Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Kaaskopje
13-04-2009 om 15:04
Meisjes van 16...
Mijn dochter is in januari 16 geworden en heeft daardoor het gevoel dat de grenzen voor wat wel en niet mag wel heel erg verschoven zijn naar ´alles mag, want ik ben 16´. Computeren tot wanneer het haar uitkomt, wat haar betreft ergens tussen 2 en 4 uur in de nacht, en ze vindt het maar raar als ik zeg dat ze niet meer naar buiten mag om 1 uur ´s nachts. Als ik uit mag ben ik toch ook laat buiten. Tja, leg maar eens uit dat op straat rondhangen echt niet hetzelfde is als vanuit het café naar huis fietsen.
Het onderwerp is wel vaker voorbij gekomen, maar wat zijn jullie avond en nachtregels voor jullie 16 en 17 jarigen. Hier hoort een vraagteken, maar de instellingen van mijn dochter´s laptop kloppen niet helemaal.

Mimoza
13-04-2009 om 19:04
Lastig
want het hangt enorm van je kind af. Oudste dochter van bijna 18 gaat al jaren volkomen haar eigen gang en kan dat ook aan, regels zijn dan overbodig. Haar broer van 16 heeft meer grenzen nodig. Hoofdregel is wel dat je je huisgenoten niet tot last bent. Naar buiten gaan om 1 uur in de nacht? Niet dus, dan heb ik daar last van en ben ik ongerust, dus dat mag niet. Midden in de nacht computeren? Dat hebben we een tijdje oogluikend toegestaan in de vakantie, tot hij er zelf achterkwam dat je dan nr. 8 wereldwijd staat met je online-spel, maar dat je verder eigenlijk geen leven meer hebt. Soms is zelf laten ondervinden ook opvoeden:-) Maar ook dat werkt weer anders per kind.
Overigens vind ik het wel vreemd dat je dochter in de nacht de straat op wil. Wat voor functie heeft dat voor haar? Ik zou me wel afvragen wie ze daar dan ontmoet en met welk doel en daar eens wat gesprekken met haar over voeren.

Maylise
13-04-2009 om 23:04
Zeker niet alles mag
Een 16jarige moet zich vind ik gewoon nog aan bepaalde regels houden. Ik heb een zoon van 15 die over niet al te lange tijd 16 wordt. Hij mag wel redelijk veel computeren (zolang hij ook nog andere dingen doet & school niet verwaarloosd leg ik geen limiet op). Uit mag nog niet behalve naar schoolfeesten. Als hij straks 16 wordt dan zal hij wel uit mogen maar zeker niet elke dag van de week.
In principe is de regel doordeweeks om 23:00 thuis behalve als er van te voren overleg is geweest over eventueel langer wegblijven met een bepaalde reden (film die iets later is afgelopen bijvoorbeeld) en vrijdag/zaterdag mag het later worden maar wel van te voren overleggen over de plannen en een tijd afspreken. Die tijd vind ik dan minder belangrijk dan de plannen en het vervoer.
Mijn oudere al studerende kinderen die nog thuis wonen mogen wel beslissen hoe laat ze thuis komen maar ik heb wel met ze afgesproken dat ze wel laten weten wat hun ETA is en dat ze bij veranderende plannen een sms'je naar het thuisfront sturen zodat we niet ongerust waren. Zeker mijn studerende dochter houdt er een zeer actief sociaal leven op na en zit ook in de vereniging van haar vakgroep en andere activiteiten dus die is vaker niet dan wel thuis doordeweeks. Maar goed zij is allang 18 geweest dus dat is een hele andere situatie.
Toen zij 16 was gold dezelfde regel als nu voor haar broer (doordeweeks om 23:00 thuis, altijd laten weten waar je bent, in overleg later mogelijk in uitzonderinsgevallen en vrijdag/zaterdag uitgaan in overleg mogelijk)Overigens zijn ook aan dat uitgaan restricties verbonden. Twee keer per week tot 5 uur 's morgens naar de disco zou niet mogen. Wel bijvoorbeeld een avond/nacht uit naar de disco en de andere avond naar de bioscoop of ergens wat eten. Hele wilde plannen zoals naar disco's aan de andere kant van het land of wilde thuisfeesten bij vage vrienden mogen sowieso niet.
Maylise

