Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

lauren

lauren

14-06-2015 om 14:06

mee op vakantie met vriendje?

Hoi! Ik zou graag willen weten wat jullie als ouders hiervan vinden/hoe ik mijn moeder gerust kan stellen.

Ik heb sinds kort een vriendje. We zijn elkaars eerste alles en allebei onervaren. Hij is een hele goede jongen, erg tegen drinken en roken en drugs, gaat nooit uit, etc.
Naast dat we natuurlijk graag bij elkaar zijn, passen we ook heel erg goed in elkaars (grote) gezinnen. Omdat we vlak bij elkaar wonen komen we regelmatig bij elkaar over de vloer. We blijven ook vaak bij elkaar eten of gaan mee met elkaar varen, naar de dierentuin, etc. ik geniet erg van het contact met zijn zussen die mij ook mogen en hij vindt het leuk om met de kinderen van mijn oudere zussen om te gaan, dus dat is erg leuk.

Nu zijn zijn ouders gescheiden en gaat hij deze hele vakantie op vakantie. Eerst 3 weken naar Portugal en daarna 3 weken naar Nederland, waar hij op een camping zit. Ik kan daar in anderhalf zijn en hij kan ook een paar keer naar mij toe komen, maar dan nooit zo lang en hij wil natuurlijk ook van zijn vakantie genieten. Zijn moeder heeft me uitgenodigd een paar daagjes naar de camping te komen (niet echt “op vakantie” dus, gewoon logeren). Zij gaan redelijk vaak naar die camping en zijn zusje heeft ook wel eens vriendinnetjes mee daar, het is dus niet zo’n big deal.
Nou is mijn vader het hiermee eens, maar mijn moeder vindt het een probleem omdat we dan pas 3 maanden hebben. Ze gaat er eigenlijk van uit dat we dan seks gaan hebben. Ik heb al uitgelegd dat we daar al over hebben gepraat en dat we het allebei niet willen en bovendien gebeurt er niks zolang ik dat niet wil, dan is het gelijk klaar voor mij. Ik kan goed voor mezelf opkomen en dat weet ze, en toch vertrouwt ze mij niet. Ze vertrouwt mijn vriendje ook niet, ook al zegt ze wel “ja hij is gek op je en het is een goede jongen…” Natuurlijk zitten we in de puberteit, maar dat betekent nog niet dat we niet meer kunnen nadenken en alleen impulsieve beslissingen maken. Bovendien zijn we soms wel uren alleen; wat daar kan gebeuren kan hier ook wel.
Ook apart: mijn zus mocht wel jongens meenemen op vakantie en ik niet (omdat zij toen bijna 17 was en ik pas 16 1/2 ). Terwijl zij wél seks had met verschillende jongens en ik heb laten zien verstandig te zijn.

Mij lijkt het gewoon heel leuk om daar tijd te spenderen met zijn gezin (hij is de oudste, ik ben thuis de jongste, dus dat is weer heel anders), en gewoon van die vakantie dingen doen, zwemmen, samen koken, spelletje…

Nu denkt mijn moeder erover na (eerst was het antwoord “nee!!!”) maar ze zei wel dat ze zichzelf heel dom zou vinden als ze me mee zou laten gaan…

Meningen, tips?

Katniss

Katniss

14-06-2015 om 14:06

Ik snap je moeder wel

Maar vind ook dat je het heel verstandig kunt vertellen. 16,5 zou ik zelf een beetje jong vinden, maar 17 dan weer niet. En alles wat je daar kunt doen, qua seks, kan thuis ook dus eigenlijk is dat geen reden.
Ik denk dat ik me zou laten overhalen door je verstandige verhaal. Misschien kun je haar beloven dat je geen drank en drugs doet en elke dag belt?

Barvaux

Barvaux

14-06-2015 om 15:06

maar

Maar wat zegt je moeder als je deze argumenten op tafel legt? Waarom mag iets met bijna 17 wel en met bijna 16,5 niet? Daar zitten maar 5 mnd tussen!

Moni

Moni

14-06-2015 om 15:06

Je vraagt toch niet of je zelfstandig op vakantie mag

Je gaat bij hem logeren op de camping!
Mijn dochter mocht vorig jaar haar vriendje meenemen op onze vakantie. Ze was toen 16,5 jaar.
Wat jij wil, is nog eenvoudiger.

Blijkbaar gaat het je moeder alleen om de seks. Ik zou haar vragen of zij het eerlijk vindt om jou die vakantie te verbieden omdat zij het niet goed vindt dat jullie seks hebben.

Of jullie er wel of niet aan toe zijn, vind ik geen argument. Die stap is zo gemaakt, zowel thuis als op vakantie.

