je onderweg niet een aantal andere scholen voorbij.
Jij schreef aanvankelijk waarom het nodig was om scholen verder dan 5 km te kiezen. Bij jullie is blijkbaar wat te kiezen, dat is grootsteeds en randstedelijk. Hier is geen keus binnen 12 kilometer.
Ik hoop echt dat die ebike aan onze jeugd voorbij gaat. Er is al genoeg te doen over obesitas, ongezonde jeugd, te weinig gym op school, te weinig bewegen en slecht eten.

Dalarna
20-11-2013 om 15:11
Mach
Dat is mijn instelling niet, ik probeer jullie een spiegel voor te houden maar daar willen jullie niet in kijken blijkbaar. Het gaat er mij om dat je niet kunt volhouden dat 12 of meer km zo verschrikkelijk gezond is en dat je het een kind niet aan mag doen het een ebike te geven omdat je het blijkbaar wat ontneemt. Het buiten zijn, het bezig zijn, het gezellig sociaal samen op fietsen (herken ik ook niet van mijn tijd vroeger) etc.
Waarom roep je zoiets als meer dan de helft van de kinderen nooit verder fietst dan 5 km? Waarom is het geen probleem dat die kinderen zo'n kippe-eindje moeten fietsen maar is het wel een probleem als iemand genoeg geld heeft om een ebike te kopen voor zijn/haar kind? Daarbij: wat dan met de scooters? Ook maar afschaffen? Waarom mag iemand van 15 die 12 km alleen op een gewone fiets fietsen en mag iemand van 16 opeens wel een scooter of vinden jullie dat ook raar? Waarom is een scooter niet raar naar school en een ebike wel?
Ik vind gewoon dat jullie zo kortzichtig allemaal nee roepen en blijkbaar de vooruitgang tegen werken (en nogmaals mijn kind krijgt niet zo'n fiets omdat ik dat voor 5/7 km wel onzin vind en omdat ik daar het geld niet voor over heb).
Oja: Ik heb mij nooit afgevraagd waarom jullie een school kiezen op 12 km, beetje dom als ik mijn kinderen een school laat kiezen op meer dan 5 km terwijl ze het ook lopend af kunnen. Denken jullie nu echt werkelijk dat ik geen idee heb van het platteland en de keuzemogelijkheden daar? Bizar!

Jippox
20-11-2013 om 15:11
vooruitgang
Echt waar? Een e-bike voor kinderen een vooruitgang? Bizar...
En nee, natuurlijk, een puber MOET EN ZAL niet >20km op een dag fietsen. Maar als het wel zo uitkomt, is dat ook geen punt. Doen alsof dat wel een punt is en het normaal gaan vinden dat een puber daar echt een bejaarden-hulpmiddel voor nodig heeft, dat lijkt mij pas een zeer zorgwekkende ontwikkeling.

abc
20-11-2013 om 16:11
Dalarna
Ik ben het helemaal met je eens! Een e-bike een bejaarden-hulpmiddel??
Ik woon vrij afgelegen, zonder ov, in een heuvelachtig gebied waar de afstanden ook best te fietsen zijn. Maar wat ben ik blij dat ik een tweedehandse e-bike heb aangeschaft! Ik fiets nu meer dan ooit. Ik heb echt een broertje dood aan fietsen en herinner me de lange afstanden vroeger naar school als een kwelling. Als mijn dochter voor school 12 km of meer moest fietsen destijds zou ik er haar zo een (tweedehands ook) gegeven hebben. Je moet echt wel trappen dus beweging krijg je heus wel, even als de frisse lucht maar het fietst zo ontzettend fijn!
Mijn vriendin doet zwaar lichamelijk werk en moet 8 km heen voor en na haar werk,op een gewone fiets trekt ze het gewoon niet. Milieubewust als ze is pakt ze dus liever de e-bike dan de auto. En zo kan ik nog een aantal voorbeelden geven van niet bejaarden die hem gebruiken. Het bestaat dus waarom niet je voordeel ermee doen? Ik vind sommige reacties echt een beetje antiek ;-)

Dalarna
20-11-2013 om 18:11
Jippox
Ja en over 15 jaar heb jij ook geen zelfrijdende auto en toen jaren geleden de versnellingen kwamen op de fiets vond jij dat ook maar een onzinvooruitgang natuurlijk. Een scooter als je kunt fietsen? Onzin. Een auto als je kunt fietsen? Onzin.... allemaal maar onnodige vooruitgang.
Ik geloof best dat het suf gevonden wordt als je nu naar de meeste scholen op een ebike gaat maar ik denk dat dat ook door de ouders komt die allemaal zo stoer vinden dat ZIJ VROEGER OOK..... blablabla (met veel sneeuw, ijs en andere extreme weersomstandigheden en natuurlijk 20 km op houten wielen enzo....). Ik denk dat er veel pubers jaloers zijn, die pubers die nog geen scooter mogen en van wie de ouders zo stoer praten over vroeger.
Mijn belangrijkste punt hier is dat het gewoon niet eerlijk is dat er zoveel pubers maar 5 km of minder hoeven en dat de pubers die veel verder moeten dat gewoon maar moeten doen want het is zo sportief en zo gezond en vooral gezellig en zo goed voor je sociale contacten. Ik was stikjaloers op mijn vriendinnen die op een km van school woonden! Ik ken geen enkele volwassene die met veel plezier terugdenkt aan alle jaren die hij of zij naar de middelbare school moest fietsen als het meer dan een km of 8 was.