Maylise
14-04-2009 om 22:04
Lara
Echt op straat hangen heb ik liever niet maar soms is er een dunne grens tussen hangen en andere bezigheden. Het is ook een imago kwestie Je kan tenslotte ook 's avonds voetballen op straat, naar het skatepark of basketballen met vrienden. En meestal zijn daar dan weer andere vrienden bij en tussendoor wordt er wel eens gepauzeerd en dan wordt het toch hangen. Ik vind dat niet zo heel erg. Het ziet er misschien niet zo charmant uit voor de buitenstaander maar op zich is er niks mis met op een zomeravond lekker voetballen op een pleintje en dan wat ouwehoeren met elkaar. Beter dan in de kroeg hangen in elk geval :)
's winters is het een ander verhaal want dus kun je IMHO niks op straat 's avonds dus dan inderdaad alleen naar vrienden/de bioscoop/bowlen/sportclubs/stad in/verenigingen.
Wel wil ik dat ze altijd even zeggen/vragen waar ze heen gaan.
Maylise

Kaaskopje
15-04-2009 om 00:04
Om 1 uur buiten
Mijn dochter is volgens mij op de romantische toer. De jongen in kwestie fietste ´toevallig´ langs ons huis en had dat via een sms´je laten weten. Ik heb alle begrip voor hun wens om elkaar te zien, maar ben er niet voor dat dat om 1 uur ´s nachts moet. Het kan dan honderd keer zo zijn dat ze netjes in de tuin blijven, maar toch.
Het is voor mij ook een principe kwestie. Ik heb altijd gevonden dat jongeren van haar leeftijd niet tot na twaalven buiten hoorden rond te hangen, zoals ik wel zie in onze buurt. Het zou dus een beetje raar zijn als ik het wat haar betreft opeens normaal zou vinden. Als ze wil mag ze uit, maar dat doet ze niet uit zuinigheid. Ze spaart liever voor grote uitgaven. Dat is haar keus. In mijn beleving is het alternatief niet om gratis op straat door te brengen tot laat.
Wat de computer betreft zouden jullie haar dus de vrijheid geven in het weekend ´vraagteken´.

Maylise
15-04-2009 om 00:04
Kaaskopje
Ik zou haar vrijheid geven met de computer inderdaad mits ze haar schoolwerk wel goed blijft doen en ze niet alleen maar altijd achter de computer zit.
Een dagje af en toe achter de computer is prima maar niet dag in dag uit.
Als ze dus naast de computer nog andere dingen onderneemt & huiswerk maakt zou ik haar wel de vrijheid geven om zoveel ze wil achter dat ding te zitten. Je kan een proefperiode afspreken waarin ze kan laten zien dat ze genoeg zelf discipline heeft om de computer ook uit te zetten.
Wat betreft om 1 uur 's nachts in de tuin romantische ontmoetingen zou ik ook niet toestaan. Er is ergens een grens
Maylise