Zou het verschil maken als jij voor voorbehoedsmiddelen zorgt, voor het geval het toch thuis of op vakantie gebeurt dat jullie seks willen.
Want de angst voor zwangerschap kan ik heel goed begrijpen.
Die middelen neem je dan mee op vakantie voor de zekerheid.

Jessica O

Jessica O

14-06-2015 om 18:06

Mijn moeder zou vroeger hetzelfde hebben gereageerd, ik mocht pas op mijn 19e alleen met mijn vriendje op vakantie, we waren toen al 3 jaar samen. Nu ik zelf moeder ben zou ik het zeker niet zo aanpakken.
Ten 1e, als je sex wil hebben doe je dat toch wel, op vakantie of niet.
Ten 2e, ze kan toch eens overleggen met zijn moeder wat haar bezwaren zijn, desnoods met jullie erbij. Met iemand die ik niet zou kennen zou ik mijn kind ook niet graag op vakantie laten gaan, dus eerst eens even kennismaken.
Ten 3e zou het misschien handig zijn als je ouders het er eens eerst samen over zouden hebben. Van de een mag het, van de ander niet... ook niet handig.

Els

Els

14-06-2015 om 18:06

Contact

Is het een idee om jouw moeder met zijn moeder te laten kennis maken en het er dan samen over te hebben?

hoe oud

is je vriend?

Karin22

Karin22

15-06-2015 om 09:06

Wat ben jij een leuke verstandige dochter. Ik hoop echt dat mijn kinderen zo zijn als ze in de puberteit zitten. Dan zou ik waarschijnlijk ook eerst nee zeggen. Loslaten is moeilijk.... Sommige ouders zijn ook wat meer bezorgd omdat ze zelf ervaren hebben hoe rot de wereld soms in elkaar zit. Waarschijnlijk zou ik me ook over laten halen door je verstandige verhaal . Dus accepteer eerst haar nee en laat haar rustig wennen aan het idee dat je groot wordt en niet altijd (veilig) bij haar zal blijven.Het is echt elke keer weer lastig. Ik gun mijn kinderen een onbezorgde jeugd waar ze de wereld kunnen ontdekken. Het blijft alleen lastig dat loslaten en vertrouwen hebben. Succes :)

Net als Karin

Mijn dochter is pas 12, dus bij ons speelt dit nog niet. Maar wat zou ik blij zijn als zij tegen die tijd zo'n helder verstandig verhaal zou kunnen vertellen! Ik denk dat ik het goed zou vinden, als ik jouw moeder was. Maar ik begrijp haar wel hoor. De ontwikkeling van je kind gaat vaak harder dan je als ouder aankunt. Het is ook heel wat, in 18 jaar tijd groeit je kind van volledig afhankelijk hummeltje uit tot een zelfstandige volwassene! En als ouder moet je steeds een stapje terug doen. Dat is (vind ik) lastig. Maar ik zou jou denk ik wel laten gaan, nadat we inderdaad kennis hadden gemaakt met de moeder van je vriendje. Het zou mij niet zozeer gaan om de eventuele seks, zoals hierboven al genoemd kan je dat ook hier doen als je eraan toe bent. Maar ik zou wel willen weten met wie je op pad gaat.
Ik ben het verder eens met Jessica, je ouders moeten het samen eens worden. En dus eerst ook kennismaken met de moeder van je vriend. En dan kunnen jullie de situatie nog eens bespreken.
Succes, ik hoop dat jullie eruit komen!

lauren

lauren

15-06-2015 om 15:06

Barvaux, daar geeft ze niet echt een antwoord op... "Ja, dat is toch anders", zegt ze dan.

Els, dat bood zijn moeder ook al aan, ik zal tegen haar zeggen dat als ze dat wil dat kan!

Jippox, mijn vriend is ook 16!

Mijn moeder heeft wel al gezegd dat ze het moeilijk vindt omdat ik haar jongste ben, dat ik dan groot word... Denk dat ze het loslaten inderdaad moeilijk vindt (er zit een leeftijdsverschil van 12 jaar tussen mij en mijn jongste zus, ik was altijd echt de kleinste). Misschien moet ze even aan het idee wennen inderdaad.

Yura

Yura

22-06-2015 om 16:06

Kan het zijn dat ze nogal geschrokken is dat je zus met verschillende jongens seks heeft gehad op die leeftijd en dat ze daarom voorzichtiger is geworden? Ik heb wel kinderen in de puberleeftijd, als ik de moeder zou kennen en de jongen dan zou ik het denk ik wel goed vinden. Je komt heel verstandig over.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.