patrica1966
20-11-2013 om 19:11
niet alleen de afstand bepalend
Voor ons is niet alleen de afstand (15 km) bepalend of kind wel of niet fietst. De route is in de winter best gevaarlijk. 80 km weg waar vaak harder gereden wordt. Omdat we buitenaf wonen moet kind zo wie zo een aantal km alleen fietsen voordat zij aan kan sluiten bij een groep.Het aansluiten verloopt niet altijd vlekkeloos zodat het regelmatig voorkomt dat ze de hele weg alleen fietst. Gemaakte afspraken worden niet altijd goed nagekomen. Een jaar geleden is er op de route die kind fietst , een scholier dodelijk verongelukt
Daarom hebben wij er voor gekozen om kind in de wintermaanden met de bus telaten gaan. Voor haar veiligheid en mijn gemoedsrust.

abc
Dalarna
"blablabla (met veel sneeuw, ijs en andere extreme weersomstandigheden en natuurlijk 20 km op houten wielen enzo....)"
de tranen rollen over m'n wangen whahaha

Angela67
Dalarna
Dalarna,
Even over dit stukje:
"Mijn belangrijkste punt hier is dat het gewoon niet eerlijk is dat er zoveel pubers maar 5 km of minder hoeven en dat de pubers die veel verder moeten dat gewoon maar moeten doen want het is zo sportief en zo gezond en vooral gezellig en zo goed voor je sociale contacten. Ik was stikjaloers op mijn vriendinnen die op een km van school woonden! Ik ken geen enkele volwassene die met veel plezier terugdenkt aan alle jaren die hij of zij naar de middelbare school moest fietsen als het meer dan een km of 8 was."
Voor mijn gevoel probeer je coute que coute exact op het scherpst van de snede op jouw deeltje gelijk te krijgen omdat jij geen mensen kent die <...> en omdat jij het niet leuk vond <...> etc.
In mijn beleving haalt jouw methode een beetje de nunances en mogelijkheden eruit, terwijl jij misschien het idee hebt dat het juist nuances aanbrengt? Ik vraag me af of je op een gegeven moment niet aanvoelt dat de waarheid in het midden ligt en dat er een dosis jeugd-ervaring bij komt kijken en wat je belangrijk vindt in opvoeding? Het is niet altijd zo scherp te formuleren als jij wilt/doet. Beetje geven en nemen aan beide kanten zou een interessantere discussie opleveren dan hakke-takken omdat je jouw ervaringen zo graag maatgevend wilt laten zijn. Het lijkt wel alsof het een jeugdtrauma van je is en van de weersomstuit worden de reacties van de anderen dan ook weer harder en dat is volgens mij niet echt iedereens bedoeling.
groet,
Angela

Marieke
20-11-2013 om 22:11
als het mag, heel graag!
Hier zou de e-bike met gejuich worden binnen gehaald!
Dochter moet een kilometertje of 6 naar school fietsen. En het maakt haar niet uit dat ze dan de enige is, zo'n hekel aan fietsen heeft ze wel. De bus is geen optie want die doet er ruim anderhalf uur over; er gaat namelijk geen rechtstreekse bus. Eerst met de bus naar het station, daar overstappen op de buurtbus die vervolgens tig-dorpen aandoet om vervolgens 1 km van school te stoppen, dat werkt dus niet. Maar ze krijgt geen e-bike, gewoon lekker 6 kilometer fietsen. Als ze 12 kilometer of meer zou moeten fietsen, ja, dan zou ik het zeker gaan overwegen, al was het alleen maar de tijdwinst.

Jesse_1
20-11-2013 om 23:11
Huh?
"Mijn belangrijkste punt hier is dat het gewoon niet eerlijk is dat er zoveel pubers maar 5 km of minder hoeven en dat de pubers die veel verder moeten dat gewoon maar moeten doen..."
Als dat je belangrijkste punt is??
Sinds wanneer is het leven eerlijk? Kijk niet teveel naar wat een ander heeft, maar heb vrede met wat je zelf hebt (dus niet: het is niet eerlijk dat ik 12 km moet fietsen terwijl een ander dat niet hoeft).

Brianna F
21-11-2013 om 10:11
Eerlijk
Het leven is niet eerlijk. tel je zegeningen zou ik zeggen en kijk niet naar wat de ander wel heeft/kan. Een mooie levensles voor kinderen. Willen we het ze niet al te gemakkelijk maken?

Puck
21-11-2013 om 11:11
ZsaSza
"Onze zoon kreeg zijn e-bike juist om niet met de bus te hoeven reizen..."
En kun je me dat dan eens uitleggen? Want dat is nu juist wat ik niet snap. Een e-bike vind ik een alternatief voor een fiets, niet voor een bus.
Wat zijn je redenen dan om een kind met de bus naar school te laten gaan? Bij mij is dat vooral slecht weer. Maar dan schiet je met een e-bike dus niets op want je kind wordt dan net zo nat en net zo koud als op een gewone fiets. Als het te slecht weer is voor een fiets dan is het dat ook voor een e-bike.
Behalve altijd wind mee voegt een e-bike volgens mij niets toe aan een gewone fiets en ik snap dus echt niet waarom je de vergelijking trekt met een bus.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.