albana
15-04-2009 om 08:04
Door de week en weekend
hier een 15-jarige, maar in haar vriendengroepje zitten ook een aantal 16-jarigen en die mogen niet meer of minder dan haar....
Door de week moet ze in principe om 22.00 uur in bed liggen. Dit lijkt vroeg, maar ze moet er ook al vroeg uit, ze vertrekt om 7.05 en staat rond 6.15 op. Als ze later begint ben ik coulanter. En wordt het ook wel eens 22.30 uur voor ze erin ligt. In het weekend mag ze het in principe zelf weten, maar als ze niet weg gaat ligt ze er doorgaans voor 23.30 in....Door de week gaat ze wel eens weg, een ijsje eten in het centrum is favoriet momenteel (met vriendin). Maar dat doet ze niet dagelijks. 1 dag in de week komt ze pas om 22.15 thuis van muziek, de dag erna is ze meestal 'moe' en blijft ze dus thuis. Dan blijven er dus maar 2 doordeweekse dagen 'over'. Voor 21.30 moet ze doorgaans 'binnen' zijn, heel enkel is het een kwartiertje later omdat dat vriendin d'r binnenkom-tijd is en ze natuurlijk liever samen naar huis fietsen (vriendin is 16). Ze hebben dan of een ijsje gegeten of ze zijn bij vriendin geweest of bij nog een andere vriendin. Soms is er 'iets' te doen in het centrum en 'hangen' ze daar dan dus, maar dat zijn uitzonderingen. (b.v. openbaar optreden) En of dat écht hangen is vraag ik me af. Ze kijken dan eigenlijk naar een voorstelling.
In het weekend is er standaard wel een filmavond bij 1 van die vriendinnen. Die duren wat langer, soms belt ze dat de film langer duurt, het wordt dan hoogstens 11.30 en ze fietst bijna altijd met vriendin of met een vader mee terug. Soms niet en dan fietst man d'r tegemoet of we bellen precies hoe laat ze weg gaat en berekenen zo haar thuiskomst (is nooit ver weg). Soms gaan ze 'uit' ze worden dan altijd gebracht en gehaald, in toerbeurt door ouders (en wij). Dat uitgaan is hoogstens 1 keer in de maand, of 2 maand, uitgaan duurt tot 24.00 uur, soms moet ze oppassen en wordt dan altijd thuis gebracht dan is ze wel laat, na 24.00 uur. Buiten 'hangen' doet ze enkel wel eens wat vroeger op de avond, met buurmeisje, hier zowat voor de deur. Als de kleintjes ook nog spelen. Dan zitten ze er bij, kletsen wat, buurjongens van dezelfde leeftijd (ex-klasgenoten) komen er ook bij en ze houden de kleintjes in de gaten en geven ze wat extra aandacht. Omdat de meeste kinderen rond 21.00 uur zeker naar binnen zijn komen hun ook vanzelf. Soms kletsen ze nog wat verder bij de een of de ander binnen, onder het mom van even nieuwe synthesyzer kijken bij buurjongen ofzo. Maar dat zijn uitzonderingen die ook nog alleen bij erg mooi weer voorkomen...En eigenlijk moedig ik dit hangen juist aan. Het zijn leuke betrouwbare buurmeisjes en jongens, die we (en zij) al jaren kennen en stukken beter dan de hele avond achter de p.c. toch? En de ouders van de jongere kinderen vinden het erg prettig dat hun een oogje in het zeil houden, ze klieren niet, ze zitten gewoon rustig op de rand van de zandbak een beetje in het zand te roeren en te kletsen. Breken niets af etc. (hun eigen broertjes en zusjes spelen er ook).
In het weekend is het meestal messenger aan en wat afspreken, zaterdag naar het centrum, er is altijd wel 1 vriendin die wat moet hebben en erna naar vriendin of hier. Soms bakken ze iets of ze eten bij elkaar en erna film kijken dus. Zondag is meestal wat rustiger. Of ze gaat 's middags ook ergens heen. Ook wel eens hier. Of ze gaan naar de film, sporten ofzo.
Hele dagen achter de p.c. heeft ze niet eens tijd voor. We hebben geen limiet aan het p.c. gebruik. Wel verwachten we haar beneden als ze thuis is 'savonds of ze moet een proefwerk hebben ofzo. Maar de hele avond op d'r kamer vinden we niet goed. Zolang ze hier woont komt ze er gewoon bij zitten en eigenlijk gaat dat best goed. Na 21.00 vertrekt ze meestal naar d'r kamer. Nog even wat achter de p.c. d'r tas inpakken,kleren klaarleggen en er in.
Groeten albana

Kaaskopje
15-04-2009 om 14:04
Pc limiet
Op zich krijgt mijn dochter geen limiet op wanneer ze op de pc mag. Ze mag elke dag en gelukkig wordt dat dermate afgewisseld met andere dingen dat het normaal gesproken niet uit de hand loopt. Echter... nu ze een eigen laptop heeft zijn de stoppen een beetje doorgeslagen. Hopelijk gaat het nieuwtje er binnenkort af.
Ze moet nu noodgedwongen in de huiskamer zitten met haar laptop omdat we nog geen router hebben. Zolang wij geen nieuwe computer hebben laat ik dat ook even zo. Anders weet ik zéker dat ze tot 4 uur blijft zitten.

albana
16-04-2009 om 08:04
Maar wanneer is hangen, hangen?
Maar wanneer is hangen wel fout dan? Is hangen in de nabijgelegen speeltuin in zicht van huizen en tot niet te laat wel goed en in het verderop gelegen park niet? Het is toch hetzelfde? Of hangt het van de 'anderen' af waarmee je hangt? Of is het de plek? Of is het wat je draagt...hebt? Als aardige buurjongen nu volgende week de anderen uitnodigd om naar z'n nieuwe scooter te komen kijken i.p.v. z'n keyboard is het dan fout hangen?
Volgens mij is de grens erg moeilijk aan te geven. En is dat waar meer pubers mee worstelen. Die zien het verschil niet tussen het foute hangen en het goede hangen. Het is vrijwel hetzelfde....
Ik 'hing' vroeger ook op straat...met de buurkinderen. We liepen wat heen en weer en kletsten wat. O,ja en er rookten er toen ook wat (dat mocht toen nog en was nog hip). En sommigen 'kregen' wat met elkaar....heel spannend was dat. Maar we deden eigenlijk niks, hoogstens in een melige bui een keertje belletje trekken. We lieten zelfs elke avond het hondje van een oude buurvrouw uit, die slecht ter been was (de buurvrouw dan, het hondje niet).
Misschien is dat ook wat kaaskopjes dochter niet ziet. De grens tussen fout hangen en geoorloofd hangen.
groeten albana

Kaaskopje
16-04-2009 om 13:04
Fout hangen
Voor mij is fout hangen vooral gerelateerd aan laat hangen, dus na 11-12 uur in de avond. Maar ook overlastgevend. Met scooters lawaai maken bijvoorbeeld als het 10 uur is geweest, of het vermaak halen uit passanten zenuwachtig maken door ze te weinig ruimte te geven of om ze te lachen. Gewoon om 8 uur met een groepje op een tennistafel zitten en het gezellig met elkaar hebben vind ik niet verkeerd. Dat hoort erbij. Ik vind het ook een beetje lastig hoor om in te schatten wanneer ze voor mij de grens over gaan. Ik kan aan sommige dingen een hekel hebben, maar daarom is het nog niet fout. Wat ik bijvoorbeeld gedrag vind waar ik niet positief op reageer is als meisjes niets beters weten te doen dan ´s middags op de fiets klimmen en net zo lang rondjes door de buurt fietsen tot ze opgemerkt worden door een paar jongens uit de buurt. Meisjes van de basisschool deden dat en ik heb toen mijn dochter verteld dat ik niet wil dat ze dat ook doet. Ik vind dat ook een vorm van hangen. Maar ja, is het fout?

albana
16-04-2009 om 14:04
Misschien helpt het die grens duidelijker aan te geven?
Als voor mij de grens tussen het foute hangen/goede hangen al 'onduidelijk' is zal het voor de meeste pubers ook onduidelijk zijn denk ik.
Misschien kan je duidelijker aangeven wat die grens is?
zo van het mag mits...
Er geen scooters bij zijn en rokers/drinkers.
Het in het zicht van huizen is.
De groep niet te groot is.
Je het niet te laat maakt dus om 22.00 uur binnen zijn.
Er geen kabaal of overlast wordt veroorzaakt.
Zoiets?
groeten albana

Kaaskopje
16-04-2009 om 14:04
Stelliger duidelijk maken
Mijn probleem is denk ik dat ik het stelliger duidelijk moet maken. Omdat ik zelf ook niet goed weet wat normaal is, hoort ze denk ik dat ik het wiel steeds weer uit moet vinden.
Persoonlijk lijkt mij 11 uur binnen voor een 16 jarige echt mooi genoeg. Uitgaan staat hier los van. Door de week zeg ik altijd 10 uur binnen.

Sarcas
20-04-2009 om 15:04
Nachtregels
Nachtregels
Dochterlief (16) moet door de weeks om 22.30 naar bed, om 23.00 uur moet het licht uit. Ze staat om 6.45 op en moet om 8.30 uiterlijk de deur uit. Als ze te laat naar bed gaat, te weinig slaap krijgt is ze niet meer te genieten, dus we proberen er op te letten. Maar er valt niet de hele tijd te controleren of ze misschien niet aan het sms-en is bijvoorbeeld. Haar internetverbinding valt om 21.40 uit, omdat ze anders tot 2300 bleef zitten...
Vriendje moet om 22.00 de deur uit. Als ze de volgende dag geen school heeft mag ze één maal in de week uit. Als ze alleen thuiskomt moet ze met de laatste tram thuiskomen (ca 1.00). Als ze iemand meeneemt uiterlijk 3 uur. Nachten-doorhaal feesten alleen in de vakanties.
Sarcas

Dorien38
20-04-2009 om 17:04
Grens aan drankgebruik?
Hi Sarcas,
En hoeveel mag je dochter drinken als ze uitgaat.
Heb je daar ook regels voor?
Houdt ze zich uit eigen beweging aan die regels?
Dorien

Kaaskopje
21-04-2009 om 00:04
Je stelt de vraag aan sarcas
maar ik geef op drankgebied geen regels mee als ze eenmaal 16 zijn. Ik mompel wel eens wat over onverstandig doen en zo, maar ik vertel niet dat ze na 2 glazen met een tic over moeten stappen op een ticloos glas. Ik stel me zo voor dat dat aan de laars gelapt wordt.
De jongste vertelde afgelopen weekend dat ze voor het komende schoolfeest thuis alvast wat gaan drinken wánt... op het schoolfeest is het zo duur. Eenmaal 16 mag ze op het schoolfeest ook aan de alcohol. Ik heb wel gezegd dat ik dat indrinken een belachelijke gang van zaken vind. Een drankje vooraf, oké, maar meer ook niet. Ik ben ook jong geweest en als ik al te diep in het glaasje keek was dat ter plekke en niet thuis al. Als het ´ter plekke´ te duur is, jammer dan.

tonny
21-04-2009 om 09:04
Zolang je thuis woont
schik je je naar de regels van thuis. Ook al ben je 16.
Op straat hangen als doel op zich vind ik geen goed idee, het is anders als ze na het sporten of zo op straat blijven kletsen.
De tijden om binnen te zijn hangen samen met wat er overdag moet gebeuren. Hoe laat begint school/werk.
In het weekend niet meer dan één avond uit. Vanwege de rust en de portemonnee.
Als je aan het begin duidelijk bent en vasthoudt aan een (redelijke) regel, komt het best goed. 'Alles mag' is niet zo fijn als het lijkt.
tonny

Tirza G.
21-04-2009 om 22:04
Dat snap ik niet kaaskopje
Je schrijft: ik vertel ze niet dat ze na twee glazen met alcohol een glas zonder alcohol moeten nemen, omdat ik er van uit ga dat ze dat toch niet doen.
Tja. Als dat je uitgangspunt is bij het opvoeden van kinderen, kun je wel ophouden toch? Sommige dingen die támelijk onbelangrijk zijn (jas op de kapstok) heb ik mijn kinderen wel 750 keer verteld voordat ze het deden.
Tirza

Kaaskopje
22-04-2009 om 00:04
Zo erg is het allemaal ook weer niet tirza
Ik weet niet hoe ik het voor elkaar gekregen heb ondanks mijn vage opvoedmethodes, maar zelfs mijn 18 jarige dochter vraagt me nog regelmatig toestemming voor het een en ander. Ik waardeer dat erg, het betekent immers ook dat ze mijn mening toch wel belangrijk vindt. Daarnaast staat ze redelijk verstandig in het leven. Mijn jongste dochter steekt iets anders in elkaar. Tegen haar moet ik soms iets duidelijker zijn over wat we wel en niet goed vinden. Maar dat betekent niet dat ik precies ga uitkauwen dat ze zoveel drankjes mag hebben. Als jouw moeder vroeger zei dat je twee glazen mocht drinken, deed je dat dan? Trouwens, als ze er eenmaal voor moet betalen is ze zo´n kniert, daar kan ze onmogelijk dronken van worden.

Dorien38
22-04-2009 om 11:04
Kun je op gezond verstand vertrouwen?
Ik heb dus ook vage opvoedmethodes, en dan lees ik overal dat je regels moet stellen. Maar mijn zoon
luistert ook alleen als hij begrijpt waarom hij moet luisteren. En als hij het niet begrijpt doet hij het en dan het liefst stiekem zodat ik niet kan zeuren.
Ik ben overvoorzichtig volgens hem, dus hebben mijn regels ook geen waarde.
Maar bij alcohol kun je niet door schade en schande wijs
worden. Ik heb ooit op de EHBO practicum gelopen, en
daar kwam een student binnen voor wie het bijna te laat was geweest. Ontgroeningsfeestje.
Dat soort dingen vertel ik hem. Maar kun je meer doen
dan op zijn gezonde verstand vertrouwen?
Hij hangt dus nog steeds zijn jas niet aan de kapstok. Maar daar hangt die van mij ook nooit.
(PS: met drank geef ik wel het goede voorbeeld.)
Dorien